Ik word ongeduldig (merrie schiet niet echt op!)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Ik word ongeduldig (merrie schiet niet echt op!)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-02 07:27

Vandaag is het dus 10 maart, de dag dat m`n merrie officieel is uitgerekend. En natuurlijk heeft mevrouw merrie het boek fokken voor dummies niet gelezen en ligt er dus niet keurig netjes een veulentje naast haar zij maar ligt het veulen nog steeds netjes opgeborgen in haar buik. Ik weet dat het helemaal niet erg is als ze wat later zijn maar....mijn merrie ziet er op het moment totaal niet uit alsof ze ieder moment een veulen kan krijgen! Vandaag ging ze als een stier door de paddock, staart in de lucht en maar showen (arme veulen moet straks milkshake drinken *LOL* ) Der dikke pens schommelde alle kanten op maar ze leek totaal niet gehinderd door haar dikke buik tijdens het uitoefenen van haar airs above the ground. Ook kegelt ze niet. Er hangt wel wax aan haar spenen maar dat had ze twee weken geleden ook al. Verder ziet ze er heel gezond uit, de glanst, eet goed, is heel vrolijk enzo. Op zich natuurlijk heel goed maar ze ziet er totaal niet uit als een merrie die ieder moment een veulen hoort te verwachten. Gebeurt het dan ook weleens dat een paard zomaar totaal uit het niets een veulen kan werpen? Ik bedoel, dat je niet een aantal uren van te voren al kunt zien dat ze waarschijnlijk snel gaat bevallen? Dit wordt haar eerste veulen.... Ik heb gehoord dat het record overtijd zelfs over een jaar lag Bloos (een jaar en een week geloof ik) Mijn merrie is toch niet bezig dit record te verbreken he!? Haha! Please vertel me dat dit niks uitmaakt en dat het veulen er best morgen kan liggen Schijnheilig

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-02 08:35

Het kan. Het kan ook nog rustig een paar weken duren Haha!
Zolang ze zich nog zo gedraagd zou ik me er ook niet druk over maken.
Veel meer dan wachten kan je niet doen helaas...

Hoe voelen de banden? Zijn ze al wat losser? Daar kijk ik ook altijd naar.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-02 09:00

Wij hebben ook eentje gehad die 12 maanden haar veulen droeg.Is wel heel lang waken hoor Huilen Maar ja hoort allemaal bij de blijde gebeurtenis he. Onze paarden dragen meestal de tijd over. Dag of 5-6.Je moet je geen zorgen maken.

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-02 09:38

Geen zorgen hoor, Dien was vorige keer 2 weken te laat. Maar liever te laat als te vroeg !

Tammy onze shet staat nu al op ploffen en die moet nog 2 weken. Maar die kan het ook gerust nog even ophouden.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-02 10:33

hoihoi

hier hetzelfde probleem een merrie bij ons op stal is al 2,5 week over tijd en wij maar wachten pffffffff.....
groetjes jeannette

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-02 22:19

Ik ben net een hele tijd bij de merrie geweest. Paddock schoongemaakt etc. Ze stond lekker haar biks te eten, nam daarna een paar happen hooi en ging toen bij het hek staan. Na ongeveer een uur doezelen begon ze plotseling naar haar buik te happen en rondjes te draaien. Daarna weer een tijdje niets. En toen weer. Ze trok er een heel boos gezicht bij. Nu is ze weer rustig en staat van haar hooi te eten. Zou het veulen dan toch niet lang meer op zich laten wachten? Ze kegelt nog steeds niet. Wel zijn de banden "lossig" (weet ff geen ander wordt voor het Lachen )

O en by the way, ik vind het hartsikke toppie van jullie dat jullie al mijn vragen enzo beantwoorden. Helpt echt een hoop! Dus dank jullie wel Lovers

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-02 12:02

De ene merrie kegelt wel veel en de andere niet, het zegt allemaal niet zo veel. Als de banden slap worden is dit ook wel een teken dat het niet al te lang meer duurt. Als het veulen later komt dan uitgerekend heb je veel kans dat het een hengstje wordt, die hebben meestal wat meer tijd nodig dan merrieveulens. Ik ben benieuwd!

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-02 12:25

Ik wacht dus al een maand op een veulen Haha!
Aangezien de merrie drachtig is gekocht weet ik al helemaal niet wanneer het veulen komt.. Fleur staat in elk geval al bijna een maand alle tekenen van een naderende geboorte te vertonen.

