Dressuurles met Iwaya

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Dressuurles met Iwaya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-04 16:54

Gisteren hadden Fleur en ik les bij Urena. Ik zat op het paard Iwaya omdat het vorige week met ons twee ook erg goed ging. Het ging nu nog beter, ze was lekker soepel. Alleen was ze soms niet voorwaarts genoeg (te weinig impuls) en dat is op de foto's ook goed te zien.
Omdat Iwaya een rare tik had met haar hoofd en haar rug vaak weg drukte moet ze nu redelijk laag en rond ingesteld worden. Links mag ze wel hoger ingesteld, rechts (moeilijke kant) lukt haar dit nog niet. Maar genoeg gelult hier komen de foto's Party!!

Drafje
Afbeelding 1.

Fleur (Fleury) op Shera reed ook mee in de les (voor mij op de foto)
Afbeelding 2.

Hier zie je erg goed dat ik mijn rechter schouder af laat hangen, ik probeer er al op te letten, maar het lukt nog niet echt.
Afbeelding 3.

Afbeelding 4.

Fleur komt hier achter me aan Haha!
Afbeelding 5.

Rechterhand, dan duikt ze dus meteen omlaag, maar ze loopt in elk geval al nagevelijk en dat is al heel wat!
Afbeelding 6.

Galopjes
Afbeelding 7.

Ik kán wel rechtop zitten in de galop
Afbeelding 8.

Rechtergalop, is erg moeilijk en dat zie je ook wel. Ze kijkt in deze galop helemaal naar links, maar dat ging deze keer al een heel stuk beter! En ze liep later ook wel wat meer ontspannen dan op de foto te zien is.
Afbeelding 9.

Met Myrthe op de achtergrond.
Afbeelding 10.

Uitstappen rond het terein van de manege/camping.
Afbeelding 11.

Waya lief! Lovers
Afbeelding 12.

En Poseren! Rechts is Fleur op Shera, links ben ik op Iwaya.
Afbeelding 13.


Irma bedankt voor het maken van de foto's! Ze zijn leuk geworden.
Commentaar e.d. mag, mits goed onderbouwd.

Morris

Berichten: 3445
Geregistreerd: 04-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 16:59

Pas op dat je paard niet voorover valt. Dus bergopwaarts rijden, dan komt het allemaal dik voor elkaar.
En dat ze niets zo actief was, vind ik niet zo raar met dat warme weer.
Ik denk als het wat koeler wordt, dat je dan een heel ander beeld zult hebben.

patsur

Berichten: 7310
Geregistreerd: 19-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 21:20

ik ga mee met Morris. Ik vind dat het paard erg op de voorhand valt. Ik denk niet dat je een paard nageeflijk en rond kunt laten lopen zonder dat de achterhand er achtief onder gereden is. De achterhand moet dus iets zakken wil het paard kunnen buigen ed. Verder vind ik dat je je onderbenen wel een flink stuk naar achter mag leggen, je rug rechter [en hoofd er netjes op] en e handen dragen boven de manenkam. Waarom het paard linksom hoger ingesteld mag worden als rechtsom vind ik persoonlijk een beetje raar. Als het stijf is, moet je goed losrijden, voorwaarts neerwaarts, veel voltes, tempowisselingen, wendingen, en overgangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 21:35

Je benen zouden op de meeste foto's wat meer terug mogen, dus wat meer naar achter en zorg dat je niet verstijft in je polsen. Je teugels horen ook een verlengde van je onderarmen te zijn, dus geen gedraai met je polsen enzo. Daar zou je ook nog aan kunnen werken, maar wel leuk paard.

SnelleMarz
Berichten: 8846
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 22:07

je tenen Nagelbijten / Gniffelen Ze wijzen naar buiten Vork
Je handjes ook.. je knikt ze zo vaag naar beneden
Je hebt wel een Leuk paard onder je kont

xjessx

Berichten: 3022
Geregistreerd: 17-02-04
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 22:10

idd wat de meeste al zeggen dat z'n achterhand er wat meer onder moet!!
Maar dat komt allemaal nog wel hoor.
Alleen vind ik dat je je teugels een stuk meer op maat mag maken dit vind ik zeer storend.
Maar verder is het een leuk paard hoor *LOL*

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 22:11

Ben het met het op de voorhand vallen helemaal eens......... maar jongens kijk eens naar het lijf van het dier........ Ik geef het je te doen om die achterkant eronder te krijgen. dat gaat nog niet meevallen Haha! Haha! Haha!

