Welke zadelmakerijen maken zadels op maat??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Renaatje1981

Berichten: 205
Geregistreerd: 12-04-04
Woonplaats: Weert

Welke zadelmakerijen maken zadels op maat??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-04 00:04

De titel zegt het al Lachen Aangezien ik nogal korte beentjes (ben 1.47m Schijnheilig) heb ben ik op zoek naar een goede zadelmakerij die een zadel op maat kan maken, met KORTE (!!!) Haha! zweetbladen. Zadel is trwns bestemd voor een Volbloed Arabier Lachen Wie o wie weet iets??


Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 00:14

Hulsebos maakt zadels geheel op maat.

Maar misschien zijn er ook type zadels waarbij ze verschillende soorten maten zweetbladen hebben Verward

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

Foogul

Berichten: 986
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 00:28

Daaleman maakt ook zadels op maat. Ik heb er eentje en ben erg tevreden.

Gewoon even bellen zou ik zeggen, dan weet je het meteen.

judithh

Berichten: 3348
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 00:53

daaleman is de enige die echt op maat maakt!
hulsebos heeft standaard zadels die ze hier en daar vermaken om het passend te maken, deze zadel komen allemaal uit het buitenland en worden door hun zelf besteld en gekocht...hoe bedoel je "de boelin de maling nemen" ik wil hier overigens niet mee zeggen dat het slechte zadels zijn, maar ik vind dat als je ergens mee adverteerd je dit ook waar moet maken...

vannie
Berichten: 362
Geregistreerd: 10-11-03
Woonplaats: aalmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 09:23

ik vind hulsebos heel goed
en ik heb slechte ervaringen met daaleman.

en dat over hulsebos ,ik geloof het nooit dat ze ze zelf niet maken ik ben er al een paar keer geweest en volgens mij maken ze echt alles met de hand.
mijn zus heeft zo'n exlusief zadel dat kan haast niet anders
en ik ben wel heel niewschierig nu, ik zal het vragen aan ze want hij komt vrijdag

Kriel

Berichten: 6544
Geregistreerd: 08-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 09:29

judithh schreef:
daaleman is de enige die echt op maat maakt!
hulsebos heeft standaard zadels die ze hier en daar vermaken om het passend te maken, deze zadel komen allemaal uit het buitenland en worden door hun zelf besteld en gekocht...hoe bedoel je "de boelin de maling nemen" ik wil hier overigens niet mee zeggen dat het slechte zadels zijn, maar ik vind dat als je ergens mee adverteerd je dit ook waar moet maken...


Vertel eens even hoe je aan deze onzin komt Judithh??

Zelfvertrouwen......als je alles los laat heb je twee handen vrij om de toekomst te grijpen

Margreet

Berichten: 18324
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 09:48

Daaleman is de enige die echt een kale boom op je paard legt en daar het zadel omheen opbouwt naar wens. Hulsebos doet dat zeker niet.

Levy, wat judith verteld is zeker geen onzin, het is waar. Hulsebos haalt z'n zadels en onderdelen ergens anders vandaan, goochelt er een beetje mee, stampt er een Hulsebos merkje op et voila: maatwerk. Uit losse onderdelen een zadel naar wens samenstellen kan zeker voldoen, maar dat is géén maatwerk. Hoe ik dat weet? Heb beide heren aan het werk gezien, meerdere malen.

Nulla tenaci invia est via

Kriel

Berichten: 6544
Geregistreerd: 08-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 09:49

Ik ook.........das dan wel heel vreemd he? Verward

Zelfvertrouwen......als je alles los laat heb je twee handen vrij om de toekomst te grijpen

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 09:50

van Triest uit Meppel maakt ook zadels op maat

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

Margreet

Berichten: 18324
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 09:56

Oh dus jij hebt hem ook steeds meer wol in een standaard zadel zien stampen om "maatwerk" te maken? Dat is geen maatwerk, dat kan iedere goede zadelmaker. Wat niet betekent dat het dan niet past hoor.

Overigens zijn alle goede merken zadels met kortere zweetbladen te leveren hoor. Als jij een Passier wilt met kortere zweetbladen, dan kan dat via een goede zadelmaker gewoon besteld en voor jou gemaakt worden door Passier. Idem voor de andere goede merken.

Nulla tenaci invia est via

germie

Berichten: 25908
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 10:05

Maaike schreef:
van Triest uit Meppel maakt ook zadels op maat

Volgens mij past hij ook bestaande zadels aan.