De uier schijnt een heel goede aanwijzing te zijn. Als deze helemaal bol staat en een beetje glanst zou het veulen er met 1 a 2 dagen moeten zijn. Het kan ook zijn dat de uier gevuld is met lucht, in dat geval wordt 'ie dunner na beweging. Je kan het ook testen door er zacht met je vinger in te duwen. Als er een putje blijft staan is het melk, als het putje meteen wegtrekt is het lucht.
De kruisbanden zijn net voor de bevalling ongeveer als drilpudding.

Helaas werken al deze dingen niet feilloos.. een merrie kan ook binnen een uur de uier laten volschieten en veulenen. Met andere woorden: sterkte meid! Knipoog

(wat ik trouwens maar blijf herhalen, anders wordt ik gek Tong uitsteken : hoe langer het veulen in de moeder zit, hoe meer tijd hij/zij heeft om uit te groeien tot een prachtbeestje.. niet al te druk maken dus Lachen )

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-02 13:35

En hoe moet ik de kruisbanden bij een shet zien. Tammy haar uier vult de laatste dagen bijz. snel, maar ze heeft een dikke vacht dus zie ik haar kruisbanden wat moeilijker.

Ben blij dat ik niet de enige ben die ongeduldig is.

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-02 15:08

Max schreef:
En hoe moet ik de kruisbanden bij een shet zien. Tammy haar uier vult de laatste dagen bijz. snel, maar ze heeft een dikke vacht dus zie ik haar kruisbanden wat moeilijker.

Ben blij dat ik niet de enige ben die ongeduldig is.


Als je links en rechts van de staart duwt voel je ook wel of de banden slapper zijn.. Lachen

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-02 15:15

even offtopic, maar batje ik lees in je profiel dat jou pony 2,5 is, maar is dat niet een beetje jong voor een veulen?

oh ik lees nu net even dat je dr drachtig gekocht hebt, snorry Lachen maargoed, is het meestal neit zo dat een merrie stopt met groeien nadat ze een veulen hebben gehad???


ontopic: suc6 ermee pril, als ik jou was had ik de hele dag bij het he staan wachten Knipoog

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-02 15:39

Ik heb het inderdaad wel eens eerder gehoord, maar Fleur groeit op dit moment als kool Lachen Ze is iets groter dan haar moeder en even groot als pa. Mocht het dus zo zijn dat ze vanaf nu niet meer groeit, vind ik dat geen enkel probleem..

Ze is inderdaad aan de jonge kant, ik had haar zelf nooit laten dekken op deze leeftijd, maar goed, het is eenmaal zo. Volgens de veearts en het stamboek is de bevalling op deze leeftijd niet gevaarlijk, dus maak ik me niet al te druk Lachen

Beaumau
Berichten: 150
Geregistreerd: 19-12-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-02 16:09

Mijn merrie heeft vorig jaar precies 12 maanden gedragen....
En er kwam ook nog eens een klein veulentje uit... echt vaag.... Scheve mond

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-02 18:55

En nog steeds niets! Maar ze gedraagt zich al steeds meer als een hoogdrachtige merrie (hehe eindelijk, werd `s tijd *LOL* )

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-02 20:41

Bij Gerda is het bijna altijd 5 dagen te laat. Het lijkt wel een gewoonte. En dan ging de eigenaar de hele tijd kijken, en dan was er niets en dan gingen ze ff een koppie koffie drinken en dan na een kwartiertje ging ie dan weer kijken en dan lag het er al. Dus er is niets om je zorgen over te maken.

Heeft ze wel al een volle uier?

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-02 21:06

Batje, ik heb net gekeken of het lucht of melk is wat in de uier zit en er blijft idd een puntje/kuiltje staan als ik met m`n vinger druk. Betekent dit dat er snel een veulentje komt? Schijnheilig

DubbelFun

Berichten: 88656
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-02 21:23

Als de spieren naast de staart zo slap zijn dat je de staart haast op haar rug kan vouwen dan is het bijna zover.

Naar de buik happen kan betekenen dat het veulen even draaide/bewoog en dat ze dat even niet prettig vond. Als ze het konstant achter elkaar gaat doen is het niet goed, dat kan duiden op zwangerschapskoliek.

