Eenzaamheid no 1 bij hulpdiensten

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Eenzaamheid no 1 bij hulpdiensten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-04 09:33

Persbericht:
De SOS Telefonische Hulpdienst krijgt steeds vaker telefoontjes van mensen die zich eenzaam voelen. Ruim eenkwart van de gesprekken die de dienst voert, gaat over dit onderwerp. Vorig jaar stond eenzaamheid ook al bovenaan. Het aantal telefoontjes hierover lag toen echter nog op 20 procent.

Toevallig had ik gisteren een ervaring die bij mij bleef hangen. Ik ging naar een kleine super en werd bij het afslaan gesneden door een auto. Domme tr*t denk je dan. Die tr*t kwam ik weer tegen in de winkel. Ze had een kaal hoofd, geen modisch kaal hoofd, hier en daar staken zijige haartjes uit de schedel. Ze was broodmager en liep wat te mompelen mij het schap.
Bij de kassa vertelde ze opgewekt dat ze een week van 30 euro rond kon komen, alle boodschappen. Maar ze was zaterdag een stuk kaas en druiven kwijtgeraakt, of de kassier wist of die er nog waren.
Ze werd verwezen naar de manager.
Toen ik aan de beurt was zag ik dat ze baadschappen had laten liggen, ik wees de kassier erop die het apart legde.
Toen ik bij mijn auto kwam zat ze achter het stuur met een verbijsterd gezicht haar kassabon te bestuderen.
Ik holde snel weer terug en de kassier die zelf mee ging om haar haar boodschappen te geven en toen ik weg reed nog met haar praatte.
Het bleef in mijn hoofd malen, had ik niet gewoon een stuk kaas kunnen kopen voor haar, waarom had ik daar niet meteen aan gedacht.
Maar dat had maar eventjes geholpen, waarom is zo iemand die duidelijk ziek is alleen, die hoort toch niet alleen te zijn die hoort iemand bij zich te hebben die alles achter haar opraapt en haar knuffelt.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)


Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 09:44

Triest inderdaad dat dat kan voorkomen.
Maar helaas komt het steeds vaker voor in Nederland.
En hier hebben we dan nog geld.

Ik betaal al jaren 10 euro per maand. Hiervoor kan een weduwe zonder kinderen in Malawi in haar huisje blijven wonen en heeft ze te eten. Zij is ooit door vrienden van ons in haar huisje gevonden waar ze langzaam lag dood te gaan omdat ze geen familieleden had.

Nu wordt met dat geld 1 persoon betaald die alle oudere mensen in de streek eten brengt. Een soort Malawi-tafeltje-dekje dus.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 09:55

Triest he............... tis een harde wereld hoor waar we nu in leven......... zolang je gezond bent zowel geestelijk als lichamelijk heb je nog niet zoveel problemen............. maar owee als je net even anders bent.......

sneu.

Dit zijn dingen die mij ook altijd lang blijven achtervolgen

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 10:01

Ik zie het regelmatig zeker nog toen mijn mams in het verpleegtehuis verbleef hoeveel mensen daar zitten die bijna tot nooit bezoek krijgen. Echt heel erg sneu en er is dan wel familie maar die komen gewoon niet.

...Dreaming with my eye's wide open...

Kristie

Berichten: 15027
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Al pendelend tussen hier en daar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 10:13

Sneu, zolang je gezond bent dan kan je volop meedraaien in de maatschappy maar zodra je iets mankeert.....
Heb ook altijd zo'n medeleven met dit soort mensen.

'Wil je me alsjeblieft vertellen welke kant ik op moet vanaf hier?'
'Dat ligt er aan waar jij naar toe moet,' zei de kat.
'Dat kan mij niets schelen,' zei Alice.
'Dan doet het er niet toe welke kant je opgaat' zei de kat.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 10:23

Het is idd triest, ik kan het me ook niet voorstellen, dat je niet iemand hebt waar je op terug kan vallen. Ik kan me wel voorstellen dat het op een bepaalde leeftijd een beetje genant is om om hulp te moeten vragen, maar dan nog.

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 10:40

Even wat gesplit en reacties op die posts uit andere berichten verwijderd.

