'Britse slachter heeft mogelijk MKZ'

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-01 10:28

Uitgegeven: 23-4-2001 19:48

LONDEN - Een Britse slachter heeft mogelijk mond- en klauwzeer opgelopen, meldde de Britse omroep BBC maandagavond.

Het ministerie van Volksgezondheid onderzoekt of er inderdaad sprake is van besmetting. Als dat zo is, gaat het om het tweede geval dat ooit in Groot-Brittannië bij een mens is geconstateerd. Het eerste was tijdens de epidemie van 1966.

'Alle symptomen'

Volgens een woordvoerder van het ministerie heeft de man 'alle symptomen' van de ziekte. Dat zijn blaren aan handen en voeten en in de mond. Of het om MKZ gaat, is pas over 48 uur bekend, als de tests zijn afgerond.

De man die de besmettelijke ziekte zou hebben, heeft volgens de eerste berichten te maken gehad met de omvangrijke operatie om besmette en mogelijk besmette dieren in Cumbria af te maken.

Dierziekte

Wetenschappers zeggen dat het erg onwaarschijnlijk is dat mensen mond- en klauwzeer krijgen, maar dat het in geval van zeer nauw contact met geïnfecteerde dieren niet onmogelijk is. "Mond- en klauwzeer is in principe een dierziekte, die alleen in zeer zeldzame gevallen op mensen wordt overgebracht", zei prof. Tony Hart, virusexpert van de Universiteit van Liverpool.

Hij vermoedt dat alleen mensen die in zeer nauw contact zijn geweest met besmette dieren de ziekte kunnen oplopen. Van besmetting van mens op mens had Hart nog nooit gehoord. Volgens hem is het wel mogelijk dat geïnfecteerde mensen dieren besmetten, omdat dieren veel gevoeliger zijn voor besmetting. Krijgen mensen de ziekte, dan verloopt die heel mild. Binnen enkele weken is de patiënt hersteld.

Het bericht over de slachter geeft vuur aan de verhalen dat de mond- en klauwzeerepidemie ook voor de mens gevaarlijk kan zijn. Er bestaan vooral zorgen over mogelijke besmetting met kankerverwekkende dioxines door de brandstapels waarop de kadavers worden verbrand.

(Bron: http://www.nu.nl 24-04-01)

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-01 13:07

ojee, dan moet hij afgemaakt worden want anders verspreidt hij de ziekte! Geen genade dus!

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-01 15:11

Desiree, niet overdrijven. Dieren zijn geen mensen... Het zal wel een probleem worden, want ze zullen hem wel op een of andere manier moeten isoleren..

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-01 15:12

dus??? Dieren zijn inderdaad geen mensen maar so what??? zijn ze daarom minder en mogen zij wel afgeslacht worden?

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-01 15:37

Maaike, dat is een meer morele en filosofische kwestie. Heb jij ooit een vlieg of een mug doodgemaakt? Dat zijn ook dieren..

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-01 15:39

nee ik maak geen dieren dood. vliegen laat ik lekker vliegen en muggen heb ik op mn kamer iig geen last van door een gaas voor mn raam en al zou ik er wel last van hebben zou ik ze niet gelijk dood maken. zo zit ik nou eenmaal niet in elkaar

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-01 15:45

Nou, als mijn ponies last hebben van vliegen of erger, dazen, dan help ik toch liever gewoon mijn pony...

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-01 15:47

ja ok dazen wel maar verder??? nee hoor! mn vz pony's krijgen meestal een of ander antivliegenspul opgesmeerd wat super werkt dus gelukkig weinig last van vliegen.
maar volgens mij ging t hier niet over, het ging erover dat een mens niet gedood wordt en vee wel. t gaat niet over insecten

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-01 15:58

De vraag is of je een verschil kunt maken tussen dieren en mensen en tussen zoogdieren en insekten. Het bepalen van de grens is belangrijk. Als je geen dieren wil laten doodgaan, dan moet je alle dierlike produkten afzweren en ook geen vleesetende huisdieren (zoals honden etc.) gaan houden. Het leven is dan toch niet zo heel simpel meer. Als je een grens gaat aanleggen, dan wordt het al snel arbitrair. De algemene regel in onze cultuur is dat de grens tussen mens en dier de grens is. Voor hindoes ligt dat anders, die zien de koe als een heilig dier. De koe is dus geen consumptie-object zoals hier. Aan de andere kant waren er ook kannibalen, die de grens niet bepaald zo laag legden. Ook in de gemiddelde oorlog lijkt een mensenleven helaas niet zo veel waard. Ik kan de grens voor jou niet bepalen. Daar zijn wetten voor. Niemand dwingt jou om ook maar een vlieg kwaad te doen, de samenleving werkt anders.

