Wat is nu de meerwaarde van een hengst?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Wat is nu de meerwaarde van een hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-02 11:49

Hoihoi
ik heb laatst een topic geopend hoe het nu is om een hengst te rijden. Stel dat ik nu een hengst koop, waarom zou ik hem dan niet laten castereren als ie toch niet is goedgekeurd.
Aan de reacties te horen is het alleen maar een nadeel om een hengst te hebben!!
heeft iemand nog voordelen??

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-02 14:31

De meeste hengsten die niet dekken worden hengst gehouden omdat hun eigenaren dat leuk vinden. Bij sommige hengsten is dat geen probleem, die maken zich niet zo druk en kunnen bij de ruinen naar buiten.
Voor de meeste hengsten vind ik het vaak zielig. Er is geen enkele reden om ze hengst te houden maar door dat hengstzijn raken ze vaak gefrusteerd als er merries langskomen en ze kunnen niet naar buiten. Ik heb er voor gekozen om mijn hengsten te laten ruinen zodat ze lekker op de wei kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-02 14:38

Nijn instructrice heeft een hengst en dat is van karakter een luie donder die nergens niks om geeft.
Zij heeft hem hengst gehouden zodat hij nog wat wakkerder was.
Zou dus een voordeel kunnen zijn.
Verder heeft zij heel veel land en kan de hengst toch gewoon naar buiten.
Maar zoek dat maar eens bij een pension stal.

Ik heb eens een dierenarts horen zeggen dat alle beesten die niet ter dekking staan het beste gecastereerd kunnen zijn.
Hij had over honden, katten en paarden.
Ik ben het wel met hem eens.
Voor een paard is het toch ook wel lekker dat hij met andere paarden in een groepje de wei in kan.
Lekker spelen en kroelen bij elkaar. Iets wat een hengst moet missen.

En het blijft met een hengst altijd extra oppassen, ook al is hij nog zo braaf. De natuur is sterk.

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-02 17:22

Dennis staat ook gewoon bij andere paarden in de wei(1, 2 of soms zelfs 3 merries). Het liefst zou ik hem bij nog een kleine hengst hebben want dat vind hij prachtig. Dan is hij de hele dag aan het spelen. Je moet gewoon een goed maatje vinden en dat is wat moeilijker dan voor een merrie of ruin. Ik ben bang dat Dennis een beetje een dooie word als hij gecastreerd word. Het is nu al zo´n rustige lieverd(niet altijd hoor, bij vreemde merries is hij wat stoerder maar zal geen gekke dingen doen).

Ik vind dat het gewoon per paard verschilt en dat je het zelf zou moeten bekijken. Ze hebben gewoon net ff wat meer.

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-02 18:52

Wat ik het voordeel vind is dat een hengst vaak extra uitstraling onder het zadel heeft. Mijn hengst ziet er bepaald niet ongelukkig uit en loopt lekker dag en nacht buiten. Hij kan over het hek neuzen met ruinen en(niet hengstige) merries en het kleine welshruintje kan gewoon bij hem in de paddock. Dus ik zie geen reden om hem te castreren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-02 19:46

Een hengst is doorgaans wat flegmatieker en sneller afgeleid. Maar wanneer je voor de sport kiest dan heeft een hengst nu eenmaal meer uitstraling dan een ruin en dat zijn dingen die je in de sport toch heel erg goed kunt gebruiken Knipoog

Pleasure

Berichten: 336
Geregistreerd: 24-08-01
Woonplaats: Asten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-02 12:56

Het probleem met een hengst is dat je hem niete cht kunt straffen. Ze zijn erg brutaal. Wij hebben ook een 3-jarige hengst en die laten wij toch op advies van mijn trainer Wil Schellekens castreren. Het is voor beide het veiligst. De hengst kan zichzelf en jouw in gevaar brengen met zijn stomiteiten.

Castreren wil niet zeggen dat de hengst zijn uiterlijk en zijn complete gedrag kwijt raakt. Mijn 5-jarige ruin, die nu meer dan een jaar is gecastreerd, ziet er nog uit als een hengst en wil zich zo nog wel eens gedragen en vooral op concours. Iedereen vind hem mooi omdat hij op Voltaire lijkt. Dus echt een hengst om te zien, terwijl hij dat al niet meer is. Hij bijt zlefs nog als een hengst.

Groetjes
Denise

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-02 13:05

Pleasure, ik ben het totaal niet met je eens.

