Beter brood uit de broodmachine

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Tenfold
Berichten: 1267
Geregistreerd: 04-09-03

Beter brood uit de broodmachine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-04 15:54

Ik heb sinds kort een broodmachine. Best lekker hoor, als je het brood meteen na het bakken op eet is het nog wel te doen. Maar als ik het later op de dag of een dag later op eet is het brood niet te eten. Oud en zwaar.
Ik heb zelf ingredienten gemixt en ook kant-en-klare mixen geprobeerd.

Hoe kan ik de kwaliteit en de houdbaarheid verbeteren?
Of: wat doe ik fout?

Never argue with an idiot, they'll drag you down to their level and beat you with experience!


eveline_B

Berichten: 2828
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 15:56

Ik heb er even over zitten denken, maar ik kan zo niets bedenken.
Wij doen zelf het brood zo snel mogelijk in de vriezer. Akls het afgekoeld is snijden we het in plakken en dan gaat het losjes in de vriezer. Want het brood wordt wel sneller oud dan brood uit de winkel.

FennekeR
Full-Time Bokker

Berichten: 6598
Geregistreerd: 09-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 15:55

Dat komt omdat er geen conserveringsmiddelen inzitten.
Ik snij het ook altijd in plakken als het afgekoeld is en dan gelijk de vriezer in.
Als ik het wil eten, even in de magnetron en dan is het net of je vers brood hebt.

I haven't lost my mind, it's backed up on disk somewhere.


Khartoum

Berichten: 1598
Geregistreerd: 30-04-04
Woonplaats: Voorschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 20:56

Wij hebben ook een broodbak machine en er gaat elke dag een meergranen brood doorheen heeeerlijk vind ik het! wij hebben gewoon kant en klare mix altijd, sávonds erin en sochtends haal je er een warm brood uit! en smiddags is hij ook nog goed te eten hoor! Geen idee waar het bij jou aan kan liggen

toumie Ach gut

FennekeR
Full-Time Bokker

Berichten: 6598
Geregistreerd: 09-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 21:13

Ja, één dag gaat goed maar meerdere dagen niet.
Ik heb ook altijd kant en klare meergranenbrood, als je dát geproefd hebt wil je geen ander brood meer.

I haven't lost my mind, it's backed up on disk somewhere.

ShadowFax
Berichten: 2334
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 21:16

Bij mijn vriend thuis hebben ze een broodbakmachine(hij woont in de randstad).... meestal kopen we bij mij thuis (brabant) bij een molen meel. Allerlei soorten meel hebben ze daar. Als de ouders van mijn vriend meel kopen in de randstad(meestal biologisch meel, ze hebben nog geen winkel gevonden die hetzelfde meel verkoopt als bij de molen), is dat heel ander meel dan wat je bij die molen kan kopen. Je proeft het verschil, je ziet het verschil.... dus misschien heeft het ook wel met het meel te maken??!!

Khartoum

Berichten: 1598
Geregistreerd: 30-04-04
Woonplaats: Voorschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 21:17

FennekeR schreef:
Ja, één dag gaat goed maar meerdere dagen niet.
Ik heb ook altijd kant en klare meergranenbrood, als je dát geproefd hebt wil je geen ander brood meer.


die is zo lekker he!! Ik luste nooit bruin brood maar dat Kwijl

toumie Ach gut

Tenfold
Berichten: 1267
Geregistreerd: 04-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-04 14:10

Ik ga eens wat proberen met invriezen....
Niemand een suggestie hoe ik de samenstelling kan verbeteren (wat meer of minder van een bestandeel ofzo) of toevoegingen om de kwaliteit te verbeteren?

Never argue with an idiot, they'll drag you down to their level and beat you with experience!

ludiekje

Berichten: 424
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: Hoogeveen city!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 09:33

wat je ook eens kunt proberen is verschillende mixen door elkaar heen doen en er een klein beetje extra gist door heen dan word het brood minder zwaar op de maag en luchtiger .

Een Kenmerk Van Een Gelukkig Hart Is Een Blij Gezicht!

marijkedam

Berichten: 1753
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: Thorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 09:56

Ik kan het brood twee dagen bewaren. De tweede dag is het dan wel minder vers. Maar wel goed te eten. Ik bewaar het in een plastic zak van de bakker. Niet in papieren zak bewaren, dan wordt ie sneller oud.

Caye

Berichten: 7505
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: 070

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 10:43

hmmZ.. ik koopt me brood gewoon bij de super markt. ik heb een rare vent. hij vind het goedkoopste brood van en paar cent lekkerste. en dan nog wit. Hij neemt een halve brood mee naar zn werk. Ik koop wel eens duurder brood voor hem maar dat vind hij niet zo. Of oerbrood!! maar dat is best rpijzig als je halve brood op eet. zelf heb ik bruin brood

MootjeK

Berichten: 1195
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: Vleuten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 10:48

Er bestaat een middeltje dat je kunt kopen bij molens en zo, dat heet 'broodverbeteraar'. Dit bevordert de houdbaarheid en ook de smaak geloof ik. Misschien kun je dat eens proberen. Ik heb het zelf nog nooit gebruikt, ik vind mijn zelfgebakken brood meestal nog wel goed te eten tot een dag erna.
Zorg je er wel voor dat je het brood goed bewaart? Dat scheelt ook een hele hoop. Ik laat zelf het brood goed afkoelen en dan stop ik het in een platic zakje dat ik een heel klein beetje open laat. Als het brood helemaal afgekoeld is doe ik het zakje dicht. Anders droogt het brood zo snel uit.

