[AR] galop?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Lieke

Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

[AR] galop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-04 18:14

Ik ben zelf geen menner, maar toch wel benieuwd of er gegalopeerd word voor kar.
Ik ken nml zelf alleen mensen die stapten en draafden met de kar.
Ik weet wel dat er met marathonwagens gegalopeerd wordt.
Maar ligt dat dus aan de wagen, of kan het met elke wagen en ligt het aan de menner?


hilde66

Berichten: 499
Geregistreerd: 15-06-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 18:19

Ik zou het niet weten en dacht er toevallig laatst nog over na.


Albert

Berichten: 5707
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 18:35

Voor elke wagen is galop mogelijk, voor een tweewieler of een klassiek rijtuig zal je het alleen niet vaak zien. (of de boel is aan de kletter)
Ik oefen vaak op galop, maar alleen voor de marathonwagen.

mcrielaard

Berichten: 3563
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 18:35

er zijn idd veel mensen die denken dat je voor de kar niet kan galoperen, maar als de strengen niet te kort zijn, kan dat makkelijk. Mijn vader rijdt de phc wedstrijden met trekpaarden. en in de hindernissen enz. moet je wel galoperen.. en dat gaat prima..! ik span mijn shetlandertje ook wel is in voor een 2wieler, en ook daarvoor gaat het galoperen prima..

Dus: Ja, je kan galoperen aangespannen. Haha! Maar je moet er wel rekening meehouden, dat je zeker aangespannen, pas gaat galoperen als je je paard/pony 100 % onder controle hebt..! Lachen

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30594
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 18:42

Natuurlijk kun je in galop.
Mijn kennis rijdt aangespannen dressuur en vaardigheidswedstrijden.
Op het moment M dressuur, maar hij mag de Z in. Gewoon voor de oefening gaan we al weleens in galop. Moet wel zeggen dat het in het bos een stuk makkelijker is, dan in een bak.
Als je ZZ bent moet je in galop in de dressuurproef. Tegenwoordig zie je steeds meer marathonwagens ook in de dressuur. Maar ook met de dressuurkarretjes (spiders) wordt galop gedaan.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

hilde66

Berichten: 499
Geregistreerd: 15-06-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 19:42

Ja ik snap best dat het wel kan hoor dyonne, maar ik wist niet of het ook echt gebruikelijk was voor recreatie menners enzo. Maar in ieder geval bedankt.


wyko

Berichten: 2044
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 21:43

Ik en mijn pa zijn recreatiemenners.
We hebben een marathonwagen en een 2-wieler en met beide wagentjes galopperen we elke rit. Voor ons heel normaal, en ik zou ook niet weten waarom niet.

Nieuw profiel! Eindelijk

hilde66

Berichten: 499
Geregistreerd: 15-06-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 22:46

Omdat ik het nooit heb gezien en het zou te "zwaar" ofzo kunnen zijn voor het paard. Misschien zou het te veel schok bewegingen zijn. Of heeft het paard meer ruimte nodig door al het tuig.
Ja ik heb het dus nooit gezien en dan ga je je afvragen waarom Haha!.


wyko

Berichten: 2044
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 23:12

hilde66 schreef:
Omdat ik het nooit heb gezien en het zou te "zwaar" ofzo kunnen zijn voor het paard. Misschien zou het te veel schok bewegingen zijn. Of heeft het paard meer ruimte nodig door al het tuig.
Ja ik heb het dus nooit gezien en dan ga je je afvragen waarom Haha!.


Kom dan maar eens bij ons op de veluwe kijken Haha!
Daar zie je genoeg aangespanningen galopperen.
Van enkelspan tot 4-span. Niks raars aan hoor Knipoog

Nieuw profiel! Eindelijk

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 09:17

Op een goede ondergrond kun je prima galoperen, maar met je aanspanning ben je vaak veroordeeld tot het rijden op de weg. Daar ga je natuurlijk niet galoperen (al hoewel daar de meningen over uiteen lopen).

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 09:59

Als je paard geen rare dingen uithaalt in de galop kan je voor iedere wagen galoperen.

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 10:06

Ik galopeer ook voor de wagen. Ik heb alleen een marathonwagen, dus weet niet hoe het zit met andere wagens.

Laatst hadden we een rit, werden we in galop ingehaald over de verharde weg Liberty ging bijna mee...

wyko

Berichten: 2044
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 12:19

Ik heb het geluk dat ik maar 5 minuten over de weg moet en dan zit ik lekker in het bos/heide op de veluwe. Dus op de weg doen we lekker stappen en draven en in het bos op geschikte paden gaan we in galop.

