Maestro onder het mes...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Marja

Berichten: 1693
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Maestro onder het mes...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-04 09:24

Na lang dubben en veel twijfels heb ik vorige week de knoop doorgehakt; Maestro wordt gecastreerd.
Na 11 jaar hengst zijn gaat hij vandaag in Emmeloord onder het mes, zodat hij z'n "oude dag" als ruin door gaat brengen. Als alles goed gaat tenminste, want het blijft toch een operatie onder volledige narcose. Hij wordt over de lies gecastreerd, volgens de experts de veiligste methode voor oudere hengsten.

Gisteren heb ik hem weggebracht, en nu wacht ik vandaag op het telefoontje of alles goed gegaan is zodat ik hem morgenavond weer op kan halen.

Het is natuurlijk niet zeker of er veel "gedragsverandering" zal zijn, maar voor hem betekent het vast minder hormonale frustraties en voor mij iets minder opletten en ogen in je rug hebben. Ik heb het heel lang leuk gevonden om een hengst te hebben, maar ik was het de laatste tijd toch wel zat. Ik hoop dat hij over een paar jaar zodanig ruin is dat hij makkelijk met anderen op de wei kan, zodat hij niet in eenzame afzondering van z'n pensioen hoeft te genieten.
Maar eerst nog een paar jaar dressuren: meer concentratie, minder gedoe op concours...

Ezel trektochten in de Spaanse pyreneeen! Kom langs bij ons: 'Top of the Pyrenees' https://www.topofthepyrenees.com/Products/details/Spaanse_Pyreneeen/Trekkings/Meerdaagse-wandeltocht-ezeltrekking


My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 09:37

zal voor hem fijn zijn als hij met de rest op het land kan.
nu is het alleen nog wachten op het telefoontje, maar het gaat vast wel goed Lachen

Caye

Berichten: 7505
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: 070

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 11:02

is zeer risico vol om een hengst boven de 10 te casteren. WAt ik voor ervaring heb is dat hun gedrag niet meer erg verandert omdat ze jaren hengst zijn geweest.
Ik hoop voor je dat het wel zo is natuurlijk maar ik vrees jammer genoeg van niet.

veel suc 6 er mee!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 11:11

Ik denk dat het een verstandige beslissing is
Ik weet hoe je in de rats zit als je op dat telefoontje moet wachten dus ik wens je voor nu vast veel succes Haha! Ik hoop dat het voor jouw paard allemaal net zo voorspoedig verloopt als toendertijd met de mijne, aan Emmeloord zal het iig niet liggen.

_Charlotte

Berichten: 8708
Geregistreerd: 13-03-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 12:03

Vast een goede beslissing
Ook niet meer opletten bij de manege of er geen merrie naast gezet wordt Knipoog
Nu maar wachten op het telefoontje, ik hoop dat alles goed is gegaan OK dan!

Barb

Berichten: 12081
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 12:32

Ook ik duim dat alles goed is gegaan! Ben benieuwd of je nog wat qua gedragsverandering gaat merken

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou L1+4

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 13:31

Heel veel succes...Hoop voor je dat hij in gedrag wat verandert en dat hij bij de anderen in de wei kan..

keep calm, I'm engaged!!! <3

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 15:54

Veel succes! En het zou idd wel heel erg fijn zijn als hij straks gewoon bij andere paarden in de wei kan.

Witvenhester

Berichten: 1107
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: den dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 16:03

nou ik hoop dat alles goed is gegaan. Haha!

zondag krinfinale rijden

rona
Berichten: 2902
Geregistreerd: 30-09-03
Woonplaats: sittard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 16:25

Ik hoop dat alles goed is gegaan en ik kan je beslissing wel begrijpen OK dan!

Rona, Linanda en Oackly

Marja

Berichten: 1693
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-04 18:53

Alles is goed gegaan tot nu toe. Hij is in ieder geval goed uit de narcose gekomen en staat weer op z'n pootjes.

Morgenochtend mag ik bellen om te horen of ik hem 's avonds op kan halen.

Ik heb het verlossende telefoontje niet afgewacht, maar om 3 uur vanmiddag zelf even gebeld om te vragen of ze al iets wisten. Ik kreeg de anesthesist aan de lijn, en ik voelde me toch echt wel eventjes flink opgelucht.
Ik had het mezelf nooit vergeven als het mis was gegaan, gewoon omdat het geen koliekoperatie ofzo was, maar mijn eigen keuze...

Ezel trektochten in de Spaanse pyreneeen! Kom langs bij ons: 'Top of the Pyrenees' https://www.topofthepyrenees.com/Products/details/Spaanse_Pyreneeen/Trekkings/Meerdaagse-wandeltocht-ezeltrekking

adnil
Berichten: 915
Geregistreerd: 30-06-04
Woonplaats: Stein

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 18:56

dat kan ik me voorstellen, dat je je dan opgelucht voelt! Gelukkig dat alles goed is gegaan!! OK dan!

Sammetje_

Berichten: 2065
Geregistreerd: 06-08-04
Woonplaats: ♥ Op een heel mooi plekje ♥

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 19:18

Fijn dat alles goed is gegaan! Ik ben benieuwd of zijn gedrag is verandert! Succes ermee..! Lachen

/3 | Lots of people talk to animals, not very much listen, though. That's the problem. - Benjamin Hoff; the tao of Pooh
<3

Foogul

Berichten: 986
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 00:09

Is nooit leuk als je je paard zo verkreukeld ziet. Van de castratie van mijn Lipi was ik zelf ook een dagje ziek.

Een bink blijft het vast wel. Sterkte!

fenja

Berichten: 3438
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: in het noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 00:19

Hij wordt over de lies gecastreerd Verward

Wat is dat

Strooigoed [o]

Marja

Berichten: 1693
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-04 08:42

fenja schreef:
Hij wordt over de lies gecastreerd Verward

Wat is dat


"Over de lies" is een methode van castreren waarbij paarden onder volledige narcose gaan en via een snede in de lies gecastreerd worden.
De kans op complicaties is hierbij het kleinst, wat bij een oudere hengst gewoon het veiligst is.

En terwijl ik dit typ heb ik dr. van Muiswinkel net aan de lijn. Alles gaat goed, z'n temperatuur is goed, dus vanavond kan ik hem weer ophalen .
Jij belt vast over je ruin zegt ie Verdrietig Knipoog , dat is wel raar hoor, nadat ik het 11 jaar over "m'n hengst" heb gehad...
Ach, zolang ik geen verschil in Maes ontdek geloof ik dat ik stiekem gewoon doe of er niets gebeurd is Cool . Kijken of mensen op een gegeven moment zelf denken wat is er met die hengst van Marja aan de hand *LOL* .

Ezel trektochten in de Spaanse pyreneeen! Kom langs bij ons: 'Top of the Pyrenees' https://www.topofthepyrenees.com/Products/details/Spaanse_Pyreneeen/Trekkings/Meerdaagse-wandeltocht-ezeltrekking


rona
Berichten: 2902
Geregistreerd: 30-09-03
Woonplaats: sittard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 10:17

Gelukkig is alles goed gegaan.
Beterschap voor je paardje OK dan!

Rona, Linanda en Oackly


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: cariena1, Clmr, dust, Eve_16, Groetje, jaap_2005, Kimberley_, La_Lune, Ladyson, Ninaka, Prince, Ruai, Unicorn79 en 142 bezoekers