Kriel

Berichten: 6544
Geregistreerd: 08-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 10:44

Tja, helaas moet ik zeggen dat voor beide kanten van het verhaal wat te zeggen is....
Misschien is de dame die besproken wordt wel niet alleen? Misschien heeft ze thuis wel iemand die op haar wacht en haar wellicht alleen met woorden bij kan staan?
Tevens ben ik ook van mening dat je niet al het leed van de wereld op je schouders kan nemen.
Mensen die mij kennen (en dat zijn er in dit topic al een paar) weten dat ik klaar sta als dat nodig is. (he CGJ12, bied ik verdorie aan je zadel weg te brengen....Knipoog)
Maar daar staat wel tegenover dat je inderdaad niet iedereen kan helpen.
sarabande geeft het al aan: je kunt een stuk kaas kopen, maar dat helpt maar even...[/u]

Zelfvertrouwen......als je alles los laat heb je twee handen vrij om de toekomst te grijpen

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 11:07

Eenzaamheid is een relatief begrip.
Wat de één eenzaamheid noemt, noemt de ander privacy.


Vlak achter ons woont een oudere weduwe die volledig geisoleerd leeft.
Geen gas. Het water betrekt ze van de waterleiding die bij haar langs loopt naar onze weides. Daarvoor krijgt ze geen nota overigens.
De voorgaande twee jaar werd ze vier maal per dag door een taxi opgehaald om bestraald te worden in Zwolle.
Details wil ze niet kwijt.

Vorig jaar viel ze en brak een heup. Daarmee heeft ze een half jaar doorgelopen voor ze geopereerd kon worden. Wachtlijstje.........
Alle "arbeidsproductieve" mensen gingen voor op de wachtlijst. (Door bemoeienis onzerzijds is ze uiteindelijk bij een bevriende chirurg direct geholpen)

Haar zeer ydillische huisje staat aan de rand van een bosje van ongeveer 1 ha. Daar kapt ze het hele jaar door haar hout voor de allesbrander.
En denk nu maar niet dat ze meer bemoeienis van ons wil met haar leven.
Ze leeft daar gelukkig zolang ze kan.
Ze is erg gesteld op haar privacy (wij noemen het "mensenschuw") en heeft allen contact met ons. Met verder in het dorp niemand.

Wij kennen haar nu een beetje en weten dat ze haar leven lang met haar man in grote afzondering heeft gewoond.
Het is haar wens om tot de laatste snik zelfvoorzienend te zijn.
Mocht ze 's winters insneeuwen (onverharde zandweg) moet ze haar maar alleen te redden.
En reken er maar op dat ze dat dat doet.
Als 70 jarige kan ze niet meer werken als een 30-jarige, maar reken er maar op dat ze meer werk verzet dan menig Bokkende 20-er.


Ik moet er niet aan denken dat het halve dorp haar een stukje kaas of een stukje brood kwam brengen.
Ze heeft gewoon AOW en een overlijdenspensioen van haar gestorven man (die was arts.....)

Alles wat ik hier te melden heb berust op totale onzin en dient als dusdanig te worden opgevat. (Tendentieus, ongefundeerd en buitengewoon kwetsend)

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-04 11:14

Levy schreef:
Misschien is de dame die besproken wordt wel niet alleen? Misschien heeft ze thuis wel iemand die op haar wacht en haar wellicht alleen met woorden bij kan staan?



Uit haar verhaal aan de kassa was duidelijk op te maken dat ze alleen was.
Ik heb het, het moge duidelijk zijn over iemand die net of nog een chemokuur heeft.
Zo iemand heeft zo verschrikkelijk veel te doorstaan dat ze daar niet alleen mee om zou moeten hoeven te gaan.
Te zien aan alle aandacht die ze in de winkel vroeg, van letterlijk iedereen, was ook duidelijk dat die eenzaamheid geen vrije keuze was.

Dat blijft dan bij mij hangen, dat gevoel wilde ik overbrengen.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Kriel

Berichten: 6544
Geregistreerd: 08-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 11:17

sarabande schreef:
Uit haar verhaal aan de kassa was duidelijk op te maken dat ze alleen was.


Oke, dat was me niet duidelijk.......

Zelfvertrouwen......als je alles los laat heb je twee handen vrij om de toekomst te grijpen

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 11:29

CGJ12 schreef:
maar reken er maar op dat ze meer werk verzet dan menig Bokkende 20-er.
:))

ontopic: zo lijkt me het een nare situatie, maar ik denk dat cgj ook een punt hebt door te zeggen dat het moeilijk oordelen is na een gesprekje met iemand. er is een verschil tussen ge- en ongewenste eenzaamheid. hoe dan ook, het lijkt me toch voor een hoop mensen moeilijk voor sommige dingen alleen te staan, terwijl het zo vanzelfsprekend is.