Heel veel overgangen en schijnovergangen maken, daar kan je het een deel mee oplossen.......... maar zo een paard bergop krijgen, das nog een hele klus Haha! Haha! Haha!

beauhanke

Berichten: 107
Geregistreerd: 06-07-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 22:31

Leuk paardje, mooie kleur! Maar kan het zijn dat het zadel iets te ver naar voren ligt? (kan aan mij liggen hoor)

o0Steffie0o

Berichten: 4578
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 22:40

leuk paardje heb je hoor, let idd op je handen.
verder vind ik het er best goed uitzien

"aukje"

Berichten: 82
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: ehv

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 22:47

leuke foto's en leuk paardje Lachen
maar ik zou idd op je armen letten, dat je ze niet "vastzet op je zadel" maar zelf draagt. en ik zou de teugels wat korter nemen, hij kan ook nageeflijk zijn terwijl ie wat kortere teugels heeft, zo heb je meer contact.
maar het ziet er verder wel goed uit Lachen

Daphne18

Berichten: 229
Geregistreerd: 03-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 23:39

Leuk paard! Lees ik goed dat je haar voor de tweede keer rijdt? Ziet er best netjes uit hoor! Ok er zijn wat puntjes, maar die zijn er om aan te werken, niet dan Lachen

En logisch dat het paard op de voorhand loopt, volgens mij is ze een beetje overbouwd Haha! Maakt niks uit, het is alleen voor zo'n paard enorm moeilijk om het hele evenwicht om te gooien van zo: / naar zo: \ zeg maar Haha! Ik heb er ook zo een onder mn kont, en dan ook nog een fjord met een ultra korte nek, maar we zijn hard aan het oefenen en ik zie en voel zowaar al verbetering! Dus ik weet zeker dat dat met jou en dit paard ook helemaal goed gaat komen Lachen

Edit Haha! Ik zie nu ook dat je zadel volgens mij vrij ver naar voren ligt... Misschien scheelt het (bij mij wel iig!!!) om het zadel wat verder naar achter te leggen, dan zit jij iig voor haar al op een makkelijkere positie om haar evenwicht om te gaan gooien, van voor naar achter. Zit je zelf ver naar voren op de rug, dan betekend dat natuurlijk alleen maar meer belasting op haar voorhand

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-04 23:45

Ten eerste: Het paard is dus NIET van mij, maar een manegepaard, volgens mij hebben sommigen mensen daaroverheen gelezen.
Allemaal bedankt voor jullie tips en commentaar. Bijna alles klopt ook wel en zal er dus nóg beter op proberen te letten.
Dat op de voorhand zag ik ook toen ik de foto's zag, maar dat weet ik ook niet goed hoe ik dat op moet lossen. Volgende keer als ik weer op dit paard mag dan zal ik mijn insctutrice vragen mij hierbij te begeleiden.
Daphne: Ik reed er niet echt voor de tweede keer op, ik heb er heel wat vaker op gereden, maar allemaal wel al een langere tijd terug. Ik rijd maar een keer in de week op de manege en eigenlijk is het standaard om elke week een ander paard te rijden, vandaar.

Janneke_
Berichten: 3615
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 10:06

ik ben het eigenlijk wel met de rest eens, iwaya duikt teveel op de voorhand.. een tip om dit op te lossen is heel veel schijnovergangen rijden, en zorgen dat ze heel alert op je been reageert..

Kristie

Berichten: 15027
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Al pendelend tussen hier en daar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 10:34

Ziet er netjes uit Lachen
Volgende keer oefenen met je instructeur en er komt vanzelf verbetering in. Oefen ze!!

Stephanie

Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 10:40

ziet er netjes uit hoor annetje OK dan!
alleen volgende keer mag je het manege paard waar je oprijd
wel iets meer oprichten...

en ja achterhand eronder proberen te krijgen
maar dat is met manege paarden niet makkenlijk Knipoog

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-04 20:32

@ Cloverdale: Het oprichten is bij haar erg moeilijk. Ze drukt namelijk erg snel haar rug weg wanneer je dit doet, dus dan moet je haar weer omlaag rijden. Maar het valt allemaal te proberen natuurlijk!