zal ik minder gaan voeren??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
diana
Berichten: 2205
Geregistreerd: 21-09-01

zal ik minder gaan voeren??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-03-02 22:07

de laatste tijd is jaguar heel erg druk geworden,en ook dikker.
maar het is een E pony,hij krijgt nu 1 kilo brok s,morgens en 1 kilo s,avonds.en natuurlijk ook heel veel hooi.
hij is zo druk geworden,en bokkerig dat ik erbijna niet meer op durf te rijden.
nu zegt iedereen op stal,dat ik met mn brok moet gaan halveren.
(kreeg hij in het begin ook toen ging alles goed)

maar dat vind ik dus veel te weinig,de boer wou jaguar dan nog wel meer hooi geven.

ik ben bang dat hij dan honger lijd,is dat zo??

levi,Het liefste van het liefste wat er maar kan bestaan heb ik in jou gevonden ik laat je nooit meer gaan!!

ga even naar www.stopwredeveetransporten.nl en teken,en geef aan iedereen door!!


carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-02 22:12

Nou, ik zal maar snel de brokken gaan verminderen hoor! een halve kilo of een handje per dag is voor die pony voldoende.

Van brokken krijgen ze alleen maar energie. Hooi zorgt ervoor dat een paard geen honger krijgt. (even simpel bekeken, anders wordt het hier erg ingewikkeld)

En het is beter als je paard iets te dun is, als wanneer hij iets te dik is. Dat is erg ongezond en hij kan daardoor ernstig ziek worden.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)


ikke

Berichten: 37462
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-02 23:03

carola schreef:
Nou, ik zal maar snel de brokken gaan verminderen hoor! een halve kilo of een handje per dag is voor die pony voldoende.

Van brokken krijgen ze alleen maar energie. Hooi zorgt ervoor dat een paard geen honger krijgt. (even simpel bekeken, anders wordt het hier erg ingewikkeld)

En het is beter als je paard iets te dun is, als wanneer hij iets te dik is. Dat is erg ongezond en hij kan daardoor ernstig ziek worden.


Niet alleen ben ik dit helemaal met je eens, als je al te weinig zou voeren (meestal niet) en hij wordt wat dunner, nou dan geef je hem toch weer gewoon een beetje meer.
Als leidraad kun je aanhouden dat je de ribben niet mag zien, maar wel moet voelen. En dan zonder heel hard te moeten drukken.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

diana
Berichten: 2205
Geregistreerd: 21-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-03-02 23:06

ik heb gevoeld ik kan ze amper voelen,hij is wel wat dikker geworden.
ik kan ze ook niet zien.
maar ik ben bang dat hij te zwak word.

levi,Het liefste van het liefste wat er maar kan bestaan heb ik in jou gevonden ik laat je nooit meer gaan!!

ga even naar www.stopwredeveetransporten.nl en teken,en geef aan iedereen door!!

ikke

Berichten: 37462
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-02 23:13

diana schreef:
ik heb gevoeld ik kan ze amper voelen,hij is wel wat dikker geworden.
ik kan ze ook niet zien.
maar ik ben bang dat hij te zwak word.


De mens lijd het meest door het lijden dat hij vreest. Doe het nou maar gewoon, hij gaat er niet aan dood en jij anders misschien wel Huilen en dat kan toch ook niet de bedoeling zijn.
Te zwak zal ie niet worden, zolang ie na vijftien minuten draven binnen vijf minuten een hartslag onder de 64 heeft, dan gaat er niks fout.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Marije_jiplover

Berichten: 25242
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 09:30

Een paard kan het prima redden op onbeperkt hooi en een beetje brok erbij. In hooi zit ook nog meer energie dan je denkt. WIj hebben met het vak voeding eens uitgerekend wanneeer je brok bij moest voeren aan een paard dat een goede kwaliteit hooi onbeperkt tot zijn beschikking had. Nou dat viel reuze mee, alleen een paard dat meerdere uren per dag zware arbeid verricht (veel draven en galopperen) en een merrie in de laatste drie maanden van de dracht hadden echt krachtvoer nodig. Als je geen onbeperkt hooi voert, kun je dus wel wat brok geven, maar als hij dikker is geworden en ook te druk wordt, krijgt hij dus teveel energie binnen. Dus je kunt die brokken best wel halveren.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 09:44

Het advies van Carola, Ikke en Marije is helemaal juist!!!
Minder brok voeren is echt beter voor hem!! en als je merkt dat de halve portie tóch te weinig is, kan je altijd -voorzichtig- weer iets gaan bij-voeren!

