Waarom niet op de voorhand...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Aman__
Berichten: 1510
Geregistreerd: 18-02-03

Waarom niet op de voorhand...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-04 11:10

Als ik dan op een foto een paard op de voorhand zie lopen dan staat er meestal Bloos! . Waarom? Om het mooie dressuurplaatje te krijgen moeten ze op de achterhand. Maar dat had ik er zo over met de Homeopaat voor Melissa die zegt: Een paard is eigenlijk niet gebouwd om op de achterhand te lopen daarom komt hoefkatrol altijd voor bij de voorbenen. Met een uitzondering achter. Een paard is gebouwd gewicht op de voorhand en sturen met de achterhand. Dus een paard die op de voorhand loopt is dus eigenlijk niet slecht..?


Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 11:17

Een paard is ook niet gemaakt om het gewicht van de ruiter/amazone te dragen. Het achter verzamelen (achterhand er verder onder brengen) en nageefelijk rijden maakt het paard zijn rug bol ipv hol. Op deze manier is het in staat de ruiter/amazone te kunnen dragen, zonder dat het ten koste gaat van de rug.

Ik ben het met je eens dat veel paarden juist aan de voorbenen blessures hebben, dat spreekt wat mij betreft voorzich. Als het gewicht juist verdeeld gaat worden over de voor- en achterhand zullen de blessures aan de voorbenen toch een stuk minder worden. En zal het paard meer kunnen gaan 'dragen'.

Mies2

Berichten: 339
Geregistreerd: 29-04-04
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 11:24

Ik ben het apsoluut niet met jullie eens!
Een paard die op de voorhand loopt maakt het zichzelf juist moeilijker!
Er wordt niet voor niks door een jury opgelet of je paard op de voor of achter hand loopt!

En lang niet alle blesures komen bij de voor benen voor!
Er zijn een hoop ook achter!
Bv HOefcontrol dat komt inderdaad bij de voorbenen voor maar daar wordt een paard mee geboren en hij kan er op oudere leeftijd last van krijgen waar door je het gaat merken en dan pas door krijgt wat je paard heeft, mijn paard was nog niet eens gereden of we kwamen er achter dat hij op zijn voorbenen hoefcontrol had en die is dus nooit op de voorhand of achterhand gereden.

Je moet je paard zeker niet voor het dressuur plaatje op de achterhand laten lopen maar voor zich zelf....Ga maar eens met een kraker of DA parten.

Groetjes

ik reageer omdat ik je graag help!!

Aman__
Berichten: 1510
Geregistreerd: 18-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-04 11:35

Mies2 schreef:
....Ga maar eens met een kraker of DA parten.

Groetjes


Het paard dat ik rij heeft een blessure gehad en de dierenarts wist niet wat het was na 1,5 jaar stappen rustgeven ander beslag was het nog niet goed. Nu we de homeopaat hebben is ze weer helemaal goed. Als je een paard longeerd met een halstertje lopen ze meestal ook op de voorhand want dan mogen ze en kunnen ze. Want dan zijn ze zogezegt vrij van alles.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 12:16

Mies2, ik heb ook geen moment gezegd dat het goed is als een paard op de voorhand loopt!

Maar uit eigen ervaringen weet ik zeker dat er veel blessures zijn met paarden aan de voorbenen en rug (rug juist omdat een paard niet op een goede manier van achter naar voren gereden wordt).
Inderdaad zijn er ook meer dan genoeg paarden die al HKO, artrose e.d. hebben voordat ze bereden worden. Dit heeft inderdaad niets met het rijden te maken, maar met bijv. een verkeerde beenstand.

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 12:20

je lert een paard z'n achterhand goed te gebruiken om het gewicht beter te kunnen dragen,om de voorhand en rug te ontlasten,meer balans /gewichtsverdeling!
van nature lopen paarden,idd mer op de voorhand,maar in de natuur zit er ook géén ruiter op de rug!
vandaar dat je de achterhand eronder moet rijden!

Serieus genomen worden, of serieus genomen worden, that's the question!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 12:26

Volgens mij klopt het idd zoals Mexx2 het zegt. Lachen
De voorhand alleen is niet gemaakt om al het gewicht te dragen, o.a. daarom moet de achterhand er meer onder gereden worden, zodat het gewicht beter verdeeld wordt.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 12:47

En dat is precies wat ik zeg! Of in ieder geval bedoelde te zeggen, als het niet zo overkomt Haha!

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 12:52

Een paard draagt van nature 2/3 van zijn gewicht op de voorhand. De ruiter zit ook min of meer op de voorhand, dus de balast op de voorhand is veel groter dan op de achterhand. Daarom moet een paard z'n achterhand meer gaan gebruiken, zodat het gewicht verdeeld wordt.

Zoals hier dus al gezegd is Haha!

Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei!

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 13:27

Ah, Misser, je bent me net voor. Alleen is mij geleerd 3/5 deel van het gewicht... Verder ga ik geheel met Antoinette mee.

Toos paardloos

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 13:30

Melissamanda, naar welke homeopaat ben jij geweest?


Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 14:39

Misser schreef:
Een paard draagt van nature 2/3 van zijn gewicht op de voorhand. De ruiter zit ook min of meer op de voorhand, dus de balast op de voorhand is veel groter dan op de achterhand. Daarom moet een paard z'n achterhand meer gaan gebruiken, zodat het gewicht verdeeld wordt.

Zoals hier dus al gezegd is Haha!


Dat wordt ons inderdaad meestal geleerd, maar hoe zit dat dan bij die cowboy's bijvoorbeeld? Die zitten soms 12u. per dag in het zadel en ik denk dat die hier niet echt mee bezig zijn. Zijn die paarden dan over het algemeen vaker geblesseerd ofzo? Of iemand/een paard die veel endurance rijdt?


CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 14:45

tijdens de cross is het ook superbelangrijk om het gewicht op de achterhand te houden
als ze moe worden, en het gewicht word teveel op de voorhand gegooid, is de kans op blessures 10 x groter !!
en ook heel belangrijk, een paard wat op de voorhand loopt, en wat struikeld, vliegt veel eerder over de kop!
en bij een afsprong ook veel meer kans op vallen of struikelen
de voorhand moet licht gehouden worden !

Aman__
Berichten: 1510
Geregistreerd: 18-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-04 17:32

VValar schreef:
Melissamanda, naar welke homeopaat ben jij geweest?


Hij heet Jonas. Maar wat ik er dan altijd uit opmaak als dit Bloos! bij zo'n foto staat dat het echt gezien word als een soort ramp. Van dat is super slecht.

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 18:27

maar wat jij zegt is dus: de paarden krijgen voorbeen problemen, doordat wij het gewicht op de achterhand proberen te krijgen Verward

Paarden die heel erg op de voorhand gereden worden hebben toch een grotere kans op voorbeen blessures, of ben ik nou gek?

Instagram: @bianca.schoenmakers
Facebook: Bianca Schoenmakers Equestrian

Avanti_haf

Berichten: 427
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Katwijk aan zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 18:38

nee hoor je bent niet gek ,een paard moet op 4 benen lopen

Wij hebben een nieuwe hobby.... paardenvoetbal... zie topic paardenvoetbal in haw


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: herous en 85 bezoekers