Langzame groei hoeven

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Langzame groei hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-04 19:12

Wie heeft ervaring met een langzame groei van de hoeven bij een paard?
Het paard heeft geen hoeven van slechte kwaliteit, dus niet brokkelig ed.
Biotine en laurierzalf zijn mij al bekend.
Wie heeft een idee?

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 19:16

Wij gaven nog een suplement dat Hooffood heet, enzion was het merk waar het van was.

Wij hebben nu een holistische hoefsmid voor onze korte slechte hoeven en dat werkt ook heel goed. http://www.xs4all.nl/~hoefsmid//

Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 20:08

Veel laten bewegen, bij voorkeur op verschillende ondergrond, stappen op de harde weg bevordert bij uitstek de doorbloeding in de hoeven en dus aanvoer van voedingsstoffen en afvoer van afvalstoffen.

ellepel

Berichten: 47334
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 21:25

bij de mijne groeien ze ook langzaam, bijvoeren van zewier helpt wel iets.
verder geeft het geen problemen. de kwaliteit van de hoeven is goed, moet alleen erg uitkijken met afslijten

wyko

Berichten: 2044
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 22:50

Ik ben het met Tess eens. Veel laten bewegen op verschillende ondergrond. En de rest kan je bij Tess lezen.

Hetja

Berichten: 2338
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 10:32

Bij de paarden drogist hebben ze hoef en huid, dat werk bij mijn pony goed! (haar hoeven groeien ook heel langzaam maar zijn wel slecht, maar gaat nu stukken beter)

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 10:36

Veel bewegen is idd ook heel belangrijk, bij ons is dit de reden geweest waarom wij met hem naar een andere stal zijn gegaan zodat hij niet meer het grootste deel van de dag stil op stal staat. Hij staat nu in een kudde in een loopstal.

Hetja

Berichten: 2338
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 14:46

Veel bewegen is i.d.d. belangrijk, maar dan weer zo min mogelijk op de stenen i.v.m. slijtage en op het land moet weer je goed opletten dat de hoeven niet te droog worden...

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-04 17:01

Bedankt allemaal! Van de bewegen was ik me al bewust. Dit paard loopt in ieder geval 's zomers dag en nacht in het land. Ik vind het gewoon apart dat die hoeven nauwelijks groeien. Bij onze andere paarden moeten we echt om de 6-8 weken bekappen. Ik ga in ieder geval laurierzalf smeren op de kroonrand, volgens mijn hoefsmid is dit het enige wat aardig kan werken.
Maar ik vind het wat symptoombestrijding, want waarom groeien die hoeven zo langzaam? Kan het ook iets te maken hebben met de stofwisseling van dit paard?

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 18:46

Appie schreef:
Bedankt allemaal! Van de bewegen was ik me al bewust. Dit paard loopt in ieder geval 's zomers dag en nacht in het land. Ik vind het gewoon apart dat die hoeven nauwelijks groeien. Bij onze andere paarden moeten we echt om de 6-8 weken bekappen. Ik ga in ieder geval laurierzalf smeren op de kroonrand, volgens mijn hoefsmid is dit het enige wat aardig kan werken.
Maar ik vind het wat symptoombestrijding, want waarom groeien die hoeven zo langzaam? Kan het ook iets te maken hebben met de stofwisseling van dit paard?



Denk dat je dat aan de DA voor moet leggen.

Hofman
Berichten: 3
Geregistreerd: 11-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 19:46

Om een optimale groei van de hoeven te verkrijgen is Biotine alleen niet voldoende.
Je hebt een product nodig welke ook andere stoffen bevat.
Een product welke niet alleen biotine maar tevens methionine en zink bevat heet Biozin.

[edit]Spam verwijderd, Jantien[/edit]

tamary

Berichten: 29173
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 19:57

Hoeveel de hoef groeit hangt voor een groot deel van de straal af, hoe meer druk die krijgt hoe harder de hoef groeit. Dit omdat veel druk op de straal samen gaat met veel slijtage van de hoef en dat moet gecompenseerd worden. Om dezelfde reden zal als er weinig druk op de straal staat de hoef weinig groeien, voor het "gevoel" is de hoef immers lang genoeg.

