Ongelukkiger door Msn ?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Guess001
Berichten: 5160
Geregistreerd: 09-02-04

Ongelukkiger door Msn ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-04 15:14

Ik weet niet of hier al een topic over is, ik kon hem in ieder geval niet vinden..

Het viel mij ineens in dat ik laatst en bericht in de krant had gelezen.
Het ging over het feit dat jongeren tegenwoordig zoveel Msn-en (Def. van jongeren valt zelf in te vullen natuurlijk, er zijn ook wel veel mensen die wat ouder zijn en Msn-en) en daar veel van hun sociale contacten hebben zitten.
Een deel van het menselijke contact valt gewoon weg als je zoveel achter de PC zit.
Je kan wel met mensen praten via Msn, maar emoties, gevoelens e.d. vallen gewoon weg. Scheve mond
Daardoor kun je je problemen niet optimaal kwijt.
Het blijkt dan ook uit onderzoek dat veel Msn-en mensen ongelukkiger maakt.

Ik denk dat daar zeker een kern van waarheid in zit. Hetzelfde geldt voor fora e.d. Veel mensen leven daar gewoon helemaal voor...En wellicht wordt soms de realiteit uit het oog verloren en het internet teveel als 'het echte leven' beschouwd?

Hoe denken jullie hierover?

edit typo's


Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 15:28

Hangt er helemaal vanaf in hoeverre je je contacten onderhoudt. Ik heb een aantal vriendinnen die niet om de hoek wonen om het zo maar te zeggen, en dan is msn erg handig, scheelt iig een hoge telefoonrekening. Maar waar je dan idd wel rekening mee moet houden is dat je niet 3 jaar lang (bij wijze van spreken) alleen maar over msn praat en niets afspreekt want dan gaat je vriendschap waarschijnlijk naar de knoppen.
Aan de andere kant heb je de mensen die je alleen over msn spreek en eigenlijk nooit ziet, en daar kan je opzich goede vrienden mee zijn/worden, maar het is toch anders dan mensen waar je echt persoonlijk contact mee hebt, waarbij je kan uithuilen of urenlang mee lachen Lachen

MargaV

Berichten: 1317
Geregistreerd: 31-10-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 15:40

Zolang het een extraatje blijft en niet je sociale leven wordt, kan ik me niet voorstellen dat je er ongelukkiger van wordt. Maar ja, als het alles is wat je hebt terwijl je daarvoor wel vrienden IRL had, ja, dan kan ik me voorstellen dat het minder bevredigend is.

Ik denk dat er ook juist mensen wel gelukkiger van zijn geworden, die via msn contacten hebben kunnen leggen die ze IRL niet zouden (durven) leggen.

Tancreda4

Berichten: 24013
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 15:43

Ik ga met MargaV mee.

Maar verder vind ik het juist een uitkomst msn en een forum. Omdat ik makkelijker mijn eventuele problemen typ dan ze te vertellen face to face...

Guess001
Berichten: 5160
Geregistreerd: 09-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-04 15:44

Ik denk juist dat mensen veel minder sociaal zijn geworden door Msn, dat ze veel minder IRL contacten hebben en daardoor te weinig met echte emoties en gevoelens e.d omgaan...
Ik denk ook dat er mensen zijn voor wie de PC serieus een probleem is (al zien ze dat zelf misschien niet) en daar echt de hele dag achter doorbrengen...
Bovendien is het gebleken uit onderzoek dat jongeren met een Msn lijst van hier tot Tokio (en die per dag meer dan een bepaald aantal uren Msn-en) ongelukkiger zijn. Wetenschappelijk onderzoek, geen mening dus.

Ik heb nog het excuus dat ik voor mijn stage de godganse dag achter de PC zit... Schijnheilig

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 15:47

Ik kan me zowel vinden in het verhaal van MArga als ik dat van Bealy.
Als je het maar met mate doet is er geen probleem, maar zodra het je sociale contacten "in het echte leven" gaat beïnvloeden ben je verkeerd bezig.

Jaike, wat ben je toch een topper!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 15:49

En ik heb nog het excuus dat ik voor mijn werk achter de PC zit, en gelukkig in de rustige periodes ook mag en kan bokken.