Ik denk wel dat je een hengst kan straffen. Waarom niet? Je moet je niet laten intimideren omdat ze brutaal zijn. Dan moet je zelf nog maar brutaler zijn. Als je consequent en streng bent, dan is het prima mogelijk om een hengst netjes op te voeden. Maar het is inderdaad moeilijker als bij een merrie of ruin. Er zijn maar weinig mensen die goed met een hengst om kunnen gaan. Het is gewoon een vak apart.

Ook ben ik het met je 2e uitspraak totaal niet eens. Een ruin heeft (bijna) nooit zo'n geweldige uitstraling als een hengst. Een ruin kan wel mooi zijn, maar de blik uit de ogen van een hengst ís gewoon heel speciaal en uniek. Dat is gewoon niet te vinden bij een ruin of een merrie.
Natuurlijk zijn er ook wel duffe hengsten zonder uitstraling, en er zijn ook ruinen met een geweldige uitstraling, maar over het algemeen verliest een hengst altijd uitstraling als ie gecastreerd word.

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-02 13:17

wij hebben een 3 jarige Friese hengst die overdag gewoon met 3 ruinen buitenloopt. Hij kent deze paarden al vanaf veulen. Over het algemeen zijn hengsten wel sneller lui en sneller afgeleid dan ruinen, maar het geldt uiteraard niet voor alle hengsten en ruinen! Wij hebben ook een pensionstal en er staat nog een arabische hengst in pension die ook overdag gewoon buitenloopt, maar dan alleen. Het is natuurlijk altijd oppassen geblazen met een hengst (maar dat moet met een merrie of ruin ook Haha! ) als je er af valt en een hengst komt los te lopen....mijn dochtertje rijd regelmatig op haar pony, maar ik moet er niet aan denken wat er kan gebeuren als zij in de bak is als de hengst losbreekt...
je zou maar op een wedstrijdterrein rijden met een hengstige merrie er iemand valt van zijn hengst. Verward ik heb het eens zien gebeuren! het meisje op de merrie had ineens 2 benen van de hengst in haar nek! dood eng! als je weet waar je mee bezig bent is er niets mis met een hengst, maar er zijn toch een heel aantal mensen die een hengst rijden om te kunnen zeggen dat ze op een hengst (oei wat stoer!) rijden!

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-02 14:11

Ja er zitten nadelen aan dat geef ik toe, maar waarom mensen nou gelijk op een hoop gegeooid worden vind ik raar.

Kijk als ze nog jong zijn vind ik ze het moeilijkst, zo rond 4 jaar gaan ze je echt uitproberen.
Die van mij is ondertussen 9 en heeft respect voor mij, loopt mij niet voorbij, loopt mij niet omver en komt wanneer ik hem roep.
Straffen? waarom zou je in godsnaam een hengst niet kunnen straffen?
Consequent moet je zijn, bijt hij? tik geven! Lik op stuk beleid, niets tolereren.
Maar dit heb ik altijd gedaan ook bij onze ruinen en zeker bij de merries!
Mijn hengst knuffelt trouwens graag, hij legt dan zijn hoofd in je armen en valt dan bijna in slaap.
Alles valt of staat met respect! heeft je ruin/merrie geen respect kan je ook grote problemen krijgen.
En dat gedoe over of het wel of niet sociaal verantwoord voor het paard is om hem hengst te laten.. Ach ja is je paard echt ongelukkig ruinen, die van mij weet niet beter, staat tussen de andere paarden, rijdt tussen de andere paarden maar loopt niet ertussen.
Geen mens die zijn paard er aan zal wagen, ook niet zou het nu geruind worden.....
Hij gaat aankomende zomer lekker de hengstenwei in...

Ik zou zeggen, probeer het, is het nix voor jou kan je hem altijd laten ruinen!

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-02 16:02

hengsten hebben meer uitstraling en willen graag hard voor je werken, de ruinen die ik ken (ook laat gecastreerde hengsten) hebben dit niet. Verder lopen bij mij thuis de paarden door elkaar, de merries worden nl toch gedekt en zo leren de hengsten wat respect.
Waarom zou je castreren als het niet nodig is, mijn hengsten zijn niet lastiger dan mijn merries, ze zijn zelfs eerlijker in de omgang!!
Ik vind hengsten gewoon mooien en heb niet de noodzaak om daar verandering in te brengen!

Pleasure

Berichten: 336
Geregistreerd: 24-08-01
Woonplaats: Asten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-02 16:18

carola schreef:
Pleasure, ik ben het totaal niet met je eens.

Ik denk wel dat je een hengst kan straffen. Waarom niet? Je moet je niet laten intimideren omdat ze brutaal zijn. Dan moet je zelf nog maar brutaler zijn. Als je consequent en streng bent, dan is het prima mogelijk om een hengst netjes op te voeden. Maar het is inderdaad moeilijker als bij een merrie of ruin. Er zijn maar weinig mensen die goed met een hengst om kunnen gaan. Het is gewoon een vak apart.

