smokey cream

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

smokey cream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-04 12:00

Ik had daadwerkelijk nog nooit van deze term gehoord tot gisteren....

Toen bleek dat het paard van mn vriend deze kleur had. Wij dachten eigenlijk dat het een cremello was, anderen zeiden weer perlino. Nu hebben we echter zijn verleden nagespeurd en ben ik mensen op het spoor gekomen die al heel lang op zoek waren naar dit paard. Op papier (in een soort van database) staat dat hij Smokey Cream is.

Zijn moeder was een buckskin en zijn vader een palomino. Nu vraag ik me af, hoe dit nu zit... Ik heb het opgezocht en hier: http://www.doubledilute.com/color-chart.htm

kan je zien dat het idd mogelijk is. Maar Smokey Cream..."A Black horse that recieved one copy of the creme gene from both of its parents, possessing pink skin, blue eyes, and an orange or red cast to the entire hair coat."

Is zwart dan zo dominant dat dat van de buckskin (valkkleurig) komt? Terwijl Buckskin een verdunninsfactor is van Bay (=bruin). Bruin heeft de basis van zwart met een gen voor bruin erbij...

Palomino komt van vos, dat is gelijk aan zwart, dus het zwarte gen moet van zijn moeder komen....


Maar wat is er gebeurd met dat extra gen wat bij zn moeder erin zat? wordt dat dan niet meevererfd met het gen voor de basiskleur (bruin bij de moeder, nu opeens zwart...)

Dus nog iets simpeler: Kan je een zwart veulen krijgen als je een pure vos met een pure bruine kruist?



Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 12:02

Ik heb wel eens van smokey black gehoord, maar smokey cream? Verward is nieuw voor me.


snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-04 12:04

sflj schreef:
Ik heb wel eens van smokey black gehoord, maar smokey cream? Verward is nieuw voor me.



Zoals cremello en perlino van palomino en buckskin de dubbele verdunningsfactoren zijn, is smokey cream de dubbele van smokey black

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-04 12:07

"In colors where the black gene or the bay gene is present, the possibility of heterozygosity (mixed) is assumed."

Houdt dit dan in, dat een bruin paard een zwart (wat de kleur zwart zou geven) en een zwart met extra bruin gen (wat de kleur bruin zou geven) bij zich draagt en dan 1 van die 2 doorgeeft aan het veulen, en in het geval van hierboven dus het zwarte door zou geven?

Dennis

Berichten: 31462
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 12:13

Ik weet dat vos X bruin zwart kan geven. Dennis heeft een keer een zwart veulen op een vos kleurige merrie gegeven. Of die merrie zuiver vos was weet ik niet.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

manic

Berichten: 6985
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 12:17

Welk gedeelte is nu precies onduidelijk? Het bruin/zwart gedeelte? Je hebt het dan over het agouti gen.

Moeder had dus kennelijk Aa genotype, en heeft het "a" allel (recessief) doorgegeven + cream factor.

Kan het mis hebben hoor...

Europe is our playground

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 12:20

snowdon schreef:
"In colors where the black gene or the bay gene is present, the possibility of heterozygosity (mixed) is assumed."

Houdt dit dan in, dat een bruin paard een zwart (wat de kleur zwart zou geven) en een zwart met extra bruin gen (wat de kleur bruin zou geven) bij zich draagt en dan 1 van die 2 doorgeeft aan het veulen, en in het geval van hierboven dus het zwarte door zou geven?


Ik denk het. Vandaar " heterozygosity (mixed)"


manic

Berichten: 6985
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 12:23


Europe is our playground

MarijeR

Berichten: 24926
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 12:45

Je hebt de 2 basiskleuren (bruin van de valk, vos van de palomino) en 2x een verdunning.

Uit bruin x vos kan zwart komen (ik heb dit jaar ook een zwart veulen van een bruine hengst uit een vos merrie).
De 2x verdunning heeft hij dus via de moeder (1x) en de vader (1x).

Zwart + 2x verdunning = smokey cream.
Genotype zal dan aaBbCRCR zijn.