Voor de rest kan ik vanwege de paarden de sociale contacten niet meer zo onderhouden als ik dat zou willen. Ik mis er gewoon de tijd voor. Sociale contacten op stal, beetje met familie, en that's it. Zit echt nooit op MSN....kan er voor de rest niet over meepraten.

Je suis Charlie.

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 15:50

Net alsof het zo gaat: "Hee Lenn ga je mee wat doen?" "Nee ik ga al computeren." Zo gaat het toch niet? Je laat daar andere afspraken, zeker die met vrienden, toch niet voor vallen? Die worden dus toch niet verwaarloosd door het computeren? Eerder andere dingen die je uit zelfdiscipline moet doen zoals leren.
Oké je hebt echte computernerds die altijd op zichzelf zijn en ongelukkig maar daarvoor is de computer juist een verlichting, geen oorzaak.
Ik weet niet hoe die tests genomen zijn maar ik betwijfel of er een oorzakelijk verband tussen de computer en het ongelukkig zijn aanwezig is.
Laatst bijgewerkt door Lenn op 10-08-04 15:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Guess001
Berichten: 5160
Geregistreerd: 09-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-04 15:53

Lenn schreef:
Net alsof het zo gaat: "Hee Lenn ga je mee wat doen?" "Nee ik ga al computeren." Zo gaat het toch niet? Je laat daar andere afspraken, zeker die met vrienden, toch niet voor vallen? Eerder andere dingen die je uit zelfdiscipline moet doen zoals leren.


Kijk, maar nu spreek je uit eigen ervaring..Wellicht is het voor sommigen anders..

Maar dat is eigenlijk niet waar het om gaat. Wat ik meer bedoel (en wat ook blijkt uit het onderzoek Knipoog ) is dat mensen ongelukkiger zijn.
Ik denk dat er veel mensen zijn die problemen veelal op een forum of via Msn bespreken. Kijk maar eens naar wat er hier soms aan topics voorbij komt.. Bloos!


Tieners die veel msn'en zijn depressiever.


Tieners die veel msn'en zijn depressiever dan andere kinderen. Bovendien hebben zij minder eigenwaarde en hebben ze minder goed contact met hun ouders.

Dit bleek uit een onderzoek van een Rotterdams instituut.
Naar de oorzaak wordt nog verder onderzoek gedaan.
Onderzoekers denken dat chatten negatieve gevolgen met zich meebrengt doordat het chatten veel te oppervlakkig blijft en veel jongeren niet de aandacht voor hun problemen biedt die ze zoeken. In het onderzoek werden 700 vmbo-, havo- en vwo-leerlingen in de leeftijd van dertien tot en met zestien jaar ondervraagd.

Scholieren werden ondervraagd over het aantal uren dat ze per week aan internet, sms'en, chatten, e-mailen, telefoneren, een brief schrijven en praten met vrienden besteden. Verder werd gevraagd hoe zij zich voelen en welke activiteiten ze belangrijk vinden.

bron www.almererulez.nl

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 15:59

De mensen met wie ik echt regelmatig MSN zijn allemaal goede bekenden, ik zie het dan als een goedkope vervanging voor bellen/SMSen.
Verder nog een aantal mensen die ik verder niet IRL ken, maar waar ik toch leuk contact mee heb.
Ik zie het als een aanvulling op mijn sociale contacten, zeker niet als een vervanging. Voor "problemen kwijt kunnen" heb ik andere kanalen dan de computer, lijkt me een stuk gezonder.
Ik vind het eerlijk gezegd nogal kansloos als je complete sociale leven met alle ups en downs via de computer loopt....

Nulla tenaci invia est via

A0000
Berichten: 3021
Geregistreerd: 15-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 16:00

bealy23 schreef:
Kijk, maar nu spreek je uit eigen ervaring..Wellicht is het voor sommigen anders..

Maar dat is eigenlijk niet waar het om gaat. Wat ik meer bedoel (en wat ook blijkt uit het onderzoek Knipoog ) is dat mensen ongelukkiger zijn.
Ik denk dat er veel mensen zijn die problemen veelal op een forum of via Msn bespreken. Kijk maar eens naar wat er hier soms aan topics voorbij komt.. Bloos!


ik denk dat msn voor veel mensen juist heel fijn is om problemen te bespreken. ik kan me voorstellen dat veel mensen het moeilijk vinden om "zware" dingen IRL te bespreken en dan is msn echt een uitkomst!