Ook ben ik het met je 2e uitspraak totaal niet eens. Een ruin heeft (bijna) nooit zo'n geweldige uitstraling als een hengst. Een ruin kan wel mooi zijn, maar de blik uit de ogen van een hengst ís gewoon heel speciaal en uniek. Dat is gewoon niet te vinden bij een ruin of een merrie.
Natuurlijk zijn er ook wel duffe hengsten zonder uitstraling, en er zijn ook ruinen met een geweldige uitstraling, maar over het algemeen verliest een hengst altijd uitstraling als ie gecastreerd word.


Ik ben het weer niet met je eens. Ik ken verschillende ruinen die nog uitstraling hebben van een hengst.

Verder als jij een hengst straft, dan geeft hij er meteen een reactie op terug. Zeg maar, dat hij een grote mond heeft.
Ik heb van mijn trainer gehoord over een jonge Concorde hengst die bij hem heeft gestaan om zadelmak te worden, dat die levensgevaarlijk was. Toen hij zichzelf in de wei had geraakt, moest hij naar de dierenarts. Daar zijn mensen bijna mee verongelukt en hij mocht niet meer bij de Kliniek blijven omdat hij te gevaarlijk was. En dat soort praat hoor ik vaker.
En je moet nou, niet gaan zeggen dat het aan mijn trainer en zijn grooms ligt. Zij zijn heel professioneel.

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-02 21:51

En dat ben ik dus weer niet met jou eens, een hengst is gerust te straffen!
Maar wat wel zo is, is dat de jonge hengsten dus dan praat ik over 4/5 jaar op hun ergst zijn.
Maar een hengst die aanvalt mist toch wel wat respect, en dit respect breng je ze dus al heel jong bij, laat je ze lekker in de wei rommelen en doe je er weinig mee, dan krijg je onopgevoede etters.
Ik heb menige hengst meegemaakt en daartussen zaten etters maar ook hele goede lieve paarden, tja wij hadden ook merries en ruinen staan waar je de box niet inkwam,,,, ligt dat aan het geslacht van het betr.paard? Nee dat denk ik niet.

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-02 21:55

Percy schreef:
Voor de meeste hengsten vind ik het vaak zielig.ze kunnen niet naar buiten. Ik heb er voor gekozen om mijn hengsten te laten ruinen zodat ze lekker op de wei kunnen.


De hengsten die op de stoeterij staan waar ik werk gaan wel naar buiten, en dat zijn allemaal goedgekeurde dekhengsten... wel in een speciale wei natuurlijk met een hoog hek, maar ze kunnen naar buiten!!

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 00:10

cloris schreef:
.....
Maar een hengst die aanvalt mist toch wel wat respect, en dit respect breng je ze dus al heel jong bij, laat je ze lekker in de wei rommelen en doe je er weinig mee, dan krijg je onopgevoede etters. .....


INTEGENDEEL !!!! Laat ze lekker 3 jaar rommelen met elkaar in een groep in de wei en ze voeden elkaar prima op ! Ze hebben daar oneindig veel meer tijd voor dan welke mens dan ook op zou kunnen brengen. Bovendien kunnen ze het beter Knipoog

De grootste etters van 3/4 jaar zijn de dieren die een dergelijke opleiding NIET gevolgd hebben. De natuur zelf is vaak de beste leerschool.

Pugi

Berichten: 1205
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 00:56

Weet je wat je krijgt al je je hengst 3 jaar met soortgenoten in de wei zet en hem vervolgens ophaalt om hem zadelmak te maken??
Ik denk niet dat je je erg gemakkelijk voelt als je dit gaat proberen.
We hebben nu op stal ook weer 2 jaarlingen staan, merrie in het land bevallen veulens hebben altijd in het land gestaan, nooit in handen geweest.
DIT IS EEN RAMP, die beesten zijn doosbenauwd, niets gewend en denk maar niet dat dit met een weekje over is.
In het land opgroeien met andere paarden prima maar er moet zeker ook wat met de paarden gedaan worden ook als veulen, enter, twenter zoals netjes leren meelopen, niet happen naar de baas, voetjes geven, borstelen.
Als je dit vanaf veulen afaan doet met een hengst is er niet aan de hand en heeft ie heus wel respect voor je.
Het blijft natuurlijk altijd uitkijken op wedstrijden enz.
Ik heb het een keer meegemaakt op wedstrijd met inrijden dat die hengst gewoon achter op een merrie sprong, ruiter hoeven in z'n rug, zadel van de ruiter aan gort en ga zo maar door.

