inrijden, welke veiligheidsmaatregelen neem jij?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

inrijden, welke veiligheidsmaatregelen neem jij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-04 10:19

In vervolg op een ander topic,

Welke veiligheidsmaatregelen neem jij als je voor het eerst op een jong of vreemd paard stapt.

Doe je niks en ga je gewoon op je gympen, korte broek zonder cap of wat dan ook op het paard zitten..........

OF ga je in volle bepakking......... helm-BP-laarzen enzovoort

en vooral WAAROM doe je wat je doet en hoe je het doet

WAT is voor jou belangrijk, Welke hulpmiddelen/veiligheidsmiddelen gebruik je wel of juist niet....

ben zeer benieuwd


LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 10:22

Cap, laarzen/chaps met goede schoenen eronder! Bodyprotector (komt donderdag), touw om de nek, rijbroek, lange voorbereiding aan de longe en als het een beetje lukt veiligheidsbeugels.

Het is tot nu toe altijd goed gegaan met laarzen en cap, maar ik wil nu ook per se in bodyprotector!

En waarom? Nou ik wil me zo goed mogelijk beschermen. Stel je voor dat je in het ziekenhuis ligt met ernstig letsel en je WEET dat je het had kunnen voorkomen. Zou ik mezelf nooit kunnen vergeven!

Diva

Berichten: 2613
Geregistreerd: 02-10-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 10:23

Ik gebruik rijbroek, laarzen, veiligheidshelm, en touw om de hals vh paard zodat je niet per ongeluk steun zoekt aan de teugels. Dan eerst aan de longeerlijn en zo rondhobbelen +) Later natuurlijk zonder longeerlijn maar wel met de andere spullen.
BP niet want die hebben we niet. Paarden beleren is ook niet mn werk en het zijn vaak vrij 'makkelijke' friezen die we doen.

OutdoorRiding.nl - Endurance Riding Wear - Kerrits, Performa Ride, Irideon, TuffRider, Goldfinch & Rackers Wear endurancebroeken!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 10:24

Sowieso een veiligheidshelm, rijbroek en laarzen natuurlijk. Touwtje om de hals is een kleine moeite. Bodyprotector heb ik nog niet, maar ik heb nog even om daar over na te denken of ik die aan ga schaffen. Lachen

Ineke2

Berichten: 33039
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 10:24

Ik doe een cap op, laarzen aan of schoenen met chaps, bokriem om de hals van het paard en een rijbroek...
De eerste ervaringen zijn zo belangrijk dat die goed zijn. Dan moet je zo min mogelijk risico's nemen wbt het fout kunnen gaan doordat je verkeerd gekleed bent of geen cap op hebt.

Bovendien voel ik mezelf al iets veiliger en breng dat dan over op het paard die rustiger zal blijven.
Maargoed ik heb maar 2 pony's ingereden/beleerd dus tja veel ervaring heb ik niet Haha!
Laatst bijgewerkt door Ineke2 op 11-08-04 10:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)


Kitty

Berichten: 7685
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 10:25

Ten eerste rijd ik ALTIJD met rijkleding, goede schoenen met chaps of laarzen.
Tegenwoordig heb ik ook altijd mijn GPA-tje op mijn hoofd.
Een bodyprotector heb ik nog niet.

En een veiligheidsmaatregel die ik standaard neem bij jonge paarden is gehoorzaamheid op mijn stem. Tijdens longeren moeten ze op mijn stem reageren, zowel voorwaarts als terug.
De eerste keren dat ik op een jong paard stap krijgt deze een halstertouw om zijn hals en ik zorg ervoor dat er iemand bij is die kundig is en die ik vertrouw.

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 10:25

Ik laat het een ander doen Haha!

Ik draag altijd laarzen, een cap en handschoenen bij het rijden, dus dan ook. Eventueel aangevuld met een sh|triempje, maar die gebruik ik op Nescio ook met buitenrijden en daarbij is het ook geen overbodige luxe.... Terwijl daar toch niks jongs of vreemds aan is. Een BP heb ik niet.

