Ervaringen operatie gevraagd!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dorine3

Berichten: 204
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Zuid-Holland

Ervaringen operatie gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-02 14:36

Verdrietig
Ik ben benieuwd naar ervaringen die jullie hebben met een operatie van je paard. Ons paard moet binnenkort geopereerd worden aan OCD.
Zijn jullie er bijvoorbeeld tot de narcose en bij het ontwaken bij gebleven? De veearts zegt dat dat niet nodig is, maar het lijkt mij toch prettiger voor het paard als er een bekend iemand bij is!?
Alvast bedankt!

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-02 16:46

Bij mijn merrie is in oktober 99 een botsplinter uit haar kniegewricht van haar achterbeen weggehaald. Dit gebeurde bij de kliniek in Emmeloord door Dr. Ter Braake.

Ik ben er niet zelf bij geweest, heb er ook nooit bij stilgestaan dat dat misschien mogelijk zou zijn. Alles was goed verlopen, de revalidatie ging wat minder vlekkeloos omdat het stappen aan de hand met Kaminka levensgevaarlijk werd. Ze heeft gelukkig nooit meer last van het been gehad en kan nu alles weer.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-02 17:04

Mieke schreef:
Bij mijn merrie is in oktober 99 een botsplinter uit haar kniegewricht van haar achterbeen weggehaald. Dit gebeurde bij de kliniek in Emmeloord door Dr. Ter Braake.

Ik ben er niet zelf bij geweest, heb er ook nooit bij stilgestaan dat dat misschien mogelijk zou zijn. Alles was goed verlopen, de revalidatie ging wat minder vlekkeloos omdat het stappen aan de hand met Kaminka levensgevaarlijk werd. Ze heeft gelukkig nooit meer last van het been gehad en kan nu alles weer.


Bij mijn paard is door dezelfde DA een los stukje bot verwijdert dat naast het spronggewricht zat. Dit was in juni 2000.
Ik heb toen nog veelvuldig met Mieke ge e-maild Lachen

Ben er ook niet bij gebleven, heb hem gebracht en dan worden ze pas de dag erna gedaan. Ik heb wel op aanraden van Ter Braake een 'operatie risico verzekering' afgesloten, het komt namelijk weleens voor (heel weinig) dat een paard te vlug op staat na het bijkomen en dan bv een been breekt, door die verzekering ben je verzekerd voor 'schade' aan het paard die niet veroorzaakt worden door de aandoening, voor/tijdens/na de operatie. (Omdat hij dit 'gebrek' al had toen ik hem kocht was het been niet verzekerd)

Het was in mijn geval een preventieve operatie. De revalidatie met het stappen en vooraf 2 wk boxrust, was echt een ramp, maar we hebben het overleefd, hij mocht na controle (waaruit bleek dat hij goed genas) 4 wk hele dgn op het land. Het been is herkeurd (na paar maanden), is 100% en zit nu wel in de verzekering.

Je kunt ook vragen of ze het stukje voor je bewaren.

dorine3

Berichten: 204
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Zuid-Holland

OCD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-02 13:58

Dank je wel voor jullie reacties!
Het revalideren lijkt mij ook een ramp. Hoe lang moesten jullie alleen stappen aan de hand na de boxrust? Dan kan ik me alvast geestelijk voorbereiden met een rampenplan, want alleen stappen een aantal weken houdt ze nooit vol. Extreme duivel Hebben jullie de paarden iets rustgevends gegeven tijdens het stappen? Dat hoor ik wel eens op de vereniging, maar ik ben er niet zo voor.
Die verzekering is wel een goed idee. Ons hebben ze daar niet van op de hoogte gesteld (maar wij gaan naar een andere, in Bodegraven). Dat sluit je neem ik aan af bij de verzekeringsmaatschappij, of via de kliniek?

Nog een week wachten, dan wordt ze geholpen. Mag ze nog even genieten van d'r vrijheid! Ze heeft al vijf weken gestapt omdat we niet wisten wat het was, en straks weer een hele tijd om te genezen. Nu weten we wat het is, dus mag ze weer voorzichtig en aan de longe stappen (en bokken). Poeh, dan hebben we het wel weer gehad. Dan ga ik echt eens naar het bos om lekker te rijden, dat hebben we dan wel verdiend! *LOL*
Groetjes, Dorine

pojack

Berichten: 554
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-02 14:13

Mijn paardje is in oktober 2001 geopereerd aan koliek (hij heeft een verstoppings koliek gehad in de dunne darm) ben er niet bij geweest omdat ik hem in Utrecht heb aangeboden ter opservatie en dat wil zeggen dat de artsen gaan kijken of vanzelf weg ging (want zijn maag was leeg gehaald er kwam zo'n 22 liter vocht uit).
Dus ben er niet bij geweest, ben ook blij dat ik er niet bij geweest ben hoor want het is geen pretje om je paard onder zeil gebracht zien worden, maar daar heeft ieder zijn eigen mening over.
ben er ook niet bij geweest toen hij bij kwam. ben een dag later wezen kijken bij hem. Hi jheeft er dik twee weken gestaan. Toen hij naar huis mocht Haha! heb ik de eerste twee maanden 3 keer op op en dag met hem moeten stappen en na die maanden mocht hij los in de bak en dat deed hem goed, ik heb hem geen kalmeerende middelen gegeven heb het daar niet zo op.
Veel succes met je paardje en hoop voor je dat je gauw weer lekker met haar mag rijden

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-02 21:07

Twee van mijn vorige paardjes zijn geopereerd, de een aan een botwoekering en de ander aan een nageltred (niet tegelijkertijd). Ik was beide keren bij de operatie aanwezig. Je mag (in Utrecht dan) niet aanwezig zijn als het paard onder zeil gebracht wordt, dus als hij/zij omvalt. We werden pas toegelaten in de operatiekamer toen ze al onder zeil waren. Ook zijn we gebleven tijdens het ontwaken, maar je mag dan ook niet de box in. Het was meer het idee, dat we er voor ze waren.

