Paard met (behoorlijk) ernstige zonnebrand

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Pipi

Berichten: 4077
Geregistreerd: 25-04-02
Woonplaats: Poeldijk

Paard met (behoorlijk) ernstige zonnebrand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-04 21:00

Ishana is dus duidelijk overgevoelig voor zonlicht.
Aan haar neus hingen de vellen er al ineens bij,dus heb ik een mooi lapje aan haar halster gefabriceerd Bloos en dat gaat nu eigenlijk best wel goed.
Maar nu begint het ook al an haar (witte) acherbenen,in de kootholte Boos!
Wat kan ik daar nu weer eens op verzinnen?
Is het een optie om springschoenen aan te doen

Ik snap best dat het beter is om haar op de dag binnen te zetten,maar ze heeft een veulen aan de voet en Zennie breekt zo ongeveer de tent af als hij de hele dag binnen moet staan Frusty

Ik heb het al uitgewassen met betadine en ingesmeerd met hydrocortiderm.
Uiteraard bel ik morgenochtend even de da om te overleggen,maar misschien heeft er hier iemand tips?
Ik hoor ze dan graag


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 21:40

Zonnebrandcreme met een hoge factor erop smeren? Er bestaat voor honden een speciale dierenzonnebrandcreme (mooi woord voor galgje Haha! ).

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 09:02

Bij www.jordens-hippo.nl hebben ze zonnebrandcreme voor paarden (die voor mensen vindt de mijne stinken).
Er bestaat ook een soort "after-sun" en een spray. Ze bezorgen thuis (redelijk snel)

Wil je Australië op een paardenrug verkennen? Kijk dan op www.horsetreks.com.au
Ze spreken daar vloeiend Nederlands, Duits en Engels.

ellepel

Berichten: 47318
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 09:40

zonnebrand voor baby's gebruiken die watervast is. van hydrocortiderm krijgen ze juist een dunne huid ( die dan sneller verbrand) als je dit langer dan ene week gebruikt.
ook geen sokken knippen!

Danielle_1

Berichten: 2696
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 10:09

idd een goede blocker erop smeren.
Factor 30 OK dan!
Als er al irritaties zijn in de kootholte,zou ik geen springschoenen om doen.
Moet je voorstellen dat je zelf verbrand bent,en hoe zeer het dan doet als je strakke kleding aan hebt.
Denk dan dat zo min mogelijk wrijving het beste is.
Succes!

vanity

Berichten: 3259
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: Herentals (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 11:43

Mijn paard heeft het ook op haar neus en kootholten inderdaad, heb ook een lapje gemaakt, maar dat blijft niet lang hangen! en op stal houden is niet mogelijk ivm luchtzuigen!

ik heb aftersun van Nivea gebruikt om het wat te verzachten maar als het genezen is, kan ik dan best een sunblock gebruiken?

trotse mama van 5 kindjes!!!
If you're talking behind my back, you're in a good position to kiss my ass !!

Pipi

Berichten: 4077
Geregistreerd: 25-04-02
Woonplaats: Poeldijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-04 17:19

Ik heb vanmorgen even met de da overlegd.
Het enige wat ik nu kan doen is haar kootholtes heel dik in de vaseline of boorzalf smeren.
Op haar neus mag ik wel hydrocortiderm gebruiken om de boel wat rustiger te krijgen.
Mocht dit allemaal niet baten,dan moet ze aan de medicijnen en dat zal dan wel prednisolon worden Boos!

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 21:49

Ik zou er echt zonnebrandcreme opsmeren als het dicht is, dus niet op open plekken. Bij tinkers die ook niet zonnevast waren en de vellen eraan hingen hielp dat (een jaar daarna, preventief) wel goed. Regelmatig bijsmeren, net als bij kinderen eigenlijk.

Pipi

Berichten: 4077
Geregistreerd: 25-04-02
Woonplaats: Poeldijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-04 22:05

Pauline schreef:
Ik zou er echt zonnebrandcreme opsmeren als het dicht is, dus niet op open plekken. Bij tinkers die ook niet zonnevast waren en de vellen eraan hingen hielp dat (een jaar daarna, preventief) wel goed. Regelmatig bijsmeren, net als bij kinderen eigenlijk.


Dat heb ik dus ook gedaan(op haar neus dan)heeft alleen niet mogen baten Frusty .
Bij m'n veulen lijkt het tot nu toe wel te helpen,dus smeren we gewoon lekker door Knipoog
Ze staan alleen te ver bij m'n huis vandaan om dat een paar keer per dag te gaan doen.


Dimpie

Berichten: 264
Geregistreerd: 26-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 10:47

Als mijn pony verbrand is doe ik er talkpoeder op, werkt super *LOL* ! Kun je ook gebruiken voor dat ze het land op gaan om zonnebrand te voorkomen! Wanneer de pony verbrand is, is mentholpoeder ook fijn, dat verkoelt namelijk.

c_alsemgeest

Berichten: 20624
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 16:42

ik zou er eigg geen vaseline op smeren... kan wel als ze uit de zon is, maar als je haar dan in de zon zet heb je kans dat het inbrand.
Gewoon een goede sunblock (je hebt tegenwoordig zelf factor 60 sunblock van Ambre Soleil, redelijk duur maar helpt echt perfect! )

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

Pipi

Berichten: 4077
Geregistreerd: 25-04-02
Woonplaats: Poeldijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-04 18:04

Ik was ook bang dat vaseline in zou gaan branden,maar volgens de da is dat niet zo als je het maar dik genoeg doet Verward
Hij zal het wel weten denk ik.....

Gisteravond heeft m'n bijrijdster het voor het eerst zo gedaan,dus ik ga straks maar zelf even kijken hoe het ervoor staat.

c_alsemgeest

Berichten: 20624
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 19:53

okidoki Haha!