Nulla tenaci invia est via

germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 10:28

Cap en laarzen. Verder een hulppersoontje, ga zeker de eerste keren niet alleen rijden.
Het zadel en hoofdstel mogen rustig oud zijn, maar de stoten en de beugelriemhaken moeten goed zijn. Het hoofdstel net zo, bit moet passen, en het leer mag niet al bijna scheuren.

Ben 1 keer met rijden van een paard gevallen doordat de beugelriemhaak afbrak (van een merkloos zadel, niet met inrijden overigens), dus daar let ik heel erg op, net als de stoten. En de stiksels van de beugelriemen.
Longeerlijn om het paard eerst vast te houden.

Laarzen, cap, zadel en hoofdstel let ik altijd op, zelfs als ik zeer sporadisch op een manegepaard moet stappen. Zint het mij niet, dan zeg ik dat direct. Knappende stiksels van beugelriemen heb ik al een paar keer meegemaakt op maneges. Zo wil je zowieso niet rijden, maar al helemaal niet inrijden.

(rijbroek vind ik logisch)
Laatst bijgewerkt door germie op 11-08-04 10:36, in het totaal 2 keer bewerkt

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 10:29

Voor het inrijden van Amber heb ik een cap gekocht... Sikiley reed ik altijd zonder (eigenlijk ook fout). Ik heb geen bodyprotector en rijdt met rijbroek, rijschoenen+chaps. En als ik ga rijden zorg ik ervoor dat mijn wederhelft weet dat ik naar haar toe ben, of iemand is erbij. Ik verwacht geen gekke dingen, maar voor het geval ze mij er wel afgooit en ik iets heb vind ik het een prettig idee dat bekend is waar ik uithang.
Bodyprotector gebruik ik niet, omdat ik daar geen ervaring mee heb.
Verder heb ik de ervaring met Amber niet die ik met Sikiley wel heb; Siik rijd ik al langer en ik voel haar goed aan, ik ken haar streken. Als ik op Amber stap draag ik daarom dus een cap. Ik rijd trouwens altijd met rijbroek en geschikte schoenen met chaps daarover.