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-04 13:05

Ondertussen was het me al duidelijk, door al die ingewikkelde dingen, vergat ik gewoon de simpele basisfeiten.... ik zag even door de bomen het bos niet meer Knipoog

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-04 13:15

Iemand enig idee hoe t dan kan dat je cremello kan krijgen als je smokey cream x smokey cream fokt?

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 13:40

snowdon schreef:
Iemand enig idee hoe t dan kan dat je cremello kan krijgen als je smokey cream x smokey cream fokt?

Hetzelfde dus als 2 zwarte paarden een vos geven.
Omdat beide een vosfactor kunnen hebben.
Beide paarden hebben dan zowel een zwart als vos-gen.
Zwart is dominant dus het vos zie je aan de buitenkant niet.

En idd een valk heeft als basis zwart, met agouti wat het bruin maakt en dan nog creme, wat het bruin weer valk maakt.

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-04 13:40

Meavey schreef:
Omdat beide een vosfactor kunnen hebben.
Beide paarden hebben dan zowel een zwart als vos-gen.
Zwart is dominant dus het vos zie je aan de buitenkant niet.

En idd een valk heeft als basis zwart, met agouti wat het bruin maakt en dan nog creme, wat het bruin weer valk maakt.

Thanks, je verduidelijkt het nog even goed voor me!

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 13:43

snowdon schreef:
Iemand enig idee hoe t dan kan dat je cremello kan krijgen als je smokey cream x smokey cream fokt?


Paarden hebben eigenlijk 2 basiskleuren, zwart en vos.
Een zwart paard heeft de zwartfactor B. Een bruin paard ontstaat als een zwart paard er de A factor (A=agouti) bij krijgt.

Een zwart of bruin paard moet echter de expressiefactor E hebben, om het zwart of bruin naar buiten te laten komen. Een zwart of bruin paard heeft dus EE of Ee. Heeft het paard geen E (dus ee) wordt het een vos.
Als je dus met 2 smokey creams (eigenlijk dus zwarten, maar verdund) fokt, die beide Ee hebben, kun je dus EE, Ee of ee krijgen, waarvan de laatste dus een vos is. Aangezien de ouders beiden wel heterozygoot voor de verdunning zijn, krijg je op die vos dus een dubbele verdunning = cremello Lachen

Ik hoop dat het nog een beetje te volgen is, ben een ramp in uitleggen Haha!

Run free Jordy.... 1997 - 2021

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-04 13:47

Ja, uitleggen is ook nooit mijn beste kant haha, maar ik volg het hoor!

poetser

Berichten: 4306
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 19:33

ik weet geen antwoord op je vraag maar ik heb wel iets stoms meegemaakt met kleuren.
de vader van een paard die ik ken is schimmel, de rest van zijn kant weet ik niet en zijn moeder is al 6 generaties schimmel. zn hele familie is schimmel en hij, hij is vos. met zeer weinig wit. Verward

Ik heb een mentale beperking en kan daardoor soms vreemd reageren

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-04 19:43

Christi schreef:
ik weet geen antwoord op je vraag maar ik heb wel iets stoms meegemaakt met kleuren.
de vader van een paard die ik ken is schimmel, de rest van zijn kant weet ik niet en zijn moeder is al 6 generaties schimmel. zn hele familie is schimmel en hij, hij is vos. met zeer weinig wit. Verward



Dat kan best Lachen Dat heeft ie de schimmelfactor niet meegekregen.... en is hoogstwaarschijnlijk de basiskleur van een van zn voorouders vos, waar de schimmelfactor bovenop kwam steeds. Dat hij weinig wit heeft maakt niet uit, schimmelfactor heeft niets te maken met de aftekeningen. Een paard kan nl gewoon schimmelbont zijn bijvoorbeeld Lachen

poetser

Berichten: 4306
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 19:53

snowdon schreef:
Dat kan best Lachen Dat heeft ie de schimmelfactor niet meegekregen.... en is hoogstwaarschijnlijk de basiskleur van een van zn voorouders vos, waar de schimmelfactor bovenop kwam steeds. Dat hij weinig wit heeft maakt niet uit, schimmelfactor heeft niets te maken met de aftekeningen. Een paard kan nl gewoon schimmelbont zijn bijvoorbeeld Lachen



bedankt voor de uitleg. Haha!
ik ben namelijk al een aantal jaar aan het nadenken hoe het nou kwam, maar eigenlijk is het dus heel simpel Schijnheilig