Kijk anders eens op : www.paardnatuurlijk.nl

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 11:53

Inderdaad, dus ervoor zorgen dat de straal de grond raakt.

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-04 13:18

Bedankt voor de verwijzing naar die site!
Cornelie en Tamary, als ik het goed begrijp zijn jullie dus voor natuurlijk bekappen? Dit paard staat alleen nog voor op ijzers, maar evengoed groeien de achterhoeven ook nauwelijks. Als hij een ijzer verliest (laatst trapte hij hem bijv af) dan loopt hij meteen kreupel. Hij heeft ook een licht verkanteld hoefbeen.

Linda86

Berichten: 532
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Altforst

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 16:17

Kerabol, dit is nog beter dan Biotine. Je kan het alleen bij de dierenarts kopen.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 16:40

Ik heb een of ander ranzig hoefzalfje van Belebro. Werkt super, maar het is echt heel erg smerig (met een tandenborstel opdoen, en zorgen dat het echt niet aan je kleren oid komt) en het is pokkeduur.

Verder werkt laurierzalf idd ook best goed.

Kinke

Berichten: 20516
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 17:23

Maar appie,
als de kwaliteit goed is, wat is dan het probleem? Lachen

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 11:20

Niet perse natuurlijk bekappen hoor. Maar het is gewoon belangrijk dat de stralen de grond raken. Zolang ze dat niet doen zal de hoef zeer langzaam groeien.

o_floor_o
Berichten: 196
Geregistreerd: 24-07-04
Woonplaats: De Lier

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 19:32

Iedere dag lekker in het water staan met zijn of haar hoeven(minimaal 20 min).Kinke ben het helemaal met je eens.

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 18:49

Missouri schreef:
Ik heb een of ander ranzig hoefzalfje van Belebro. Werkt super, maar het is echt heel erg smerig (met een tandenborstel opdoen, en zorgen dat het echt niet aan je kleren oid komt) en het is pokkeduur.

Verder werkt laurierzalf idd ook best goed.

Idd pokke duur, maar tegen de werking kan niks op(imo)

Melanie

Berichten: 2270
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: B en R

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 08:52

mijn tante heeft van de hoefsmid : hoof-care

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30619
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 09:21

Mijn pony zijn hoeven groeien ook langzaam, dat hebben ze altijd al gedaan. Vandaar dat hij op ijzers staat, en dan gaat het prima.
Ijzers liggen er dus ook gerust ruim 12 weken onder.

Ik maak er geen probleem van, vooral omdat hij superhoeven heeft. Voldoende hard, nooit brokkelen ze.

Ik kan wel dingen gaan bijvoeren, maar ja, ik maak er geen probleem van. Zijn hoeven zijn prima. Alleen zonder ijzers slijten ze te hard.

boemel

Berichten: 8384
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 14:49

Bij mijn paard groeiden ze ook erg langzaam.
Als ik haar 10 weken op ijzers had staan, was het nog nauwelijks nodig om er wat aan te doen. (Ze had alleen voorijzers).

Ik heb nu een andere smid. Hij heeft de hoef meer ruimte gegeven door een wat ruimer ijzers. Na 6 weken was ze al over haar ijzers heen gegroeid en moest de smid weer komen.

Ik ben echt blij met een andere smidkeuze, want mijn paard loopt veel ruimer en beter door haar lijf. Ze had gewoon last van dat andere beslag.

Het kan dus ook aan het ijzer liggen en aan het tekort bekappen van de smid. Bij de achterhoeven zal je wel met normale slijtage te maken hebben, doordat daar geen ijzers zitten.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30619
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 21:55

Idd, tekort bekappen is niet goed. Maar mijn pony wordt zeker niet kort bekapt, heb ondertussen al 4 verschillende smeden gehad, dus zal het ook niet zozeer aan de smidkeuze liggen.
Die ik nu heb legt de ijzers wel iets ruimer, maar het maakt geen verschil met groeien.
Overigens loopt hij geweldig ruim, dus nooit geen problemen.

Kinke

Berichten: 20516
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 22:26

Ik herhaal mn vraag nog maar es Knipoog
Appie, als de hoeven goed zijn wat is dan het probleem? Kortom, ik snap je vraag eigenlijk niet Lachen