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 01:04

Tinne"]
[quote="Percy schreef:
Voor de meeste hengsten vind ik het vaak zielig.ze kunnen niet naar buiten. Ik heb er voor gekozen om mijn hengsten te laten ruinen zodat ze lekker op de wei kunnen.


De hengsten die op de stoeterij staan waar ik werk gaan wel naar buiten, en dat zijn allemaal goedgekeurde dekhengsten... wel in een speciale wei natuurlijk met een hoog hek, maar ze kunnen naar buiten!!
[/quote]

Daarom schreef ik ook meeste hengsten Haha!
Als een hengst lekker naar buiten kan en zelf geen last heeft van zijn hengst zijn en lekker in zijn vel zit is het natuurlijk geen enkel probleem.
Zelf heb ik gewoon die mogelijkheid niet om ze apart te zetten, het was of verkopen of ruinen.

Maar sommige hengsten die op een pensionstal staan worden gewoon helemaal gek van alle merries die steeds langs komen en dan vind ik het wel zielig. Zoals die hengst die in een volkomen geblindeerde stal stond omdat hij anders de boel afbrak.
Wat ik ook niet leuk vond was een hengst die zijn berijder er af bokte in de bak omdat hij helemaal gek werd van mijn hengstige merrie; daar zat nu net een jong meisje op (nichtje van de pensionhouder) en die werd bijna geplet tussen dekkende hengst en blije merrie. We hebben hengst eraf moeten slaan.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 01:38

dione schreef:
Weet je wat je krijgt al je je hengst 3 jaar met soortgenoten in de wei zet en hem vervolgens ophaalt om hem zadelmak te maken??
Ik denk niet dat je je erg gemakkelijk voelt ......


Sorry, maar de praktijk wijst anders uit hier. Ik voel me reuze gemakkelijk tussen deze hengsten. Ze hebben de cursus respect achter de rug.
Een van de hengsten (die er nu overigens weer even tussen staat) heeft afgelopen winter op stal gestaan. Werd alleen maar vervelender door al dat opnaai gedoe naar andere hengsten en merries waar hij niet bij kon. Lastig met binnen en buiten zetten en noem maar op.
Inmiddels is hij weer even flink gecorrigeerd door zijn maatjes en vooral de leider van de groep.
Is dus nu weer net zo handelbaar als toen ik hem afgelopen najaar uit de wei plukte.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-02 09:54

Pleasure"]
[quote="carola schreef:
Pleasure, ik ben het totaal niet met je eens.

Ik denk wel dat je een hengst kan straffen. Waarom niet? Je moet je niet laten intimideren omdat ze brutaal zijn. Dan moet je zelf nog maar brutaler zijn. Als je consequent en streng bent, dan is het prima mogelijk om een hengst netjes op te voeden. Maar het is inderdaad moeilijker als bij een merrie of ruin. Er zijn maar weinig mensen die goed met een hengst om kunnen gaan. Het is gewoon een vak apart.

Ook ben ik het met je 2e uitspraak totaal niet eens. Een ruin heeft (bijna) nooit zo'n geweldige uitstraling als een hengst. Een ruin kan wel mooi zijn, maar de blik uit de ogen van een hengst ís gewoon heel speciaal en uniek. Dat is gewoon niet te vinden bij een ruin of een merrie.
Natuurlijk zijn er ook wel duffe hengsten zonder uitstraling, en er zijn ook ruinen met een geweldige uitstraling, maar over het algemeen verliest een hengst altijd uitstraling als ie gecastreerd word.


Ik ben het weer niet met je eens. Ik ken verschillende ruinen die nog uitstraling hebben van een hengst.

Verder als jij een hengst straft, dan geeft hij er meteen een reactie op terug. Zeg maar, dat hij een grote mond heeft.
Ik heb van mijn trainer gehoord over een jonge Concorde hengst die bij hem heeft gestaan om zadelmak te worden, dat die levensgevaarlijk was. Toen hij zichzelf in de wei had geraakt, moest hij naar de dierenarts. Daar zijn mensen bijna mee verongelukt en hij mocht niet meer bij de Kliniek blijven omdat hij te gevaarlijk was. En dat soort praat hoor ik vaker.
En je moet nou, niet gaan zeggen dat het aan mijn trainer en zijn grooms ligt. Zij zijn heel professioneel.
[/quote]


Uhm dat verhaal ken ik ook maar dan met merries. Paarden kunnen allemaal levensgevaarlijk zijn ik denk niet dat je kunt zeggen dat dat gesclachts verbonden is!