If you change the way you look at things, the things you look at change. (Wayne Dyer)

Op zoek naar leuke handgemaakte producten? MooiVanMo

eveline_B

Berichten: 2828
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 15:15

je kan ook proberen wat vitamine C erbij te doen. Gewoon 1 à 2 tebletten verkruimelen tussen 2 theelepels en dat erbij doen. Dit bevorderd het gistingsproces.

Tenfold
Berichten: 1267
Geregistreerd: 04-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-04 21:24

Enig idee waar 'broodverbeteraar' nog meer te verkrijgen is (behalve bij molens)?

Never argue with an idiot, they'll drag you down to their level and beat you with experience!

Laantje

Berichten: 2515
Geregistreerd: 09-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 10:11

Mijn mama spreekt:

    Brood met yogurt in plaats van water of melk.
    In de broodmaschine laten mixen, en in de over afbakken op een terracotta schaal.
    Wat aluminiumfolie erover heen doen als je het niet eet, dan blijft het langer zacht.



Mijn mama heeft gesroken. *Uhg*

Lovers Charles, siamo le Principesse!! Lovers

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 10:12

ik zag laatst bij de welkoop dat ze een heel schap voor zelf broodbakken hadden,
lijkt me wel leuk maar volgens mij krijg je dan nooit zilk lekker zacht brood met lekkere korst als bij de poeisz...

figora

Berichten: 5405
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: bergen op zoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 10:19

missnynke schreef:
ik zag laatst bij de welkoop dat ze een heel schap voor zelf broodbakken hadden,
lijkt me wel leuk maar volgens mij krijg je dan nooit zilk lekker zacht brood met lekkere korst als bij de poeisz...



mijn moeder gebruikt dat spul van welkoop/boerenbond vaak om brood te bakken, super lekker, en veel verschollende smaakjes.

Scubadoo

Berichten: 800
Geregistreerd: 09-08-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 10:23

Met een klontje roomboter bij de broodmix wordt het brood ook iets smeuiger

Sammie M1 + 0

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 14:11

Zelf ben ik zowieso niet zo'n broodeter en best kieskeurig wat eten betreft maar ik vind het brood uit die broodbak machines ook smerig. Van alle soorten en maten Misselijk We hebben er zelf een die nu veilig verborgen staat

MootjeK

Berichten: 1195
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: Vleuten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 16:13

Heb je al geprobeerd het brood in de oven te bakken? Dan is het echt zoooooo lekker, veel knapperiger! Vingers aflikken

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 22:00

We hebben sinds een week een broodmachine. Mmmmmm heerlijk brood. Mijn man is helemaal gek van de meergranen. Die blijft ook langer vers dan wit. Ik heb de eerste broden na het afkoelen in een theedoek gewikkelt en dan blijft hij ook verser.(tip van julke)
Gisteren heb ik 2 broden gebakken, af laten koelen en per 2 in de vriezer gedaan. Vanmorgen had ik heerlijk vers met een knapperig koorstje wit brood. Bij de andere broden lukte dat knapperige koorstje het niet. Ik heb een frans brood gebakken en het koorstje was echt lekker.

In het weekend ga ik kaas/ui/spek brood bakken, dan ook op French zetten. Mij benieuwen.

BIOLA II GOUD SECTIE 7 EN SUB KAMPIOEN VAN HET RAS 2011 IN BELGIE!
BRONS SECTIE 11 NEDERLAND 2014
3de MORFOLOGIE SECTIE 11, TOTAAL 5DE NEDERLAND

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 08:21

hihi wat lollig dat dit topic in mn mailbox stond, we hebben gister een broodmachine gekocht en gaan hem zondag uitproberen

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 08:23

wat is het verschil trouwens tussen kanten klare koopmans broodmix, en dat je zelf alles apart toevoegd? is het dan ook lekkerder of maakt het niks uit?

MootjeK

Berichten: 1195
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: Vleuten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 08:25

Ik zet hem idd ook altijd op French, dat heeft het beste resultaat. Maar het allerlekkerste blijft bakken in de oven.

Ik heb overigens nog een tip: een boek met ontzettend lekkere broodrecepten voor de broodmachine is : 'Het Broodmachine Bakboek' van J. Shapter (ISBN 9059200780). Staan hele goede recepten in en ook duidelijke aanwijzingen voor het gebruik van diverse ingrediënten, zodat je ook je eigen recepten/aanpassingen kunt bedenken. Ben zelf vooral erg dol op het uienbrood en het tomaten-basilicumbrood. Vingers aflikken

MootjeK

Berichten: 1195
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: Vleuten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 08:29

missnynke schreef:
wat is het verschil trouwens tussen kanten klare koopmans broodmix, en dat je zelf alles apart toevoegd? is het dan ook lekkerder of maakt het niks uit?


Zelf alles apart toevoegen vind ik lekkerder en is ook goedkoper trouwens. En op die manier kan je ook nog eens wat anders uitproberen (meer volkoren, meer bloem etc.).


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 9 bezoekers