Fokadvies gevraagd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Fokadvies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-04 09:55

Ik heb sinds Februari een pismerrie. In het begin moeilijk handelbaar en erg magertjes. Dat pisserige word minder. Haar moeder was dus ook pismerrie en nog onhandelbaarder als Zoe. Het zit dus in de genen. Daarmee bedoel ik gericht trappen naar mensen, gillen als je ze aanraakt, niet willen luisteren. Ik moet toegeven dat Zoe dit bij mij niet heeft gedaan, maar bij de vorige eigenaren wel.
Het is een pittige tante die zo nu en dan op haar nummer gezet moet worden. Verder luistert ze goed en vertrouw ik mn zusje van 4 alleen bij haar in de buurt.

Lijkt me verstandig om het wel van een hengst te doen die veel hengsten als nakomelingen heeft zodat de kans op een pismerrie kleiner is. Een hengst met een goed karakter lijkt mij verstandig om het karakter van het veulen iets te verfijnen.

Gezien de achtergrond van deze merrie en haar moeder is het verstandig om met Zoe te fokken? Zoja welk ras en welke hengst?

Ow ja.... nog even ter info:
Ik vermoed dat ze Hackney bloed in zich voert. Haar moeder is Dartmoor maar Zoe heeft duidelijk het uiterlijk en de beweging (knieactie) van een hackney.
Voor foto's... zie profiel helemaal onderaan Knipoog

Beber

Berichten: 2437
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 13:10

Persoonlijk zou ik er NIET mee fokken.
Ik heb zelf ooit zo'n merrie laten dekken in de hoop dat haar hormonen ervoor zouden zorgen dat ze wat rustiger en liever werd.
Vanaf de dag dat zij drachtig was, kon ik helemaal niet mer in haar buurt komen.
Gelukkig verwierp zij op 4 maanden het veulen en werd zij weer de "oude", waar we al heel blij mee waren.
We waren al bang dat we met een verrekijker het veulen mochten bewonderen.
Mede omdat er geen papier bij zit, zie ik er niet de toegevoegde waarde van om met zo'n merrie te dekken.

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 13:20

Wil je het veulen daarna zelf houden? Ik zou er persoonlijk niet mee fokken, omdat je idd niet weet wat het doet met de merrie, het kan ook verkeerd uitpakken. En omdat er geen bekend bloed is, wordt het lastiger om het veulen later te verkopen, maar dat geldt natuurlijk alleen als je het veulen niet houdt.

yolande

Berichten: 309
Geregistreerd: 04-08-04
Woonplaats: Egmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 13:37

Er zijn weinig dingen zo leuk als zelf een veulen fokken, geboren zien worden, op zien groeien, beleren en wedstrijden mee winnen. Er zitten echter wel een hoop risico's aan vast (in het ergste geval kan zelfs je merrie overlijden).

Het kopen van een 3 jarige is een stuk goedkoper dan de opfok van een veulen en is minder risicovol! Je ziet immers al hoe het dier uitgroeit en kunt het karakter en de gangen beoordelen.

Als moeders geen papier heeft zou ik zo wie zo niet met haar gaan fokken aangezien je geen idee kunt hebben van wat het resultaat zal zijn.

Echter de sterke band die je met een veulen van je eigen merrie zou kunnen krijgen is absoluut UNIEK!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 13:38

Zou je het niet gemakkelijker gewoon met medicijnen op kunnen lossen???

Beber

Berichten: 2437
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 13:41

sarabande schreef:
Zou je het niet gemakkelijker gewoon met medicijnen op kunnen lossen???

Vertel!!!!!!! Scheve mond

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 13:42

Hormonen bijvoorbeeld.

Beber

Berichten: 2437
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 13:43

Helpt dat? In dit geval dan tegen pis merries?

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 13:53

Vraag het eens op Medisch, ik had een merrie die heel lang hengstig bleef echt vervelend, die hebben ze een keer goed hengstig gespoten, omdat bleek dat de oude folikels bleven hangen. Daarna werd de cyclus normaal.
Maar er zullen voor iedere soort wel aangepaste kuren zijn.
Lijkt me iig minder drastisch dan een veulen fokken.

Beber

Berichten: 2437
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 13:55

Is idd ook een idee.

yolande

Berichten: 309
Geregistreerd: 04-08-04
Woonplaats: Egmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 14:19

Bij mijn merrie was het afdoende om haar te verplaatsen. Toen ze in een box stond met een hengst 4 boxen verderop was ze een regelrecht drama.

Toen ze verhuisde naar een andere box met alleen maar merries en ruinen om haar heen werd het steeds minder. Zelfs nu er weer een ruin naast haar staat blijft het goed gaan.

ponymens
Berichten: 1299
Geregistreerd: 29-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 17:03

Beber schreef:
Helpt dat? In dit geval dan tegen pis merries?



je kan ze Regumate geven, dagelijks 2 pompjes over het voer en ze worden niet meer hengstig.

marquez1

Berichten: 2987
Geregistreerd: 26-07-04
Woonplaats: Oldenzaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 17:22

De nieuwe bit gaat helemaal over merries en er staat ook een heel stuk in over pismerries. Misschien dat je daar wat aan hebt.

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-04 13:06

Het pisserige is veel minder. En ik wil dat pisserige niet weghalen door haar te laten dekken... Lijkt me leuk een keer te doen.
Ik heb Zoe voornamelijk in de winter op bronse cure staan.

Het veulen zal zeker de eerste drie jaar bij mij blijven! Ik wil 100% zeker weten dat ze niet zoals moeder en oma word!

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 13:10

fsoudan schreef:
Het pisserige is veel minder. En ik wil dat pisserige niet weghalen door haar te laten dekken... Lijkt me leuk een keer te doen.
Ik heb Zoe voornamelijk in de winter op bronse cure staan.

Het veulen zal zeker de eerste drie jaar bij mij blijven! Ik wil 100% zeker weten dat ze niet zoals moeder en oma word!


Volgens mij weet je dat nooit zeker, de kans op een merrie is namelijk altijd 50% en 50% voor een hengst..

Tibamar

Berichten: 8365
Geregistreerd: 06-08-04
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 13:43

Je kan wel met die merrie fokken...misschien wordt ze rustiger als ze drachtig is maar het kan ook zijn dat ze helemaal onhandelbaar wordt...Dat is per merrie verschillend.
Je kan haar misschien door een rustige New-Forest hengst laten dekken.

Beber

Berichten: 2437
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 13:52

fsoudan schreef:
Het pisserige is veel minder. En ik wil dat pisserige niet weghalen door haar te laten dekken... Lijkt me leuk een keer te doen.
Ik heb Zoe voornamelijk in de winter op bronse cure staan.

Het veulen zal zeker de eerste drie jaar bij mij blijven! Ik wil 100% zeker weten dat ze niet zoals moeder en oma word!


Volgens mij heb jij je keuze al gemaakt.

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-04 14:24

Beber schreef:
Volgens mij heb jij je keuze al gemaakt.



Ik ben eigenlijk ernstig in twijfel Haha! Ze is lief zoals ze nu is... misschien word ze na dat veulen onhandelbaar.
Ik heb straks de gelegenheid om de paarden aan huis te stallen dus het veulen blijft dan zowiezo!
Maar aan de andere kant wil ik mn merrie houden zoals ze nu is... Dus ik heb de keuze nog niet gemaakt