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

Biebel

Berichten: 1353
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Son

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 11:34

Je zou er ook voor kunnen kiezen om de brokken te vervangen door een muesli die geschikt is voor "rustende paarden" Heb ik ook gedaan bij mijn Didi toen ze nog leefde, ze bleef er prima uit zien en kreeg voldoende voedingsstoffen binnen (van veel brok werd ze ook erg heet)
Denk er ook aan dat het per hooileverancier enorm kan verschillen. De een heeft heel eiwitrijk hooi en de ander heel schraal, ook hier zou je eens bij na moeten denken en informeren waar het precies vandaan komt (kuilhooi zit ook veel meer eiwit in!)
En natuurlijk zorgen dat ie zijn beweging blijft houden dus tijdens het rijden hem toch flink aan het werk gaan zetten, zo is het immers bij mensen ook! Als je gewicht wilt verliezen moet je meer bewegen (uitzonderingen daargelaten natuurlijk)

ZOALS HET PAARDJE THUIS SPRINGT, SPRINGT IE NERGENS.....
Liza alweer ruim 7 jaar:-) kleine meisjes worden groot! School is leuk!
http://www.horsefoto.nl nog steeds ff uit de lucht

diana
Berichten: 2205
Geregistreerd: 21-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-03-02 11:44

we hebben wel heel goed hooi,zit veel in, de boer zegt het zelf ook al wel ,dat het hooi goed is ,en ik m,n brok wel kan gaan halveren.

levi,Het liefste van het liefste wat er maar kan bestaan heb ik in jou gevonden ik laat je nooit meer gaan!!

ga even naar www.stopwredeveetransporten.nl en teken,en geef aan iedereen door!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 13:33

Kawa is een paard van 1.65 en krijgt ietjes meer dan 1 kg per dag en na het rijden een kwart schepje muesli.
Geef ik meer dan kan ik ook vechten tegen de brok.
Dus lekker minderen, van te veel energie hebben jij en je pony alleen maar last.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 14:04

Marije_jiplover schreef:
Een paard kan het prima redden op onbeperkt hooi en een beetje brok erbij. In hooi zit ook nog meer energie dan je denkt. WIj hebben met het vak voeding eens uitgerekend wanneeer je brok bij moest voeren aan een paard dat een goede kwaliteit hooi onbeperkt tot zijn beschikking had. Nou dat viel reuze mee, alleen een paard dat meerdere uren per dag zware arbeid verricht (veel draven en galopperen) en een merrie in de laatste drie maanden van de dracht hadden echt krachtvoer nodig.


Een paard in de laatste maanden van de dracht moet wel meer eten, maar kan gerust met alleen hooi af. Een lacterend paard moet je wel brok bijvoeren de 1e 3 maanden (daarna weet ik het niet)

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Re: zal ik minder gaan voeren??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 15:42

diana schreef:
de laatste tijd is jaguar heel erg druk geworden,en ook dikker.
maar het is een E pony,hij krijgt nu 1 kilo brok s,morgens en 1 kilo s,avonds.en natuurlijk ook heel veel hooi.
hij is zo druk geworden,en bokkerig dat ik erbijna niet meer op durf te rijden.
nu zegt iedereen op stal,dat ik met mn brok moet gaan halveren.
(kreeg hij in het begin ook toen ging alles goed)

maar dat vind ik dus veel te weinig,de boer wou jaguar dan nog wel meer hooi geven.

ik ben bang dat hij dan honger lijd,is dat zo??


Ik heb een D-pony en die krijgt een kwart schepje biks per dag en een kwart schepje muesli. En natuurlijk genoeg hooi.
Daar doet ze het prima op.
Mijn vroegere paard van 1,82 kreeg nog niet eens zoveel, en die werd dagelijks 1,5 uur getraind.

Waarom ben je eigenlijk ooit meer gaan voeren? Alssie het op 1kg goed deed? En waarom vindt jij dat te weinig? Waar baseer je dat op?
Hij is te druk en te dik. Keus lijkt me niet moeilijk lijkt mij. Voor zijn gezondheid en jouw veiligheid.

Advies: veel minder biks geven, en meer hooi.

Succes, Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 15:51

een kilo per dag is voldoende.

diana
Berichten: 2205
Geregistreerd: 21-09-01

Re: zal ik minder gaan voeren??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-03-02 11:04

Waarom ben je eigenlijk ooit meer gaan voeren? Alssie het op 1kg goed deed? En waarom vindt jij dat te weinig? Waar baseer je dat op?
Hij is te druk en te dik. Keus lijkt me niet moeilijk lijkt mij. Voor zijn gezondheid en jouw veiligheid.

Advies: veel minder biks geven, en meer hooi.

Succes, Viv[/quote]

hij is niet TE dik,hij was eerst vond ik iets aan de magere kant.
dus ben ik meer brok gaan geven.
de c pony,s bij ons op stal krijgen per keer al een halve bak.
en de d pony,s een heel.
ik dacht ik heb een E pony dus dat moet ik zeker wel gaan voeren,vandaar

levi,Het liefste van het liefste wat er maar kan bestaan heb ik in jou gevonden ik laat je nooit meer gaan!!

ga even naar www.stopwredeveetransporten.nl en teken,en geef aan iedereen door!!

