Westernrijd-methode vergelijkbaar met mennen ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
AnitaB
Berichten: 73
Geregistreerd: 15-06-04

Westernrijd-methode vergelijkbaar met mennen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-04 15:34

Wij mennen tot nu toe alleen nog maar, maar willen in de toekomst met onze jonge Haflingers ook gaar rijden. Ik vroeg me nu af ook het 'sturen' volgens dezelfde methode bij westernrijden werkt als bij mennen. Je houdt druk en als je linksaf gaat, laat je de rechterkant losser.
Wij willen ook met onze Haflingers mennen en vinden deze manier van rijden vriendelijker als de Engelse manier.
Kan iemand me dus in het kort vertellen wat de 'Western-methode' inhoudt of me verwijzen naar een website waar ik dit soort informatie kan vinden ?


DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 15:52


_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 17:14

De methode van mennen en van western lijkt imo NIET op mekaar.

Je rijdt volgens het Achenbach-systeem,niet?Wat je hier noemt is dat er dus druk op de linkerteugel blijft al je links wilt(ook al "geef " je rechts teugel)Dit is dus alles wat ik van mennen weet,dus please don't shoot me Haha! !!.
Zo werkt western dus absoluut niet.

Bij een VOLLEERT paard ,wijkt het paard voor druk.Wbt sturen betekent dat als je de rechterteugels tegen de hals houdt ,hij dan naar links zal gaan.Dit paard is dan zo vergevordert dat er dus ook geen druk op de linkerteugel is en er met 1 hand gereden wordt.

Bij een JONG westernpaard,dus paard in opleiding,word er wel met 2 handen gereden,eerst met druk voor sturen en nageven,maar zo snel mogelijk met zo min mogelijke druk.Daarbij wordt ,voor naar links te gaan, beide handen naar de linkerkant gebracht.Dit op 1 rechte lijn voor de knop.Dit ziet een beetje uit alsof je een dienblad voor je knop vasthoudt.(weet even niet hoe ik het anders moet uitleggen Haha! )Daarnaast helpen been-en gewichtshulpen ook nog wat mee.Sterker nog, daar begin je mee,voordat je teugel "erbij" neemt!.Maar je vroeg specefiek naar de teugelhulpen................

Snap je het zo een beetje?

Anders zijn hier vast nog mensen die het nog anders,beter of uitgebreider kunnen uitleggen!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 09:54

Achenbach is eigenlijk een beetje het omgekeerde van wat wij in de western nastreven.
Heel simpel gezegd werken wij volgens de 'deurtje open/deurtje dicht' methode: als je linksaf wilt, doe je rechts het deurtje dicht (=teugel tegen de hals) en links het deurtje open (= ruimte geven, wijzen waar je heenwilt) om het paard te laten zien dat DAAR ruimte is, en dat hij daar dus heen kan lopen.

AnitaB
Berichten: 73
Geregistreerd: 15-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-04 10:21

Bedankt voor jullie uitleg. Heel anders als ik gedacht had. Toen ik een jaar of twaalf was (ik reed toen al 6 jaar paard) heb ik bij mijn zus in Canada een keer een tocht gemaakt met westernpaarden. Nou snap ik waarom dat paard helemaal gek van me werd en op een gegeven moment alleen nog verder wilde als één van de 'cowboys' hem aan de teugels meenam. We kregen geen instructie en ik reed dus gewoon op die Mustang zoals me dat geleerd was. Tegen een Amerikaan meot je geen Hogeschool Engels praten .... dan verstaat hij je niet !

PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 10:32

Maar dat de methodes zoveel van elkaar verschillen betekend niet dat jou paarden geen western zouden kunnen leren!

Ze kunnen heel goed de verschillen leren tussen de hulpen als de wagen eracht hangt en als er iemand op zit met een westernzadel.

Ik zou gewoon proberen om met je paarden goede westernles te krijgen en zo zelf ook de westernhulpen goed onder de knie te krijgen.

Laat het verschil in hulpen geen reden zijn om maar geen western te gaan rijden.

De kracht van de inspanning, zit in de ontspanning!


Tenfold
Berichten: 1267
Geregistreerd: 04-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 10:54

Daarbij komt nog dat er niet '1 western-methode' is. Er zijn verschillende methodes.

Never argue with an idiot, they'll drag you down to their level and beat you with experience!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 10:55

AnitaB schreef:
Tegen een Amerikaan meot je geen Hogeschool Engels praten .... dan verstaat hij je niet !
Maar dat wil niet zeggen dat dat paard het niet kan leren hoor!
Mijn bijrijdster rijdt gewoon Engels met mijn paard. Alleen wel met een ander zadel en een ander bit, om het overzichtelijk te houden.

Ik ben echter wel van mening dat je 1 discipline EERST goed doorgereden moet hebben VOOR je een andere discipline aan gaat leren.

AnitaB
Berichten: 73
Geregistreerd: 15-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-04 14:59

Ik zoe een diervriendelijke manier van paardrijden. Ik vind de Engelse methode daar niet echt aan voldoen. Ik zoek dus goede alternatieven. Het westernrijden ziet er voor mij altijd erg relaxed uit. Het niet constant druk op de mond houden vind ik bijvoorbeeld al erg rustig voor het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 15:01

Tip: kijk dan wel verrekte goed uit bij welke trainer je terechtkomt, want er lopen er heel wat rond die voor geen drie stuivers respect hebben voor een paardenmond, en vrolijk het betere ruk- en plukwerk staan te promoten in hun bak. Er is behoorlijk wat kaf onder het koren.

Anders misschien eens een uitstapje richting freestyle proberen?

_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 15:09

AnitaB schreef:
Ik zoek een diervriendelijke manier van paardrijden.

Western ziet in het vergevorderde fase inderdaad relaxt uit en dat is het ook,..maar voordat het paard zover is is hij behoorlijk "opgevoed".Voor sommige mensen is dit niet alleen pijnlijk voor het paard,maar ook voor hun eigen emoties.
Ben jij ook zo iemand(weet ik niet,zou kunnen Lachen ),misschien dat freestyle-pat parelli je ook wel "goed"zal liggen.Dit is meestal in een beetje "western-style"met westernzadel enz.....

AnitaB
Berichten: 73
Geregistreerd: 15-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-04 15:42

Ik ben wel een beetje NH-minded, dat hebben jullie goed ingeschat. Ik zal me ook eens in de freestyle methode verdiepen. Misschien is dat nog beter voor me.
Op welke leeftijd zou je een paard voor een dergelijke training kunnen laten gaan ? Ik heb twee Haflingers die nu ruim 2,5 jaar oud zijn en ik wilde ze volgend jaar einde voorjaar/begin zomer (dan zijn ze 3) laten beleren.

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 16:45

Citaat:
Het niet constant druk op de mond houden vind ik bijvoorbeeld al erg rustig voor het paard.


Een normaal contact geeft weinig druk in de mond hoor en is in mijn ogen niet veel slechter als een loshangend bit.
Ik ben alleen van mening dat het voor jezel wel wat ontspannender zit. Maar dat zal ook komen vanwege het zadel.

Als jij volgend jaar gaat bleren vind ik dat een hele mooie leeftijd OK dan!

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 16:47

Leuke typo Clown

Volgend jaar er op is mooi, maar je kunt nu al wel grondwerk doen hoor.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 16:50

Cowgirl schreef:
Als jij volgend jaar gaat bleren vind ik dat een hele mooie leeftijd OK dan!


*LOL* Bleren of Beleren? Haha!

Je suis Charlie.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 bezoekers