MargaV

Berichten: 1317
Geregistreerd: 31-10-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 16:01

Hmm, het wordt wel overtuigend zo. Wat vreemd. Ik zou dat niet gedacht hebben.

Ik denk niet dat chatten an sich je ongelukkig maakt omdat het te oppervlakkig blijft, maar als je zoveel chat dat je in het echt geen gesprekken meer hebt (en dus ook geen diepe gesprekken meer), ja, dan kan ik het me goed voorstellen. Blijkbaar neemt het voor veel jongeren de plek in van gewone IRL gesprekken.

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 16:06

Ik kan me gelukkig niet voorstellen dat je er ongelukkiger van word, en verbaas me er eigelijk ook wel over.
Ik zit best graag achter de computer, -zeker als het regent zoals nu- , en msn ook graag. Heb er leuke mensen door leren kennen, ook die ik nu irl ken en graag mee afspreek. Had niet gedacht dat sommige mensen er zo depri van konden worden, en vind het ook wel erg als ze het zover laten komen? Nagelbijten / Gniffelen


Guess001
Berichten: 5160
Geregistreerd: 09-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-04 16:06

rommie schreef:
ik denk dat msn voor veel mensen juist heel fijn is om problemen te bespreken. ik kan me voorstellen dat veel mensen het moeilijk vinden om "zware" dingen IRL te bespreken en dan is msn echt een uitkomst!


Ben ik niet met je eens.
Via Msn praat ik alleen maar oppervlakkig met mensen. De diepere dingen bewaar ik voor IRL, want via Msn kunnen dingen zo verkeerd over komen. Daar helpt geen smiley tegen.
Heb bovendien die behoefte aan menselijk contact, moet emoties en gezichtsuitdrukkingen kunnen zien.
Tot zover mijn mening Knipoog

Soms lees ik topics hier op Bokt, met zulke zware dingen...daar moeten zeker vrienden (IRl) en soms ook hulpverleners bijkomen..het is misschien wel makkelijker om het hier te bepreken met vreemden (veel mensen kennen elkaar hier ook wel hoor, maar op veel fora, chatsites e.d niet) maar het lijkt me niet echt de oplossing Scheve mond


"De onderzoeker vermoedt dat tieners die extreem vaak msn'en het programma vooral gebruiken als vlucht uit de dagelijkse werkelijkheid. "Ze zoeken misschien iemand waarmee ze over hun problemen en zorgen kunnen praten. Maar vaak is de communicatie via msn nogal oppervlakkig en vinden ze wellicht toch niet wat ze zoeken.", aldus Van den Eijnden. "
Laatst bijgewerkt door Guess001 op 10-08-04 16:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 16:09

Het heeft denk ik ook te maken met aan wie je je MSN allemaal geeft. Als je het verspreidt onder jan en alleman, dan blijft het ook heel oppervlakkig, ik ben veel selectiever.

Als ik zo de samenvatting lees, dan is de kwaliteit van dat onderzoekje ook niet al te best, maar dat kan ik mis hebben doordat verdere referenties ontbreken. Word je depressief door MSN of zijn het juist depressieve mensen die meer MSNen? Ik kan me zo voorstellen dat mensen die toch al niet zo sociaal ingesteld zijn meer tijd met dergelijke dingen doorbrengen dan mensen die IRL makkelijk contact leggen en zo wordt het onderzoek dus wel scheef getrokken.

Nulla tenaci invia est via

Linardsje23
Berichten: 1972
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 16:10

Het ligt er natuurlijk aan. Als je denkt dat je vrienden kan maken via de msn zonder ze in het echt te zien/ mee om tegaan ben je gewoon naief. Maar ik vind het wel een hele handige uitvinding. Je kan gewoon met verschillende vrienden tegelijk bijpraten. En voor je "vakantieliefde" die 3000 km verderop woont is het ook best handig Bloos .

Guess001
Berichten: 5160
Geregistreerd: 09-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-04 16:14


Pinootje

Berichten: 1595
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: achter 'n en in A.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 17:07

Tja, dat hangt helemaal van persoon af... Ik msn relatief wel veel, maar dat is omdat ik dan met mijn vrienden kan kletsen, want ik ben doof en niet iedereen die doof is woont in hetzelfde dorp/stad...
En als je een afspraak afzegt om te gaan computeren, dan vind ik dat wel te ver gaan...