Ik heb een mentale beperking en kan daardoor soms vreemd reageren

Paintje

Berichten: 988
Geregistreerd: 13-08-01
Woonplaats: Saencity ;o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 12:06

Supertje schreef:
Paarden hebben eigenlijk 2 basiskleuren, zwart en vos.
Een zwart paard heeft de zwartfactor B. Een bruin paard ontstaat als een zwart paard er de A factor (A=agouti) bij krijgt.

Een zwart of bruin paard moet echter de expressiefactor E hebben, om het zwart of bruin naar buiten te laten komen. Een zwart of bruin paard heeft dus EE of Ee. Heeft het paard geen E (dus ee) wordt het een vos.

Klopt, een bruin paard (bruin met zwarte manen en staart), ook wel Bay genoemd heeft minstens een E wat de zwarte kleur geeft. Daarnaast heeft het ook de Agouti, A . De A zorgt er voor dat de zwarte kleur “verspreid” wordt. Dat wil zeggen dat het zwart beperkt wordt tot de manen, de staart en de benen. Het lichaam wordt niet zwart. Het resultaat is een Bay kleur, EA. Van een zwart paard kun je dus altijd stellen dat het aa is. Van een paard dat niet als basiskleur zwart heeft, kun je niets zeggen over het Agouti-gen.

Een enkel crème-gen, verbleekingsfactor, verbleekt alleen het rood/vos, niet het zwart. Een dubbel gen doet dat duidelijk wel = smokey cream.

Freeform classic te koop
Wijsheid is: alleen praten als je de stilte kunt verbeteren.

BelleFleur

Berichten: 1854
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 12:23

Paintje schreef:
Een enkel crème-gen, verbleekingsfactor, verbleekt alleen het rood/vos, niet het zwart. Een dubbel gen doet dat duidelijk wel = smokey cream.


Een enkel verdunde zwarte wordt toch "blauw" (of ja, goed, valk, blauw is meer bij koeien en honden enz)? En een dubbel verdunde dan smokey cream...

MarijeR

Berichten: 24926
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 13:03

Valk is bruin met 1x verdunning.
Zwart + 1x verdunning is smokey.

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-04 13:42

JoAnn schreef:
Een enkel verdunde zwarte wordt toch "blauw" (of ja, goed, valk, blauw is meer bij koeien en honden enz)? En een dubbel verdunde dan smokey cream...


1 x verdunning bij zwart geeft smokey (black), maar dat oogt gewoon zwart...

BelleFleur

Berichten: 1854
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 14:07

Okee, even de genetica-cursus erbij gehaald (het kan best zijn dat ie mis is, maar dit is wat ik er vond)

(D is het dilutiegen, d het gewone)


    DD Dd dd
    Bruin valk perlino
    zwart donker muisvaal bleek muisvaal
    vos isabel cremello


Edit : Mmm, krijg het niet helemaal nzoals ik het wil, hoop dat jullie het zo snappen.
Bruin, zwart vos als basis, verdunningen ernaast.

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-04 14:12

isabel is toch heel wat anders als palomino?

muisvaal is ander woord voor smokey?

ik dacht dat het in het nederlands gewoon smokey en zilversmokey was (smokey black and smokey cream)

DubbelFun

Berichten: 88598
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 14:29

Isabel is het nederlandse woord voor Palomino. Een valse-isabel is een buckskin = valk.
Smokey-black kan in verschillende tinten voorkomen, van bruiniggrijs -donkerbruin-zwartgrijs tot zwart.

Dubbel cremegen (CC) op zwart is Perlino
Dubbel cremegen op vos is Cremello

Als een perlino x perlino dus een smokey-creme is (waarbij het zwart dus helemaal niet meer zou tonen). Hoe weet je dit dan als je geen DNA-test hebt laten doen op het zwart c.q. roodgen ??

Je kunt dit alleen maar zeker weten (zonder test) als zowel de vader als de moeder dus een perlino is.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Chant1982 en 128 bezoekers