Nieuw profiel! Eindelijk

boeflover

Berichten: 6041
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 14:08

idd zie je het niet vaak, omdat mensen meestal op de weg rijden, daarop kun je gewoon niet galoperen. ikzelf doe het wel op het land, knoeihard Haha! boef vind dat geweldig. bij mn vorige stalling als ik dan een brede berm had met laag gras en een niet te grote afhelling tussen weg en berm, zette ik nogal is mn paard en 1 wiel in de berm en ging zo in galop(dus mn linkerwiel nog wel op de weg). gaat makkelijk. (marathon/recreatie wagen)

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 17:50

bij het bedrijf waar ik heb gewerkt werd in het bos zelfs voor de huifkar gegaloppeerd, dat is specatculair vooral met een 4-span.

Een vriendin van me rijdt marathons en haar pony galoppeert ook voor de kar, maar ik rijd wel eens met een boer en die paarden mogen absoluut niet in galop voor de wagen, daar gaan ze van slaan zegt die boer Verward maar die doet wel meer afwijkende dingen: ment links op de bok b.v., wel handig als ik het over moet pakken, zit ik al aan de "goede" kant van de bok

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 07:36

mijn paard is echt een "trouwerijenpaard"ze is van een stalhouderij geweest en daar was galopperen voor de koets "not done" als we nu in het bos rijden en we willen haar laten galopperen snapt ze dat op de een of andere manier gewoon niet. je merkt dat ze harder wil en gaat keihard draven, je ziet haar ook gewoon twijfelen zal ik wel... zal ik niet... ze is nu 15 en heeft eigenlijk nog nooit voor de koets mogen galopperen. ik snap best dat dat raar is voor haar. van mij zou ze het iig best mogen!!

Gracia & Zizora
Een tuigpaard is goud waard!

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 18:13

graciaxxx dat geloof ik best dat jou paard dan niet wilt galloperen, die mogen dat echt niet volgens mij

Teigetje008

Berichten: 1539
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: In het noorden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 09:22

Ik rij met een tuiger en een marathonwagentje, en ik galopper bijna elke rit wel een stukje. Ik vind dat dit ook bij de training hoort. (de eerst keer dat we t deden vond ze het zooo leuk dat we dus aan de kletter gingen..) maar nu gaat het super. Ik zie een rit met de koets net zoals een dressuurles onder het zadel, je pakt elke gang even mee!

Zin in een fotoshoot? --> http://www.opticimage.nl Of check mijn profiel voor voorbeelden!

[WD-K] Derby Kloosterburen 24+25 mei 2014 (B t/m ZZL)

Senja

Berichten: 371
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 10:53

Als je gaat galoperen, denk ff aan de grond.
Normaal gesproken, als je buiten gaat rijden, galopeer je ook niet over de weg, omdat het heel slecht is voor de gewrichten.
Dus dat geld het zelfde voor galoperen op de weg voor de kar.
Dus, kijk daar ff mee uit.

I'm not weird, I'm gifted!

Cleo_

Berichten: 5350
Geregistreerd: 14-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 14:10

het ligt vooral aan de wagen, maar ga niet denken dat wanneer je een wagen hebt waar het wel mee kan, om over de verharde weg te galopperen dat is natuurlijk slecht voor z`n benen

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 14:27

Het is gewoon ontzettend stom als je over de weg gaat galopperen, 99 van de 100 karren houdt dat echt wel. Maar je paard kan je na een paar jaar weg doen.

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 22:52

Je kunt gewoon galoperen met 'n paard voor de kar, niet over de verharde weg natuurlijk.

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 12:14

ik galoppeer ook wel voor de wagen, als ik op een landweggetje met gras of zand ben en ik kan rechtuit.
verder oefenden wij de galop ook in de grote binnenrijhal.
mijn pony kent het commando galop errug goed Cool dus ik moet voorzichtig zijn met woorden die erop lijken haha *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 18:22

In het bos, of over een extreem brede berm, mits rustig en weinig verkeer te verwachten en goed overzicht, deed ik het idd wel. Is ook wel afhankelijk van de kar die je erachter hebt hangen, met de ene durf ik het wel aan, met de ander totaal niet Lachen

Liess__
Berichten: 2032
Geregistreerd: 14-08-04
Woonplaats: De Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 18:44

ik weet niet og het er al bij sotnd, geen zin om alles door te spitten.
Ik men met een kar met aparte bomen. Dat is makkelijker voor je paard, want die bomen gaan met de bewegingen mee.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 5 bezoekers