Toch blijft MSN een fantastische uitvinding OK dan! Haha! Lovers

"Ge-ge-ge-ge-ge"

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 17:21

Lenn schreef:
Oké je hebt echte computernerds die altijd op zichzelf zijn en ongelukkig maar daarvoor is de computer juist een verlichting, geen oorzaak.


Ik denk dat je hier toch wel een punt hebt. Hoe raar/erg het ook klinkt... Scheve mond
Sommige mensen zijn nu eenmaal zo.....

Maar ik denk dat je als 'normaal' mens wel weet wanneer je er te veel in opgaat, toch?
Op msn heb ik ook bijna alleen maar mensen die ik in het echt ken, van school, of van de manege.
Soms voeg ik wel eens vreemde toen (of word toegevoegd) maar die verdwijnen dan toch na een tijd uit mijn lijst, ik kan daar niets mee.
Boktmeeten is toch wel leuk op zn tijd, maar ik kan toch wel een paar weken zonder bokt hoor. Haha! Het is wel leuk tijdverdrijf, dat wel. Tong uitsteken
Persoonlijke dingen zou ik nooit op inet zetten....maar geen probleem met mensen die het wel doen hoor. Ach gut

Felice

Berichten: 3096
Geregistreerd: 04-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 18:12

Nou bij mij klopt het helemaal. Scheve mond
Ik zit al een paar jaar heel veel achter de computer en vooral op MSN, ook meer dan goed voor me is, lichamelijk en geestelijk. Je zou dus kunnen zeggen dat ik verslaafd ben... Ik zeg sociale afspraken niet af voor de computer maar ik heb sowieso niet veel sociale contacten buiten school. Dat van dat problemen klopt helemaal. Ik heb zó vaak gehad dat ik het niet meer zag zitten en dus op MSN mensen ging aanspreken. Maar dat heeft eigenlijk nooit echt geholpen... Soms voelde ik me daarna nog rotter omdat ik dacht dat niemand me begreep. Iemand bellen, daar kom ik dan niet op. Ik zou niet zeggen dat ik me depressief voel dóór MSN maar het versterkt het wel.
En je kan wel zeggen dat ik het niet zo ver had moeten laten komen, maar het is geleidelijk gegaan, zonder dat ik het door had. Maar ik kom er wel een keer van af, vast wel Lachen

Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter, and those who matter don't mind.

A0000
Berichten: 3021
Geregistreerd: 15-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 18:25

ik vind het soms wél heel fijn om over mn problemen te praten op msn. wel alleen met mensen waar ik IRL ook goed mee kan praten en dat ook wel doe, maar je kunt niet elk moment van de dag aan de telefoon gaan hangen als het even niet lekker gaat en msn maakt de stap wel veel kleiner... tuurlijk is het 'live' fijner om te praten maar msn is wel een handige aanvulling voor mij

Lieke

Berichten: 11350
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 18:36

mwah, ben het er niet mee eens, problemen gaan bij mij niet over msn, ruzies ook niet.
Het is voor mij een vervanging voor sms/ kort telefoontje om bijvoorbeeld iets af te spreken, soms om iemand die ik nog amper ken iets beter te leren kennen, maar zodra het gezellig wordt op msn veranderen we dat maar en spreek ik iets af.
Problemen zou ik trouwens zowiezo niet via msn te bespreken, te veel risico dat er een klein broertje achter de pc zit of dat het later nog nagelezen wordt. Bovendien is het moeilijker om zonder emoties iets uit te leggen.

Karamell

Berichten: 1299
Geregistreerd: 17-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 19:04

Ik vind een forum aangenamer dan msn...En heb wel het gevoel dat er iets van waarheid zit in dit onderzoek: soms heb ik wel de indruk dat msn energie 'zuigt'...Veel mensen storten hun hard graag uit op msn, en ik wil dan zo goed mogelijk luisteren maar als je inderdaad een te grote msn lijst krijgt word dat wat moeilijk...Ik trek me dat dan aan en probeer iedereen toch voldoende aandacht te geven, maar meer dan drie raampjes tegelijk kan ik niet 'aan' want dan kom je direct in dat oppervlakkige terecht en dat frustreerd me want het zijn nog altijd 'echte' mensen met 'echte' gevoelens aan de andere kant...