Faber quisque fortunae suae

Balte

Berichten: 3549
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 10:30

Kan alleen maar spreken uit mijn eigen ervaring met mijn zelfgefokte jonge merrie die we nu net aan het beleren zijn.
Ik ben absoluut niet moedig, zal zelfs niet eens makkelijk op een vreemd paard stappen en laat me soms door mijn oudere merrie nog een beetje bang maken.
Met mijn jonge merrie, Balte, doen we het dan ook rustig aan. Je zal zeggen, als je zo bang bent, waarom doe je haar dan niet weg om te laten beleren. Wel, dat was eerst het plan maar ze heeft zo'n gouden karakter dat ik haar toch niet graag uit handen gaf. Ze is erg op mij gericht en verwacht blijkbaar dat ik met haar werk. Als mijn helper longeert en ik sta aan de kant, dan is ze meestal met haar aandacht bij mij.
Wat we eerst gedaan hebben is Balte naast een groot pak hooi geparkeerd, aan het halster en zonder zadel. Ik stond op dat pak en heb haar van top tot teen gekriebeld, vindt ze heerlijk. Dan ben ik er op alle mogelijke manieren gaan overleunen, knieën op gezet, voet op haar kont enzovoort, dit allemaal al kriebelend. Ze vond het geweldig.
Nadat we enkele dagen met zadel gelongeerd hadden en de beugels naar beneden gedaan hadden zonder dat ze reageerde, kon ik er eigenlijk zo opstappen. Was helemaal nog niet de bedoeling, ik had een jeans aan en sportschoenen, gelukkig lag mijn cap in de auto. Maar, het voelde zo vanzelfsprekend en juist aan om er op dat moment op te gaan. Dus eigenlijk helemaal tegen mijn principes ben ik in jeans en met sportschoenen opgestapt.
Op dit moment stappen we aan de hand rond en zit er met rijbroek en chaps op, ik rij liever met laarzen maar vind dat ik met chaps beweeglijker ben in mijn benen, kwestie van voorzichtig te kunnen opstappen, niet met mijn teen in haar lijft te prikken enzovoort. Hoewel ze dat allemaal okee vindt. Voorlopig stapt mijn begeleider nog rond met het paard aan de longe, Balte volgt haar netjes. Dit gaan we nu verder uitbouwen tot stappen en draven aan de longe en dan ga ik los moeten, maar alles op zijn tijd. We hebben ook een beugelriem om haar hals hangen.
In vergelijking met vele anderen zijn we heel traag bezig, maar ik heb maar één paard en ik heb tijd dus ga ik liever wat langzamer.
Een cap, rijbroek en gepast schoeisel zou ik sowieso dragen als ik op een jong paard zou stappen. Ik denk dat mensen die er beroepsmatig mee bezig zijn, zelf ook best kunnen inschatten wat ze al of niet moeten dragen en of ze bvb nog een bodyprotector aanmoeten of niet.
Vaak zijn het ook de moeilijkere paarden die weggebracht worden om zadelmak gemaakt te worden.
Verder ga ik absoluut met Kitty mee, ik vind het ook heel erg belangrijk dat ze in de eerste plaats goed op de stem leert te gaan. Het vorige paardje dat ik ingereden heb, is altijd blijven luisteren op de stemhulp "ho". Als die later in een frisse galop wegstoof en je leunde lichtjes voorover, raakte haar hals aan en zei "ho" dan stopte ze.

N'Oubliez Jamais van de Breden Dries - v. Ismir du Tilleul (na 333 dagen dracht geboren op 14 mei10)

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 10:34

Wat ik aan veiligheid doe.. Ehmm Cap op, handschoenen aan, rijbroek met leren zitvlak, goede schoenen met chaps ( laarzen nog in de maak).. Bij wise wil ik ook een bodyprotector, dus die komt eind volgend jaar denk ik maar eens.. verder wil ik in het begin altijd er iemand bij hebben met opstappen en afstappen..

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 10:35

Uiteraard een cap Haha! (de eerste drie keer en dan wordt het wel al weer eens vergeten Bloos )
Verder absoluut geen laarzen voor mij met inrijden, daar mee zit ik niet fijn mee met een korter beugeltje.
Wel goede rijschoenen en chaps.
Veelzeidigheidszadel en geen dressuurzadel, met dus een kort beugeltje.
Touwtje om de nek of/en bokt riempje, zodat je ze niet in de mond trekt als ze rare sprongen maken.

En het aller aller belangrijkste een goed, handig en snel iemand op de grond! En uiteraard ook de goede voorbereiding

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 10:48

Ik ben op het moment Udinde aan het inrijden.
Ik stap er op met cap en goede laarzen. Touwtje om de hals, zodat ik me daaraan vast kan grijpen.
(alhoewel ik de allereerste keer zonder zadel en zonder cap erop lag Bloos )

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 10:50

Sprintje schreef:
En het
aller aller
belangrijkste een goed, handig en snel iemand op de grond! En uiteraard ook de goede voorbereiding

Inderdaad! Met een goede voorbereiding voorkom je een hoop ellende!
Met Amber gaat alles nu ook enorm natuurlijk.

Faber quisque fortunae suae

Candidat

Berichten: 791
Geregistreerd: 10-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 10:54

Ik heb altijd gewoon een rijbroek + laarzen aan en natuurlijk een cap op. In het begin ga ik altijd eerst het paard longeren voor ik er op stap. Het longeren doe ik gewoon met zadel en hoofdstel en onder het hoofdstel doe ik nog een halster met een touw er aan die ik onder aan de singel vast maak. Ook met het rijden laat ik het touw er gewoon aan zitten. Want dan loopt het paard mooi met zijn hoofd naar beneden (zonder dat je aan zijn mond hoeft te komen) en kan het ook niet makkelijk steigeren.