De situatie is heel moeilijk. In Engeland was men een beetje langzaam met maatregelen (lees: "ruimen" van evenhoevigen). Het resultaat is dat daar de hele toestand uit de hand is gelopen en er veel meer dieren doodgaan dan noodzakelijk was geweest als ze vanaf het begin hadden ingegrepen.

Duidelijk is dat de regels nog niet deugen., maar dat lossen we deze keer helaas niet op.

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-01 16:00

kijk, hier kan ik me dan wel weer in vinden Joost!! goed verwoordt!

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

Caballo

Berichten: 1160
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Texas, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-01 20:18

Ik vond jou reactie wel leuk Desiree *LOL* *LOL*

Marieke
Berichten: 1343
Geregistreerd: 31-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-01 22:26

oeps joost, voor mij toch wel een heel gevoelig punt. Wat maakt een dier volgens jou anders dan een mens? Ik persoonlijk vind dat een mens zichzelf toch wel heel erg belangrijk vind. Het mensen leven wordt als zeer waardevol beschouwt en vaak in leven gehouden terwijl ze toch beter af zijn dood. Een mens kan praten, is dat nou zo'n belangrijk verschil? Wij zijn zo "slim" zodat we ons alles kunnen permiteren. Er is geen stop op de mensen fokkerij. Dieren in het wild houden zichzelf in evenwicht. De zwakste gaan dood en de sterkste blijven over en planten zich voort. Bij mensen is het eerder de zwakste worden geholpen en de sterkste moeten er voor betalen! Waarom hebben we in het mensen land geen recht om te zeggen dat de zwakste zich niet meer voort mogen planten? Criminelen mogen rustig kinderen krijgen, terwijl we in de dieren fokkerij alleen nog maar met goede bloedlijnen fokken. Het schijnt namelijk dat het in de gene zit! Anyways, wat maakt de mens nou zo fantastisch en waarom heeft de mens meer rechten dan een dier? Loop jij eens het oerwoud in zonder vuurwapen! Hoe sterk ben je dan? Een zwijn kan al een gevaar voor je zijn.

De homosapiens (mens) heeft het waarschijnlijk overleeft van de neanderthalers omdat de homosapiens de hond koos als "vriend". De homosapiens zorgden voor makkelijk voedsel en de hond waarschuwde voor gevaar. De mens zijn reuk, ogen en gehoor staat in geen vergelijking met de "normale" roofdieren. Roofdieren hebben of wel een super gehoor, een super neus, of fantastische ogen. Ook het prooidier heeft over het algemeen super ogen (voor afstand, niet dichtbij), een geweldige reuk, en een super gehoor. De enige reden voor hun om dood te gaan is omdat ze zwakker zijn dan de ander. Wij hebben daar dus niks van. We hebben de hersens zodat we dat kunnen oplossen met een bril, gehoor apparaten en veel operaties zodat we vooral niet dood gaan.

De mens heeft hersens en die heeft hij heel hard nodig om te kunnen overleven.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Marieke op 2001-04-24 22:53 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Marieke op 2001-04-24 22:53 ]</font>

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-01 23:09

*LOL* *LOL* *LOL* Tsja, eerlijk is eerlijk...ik vond het ook wel een goede reactie van Desiree... *LOL* *LOL* *LOL* Knipoog

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: vikki op 2001-04-24 23:11 ]</font>

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-01 12:03

Marieke, jij zegt het! Het is de mens ZELF die zegt dat hij belangrijker is dan een dier (niet zo'n objectief uitgangspunt dunkt me). en het is de mens die de plaats van God inneemt. Dieren doden om primaire redenen(namelijk om voedsel) is acceptabel maar bewijst tegelijkertijd dat de mens OOK een dier is. Is een mens dan alleen maar meer omdat hij kan praten? Dieren kunnen ook communiceren, ze kunnen zelfs schreeuwen van de pijn, maar dat wil de mens niet horen, want dan is hij niet meer veel belangrijker meer dan een dier. De mens wil gewoon verantwoordelijkheden afschuiven op dieren. Dieren kunnen namelijk niet protesteren. Vroeger waren er ook zogenaamd goede redenen te bedenken voor blanken om zwarten te mogen houden als slaaf. Zogenaamd goede redenen voor mannen om over vrouwen de baas te spelen. Later bleken ze er niet meer onder uit te komen: het was ethisch niet acceptabel. Hoe lang zal het duren voordat de mens beseft dat wat hij nu doet met dieren, dat dat ook niet acceptabel is?


joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-01 00:19

Au, natuurlijk is het de mens zelf die bepaald dat hij/zij hoger staat dan het dier. Simpele evolutieleer: de wet van de sterkste. De mens is een vreemd resultaat van de evolutie, maar ja, het is maar zo. Laten we god hierbuiten houden, het is zo al moeilijk genoeg. In de bijbel worden er heel wat dierenbloed vergoten.

Weer even uitkijken: willen we gekleurden en vrouwen even niet met dieren vergelijken? Dat wordt iets te snel gebruikt als middel door racisten en onge-emancipeerden.

Overigens neem ik nog steeds aan dat de oorspronkelijke reaktie was bedoeld als grap...

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-01 09:19

een grap met een ernstige ondertoon. Ze zijn al gek genoeg om gezonde dieren te ruimen, ik zou onderhand niet raar meer staan te kijken als ze het ook met mensen gingen doen. Vrouwen en zwarten zijn trouwens ook dieren, net als blanke mannen. We zijn een diersoort en dat is de mens. En dat is eigenlijk niet iets om trots op te zijn. Ik hou persoonlijk veel meer van honden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-01 10:14

Jullie reacties zijn heel veelzeggend. Om even op het punt van joost in te gaan: zelf heb ik al jaren dat ik nauwelijks vlees eet. De enige momenten dat ik dat nog deed, was in restaurants of tijdens de lunch iets op brood.
Er is onlangs iets geks gebeurd: ik wil geen vlees meer eten. Ik heb er ineens echt afkeer van, heel gek. Het is niet iets wat ik zomaar ff bedacht heb om maatschappelijk indruk te maken, maar het overkwam mij min of meer. Melk drinken deed ik al niet omdat ik daar niet tegen kan. Kaas en yoghurt dan wel,maar in beperkte mate omdat ik er anders ziek van wordt. Zuivelproducten heb je nodig omdat daar specifieke vitamines in zitten.
MAAR: ik kan moeilijk van mijn kattenkopje verwachten dat die meedoet aan mijn plotselinge vegetarische behoefte. Dus op die manier blijf ik toch klant van de bio-industrie, jammer hoor.

Wij mensen stellen onszelf superieur aan de rest van alles wat ademt op deze aardbol. De enige tegenprestatie die we kunnen leveren is goed zorgen voor alle dieren en planten.
Aangezien dat ook in collectief verband moet gebeuren is het voor ons erg moeilijk om dat goed te doen.
Verbeter de wereld begin bij jezelf en hoop dat de wereld verbetert.
Overigens moeten de goeien altijd onder de kwaden lijden.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-01 14:05

Hoi Desiree,

ik hoop dat je je wel beseft dat alle gedomesticeerde dieren (honden, koeien, varkens, schapen, katten, geiten, etc.) een product zijn van menselijke selectie en niet van de natuur. Ik heb nog nooit gehoord van een hond die mensen gaat fokken..

Overigens kan je er kanttekeningen bij zetten hoe nuttig die fokkerij en hoe goed het voor de diersoort is.

Sundancer

Berichten: 9707
Geregistreerd: 21-03-01
Woonplaats: Somewhere in The Netherlands.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-01 13:45

Als in een film een hond doodgaat en een mens dan is het dier belangrijker..........mensen hebben meer goeie contact dan met mensen...ze zijn erg gevoelig....ben het dus met Marieke eens Cool Cool Cool Cool Cool Cool Cool Cool Cool Cool Cool Cool


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Zsazsa_, Afanaisa91, Amazonbot, Arlette1991, Athelas, BanjerLief, Facebook, Freekfuchs, GoogleAdsense, GrapeshotBot, HELder, Kimberly520, Lau07, lillylover, limagirl, loez, MiVita, Nathachou, Nientsje, Paardennamen, Pieke_Gwen, Plonspony, Rivendell, Saintelette, Snippergroen, Sokje_6, Telpeva, Venthe, xKatinkii, XXInKA, YandexBot en 114 bezoekers