Persoonlijk vond ik het niet vervelend om mijn paard daar te zien liggen, aub niet opvatten alsof ik niets om mijn paardjes geef. Het is natuurlijk vervelend dat het dier er moet liggen voor die operatie, maar het was geen eng gezicht ofzo. Ze zagen er heel vredig uit. Ze werden gedeeltelijk afgedekt en er waren ook niet veel enge slangen te zien. Ik vond het erg interessant om te zien hoe zij mij paarden proberen te helpen. Het waren nu ook niet echt bloederige operaties, ik kan me ook voorstellen dat je bv. bij een koliekoperatie liever niet gaat kijken.

Wat ik wel jammer vond is dat je er niet bij mocht in de uitslaapkamer, maar vanwege de veiligheid kon ik dat wel begrijpen. Je paardje kan niet gelijk goed staan en ze zijn bang dat hij bv bovenop je valt.

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-02 21:28

Ons paard is een jaar of 4 geleden ook geopereerd aan haar sprong na een heel erg ongelukkig uitgevallen klap van een ander paard.
We waren er niet bij toen ze onder zeil ging maar de dierenarts was zo aardig meteen te bellen toen de operatie voorbij was om te zeggen hoe het was verlopen.
We zijn toen als een haas thuis vertokken en hebben haar wel bij zien komen. Ook konden we helpen bij haar eerste stapjes van recover kamer naar de stal. Ik geloof wel dat ze ergens wat meer op haar gemak was toen ze ons zag na het bijkomen.

Je moet gewoon vragen wat er kan en mag. Verder moet je voor jezelf uitmaken of je wel wilt zien hoe je paard onder narcose gaat.
Ik heb dit nu twee keer gezien bij ons konijntje en ik moet zeggen ik zit niet op een derde keer te wachten.

heel veel succes en sterkte, laat wel even weten hoe het gegaan is.

groetjes Adrienne

oberon

Berichten: 759
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: numansdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 00:01

Hoi Dorine,

Mijn paard is vorig jaar ook in Bodegraven aan ocd geopereerd. Omdat hij last had van een knie die snel op slot gaat mocht ik na een week al stappen. Ik mocht vrij snel ook al weer wat longeren. Ze kunnen je paard bij de dierenarts een prik geven die 'm wat rustiger maakt. Dit werkt een week of 2. Hielp goed. Verder kunnen ze in Bodegraven ook een operatierisico verzekering voor je regelen. Is geloof ik van amev-hippo.

veel succes met je paard !

astrid

gillian

Berichten: 4415
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 19:52

mijn paard is 2 keer geopereerd geweest, voor een elleboogbreuk.
beide keren is er niemand van ons bij geweest.
ook hadden we geen verzekering afgesloten.
de 1e keer na de operatie moest ie een half jaar op stal staan, echt niet eruit om te stappen ofzo.
hij heeft zelfs bijna 3 mnd vastgestaan zodat ie niet kon gaan liggen.
na die rustperiode moest ie aan de hand gestapt worden, wij hebben hem in het begin gesedeert met sedalin.
anders was dat echt gevaarlijk, voor hem en voor degene die ermee stapte.
hij kreeg geen brok alleen maar hooi, zodat ie niet zo fris zou zijn, maar ja na een half jaar op stal wil je toch wel ff je benen strekken Haha!
de 2e keer mocht ik ,meteen toen ie thuis was al 2 x per dag stappen, zo,n 3 min. alleen maar rechte lijnen.
gelukkig had ik voor de operatie al heel wat af gewandelt met hem dus dat ging wel goed.
ook tijdens die periode kreeg hij geen brok, alleen hooi.
ook heeft ie nog zo'n 10 dagen vastgestaan zodat ie niet ging liggen.
tijdens het opstaan zou er teveel kracht op die elleboog komen.
nu is ie helemaal hersteld en loopt weer als voor die breuk.

ik denk dat het helemaal niet uitmaakt of er een bekend iemand bij is als ie bijkomt uit de narcose.
ik zou er niet eens bij willen zijn, lijkt me verschrikkelijk om je paard zo te zien....

veel succes met je paardje, en wees voorzichtig bij de herstelperiode.
liever een keer sederen dan dat er iets gebeurt!!!
toedeledoki
gillian

Jade

Berichten: 3035
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: home is where the horse is

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 00:07

Tiffy schreef:
Twee van mijn vorige paardjes zijn geopereerd, de een aan een botwoekering en de ander aan een nageltred (niet tegelijkertijd).


ik had van de VA begrepen dat operatie een botwoekering vaak verergerde omdat door de operatie opnieuw bindweefsel ontstaat, hoe zit dat?
mijn paard is overigens aan een ocd in zijn kogel geopereerd, ben er niet bijgeweest, operatie en herstel vlekkeloos verlopen.

dorine3

Berichten: 204
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Zuid-Holland

vandaag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-02 10:17

Als het goed is wordt ze vandaag gedaan!
Duimen maar! Knipoog
Ik laat wel horen hoe het is gegaan...