.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 10:56

Veiligheid bestaat voor mij uit meer dan materiaal alleen.

De voorbereiding moet goed zijn; paard moet dus de stemcommando's kennen en er klaar voor zijn om bestegen te worden.

Qua materiaal (wat daar doel je voornamelijk toch op?):
Altijd een goede veiligheidshelm op
Geschikte kleding
Geschikt schoeisel
Geen teugels die aan het bit zitten in mijn handen
Helper die het paard vasthoudt (en handschoenen aanheeft Haha! )
Goede longeerlijn aan het paard.
Bij Engelse zadels: veiligheidspalletje van de beugels open

Overigens vind ik de eerste keer op een paard doorgaans het prettigst in een roundpen of grote paddock, ivm geen mogelijkheid om echt heel veel vaart te maken als het mis gaat.


*edit* en voor degenen die in dit topic reageren, misschien hebben jullie ook een leuke bijdrage voor dit topic: [RT] Discussie: Inrijden, meteen flink doorrijden? ?

Daphne_Oxo

Berichten: 69
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 11:03

Ik heb een cap op..
Een bodyprotector om..
Een gewone strakke rijbroek..
Een iet wat strakkere trui dan normaal.. Stel dat het gaat waaien.. En je trui vliegt een beetje de lucht in.. Kan ie van schrokken..
En schoenen met chaps om..

Verder laat ik hem/haar eerst goed aan de longeerlijn lopen..
Dan gaat het zadel erop.. Weer ff een rondje hobbelen..
Dan houd iemand hem/haar vast.. Dan ga ik voorzichtig hangen..
Kleine klopjes geven op de plek waar je normaal drijft.. En als hij/zij dan rustig blijft.. Rustig belonen..

Dan eerst een rondje stappen ( hangend ) als hij.zij dan zo braaf is.. rustig klopjes geven op de plek waar je normaal drijft.. en als hij/zij dan braaf is.. rustig belonen..

Als dat allemaal goed gaat.. en hij/zij is er volledig aan gewend.. Ga ik er rustig op zitten.. Wel helemaal in elkaar gekrompen.. Zodat hij/zij niet eens heeft van WHAA WAT IS DIT? Verward

Dan beloon ik hem/haar.. en dan gaat m'n andere voet heel langzaam in de beugel.. weer belonen..

Dan rustig aan stappen.. aan de longe nog steeds ( nog steeds een beetje in gedoken.. ) en dan steeds iets meer rechter op gaan zitten.. als dat allemaal goed gaat belonen..

En als hij/zij het helemaal vertrouwd.. pak ik de teugels alleen vast.. zodat hij/zij wel voelt van: O, iemand zet druk op mij mond..
Maar ik neem ze nog niet op maat.. Gewoon lange teugel..

Dan weer goed belonen..

En dat zo een aantal keren herhalen.. Zodat hij.zij het helemaal gewend is.. en het vertrouwd..

En dan rustig een keer een drafje aan de longe.. Wel zorgen dat je je benen nog stil houd.. Als dat allemaal goed gaat.. Een galopje..

Als hij/zij dat allemaal gewend is..

Rustig van de longe af halen..
Dus bijvoorbeeld.. eerst een 10 minuten aan de longeerlijn en dan 10 minuten los..
En dat steeds meer opbouwen..

En zo ga je het allemaal opbouwen..

Oxo & Nico

YOU CAN DO THIS!!

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 11:08

ik heb even gekeken, interessant topic!

Faber quisque fortunae suae

prompter

Berichten: 10914
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 11:08

Bij de tientallen dravers die ik heb ingereden, heb ik qua materiaal nooit iets bijzonders gedaan. Mijn belangrijkste veiligheidsmaatregel is: neem de tijd!