Kootstra uit Groningen doet dat ook, een zadel bij Stubben, of andere A-merk bestellen en dan dan aanpassen.
Dit hoeft niet slecht te zijn, ook voor kleine mensen maken de A-merken zadels, of juist hele lange. Maar de standaard ruitersportzaak begint hier niet aan.
Eerst ga je op een bok zitten en wordt er gekeken welke zweetbladen e.d. je zelf nodig hebt. Dan wordt het zadel besteld (in principe volstaat bij de meeste warmbloedpaarden een standaard boombreedte, met kussens kun je ook heel veel, dikkere vulling, of dunner, hoe het met bredere paarden zit weet ik niet).
Is het zadel binnen, dan komt het paard erbij (in sommige gevallen paard bekijken voordat het zadel besteld wordt, maar dat was bij mij niet nodig, paard had al een zadel gehad van Kootstra), deze wordt gemeten, de kussens worden aangepast. Soms wat meer keil, soms wat minder, hier wat meer wol, daar wat minder. Uiteindelijk kun je dan een stubben zadel hebben wat toch helemaal persoonlijk is. Dus een nieuwe wrong, dikke kussens, lange stoten, enz. Deze man levert echt vakmanschap.

Wil je volledig maatwerk, dan is Daaleman de beste optie. Je kunt bij Daaleman ook kiezen voor een standaardzadel en deze laten aanpassen.

De verhalen die je soms hoort over Hulsebosch zijn niet altijd positief. Heb er verderweinig ervaring mee, maar vind het leer te zacht. Heb een keer op zo'n zadel gereden (van iemand die er overigens heel tevreden over was).
Ik weet wel dat zij in ieder geval beter opvullen dan de gemiddelde ruitersportzaak die simpelweg zonder ooit het paard gezien te hebben snijden in de kussens en wol erbij proppen. Hulsebosch komt wel langs, en vult ter plekke bij. Haalt de kussens niet los van het zadel.
Kootstra daarentegen neem je mee, hij bekijkt het paard en het zadel en haalt thuis de kussens los om ze zo op te vullen. Dit opvullen kan ook betekenen dat er juist vulling uit gehaald wordt. In mijn ogen is de kussens los maken wel de beste optie.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

judithh

Berichten: 3348
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 10:07

Levy schreef:
Vertel eens even hoe je aan deze onzin komt Judithh??


laat ik het er op houden dat ik weet waar hulsenbos zijn zadels vandaan haalt en ze doen er zelf bar weinig aan behalve hier en daar wat veranderingen, en geloof me ik praat geen onzin...

Esgaroth

Berichten: 5247
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 10:10

ALs je een mooi westernzadel wilt (maar volgens mij wil je gewoon een dressurzadel) kun je Sablou hier op bokt een pb sturen, of Muys. De website van Sablou is http://www.westernzadel.com. Mijn zadel staat onder fotogallerij en heet Dancers blues Haha!

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 10:40

Renaatje1981 schreef:
De titel zegt het al Lachen Aangezien ik nogal korte beentjes (ben 1.47m Schijnheilig) heb ben ik op zoek naar een goede zadelmakerij die een zadel op maat kan maken, met KORTE (!!!) Haha! zweetbladen. Zadel is trwns bestemd voor een Volbloed Arabier Lachen Wie o wie weet iets??


Als jou gewicht correspondeerd met je lengte (onder de 50 kg) kom je in aanmerking voor een zadel met een 16,5 inch ztting en een 16 inch zweetblad.
Als je daarin gaat zoeken zul je vast iets vinden..

Succes!

Our only purpose in life is to Love one another.
.....and if we can't do that try not to hurt each other.
-Dalai Lama

Kaunos

Berichten: 711
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: Meerssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 11:14

Ik heb zelf ook een arabier en het viel niet mee om daar een passend dressuurzadel op te vinden. Althans het passen op zich was niet zo'n probleem, maar het blijven liggen tijdens het rijden. Arabieren lopen, zeg maar, taps toe naar voren, waardoor een zadel heel snel de neiging heeft naar voren te schuiven. Dus ik zou je aanraden om eerst eens een goed zadel te vinden en vervolgens te kijken of je dat zadel op maat kunt laten aanpassen voor je korte beentjes.
Inmiddels rij ik vooral western met mijn arabje en die zadels blijken gemakkelijker te passen!


Marsie

Berichten: 956
Geregistreerd: 30-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 12:12

vannie schreef:
ik heb slechte ervaringen met daaleman.