Is je merrie gedekt door een kleinere hengst dan zij zelf?? Dan zou het kunnen dat het veulen ook nog iets te klein is en de baarmoeder nog geen signalen ontvangt dat het tijd is voor de geboorte (hij stoot nog niet tegen het 'tijdbelletje' aan Haha! ).

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 09:09

Als er een kuiltje in blijft staan dan noemen wij dat ZUCHT IN HET UIER oftewel oedeem. Meestal lopen ze dit er overdag weer af.Het uier moet er inderdaad glanzend uit zien. En hoe lijkt het met de kling, zwelt die ook al op en ligt daar ook een glanzende kleuur op.

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 09:31

Oeps.. Greetje, ik heb het dus verkeerd om verteld? Sorry!!!
Dus putje= lucht en geen putje=melk=veulen?

Sorry Pril, nog even wachten dus..

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 09:46

Batje als het uier strak en gespannen blijft staan en de tepels ook rond en bol dan kun je van een vol uier spreken. Maar hier kun je ook niet vanuit gaan. Ik heb meerdere veulens gevangen waarvan de moeder nog geen melk had. Dat kwam direct zodra het veulen er was.Ook heb ik ze gehad die pas na 3 dagen kegelen een veulen krijgen. De oude Saasfee stond altijd 3 dagen te kegelen waarvan de eerste dagen een doorzichtige vloeistof en de laatste uren pas de melk.Het is gewoon zo, zijn ze uitgeteld dan moet je gewoon allert zijn.Sommige paarden gaan heel vaak sterk zweten voor die tijd en krabben de hele box overhoop. Ik heb ze ook gehad die ze er zo uitgooien. Jaja paarden kunnen het raar versieren. Haha!

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 09:57

*grin* en ik maar denken dat de boer die zei dat 'je pas weet wanneer een paard bevalt als het veulen er naast staat' een geintje maakte Lachen

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 09:59

Whaagh nu begin ik ook al een beetje zenuwachtig te worden grin. Jur heeft wel dat de uier steeds na wat beweging wegtrekt. Ik wil NU dat verdoriede veulen, nu heb ik nog wat tijd.... Haha!
Ik hoop zo dat het vroeger komt.... Party!!
Succes met afwachten Pril!!!! We willen blij nieuws!!!

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 10:00

Die boer heeft het goed bekeken Haha!

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-02 18:35

Niet echt origineel nieuws, maar eh, nog steeds geen veulen Lachen En om het nog een stapje "erger" te maken, de veearts die ik het meest vertrouw (en die tenminste normale prijzen berekent, zie verhaal kat Knipoog ) is uitgerekend NU op wintersportvakantie gegaan Boos!

Maarja, aan de andere kant, de merrie ziet er mijns inzien gezond uit dus...gewoon maar afwachten denk ik! Het weer is hier nu trouwens geweldig, overdag alweer 28-30 graden en `s nachts zo`n 20 graden. Dus veulendekentje zal verdere leven in de kast moeten slijten Haha!

Haar uier ziet er trouwens wel uit alsof er een hoop spanning op staat. Maar ik mag hem gewoon aanraken (en kuiltjes in drukken Haha! ) Daar geeft ze helemaal niets om. Ook beweegt ze de laatste dagen niet zoveel meer (lees: ze gaat niet meer in bokkende rengalop door de paddock *LOL* ) Zou dat ermee te maken hebben dat ik kuiltjes in haar uier kan drukken? Ze kegelt trouwens nog steeds niet, wel zit er een soort wax op haar tepels. Ze eet en drinkt trouwens wel ontzettend goed. Alles gaat op. Ook drinkt ze rond de 3 volle emmers water per dag.

Hmm eens even denken wat is me nog meer opgevallen? Oja, het lijkt trouwens wel of haar staartinplant steeds hoger komt te zitten. Maar dat komt waarschijnlijk omdat de banden slapper worden.

Eergisteren was bet veulen trouwens aan het voetballen zeg! Hij/zij deelde echt een paar rake klappen uit! Ik kon het van een afstandje zelfs zien trappen!

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-02 10:22

Mag ik een gokje wagen? Ik denk dat dit weekend het veulen er is. Je zegt dat er hars aan de tepels zit dat is voor mij het moment dat ik echt waken ga. Maar Pril je moet niet teveel aan het uier zitten. Kijken is voldoende. Ik kom er nooit aan.