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 10:09

Percy schreef:
Maar sommige hengsten die op een pensionstal staan worden gewoon helemaal gek van alle merries die steeds langs komen en dan vind ik het wel zielig. Zoals die hengst die in een volkomen geblindeerde stal stond omdat hij anders de boel afbrak.
Wat ik ook niet leuk vond was een hengst die zijn berijder er af bokte in de bak omdat hij helemaal gek werd van mijn hengstige merrie; daar zat nu net een jong meisje op (nichtje van de pensionhouder) en die werd bijna geplet tussen dekkende hengst en blije merrie. We hebben hengst eraf moeten slaan.


Toch nog maar even reageren Schijnheilig
Of je laat je hengst dekken of je laat hem nooit dekken. Eens dekken is altijd dekken. En als je je hengst dat niet kunt bieden, gun hem dus een leven als ruin (zoals ik ook met Sib gedaan heb en die was als hengstje heel handelbaar *LOL*). Je zou maar met je hormonen in de knoei komen en je kwakkie niet kwijt (mogen!) kunnen, ja dan krijg je inderdaad situaties dat hengsten door hekken gaan en stallen afbreken. De hengst van een vriendin van mij (NF) is al 26 jaar hengst (nooit gedekt) en hartstikke leuk in de omgang met kinderen (!) en ook met merries.
Hengsten met een ***-karakter (waar er aardig wat van rondlopen) moeten gewoon geruind worden, jammer dat men nog steeds de prioriteit geeft aan de capacitieten van zo'n dier!

Citaat:
Laat ze lekker 3 jaar rommelen met elkaar in een groep in de wei en ze voeden elkaar prima op ! Ze hebben daar oneindig veel meer tijd voor dan welke mens dan ook op zou kunnen brengen. Bovendien kunnen ze het beter
De grootste etters van 3/4 jaar zijn de dieren die een dergelijke opleiding NIET gevolgd hebben. De natuur zelf is vaak de beste leerschool.

Kan dit alleen maar beamen... klopt... als een bus...

Citaat:
Ik heb van mijn trainer gehoord over een jonge Concorde hengst die bij hem heeft gestaan om zadelmak te worden, dat die levensgevaarlijk was. Toen hij zichzelf in de wei had geraakt, moest hij naar de dierenarts. Daar zijn mensen bijna mee verongelukt en hij mocht niet meer bij de Kliniek blijven omdat hij te gevaarlijk was.

Wat is dan de meerwaarde van dit dier? Dat hij zo gevaarlijk is en totaal onhandelbaar dat er weleens iemand kan verongelukken? Spannnnnnnnnund hoor, maar niet verstandig!
En of dat geslachtsgebonden is... ik weet het niet. Denk ook dat het voornamelijk met opvoeding en karakter te maken heeft Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 11:04

Mwah, ik heb nog weinig argumenten gehoord (goede dan) waarom je een hengst, hengst zou houden. Er zullen er weinig zijn die het eerlijk toegeven, maar de meeste houden een hengst hengst omdat dat verschrikkelijk stoer schijnt te zijn. Heel stoer Verward

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 11:22

hotdog schreef:
Mwah, ik heb nog weinig argumenten gehoord (goede dan) waarom je een hengst, hengst zou houden. Er zullen er weinig zijn die het eerlijk toegeven, maar de meeste houden een hengst hengst omdat dat verschrikkelijk stoer schijnt te zijn. Heel stoer Verward


Om leuke nakomelingetjes te fokken (=dekken), hotdog? (zie boven)
De tegenvraag dan: Wat is jouw argument dan, hotdog, om een hengst hengst te laten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 11:31

Sibold, hoeveel hengsten zij er goedgekeurd en lopen bij een particulier?

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 11:43

Hotdog, het heeft lang niet altijd met stoer te maken. De meeste mensen die zo denken over mensen die een hengst hebben, denken i.m.o. wel wat simpel. Denk bijvoorbeeld , waar ik hier volgens mij nog niemand over heb gehoord, alleen al aan het feit dat je het dier in zijn waarde wil laten. En dan bedoel ik gewoon hengsten die helemaal niet zo moeilijk zijn qua gedrag en rijden, waarom zou je die dan gaan castreren?

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 11:51

hotdog schreef:
Sibold, hoeveel hengsten zij er goedgekeurd en lopen bij een particulier?


Misschien wel meer dan jij denkt....

Nog steeds geen antwoord op mijn vraag...
die toch wel erg makkelijk te beantwoorden moet zijn voor een "kenner" zoals jij Haha!