Wat voor slechte ervaringen heb je er dan mee?

Ik hoor het meest positieve verhalen over Daaleman. Een vriendin van mij heeft er ook 1, op maat gemaakt. Die is er ook tevreden over.

Ann

Berichten: 13237
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 12:30

Levy schreef:
Vertel eens even hoe je aan deze onzin komt Judithh??

Het is geen onzin, Hulsebos laat de zadels kant en klaar uit Engeland komen, ze geven de specificaties door, en een paar maanden later wordt het zadel bij hen bezorgd, ter plekke passen ze de kussens aan. Fryso zadels komen overigens uit dezelfde fabriek.

Gillian
Mei 1993 - Sept 2016

Margreet

Berichten: 18324
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 12:34

Ik ben schofterig behandeld door HB.
Maar zo gaan er over iedereen wel positieve en negatieve verhalen, het is nooit voor iedereen goed.

Nulla tenaci invia est via

Ann

Berichten: 13237
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 12:35

Er zullen een heleboel mensen tevreden zijn over hun Hulsebos zadel, maar de zadels worden niet in hun eigen zadelmakerij gemaakt, zoals het wel overkomt.
Laatst bijgewerkt door Ann op 11-08-04 12:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Gillian
Mei 1993 - Sept 2016

Renaatje1981

Berichten: 205
Geregistreerd: 12-04-04
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-04 12:35

Tnx voor de tips OK dan! Nu nog ff wat anders: weet iemand een goede zadelmakerij in Limburg, Noord-Brabant of Zuid-Holland die de zweetbladen korter kan maken? Ik vind Ainsley en Rossner (dressuur) toch wel errug prettig rijden namelijk, misschien dat ik dat eens ff moet overwegen Schijnheilig

Gerrie schreef:
Als jou gewicht correspondeerd met je lengte (onder de 50 kg) kom je in aanmerking voor een zadel met een 16,5 inch ztting en een 16 inch zweetblad.
Als je daarin gaat zoeken zul je vast iets vinden..

Succes!


Uhm... en wat als ik niet onder de 50 kilo weeg (heb overigens geen flauw benul, heb al 1 jaar niet meer op de weegschaal gestaan, maar zal wel óf iets onder de 50 óf iets erboven zijn Bloos )?
Laatst bijgewerkt door Renaatje1981 op 11-08-04 12:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Milou85
Berichten: 91
Geregistreerd: 08-05-04
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 12:39

ik ben zelf ook maar klein: ong. 1,60m. en ik laat, tegen veel mensen hun meningen in, maandag hulsebos langs komen. (ik heb wel eens met zo'n zadel gereden en heb naar MIJN mening nog geen lekkerder zittend en passend zadel gevoelt) ook vanwege mijn kortere beentjes wil ik de zweetbladen laten aanpassen. zal ik maandag of dinsdag even vertellen hoe het gegaan is?? en als het trouwens waar is van dat ze stukken/onderdelen uit het buitenland halen, vindt ik dat persoonlijk geen probleem als ze zelf daarmee een geheel goed passend zadel van kunnen maken. en ALS het past en lekker zit naar jouw wensen, moet dat ene kleine "minpuntje" ook te overzien zijn, toch?

"Er ontbreekt geen enkel kenmerk, en men mist niets meer
dan de trotse ruiter op de trotse hengst." ~ William Shakespeare

Milou85
Berichten: 91
Geregistreerd: 08-05-04
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 12:41

trouwens, hoe weten jullie dat dat zo is? hebben jullie dat gevraagd aan ze? of gezien?

"Er ontbreekt geen enkel kenmerk, en men mist niets meer
dan de trotse ruiter op de trotse hengst." ~ William Shakespeare

Renaatje1981

Berichten: 205
Geregistreerd: 12-04-04
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-04 12:45

Milou85 schreef:
zal ik maandag of dinsdag even vertellen hoe het gegaan is??


*LOL*

Milou85
Berichten: 91
Geregistreerd: 08-05-04
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 12:55

ok!

"Er ontbreekt geen enkel kenmerk, en men mist niets meer
dan de trotse ruiter op de trotse hengst." ~ William Shakespeare

xjessx

Berichten: 3022
Geregistreerd: 17-02-04
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 12:55

van rijs is ook goed, ik ben heel tevreden over m'n zadel

Je hebt mensen met paarden en je hebt paardenmensen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler, ulaantje en 71 bezoekers