Amor Vincit Omnia

ajbdhrtls138
Berichten: 1040
Geregistreerd: 26-08-01
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 12:06

tja misschien tries idd, ik werk in een winkel en soms heb je dan klanten waarvan je vermoed dat het contact met mensen wel tot dat winklebezoekje beperkt is.
Aan de andere kant, wat de een als zielig en eenzaam ziet. Hoeft iemand anders niet zo te ervaren, iedereen kan op zijn eigen manier gelukkig zijn. En de mensen die het van de buitenkant gezien allemaal voor elkaar hebben, zijn ook niet altijd zo gelukkig.

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 12:55

Ik ben het wel eens dat niet alle mensen die alleen zijn ook zielig zijn.
Maar er zijn helaas een heleboel mensen die wel eenzaamheid ervaren.
Toen mijn oma nog leefde en in een verzorgingstehuis geplaatst werd ivm ziekte, gingen wij iedere avond bij haar op bezoek.
Dat hebben we de volle 3 jaar volgehouden, tot aan haar dood.
En je wil niet weten hoe vreselijk veel mensen in zulke tehuizen zitten, die nooit bezoek krijgen.
Haar overbuurvrouw had 6 kinderen, maar die vonden het niet nodig om haar op te zoeken.
Dat vind ik schandalig.
Ok, je weet niet hoe de familieverhoudingen zijn, maar ook al heb je nog zoveel problemen gehad in het verleden, je laat zo'n mensje toch niet ergens wegkwijnen?

Jaike, wat ben je toch een topper!

jeanette

Berichten: 4894
Geregistreerd: 08-03-02
Woonplaats: Hengelo (o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 13:03

Ik kan me voorstellen dat zoiets blijft hangen.

Toch hoeft ze niet eenzaam te zijn. Er is ook nog zoiets als thuiszorg en hulp. Ik mocht de eerste 3 dagen van mijn chemokuren niet alleen zijn. Als ik dat was geweest dan was er iemand van thuiszorg gekomen en die was ook blijven slapen. Verder kwamen er eens per week iemand van thuiszorg kijken of ik me kon redden. Zo niet dan kwam er iemand om me te helpen.

Aan de andere kant had ik ook vaak het gevoel dat ik niet te veel hulp wilde. Ik wilde mijn zelfstandigheid niet kwijt. En even naar de winkel gaan voor een paar boodschappen was voor mij al een heel groot gevoel van zelfstandig zijn.

Ik weet wel dat er gevallen zijn die idd erg triest zijn, maar je kunt helaas niet alle gevallen helpen.

O
http://www.getyourwallie.com/vote/7093/TexasNTe Graag ff op klikken
Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd
<'\___~ <'\___~
...(\...)\... ...(\...)\...

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 13:06

Maar nu snap ik nog steeds niet waarom die overijverige moddies zonodig mijn opmerkingen moesten wegsnijden.
Hierboven wordt nu door anderen toch hetzelfde gezegd ???

Edit Elles:
Ik zie hierboven nergens iemand roepen dat hij/zij zich niet het lot van de hele wereld aan kan trekken, maar dat iedereen moet doen wat ie niet laten kan? Verward

Wat jij aan het doen was, was door middel van een sarcastische opmerking het hele topic op een negatieve manier naar je toe trekken. Vervolgens ging iedereen op jóu reageren en was het hele onderwerp overschaduwd. Later reageerde je wél constructief, dat heb ik dan ook laten staan.

Maar nu gebeurt er eigenlijk weer precies hetzelfde... ON-TOPIC dus maar weer!

Alles wat ik hier te melden heb berust op totale onzin en dient als dusdanig te worden opgevat. (Tendentieus, ongefundeerd en buitengewoon kwetsend)

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 14:11

Ik vind dat eenzaam zijn zo gek. Hoe komt het dat iemand eenzaam is???
Omdat de rest van de wereld hen negeert of dat ze zelf het contact niet kunnen zoeken.
En dan zijn er zelfs mensen die de eenzamen bezoeken Scheve mond
Als ze nou eens de eenzamen, de eenzamen lieten bezoeken. Zijn ze meteen niet meer zo eenzaam
Of een landelijk "Eenzamen Dag" organiseren. Gezellig, allemaal eenzamen bij mekaar.
Ik vind het gewoon een gek begrip, dat eenzaam zijn en ik kan me er ook niks bij voorstellen. Toch heb ik een aantal jaren helemaal alleen geleefd en gewerkt. Zonder directe familie in de buurt of mensen die ik kende. Ik heb me nooit eenzaam gevoeld. Strange Bloos
Dus, vanuit mijn simpele gedachte Clown Ach gut , denk ik dan dat dit probleem makkelijk op te lossen is.
Gooi al die eenzamen bij mekaar et voila, zo zijn ze plots zo eenzaam niet meer OK dan!