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

mightymuts2
Berichten: 100
Geregistreerd: 11-04-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 22:27

goh stomme vraag mischien, maar hydrocortiderm tegen zonnebrand???Dat is toch voor mok of ben ik nu heel erg in de war?Dit zeg ik niet op een negatieve manier, maar ben heel nieuwsgierig

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 22:33

XchantjuhX schreef:
ik zou er eigg geen vaseline op smeren... kan wel als ze uit de zon is, maar als je haar dan in de zon zet heb je kans dat het inbrand.
Gewoon een goede sunblock (je hebt tegenwoordig zelf factor 60 sunblock van Ambre Soleil, redelijk duur maar helpt echt perfect! )


Hier ben ik het helemaal mee eens. Vaseline kan de boel flink verergeren in de zon, ook met een dikke laag. Als je paard binnen staat, werkt het prima, maar dus niet in de volle zon (tenminste, dat is mijn ervaring). Daar zou ik zeker zonnebrandcreme of -spray met een hoge factor gebruiken of zelfs sunblock.

Succes, ik weet wat het is om een paard te hebben met aan vier benen flinke mok. Zodra het naar binnen slaat en daar gaat ontsteken moet je er zeker een DA bij halen, die kan dan een antibioticaspuit geven en een kuurtje voorschrijven.

Hydrocotiderm werkt trouwens niet tegen zonnebrand, maar tegen huidirritatie en -ontstekingen.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

carmella
Berichten: 70
Geregistreerd: 04-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 17:06

Staat er Sint Janskruid , niet te verwarren met Sint Jakobskruiskruid ,in de wei ?, er zijn paarden die overgevoelig zijn voor dit kruid in kombinatie met zonlicht. Heb het zelf aan de hand gehad. Koeien hebben hier ook veel last van

SheMellon

Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 18:51

Pas hebben wij iemand op de afdeling gehad die soort van brandwonden had. De wonden moesten we van de arts met ''in vaseline gedrenkte gazen'' behandeld worden.

Vaseline kan dus geen kwaad. Het zorgt ervoor dat de huis niet verder uitdroogt. Het is als het ware een tweede huid.
Voor mensen bestaan vaseline gazen met parafine. Ik heb werkelijk geen idee hoe paarden op parafine reageren. Maar misschien is het een idee om te vragen aan de VA of er iets dergelijks bestaat voor paarden ??

Je moet de mening van een meerderheid niet verwarren met de waarheid.

strandloper

Berichten: 39
Geregistreerd: 28-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 19:49

Ik smeer neus en kootholtes ieder ochtend in met sudocreme ( zalf voor babybilletjes) , dit werkt super en blijft de hele dag wel zitten.

Dit is veel goedkoper dan zonnecreme met een hoge factor en in iedere drogist te koop!

suc6 ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 20:07

hier dus precies hetzelfde probleem, wat de neus betreft dan. het is heel snel gegaan; zo was er bijna niets en zo had jol korsten op dr neus.
da-assistente had over de telefoon aangeraden om er iets zo vettigs mogelijks op te doen, en dan dik sunblock eroverheen.

een aantal dagen later is de da zelf komen kijken en die heeft vetaderm gegeven. werkt echt super maar het is wel troep. moet het 2-3 keer per dag smeren en als het beter gaat 2-3 keer in de week.

na 2 dagen smeren waren de korsten eraf en ziet het er keurig uit dus ik ga nu over op 2-3 keer in de week smeren.

kijk trouwens wel uit of er geen snelbruiner in je zonnebrandcreme (factor 30/40) zit!

Pipi

Berichten: 4077
Geregistreerd: 25-04-02
Woonplaats: Poeldijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-04 20:12

Door vaseline te smeren in haar kootholtes,is er lekker zand aan blijven plakken.
De ideale zonbeschermer dus haar kootholtes zien er alweer rustig uit gelukkig!
Haar neus zit nu onder de grote korsten die er langzaamaan af gaan vallen,de huid eronder ziet er gelukkig ook alweer rustig uit.

Wat m'n wijffie betreft ben ik blij dat de zon zich (bijna) niet heeft laten zien vandaag Bloos

SheMellon

Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 20:21

Ahh super ! Kben blij voor je dat het weer wat beter gaat !

Je moet de mening van een meerderheid niet verwarren met de waarheid.

c_alsemgeest

Berichten: 20624
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 23:15

gelukkig dat de huid eronder er beter uit ziet

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

taverno

Berichten: 4216
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 09:22

Mudgard van de paardendrogist,goed spul en vormt een soort barriere laagje om vuil,water ,zon tegen te houden.

Het was mijn bedoeling om slapend rijk te worden maar ik kan de slaap niet vatten.
Het leven is ruiger met een tuiger

biewie

Berichten: 426
Geregistreerd: 23-06-04
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 12:59

Bij de ruitersportzaak kun je fotosencreme halen (speciaal voor paarden die snel last hebben van zonnebrand). Die gebruik ik altijd als de eerste verschijnselen beginnen zodat het niet doorzet.

Alexander M2 + 0 :) (Tuschinski x Wellington)
Rayms l'Esprit L2 + 9 (Bokkesprong Czardas) eindstand

Pipi

Berichten: 4077
Geregistreerd: 25-04-02
Woonplaats: Poeldijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-04 13:52

Bedankt voor de tips OK dan!

Shana d'r neus is nu korstvrij en ziet er weer redelijk normaal uit,dankzij het beschermende lapje
Wat haar kootholtes betreft;dat ziet er nu uit als mok Verward
Dus als iemand nog weet wat ik daar nu nog het beste aan kan doen,dan hoor ik dat uiteraard graag


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 108 bezoekers