Waar zijn de fokkers.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
yolande

Berichten: 309
Geregistreerd: 04-08-04
Woonplaats: Egmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 12:52

Het KWPN heeft het allemaal aan zich zelf te danken. Wie stelt tenslotte de selectiecriteria op waaraan de paarden moeten voldoen tijdens de stamboek/hengstenkeuring?

VB: Ik heb mijn nu bijna 4 jarige merrie naar de keuring gebracht dit jaar waar ze 3 mooie ruime gangen heeft laten zien en het vermogen zich te strekken en weer te sluiten. Ook het spingen was goed. Heel appart voorbeengebruik enzo werd mij verteld door de jurie.

Alleen had ze 1 klein min puntje. Mijn merrie ging dus niet als een debiel door die baan heen. Ze is namelijk heel stoer (daar heb ik haar op uitgezocht) en nergens bang voor. Door dit minpuntje kreeg ze geen 1e premie, te ouderwets gefokt (Cabouchon) en niet bloederig genoeg.

Het kwpn laat dus een goed en veelzijdig sportpaard lopen omdat het niet bloederig genoeg is :S

Geeft niet, ik kom later wel terug voor een sportpredikaat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 22:37

yolande schreef:
Het KWPN heeft het allemaal aan zich zelf te danken. Wie stelt tenslotte de selectiecriteria op waaraan de paarden moeten voldoen tijdens de stamboek/hengstenkeuring?

VB: Ik heb mijn nu bijna 4 jarige merrie naar de keuring gebracht dit jaar waar ze 3 mooie ruime gangen heeft laten zien en het vermogen zich te strekken en weer te sluiten. Ook het spingen was goed. Heel appart voorbeengebruik enzo werd mij verteld door de jurie.

Alleen had ze 1 klein min puntje. Mijn merrie ging dus niet als een debiel door die baan heen. Ze is namelijk heel stoer (daar heb ik haar op uitgezocht) en nergens bang voor. Door dit minpuntje kreeg ze geen 1e premie, te ouderwets gefokt (Cabouchon) en niet bloederig genoeg.

Het kwpn laat dus een goed en veelzijdig sportpaard lopen omdat het niet bloederig genoeg is :S

Geeft niet, ik kom later wel terug voor een sportpredikaat!


Het lijkt mij sterk dat dat de enige reden is om de merrie geen ster te maken. Op welke keuring ben je geweest?

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 22:39

Lijkt mij een reden, om er een hengst bij te pakken met veel bloed om haar veulen wat alerter te laten zijn.

De domste veulens vliegen steeds weer tegen de muur op.

toscana

Berichten: 1120
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 19:43

Bij allerlei paardenevenementen lopen genoeg jonge mensen en jonge grietjes zullen altijd met paarden willen troetelen bij een manage of pensionstalling.. een deel hiervan houd die interesse en een deel niet net zoals bij iedere sport.. sommigen komen na een tijdje puberen en stappen ook weer gewoon terug. Dat de meeste fokkers niet zo jong zijn is logisch. Zoals hier al veel gezegd is.. het kost wel wat! Als student mag je blij zijn als pa en ma een paardje voor je kopen. Ga je aan het werk is het ook langzaam aan tijd dat je op je zelf woont/gaat wonen/gaat samenwonen o.i.d. en of je nou wat huurt of koopt, daar gaat je geld weer. Je wilt (meesten) ook nog op vakantie, uitgaan, een leuke of in ieder geval betrouwbare auto etc... als je dat allemaal voor elkaar hebt zijn er velen waarbij de eerste kinderen om de hoek komen kijken dus.. minder tijd, kost ook geld.. kunt niet alles tegelijk. Dan natuurlijk het eerder genoemde probleem: waar laat ik mijn paard(en) een huisje met redelijk stukje grond is voor de meesten niet voor hun 40e te betalen als ze het uberhaupt ooit kunnen. Dat word dus stallen bij een manege of een pension en goedkoop is dat nou ook weer niet echt. Je kunt wat dingen zelf doen dan druk je de prijs misschien maar ja.. als je gaat fokken verdubbelen de lasten zodra je veulen naar een eigen box gaat. Dus wie meerdere paarden wil en daar ook nog allemaal mee wil fokken.. reken maar uit. Ik vind het dus niet raar dat de meeste fokkers ouder zijn. Of het zijn boeren, of mensen die financieel goed geboerd hebben.. Als je de kinderen de deur uit hebt met 55 en in de loop der jaren paar keer een stapje omhoog hebt kunnen zetten met je koopwoning en tegen die tijd je huis in de stad verkoopt kun je misschien nog wat jaren in de buiten gaan wonen... Pling
Wat betreft de mindere fok van springpaarden denk ik dat je altijd wel hebt dat een bepaalde tak even wat meer of juist minder in de belangstelling staat. Nadat Anky op de OS ging presteren wilden alle "huppetk.tjes" (sorry maar dat is beste woord ervoor) een eigen Bonfire. Als nu met de OS de dressuur tegenvalt en bijvoorbeeld Bruggink Olympisch goud wint staat opeens het springen weer meer in de belangstelling. Op TV zie je trouwens nog steeds veel meer springen dan dressuur. Misschien moeten ze meer jongens in paardensport geinteresseerd zien te krijgen. Die vinden over het algemeen springen veel stoerder dan dressuur... maar ja een jochie van 10 hoort te voetballen of op judo.. paardrijden is voor meisjes.. maar als je als 15 jarige in de smaak wilt vallen bij de meiden Tong uitsteken