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-02 11:55

Eerst schrijf je dit:

diana"]
ik heb gevoeld ik kan ze amper voelen,hij is wel wat dikker geworden.
ik kan ze ook niet zien.
[/quote]

Daarna schrijf je dit:

[quote="diana schreef:
hij is niet TE dik



Spreek je jezelf niet een beeeeeeeetje tegen? Als je de ribben amper kan voelen, dan is je pony veel te dik. Erg ongezond. Ikzelf houdt er van als de ribben zelfs heel licht te zien zijn bij de ademhaling. Afvallen met die pony! Als je zo door gaat, dan wordt ie gegarandeerd ziek.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Re: zal ik minder gaan voeren??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-02 12:05

Nog even dit:

diana schreef:
de c pony,s bij ons op stal krijgen per keer al een halve bak.
en de d pony,s een heel.
ik dacht ik heb een E pony dus dat moet ik zeker wel gaan voeren,vandaar



Tja, de grootte van het paard bepaald niet hoeveel ie moet hebben hoor. Ik heb 2 pony's. Snoopy, m'n NRPS merrie krijgt nog niet eens 1 kg brok per dag, een handje musli en veel hooi.
Adventure, m'n arabierruin krijgt 3 kg brok per dag en 4 kg musli! Echt enorm veel voor z'n grootte. 7 kg! Dat krijgen de meeste paarden van 1.80 nog niet eens.

Waarom dan dat verschil? Snoop doet niet veel werk. Ze wordt een paar keer in de week dressuurmatig bereden, af en toe gelongeerd en minimaal 2 vrije dagen in de week. Vrij 'normaal' dus.
Adventure wordt elke dag bereden of gelongeerd, slechts één keer in de 3 weken heeft hij een echte rustdag. Hij wordt erg zwaar getraind (endurance en dressuur), soms zelfs 2 x op een dag.

Hieruit wil ik laten blijken dat niet de grootte van het paard, maar dat de mate van trainen van het paard bepaald hoeveel voer hij moet. En als je slechts 1 uur per dag licht werkt met hem, dan heeft ie echt niet zo veel nodig.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

diana
Berichten: 2205
Geregistreerd: 21-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-03-02 16:21

hij ziet er nu zo uit
Afbeelding

levi,Het liefste van het liefste wat er maar kan bestaan heb ik in jou gevonden ik laat je nooit meer gaan!!

ga even naar www.stopwredeveetransporten.nl en teken,en geef aan iedereen door!!

gizmo5
Berichten: 17
Geregistreerd: 14-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-02 17:26

volgens mij voer je ook te veel ik zou als ik jou was maar weer gaan halveren en hem meer hooi geven Party!! je kan beter ietsje minder geven dan te veel want dan gaan ze flippen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-02 17:31

Aanhand van de fotos die je hebt geplaatst kun je niet veel zeggen omdat de zon verkeerd staat. Ik ben stevige Quarters gewend, dus ik sta niet zo gauw te kijken, maar als ik dat dunne nekkie zie en vergelijk met de rest van dat lichaam is hij inderdaad veel te dik. Afvallen dus. Drastisch voer minderen. Veel ruwvoer geven en gewoon blijven rijden.

Je suis Charlie.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Re: zal ik minder gaan voeren??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-02 17:51

carola schreef:

...Hieruit wil ik laten blijken dat niet de grootte van het paard, maar dat de mate van trainen van het paard bepaald hoeveel voer hij moet. En als je slechts 1 uur per dag licht werkt met hem, dan heeft ie echt niet zo veel nodig.


Het is niet alleen de mate van training (waarbij dat in de regel natuurlijk wél de hoofdrol speelt!!), maar ook of je paard een "makkelijk" te voeren paard is, of een "moeilijk".
Mijn paarden worden zo´n 5 keer per week licht tot middel-zwaar beweegt. (of hoe zeg je dat Verward , de ene keer doen we meer dan de andere Knipoog !) Beer (hafi, meestal makkelijk "vet" te krijgen!) krijgt p.d. 2 kg müsli en Dikke 1 kg (Russisch warmbloed), als ze "middelzwaar" of zwaar gewerkt hebben, krijgen ze natuurlijk ook iets meer!!
Beer krijgt dus duidelijk meer als Dikke, ondanks dat hij kleiner is en hetzelfde beweegt wordt.

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Anne_V, Dries1990, Gigixponys, GrapeshotBot, Kempi001, L_Flo, monsera, Nadiine__x, noor14, NRJ en 16 bezoekers