I recommend a psychoptherapist to clean up your brain

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 14:18

Zwelgje schreef:
Ik vind dat eenzaam zijn zo gek. Hoe komt het dat iemand eenzaam is???
Omdat de rest van de wereld hen negeert of dat ze zelf het contact niet kunnen zoeken.
En dan zijn er zelfs mensen die de eenzamen bezoeken Scheve mond
Als ze nou eens de eenzamen, de eenzamen lieten bezoeken. Zijn ze meteen niet meer zo eenzaam
Of een landelijk "Eenzamen Dag" organiseren. Gezellig, allemaal eenzamen bij mekaar.
Ik vind het gewoon een gek begrip, dat eenzaam zijn en ik kan me er ook niks bij voorstellen. Toch heb ik een aantal jaren helemaal alleen geleefd en gewerkt. Zonder directe familie in de buurt of mensen die ik kende. Ik heb me nooit eenzaam gevoeld. Strange Bloos
Dus, vanuit mijn simpele gedachte Clown Ach gut , denk ik dan dat dit probleem makkelijk op te lossen is.
Gooi al die eenzamen bij mekaar et voila, zo zijn ze plots zo eenzaam niet meer OK dan!


Vind ik wel erg kort door de bocht zwelgje.
Ik denk namelijk niet dat eenzaamheid zozeer afhangt van de hoeveelheid kennissen om je heen, eenzaamheid is een gevoel.
Stel nou dat je een hele stapel mensen om je heen hebt die je alleen maar oppervlakkig kennen, dan kan je je eenzaam voelen omdat niemand je werkelijk begrijpt.
Zo kunnen mensen die alleen leven juist weer heel gelukkig zijn en totaal geen gevoelens van eenzaamheid hebben.
En gooi alle eenzamen bij elkaar?? Verward
Sinds wanneer gooi je mensen bij elkaar om ze aan contacten te helpen?
Je gaat er maar vanuit dat al die mensen om dezelfde reden eenzaam zijn en elkaar dus wel aardig zullen vinden.
En dat slaat natuurlijk nergens op.

Verder is wat Jeanette hoerboven schrijft ook absoluut waar voor veel mensen.
Als je door een ziekte alleen thuis komt te zitten, dan vecht je om er weer bovenop te komen, en dan wil je zo min mogelijk hulp, omdat jij jezelf weer wil redden.
Tuurlijk zijn er ook mensen die juist wel graag een helpende hand willen.
Die zouden die helpende hand en aandacht dan ook graag willen.
Maar niet iedereen die op zichzelf is aangewezen is eenzaam.

Ik denk trouwens wel dat het een maatschappelijke trend is dat er meer eenzamen mensen komen.
We worden allemaal steeds individualistischer, met als gevolg dat er steeds meer mensen zijn die er alleen voor komen te staan.

Jaike, wat ben je toch een topper!


Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 16:52

Ik ga met Miss mee... het ligt aan de maatschappij. Eenzaam kun je je ook zijn in een ruimte vol met mensen. En ookal heb je een heleboel echte vrienden dan nog kun je soms eenzaam zijn...

...Dreaming with my eye's wide open...

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-04 17:15

Ik linkte op het persbericht van vandaag en wat ik toevallig gisteren zelf waarnam. 1/4 van alle telefonische hulp wordt gevraagd door eenzame mensen.
Dan is er dus duidelijk een maatschappelijk probleem.
Dat eenzaamheid in vele catagorieen voorkomt is duidelijk.
Dat wij daar als maatschappij geen oplossing, tijd, geld, etc voor hebben is natuurlijk heel treurig.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _AB_, _chou, Afanaisa91, Amazonbot, Amparo, aniek_joefy, Apacheshadow, Buffelduke, Christina, Danseresje, Eliana, Eskimo, Evito_06, Googlebot, LieZ_Horses, LilChar, Mars, SemrushBot, YandexBot en 155 bezoekers