Beber

Berichten: 2437
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 21:17

Is een lang verhaal, maar ik deel wel jouw mening.
Toch is het wel leerzaam voor de " oudere " fokkers, om naar de mening en de ideeen van de jeugd te luisteren, iedere nieuwe ,frisse kijk op de fokkerij is weer meegenomen.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 08:24

yolande schreef:
Het KWPN heeft het allemaal aan zich zelf te danken. Wie stelt tenslotte de selectiecriteria op waaraan de paarden moeten voldoen tijdens de stamboek/hengstenkeuring?

VB: Ik heb mijn nu bijna 4 jarige merrie naar de keuring gebracht dit jaar waar ze 3 mooie ruime gangen heeft laten zien en het vermogen zich te strekken en weer te sluiten. Ook het spingen was goed. Heel appart voorbeengebruik enzo werd mij verteld door de jurie.

Alleen had ze 1 klein min puntje. Mijn merrie ging dus niet als een debiel door die baan heen. Ze is namelijk heel stoer (daar heb ik haar op uitgezocht) en nergens bang voor. Door dit minpuntje kreeg ze geen 1e premie, te ouderwets gefokt (Cabouchon) en niet bloederig genoeg.

Het kwpn laat dus een goed en veelzijdig sportpaard lopen omdat het niet bloederig genoeg is :S

Geeft niet, ik kom later wel terug voor een sportpredikaat!


Bij ons ging het ook zo. Er werd gezegd dat de fokker meer met 'bloed' moest fokken. Maar wij houden juist van dit soort paarden Haha! En die bloedkikkers voor dressuur

Ach ze moeten maar weten. Hij heeft genoeg op exterieur en over een paar jaar Z2 dus komen we dan wel de 'ster' ophalen Knipoog Dan geven ze hem wel af Verward

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 09:22

Het keuren en de beoordeling van een merrie is een optelsom. Als jouw merrie op het moment van keuren ondanks de vele facetten die in aanmerking genomen worden niet binnen de eisen voor een predicaat valt is het natuurlijk heel mal om te zeggen dat dat een fout van het stamboek is.
Het stamboek biedt vervolgens de mogelijkheid om terug te komen met prestatie, dat is Z1 of verrichting of ibop, dat is niet echt zware prestatie dat is basis, maar daarop kan je merrie wel herkansen.

Jullie geven beiden een voorbeeld van een merrie die qua bouw (dat debiel Verward door de baan heen gaan heb ik op geen keuring positief beoordeeld zien worden ) niet voldoet.
Om duidelijk te zien waarom zouden jullie foto's moeten plaatsen.
Het stamboek dwingt niemand om wat voor paard ook te fokken, alleen als je dat paard opgenomen wil hebben zijn er regels.
Dus als jij van een bepaald type paard houdt, uitstekend.
Dat wil niet zeggen dat dit door jou gewenste type paard, plus de beweging, plus de afstamming voldoende punten opleverd voor een predicaat.
Maar zoals gezegd het is een exterieurkeuring, er zijn internationale sportpaarden die geen ster of ggk hengst werden.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 11:00

Foto's haal ik volgende week op. Paard is verkocht. De lijn waar wij mee fokken is half Gelders en die goede eigenschappen willen we graag behouden. Een halfzus van het paard is ook voor stamboekopname geweest, nu keur verklaard (Z1+10) en vorig jaar dus niet Z1+3. Het paard zelf is niet veranderd in tussentijd, alleen meer punten in de Z gesprokkeld. Ook nu kon er opeens wel een puntje bij het exterieur bij. En werd ze keur verklaard.