In het begin rij ik weinig, langzaam en kort, en ik heb werkelijk nog nooit mee gemaakt dat er één in verzet ging, bokken, steigeren... gewoon doordat ze al voldoende in handen waren geweest, het bit en ander tuig kenden, de stemhulpen goed kenden (geleerd tijdens grondwerk en longeren), en er dus weinig nieuws bij kwam dan gewicht dragen, en daarna de stemhulpen koppelen aan de normale hulpen.

Voorkomen is beter dan genezen, dus liever ergens veel langer over doen, dan sneller gaan en allerlei veiligheidsmateriaal nodig hebben.

Ook bij het beleren van jonge dravers gaat het in dat langzame tempo, en kar en tuigen zijn altijd heel gebleven Lachen. In principe rij je er zó mee weg, als de voorbereiding goed is geweest.

Extremely rare and Beyond Compare

Mar__
Berichten: 6656
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: There's no place like home

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 11:29

Sowieso eerst het paard/pony paar x hebben gelongeerd met zadeltje op! Daarbij een goede begeleider. Wanneer ik erop ga:
- Begeleider erbij voor het helpen en de longeerlijn vast te houden etc
- Cap op, laarzen aan (alhoewel ik die op aman niet aan had Clown )
- Paardrijkleding aan, dus rijbroek
- handschoenen aan

Neem de eerste keren nooit een zweep mee eigenlijk, sowieso omdat er iemand in het midden staat...

Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten, maar de echo ervan duurt eindeloos!!

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 11:36

Ik ben tot de conclusie gekomen dat de voorbereiding een van mijn grootste veiligheidsmaatregelen is... Flink de tijd ervoor nemen.

Faber quisque fortunae suae

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 11:37

Alet schreef:
Ik ben tot de conclusie gekomen dat de voorbereiding een van mijn grootste veiligheidsmaatregelen is... Flink de tijd ervoor nemen.


Geduld en Liefde............. kom je ook heel ver mee!

Hetja

Berichten: 2338
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 12:54

Zelf het paard poetsen en opzadelen om hem zo al een beetje te leren kennen. Met rijden heb ik zowieso altijd een cap op (1 keertje goed gevallen en je ziet het nu nog in mijn gezicht en ik had nog wel een cap op, wil niet weten hoe ik er anders bij had gelegen) zweep heb ik wel altijd bij, niet dat je hem perse moet gebruiken en laarzen of rijschoenen...

En een beugelriem op zijn nek, zodat, mocht hij gek doen ik niet meteen in zijn mond hang en voor de zekerheid, je kunt jezelf soms toch nog iets beter vast houden dan.. Bij een jong paard dan...
Laatst bijgewerkt door Hetja op 11-08-04 12:58, in het totaal 2 keer bewerkt

Welcome to my world of make believe, check your reality at the door.
Within my wishes and my wildest dreams, if I could be anything,
well baby, I‘d be yours

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 12:54

LuvdaTossa schreef:
Geduld en Liefde............. kom je ook heel ver mee!

Maar dat vind ik vanzelfsprekend Lachen

Faber quisque fortunae suae

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 12:58

Mijn veiligheidscap
Rijbroek en geen loszittende kleding dat ergens aan kan blijven haken.
veilige schoenen met chaps of mijn laarzen
Mijn springzadel dat zit als een huis (vertik het om een vreemd zadel op te leggen)
En aan dat zadel zitten veiligheidsbeugels en een bok riempje
En ik gooi mijn kaugom van te voren weg, voordat hij halfweg in de keel blijft steken bij een val.

En idd het belangrijkste een kundig iemand op de grond, zonder dat, pas ik meteen.

later als ik alleen kan rijden, doe ik het alleen als er iemand thuis is, dus dat ik niet alleen uren lig in de bak bij een nare val.

Edit: En uiteraard, is het paard van te voren gewend aan zadel, comando's ed, maar dat leek me vanzelf sprekend


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Belker, MarjanB, posje en 42 bezoekers