eigenschappen van een Fries?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pelia
Berichten: 46
Geregistreerd: 26-03-04
Woonplaats: Zoetermeer

eigenschappen van een Fries?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-04 09:19

Hallo allemaal,

Ik ken een fries paard van 6 jaar die erg gesloten is en pas 'open' wordt op het moment dat hij vastigheid en regelmaat krijgt. Hij is in zichzelf gekeerd en afwezig. Nu heeft de eigenaar hem een week en begint hij 'los' te komen.
Is dit een eigenschap van een fries of is er meer aan de hand?
Is het aan te raden om er niet te veel personen mee om te laten gaan, of juist wel met meerdere personen?

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 10:25

Tja.. of dit een eigenschap van een fries is.. geen idee.
Heb zelf een merrie gereden die absoluut niets moest hebben van vreemden. Oren plat in de nek en dreigen. Ze dulde alleen de eigenaar en mij bij haar in de buurt. Verder was ze ook best op haar eigen.
Zelf heb ik een ruin die is maatjes met iedereen. Hij weet wel wie zijn baasje is, als iemand anders op hem zit gaan z'n oren op 'ezel-stand', maar tis een heel sociaal paard!
Denk dat et meer het karakter van het paard is dan het ras!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 10:30

Ik vind eigenschap van friezen meer dat er niet vaak middenweg paarden zijn zeg maar. Ze zijn vaak óf heel betrouwbaar en braaf en rustig, of het zijn moeilijke paarden die stronteigenwijs zijn. Dat is mijn ervaring tenminste. En ze zijn vaak heel amkkelijk met eerste keer zadel en ruiter enzo.

Tibamar

Berichten: 8365
Geregistreerd: 06-08-04
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 10:33

Volgends mij is dat geen eigenschap van een Fries...maar elk paard heeft een ander karakter...

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 14:19

Ken jij het paard ook pas een week of kende je het al voor die tijd?
Elk paard heeft eventjes tijd nodig om te acclimatiseren en te wennen aan een nieuwe omgeving, dat is niet typisch Fries. Pas na een aantal weken zie je de "ware aard" bovenkomen als het paard wat gewend is en de routine op stal begint te kennen.

Pelia
Berichten: 46
Geregistreerd: 26-03-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-04 20:10

Nee ik kende hem niet voor die tijd. Ze heeft gevraagd of ik hem wil bijrijden.
Bedankt allemaal voor jullie reacties.
Zelf heb ik ook het idee dat hij gewoon moet acclamatiseren, maar de eigenaar vertelde mij dat ze hem bijna om deze reden niet gekocht had. Blijkt dus dat hij het bij de vorige eigenaar ook had?

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 00:34

Hoe weet jij/zij dat? Elk paard floreert trouwens op ritme en regelmaat, dus dat is niets bijzonders. Gewoon lekker je tijd nemen om het paard goed te leren kennen, niet alleen rijden maar ook veel mee omgaan, lekker poetsen enzo zodat jullie ook buiten het "werk" een band opbouwen en dan komt het vast goed!