Afbeelding

Dit is de fokmerrie, een zwaar type, 62,5% Gelders bloed door de aderen. En een super karakter. Je moet van het type houden......

Nakomelingen zijn goed van karakter en super van gezondheid. Volgens het KWPN moeten wij dus bloederige hengsten uitzoeken die moderner fokken. Maar wij houden van dit soort paarden (vooral dressuur).

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 11:21

Dan geef je jezelf toch al antwoord Luvda

petraaken

Berichten: 44206
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 11:30

bloed allemaal goed en wel. Een bloederig type is mooi om op te kijken maar vaak zijn ze voor de amateur gewoon niet te rijden. Luvda ik vind jou merrie goed. Ik vind een paard met wat massa op best mooi zolang ze er niet lomp uitzien vind ik het goed. je kan ook te luxe gaan en dan heb je geen paard meer vind ik maar een speelgoedpop.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 11:30

Een groot aantal fokkers met spring-merries (v. Joost e.d.) fokt OOK in Drenthe nu gewoon voor de consument en dekt met ........ Gribaldi.....

En ja hoor.......... het zwarte hengstveulen pakt zo de kop.
Die dekt in het vervolg wéér wat de consument vraagt.
Geef hem eens ongelijk.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 11:43

petraaken schreef:
bloed allemaal goed en wel. Een bloederig type is mooi om op te kijken maar vaak zijn ze voor de amateur gewoon niet te rijden. Luvda ik vind jou merrie goed. Ik vind een paard met wat massa op best mooi zolang ze er niet lomp uitzien vind ik het goed. je kan ook te luxe gaan en dan heb je geen paard meer vind ik maar een speelgoedpop.


Nou juist, dat vinden wij dus ook. Ze is klassiek, de nakomelingen iets moderner maar nog niet die poppetjes. Het zijn over het algemeen gezonde paarden die tegen een stootje kunnen.

Maar om echt moderner te fokken, heb je meerdere generaties nodig. De ene merrie fokt ook weer anders dan de andere. We hebben een kleindochter van deze merrie die dus wel aan de KWPN normen voldoet. Een heel nerveus, moderne, klein en iele merrie. Maar echt niet 'onze' paarden om mee door te gaan! Wij houden het op betrouwbare 'knollen' waar je eens tegen aan kunt schoppen en een minuut later weer mee kunt knuffelen....

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 11:44

CGJ12 schreef:
Een groot aantal fokkers met spring-merries (v. Joost e.d.) fokt OOK in Drenthe nu gewoon voor de consument en dekt met ........ Gribaldi.....


Tja en hoe vaak wordt op bokt niet advies gevraagd voor een merrie. Prachtig springgefokt en de wens voor het veulen is dat het een dressuurpaard wordt *zucht* jammer!

Ik heb laatst een Gribaldi x Jasper gezien

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 11:57

Zoals eerder gezegd het is maar zo'n klein percentage fokkers dat op Bokt komt dat die opmerkingen geen helder beeld opleveren van de werkelijke fokkerij, bezoek maar eens meerdere keuringen in verschillende provincies.
Ook de hier als voorbeeld aangehaalde kruisingen met Gribaldi zijn gelukkig uitzonderingen.
Ik ben nooit een Gribaldifan geweest, maar heb er dit jaar toch een paar hele goede op de keuringen gezien, ik denk dat fokkers steeds beter aanvoelen met welke merries hij een goed paard kan geven.

Zo zie je ook vaak hengsten na een tijd van stilte terugkomen omdat de oudere kinderen opvallen in de sport. Dit zijn allemaal gegevens waar een fokker mee werkt om tot datgene te komen wat hem/haar voor ogen staat.
En ja dat is gelukkig niet voor iedereen hetzelfde, dat vraagt het stamboek ook niet.

petraaken

Berichten: 44206
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 12:02

LuvdaTossa schreef:
Nou juist, dat vinden wij dus ook. Ze is klassiek, de nakomelingen iets moderner maar nog niet die poppetjes. Het zijn over het algemeen gezonde paarden die tegen een stootje kunnen.