Ik praat vooral met mensen die ik IRL ken op msn, of mensen die ik waarschijnlijk in IRL ga leren kennen...

Maar MSN kan je gemoed echt naar beneden trekken soms, als het te druk is...en dan mijd ik het liever, dan hebben de mensen tenslotte toch niks aan me...

Fora vind ik op dat gebied leuker,
maar sowieso vind ik dat als je 'down' bent je beter het 'net' mijd, en iets gaat doen irl met vrienden...maar voor sommige mensen is dit natuurlijk niet altijd mogelijk

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 19:20

Msn vind ik heel handig als je lekker zin hebt in ouwehoeren. Soms is het ook irri, als je eropkomt komen gelijk 7 mensen tegen je aan banketstaaf en je kan ook niet ff komen kletsen je zit gelijk een paar uur.

Guess001
Berichten: 5160
Geregistreerd: 09-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-04 20:31

Felice"]
Nou bij mij klopt het helemaal. Scheve mond
Ik zit al een paar jaar heel veel achter de computer en vooral op MSN, ook meer dan goed voor me is, lichamelijk en geestelijk. Je zou dus kunnen zeggen dat ik verslaafd ben... Ik zeg sociale afspraken niet af voor de computer maar ik heb sowieso niet veel sociale contacten buiten school. Dat van dat problemen klopt helemaal. Ik heb zó vaak gehad dat ik het niet meer zag zitten en dus op MSN mensen ging aanspreken. Maar dat heeft eigenlijk nooit echt geholpen... Soms voelde ik me daarna nog rotter omdat ik dacht dat niemand me begreep. Iemand bellen, daar kom ik dan niet op. Ik zou niet zeggen dat ik me depressief voel dóór MSN maar het versterkt het wel.
En je kan wel zeggen dat ik het niet zo ver had moeten laten komen, maar het is geleidelijk gegaan, zonder dat ik het door had. Maar ik kom er wel een keer van af, vast wel Lachen
[/quote]

Ik heb echt bewondering voor je dat je dit verhaal zo eerlijk vertelt Lachen
Het zal niet makkelijk voor je zijn. Zo lezen we dus ook eens de keerzijde van het internet...

[quote="Yuna schreef:
Ik vind een forum aangenamer dan msn...En heb wel het gevoel dat er iets van waarheid zit in dit onderzoek: soms heb ik wel de indruk dat msn energie 'zuigt'...Veel mensen storten hun hard graag uit op msn, en ik wil dan zo goed mogelijk luisteren maar als je inderdaad een te grote msn lijst krijgt word dat wat moeilijk...Ik trek me dat dan aan en probeer iedereen toch voldoende aandacht te geven, maar meer dan drie raampjes tegelijk kan ik niet 'aan' want dan kom je direct in dat oppervlakkige terecht en dat frustreerd me want het zijn nog altijd 'echte' mensen met 'echte' gevoelens aan de andere kant...

Ik praat vooral met mensen die ik IRL ken op msn, of mensen die ik waarschijnlijk in IRL ga leren kennen...

Maar MSN kan je gemoed echt naar beneden trekken soms, als het te druk is...en dan mijd ik het liever, dan hebben de mensen tenslotte toch niks aan me...

Fora vind ik op dat gebied leuker,
maar sowieso vind ik dat als je 'down' bent je beter het 'net' mijd, en iets gaat doen irl met vrienden...maar voor sommige mensen is dit natuurlijk niet altijd mogelijk


Je zegt hier rake dingen en naast dat jij je er rot door voelt kan degene aan de andere kant dat gevoel misschien ook wel ervaren, je kunt de gevoelens e.d. nou eenmaal niet direct zien en begrijpen, dat is het gevaar van internet.

Het onderzoek is trouwens gehouden onder een grote, doorsnee groep tieners. Er is een verband ontdekt, maar wat nu de oorzaak en het gevolg is, is inderdaad niet helemaal duidelijk.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anoukjuuuhh, Charaz, Eve_16, Hanneke137, Jara, juval, Niwla, sollair310, xxpetraxx, Zebrastreep en 181 bezoekers