onregelmatig/stijf

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mhazyr

Berichten: 61
Geregistreerd: 06-07-04
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

onregelmatig/stijf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-04 12:05

Mijn 5 jarige arabier kwam vorige week stijf van het land. Hij liep heel kort met alle vier zijn benen en het puntje van zijn achterhoeven sleepte over de grond. Hij had geen koorts. Liep wel met linksachter slechter dan met de rest maar zodra hij flink moest doorstappen of draven zag je er niks meer van. Dierearts erbij maar die wist het ook niet goed. Ontstekingsremmers gehad. Nou kwam hij gister weer stijf van het land. Wel niet zo erg als vorige week maar duidelijk niet goed. Hij liep weer te sloffen. Na een uurtje liep hij weer gewoon te rennen in de bak. Verder had hij geen koorts of een versnelde ademhaling, wel een iets hogere hartslag dan normaal.
Hij is 5 maanden geleden wel een keer erg spierbevangen geweest maar is daar goed van genezen en staat nog steeds op aangepast voer en voldoende beweging. Ik weet het niet meer en de dierenarts geeft ook geen duidelijkheid. Hij denkt niet dat hij weer bevangen is maar dat ie misschien vorige week onderuit is gegaan in het land en dat hij daar nu weer last van heeft.
Is er misschien iemand die een soortgelijk geval kent of hier ervaring mee heeft???

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 21:52

Sorry ik kan je neit helpen met ervaring. Als ik het zo hoor lijkt het mij sterk dat hij gevallen is en na een week weer opeens er last van heeft Verward

Voor mij klinkt het toch weer als spierbevangen, kun je geen sec. opinion vragen ergens?

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 00:57

Klinkt als overgevoeligheid voor eiwit. Kennelijk heeft ie nog steeds wat moeite om alle eiwitten af te voeren. Daar kunnen ze spierverzuring van krijgen, met stijfheid etc die minder wordt na beweging. Het geeft hun het gevoel dat wij hebben als we spierpijn hebben. Het lichaam kan niet zo goed meer de afvalstoffen die ontstaan bij verbranding van voedingsstoffen in de spieren afvoeren.
In elk geval geen biks bijvoeren als ie op de wei staat en als ie binnen staat minder eiwitrijk voer. In kuil zit meer eiwit dan in hooi. Biks heb je ook in allerlei soorten. Misschien anders wat minder lang op de wei, alleen overdag bijvoorbeeld. Kijken of het dan wat beter gaat. Mijn paardje had het ook, kwam omdat ik biks voerde naast kuil (stom stom), maar het ging snel weer over. En heel goed instappen en uitstappen en rustig aan doen.

mhazyr

Berichten: 61
Geregistreerd: 06-07-04
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-04 16:30

Hij staat altijd maar 5 uurtjes per dag op het land. Nou ben ik de laatste 2 dagen ook ´s morgens langsgeweest om te kijken hoe ie dan liep voordat ie het land op moet. Dan loopt ie dus goed en komt weer licht kreupel het land uit.
In zijn stal laten is geen optie want hij wordt gek als hij alleen binnen moet blijven en gaat als een debiel rondjes draaien in zijn stal. Dat lijkt me nog slechter voor zijn been dan een beetje rondwandelen in het land.
Hij staat al op weinig voer met zo min mogelijk eiwit.
Ben benieuwd hoe hij vanavond weer loopt ....

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 12:21

Ik zou idd even bloed laten prikken als het nog langer duurt, het lijkt een beetje op spierbevangenheid.

shana

Berichten: 1467
Geregistreerd: 01-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 03:21

mij lijkt het ook spierbevangenheid ! eens ze dat een keer hebben gehad krijgen ze het snel weer terug en ik zou er toch heel voorzichtig mee zijn want bij elke spierbevangenheid worden de spieren toch elke keer een klein beetje aangetast !
waarom laat je hem niet in een paddock of klein stukje weiland waar bijna geen gras meer staat en voer hem dan gewoon genoeg hooi bij !

groetjes