Maar om echt moderner te fokken, heb je meerdere generaties nodig. De ene merrie fokt ook weer anders dan de andere. We hebben een kleindochter van deze merrie die dus wel aan de KWPN normen voldoet. Een heel nerveus, moderne, klein en iele merrie. Maar echt niet 'onze' paarden om mee door te gaan! Wij houden het op betrouwbare 'knollen' waar je eens tegen aan kunt schoppen en een minuut later weer mee kunt knuffelen....


Tja vind mijn Roxette een prachtig paard luxe maar toch met massa en voor ons in de omgang is redelijk betrouwbaar maar op dat gebied is haar dochter misschien minder qua exterieur maar qua karakter stukken beter. Vandaar ook mijn keuzes voor hengsten als Sultano en Rubiquil. Met Florencio probeer ik dan volgend jaar op de Sultano qua front dan weer te verbeteren en toch massa houden via weltmeyer.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 12:09

LuvdaTossa schreef:
We hebben een kleindochter van deze merrie die dus wel aan de KWPN normen voldoet. Een heel nerveus, moderne, klein en iele merrie.


Deze omschrijving voldoet absoluut niet aan de KWPN normen.
Vraag maar aan de keuringsgangers hier op Bokt wat het KWPN met hun kleine iele zelfs vaak mooie merries deed.

Dees

Berichten: 18915
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 12:28

sarabande schreef:
Vraag maar aan de keuringsgangers hier op Bokt wat het KWPN met hun kleine iele zelfs vaak mooie merries deed.


Pffff... die van mij hebben ze idd redelijk afgebrand, puur op grond van haar maatje (1.61m.).
Zelfs een 3 jarige redelijk ronde merrie van 1.65m. durfden ze dit jaar op de kwpn-regiokeuring in Drachten nog te bestempelen als "weinig ontwikkeld"

Dat lot zal mijn enter bespaard blijven, die gaat mooi richting Nrps.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 12:34

sarabande schreef:
Deze omschrijving voldoet absoluut niet aan de KWPN normen.
Vraag maar aan de keuringsgangers hier op Bokt wat het KWPN met hun kleine iele zelfs vaak mooie merries deed.


Sorry voor deze omschrijving. Ze meet 1.63 (IMO klein, naast de 1.76 van de fokmerrie en over het algemeen tegen de 1.70 van de kinderen) en werd op de keuring geprezen door haar model en als toekomstig sportpaard. Ze had alleen tijd nodig en dat hebben ze goed gezien. Maar ze mist de massa die de fokmerrie wel heeft en wat ik graag zie in een paard.

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 13:12

sarabande schreef:

Mensen die naar een hengst hollen waar ze niets vanaf weten zijn niet altijd durvers, vaak gokken ze op het eerste gewin.

Maar om welke reden dan ook ik ben blij dat ze er zijn


Ik ben er zo een. Schijnheilig Hoezo waar je niets van af weet?? Je kan toch alle lijnen uitzoeken en de hengst bekijken in de hengstencompetitie? Dan krijg je al héél veel informatie, alleen weet je inderdaad nog niet wat hij vererfd. En inderdaad heb je dús pioniers nodig, die echt niet altijd op financieel gewin uitzijn!!! Frusty [/i] Het kan ook een uitdaging te zijn om merrie en ideale jonge hengst bij elkaar uit te zoeken en kijken in hoeverre jouw verwachtingen in de praktijk uitpakken. Nu lijkt het net alsof we allemaal dombo's zijn die als kippen zonder kop 'zomaar' naar een hengst gaan...

Beber

Berichten: 2437
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 13:50

Nog steeds is het moeilijk om en een goed sportpaard en een goed KWPN exterieur in 1 paard te combineren.
Doel KWPN: fok een "super sportpaard" met een geweldig "KWPN exterieur".
Van mij mag het ook een minder "KWPN" exterieur hebben, als hij maar gaat in de baan.
Dan krijg je de vraag weer: Waar fok je voor? Voor de jezelf (sport) of voor het KWPN?

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 15:39

Voor jezelf natuurlijk. Maar ik zie ook tien keer liever het exterieur van de gemiddelde KWPN-er in vergelijking met het exterieur van het gemiddelde Zangersheide paard!!

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 16:10

@ Gail een jonge hengst zou ik wel combineren willen met een fokmerrie, waarvan zo ongeveer bekend is wat ze doorfokt. Alleen met de jonge merries houdt ik het liever op de hengsten waarvan meer bekend is van de afstammingen!