wat is het nou?? (trailervraagje)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Redgirl

Berichten: 558
Geregistreerd: 05-04-04
Woonplaats: Dronten

wat is het nou?? (trailervraagje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-04 14:46

Hallo,
Kennissen van mij hebben een auto (Ford Mondeo). Ik wil graag mijn paard laten overkomen naar bij mijn ouders thuis en die man heeft een BE rijbewijs.
Nu heb ik vorige topics over trailers wel gelezen maar ik weet het nog steeds niet.
Ik had eerst tegen hun gezegd dat ze even moesten kijken of er 1300 kilo (ledig gewicht + laadvermogen trailer) achter mocht. Net heb ik gehoord dat niet mag.

Maar nou las ik in een ander oud topic dat als er BE rijbewijs is dat dan alleen het ledig gewicht en het gewicht van het paard telt. Nu weet ik even niet meer wat nou het juiste is. Kan iemand me hiermee helpen???


ikke

Berichten: 37479
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 15:18

Als je B-E rijbewijs hebt, dan telt het werkelijke gewicht. Trailer met paard dus even op de weegbrug en kijken of dit gewicht onder het toegestane gewicht van de auto blijft.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 15:19

Volgens mij mag die man gewoon je paard + trailer meenemen omdat hij BE heeft. Ford Mondeo is wel een auto waar je een trailer achter kan hangen, alleen geen 2 paards met 2 paarden erin. Maar voor zover ik het begrijp wil je maar 1 paard meenemen, dus dat zou dan moeten kunnen, of je moet een extreem zware trailer hebben ofzo. Volgens mij is het geen probleem.

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 15:20

ikke schreef:
Als je B-E rijbewijs hebt, dan telt het werkelijke gewicht. Trailer met paard dus even op de weegbrug en kijken of dit gewicht onder het toegestane gewicht van de auto blijft.


Kijk, die regels weet ik niet precies Haha!

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 15:21

Je moet kijken wat de auto geremd mag trekken! Ik ben mij toevallig aan het orienteren voor een nieuwe auto die een trailer mag trekken en Ford Mondeo's mogen bijna allemaal 1300 kg geremd trekken!

Choice (Jazz x Dublin x Purioso) B+10, L1+2/ Sportpredikaat dressuurmerrie (Z2+1)
Omar geniet van zijn pensioen!

Coby10

Berichten: 1008
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 15:54

De nieuwe ford Mondeo's niet. ik ben me ook aan het orierenteren op een nieuwe (lease) auto en er zijn al een hoop ford mondeo's (vooral diesel) die volgens de autocatalogus op autotrader 1800 kilo mogen trekken. Er zijn trouwens ook nieuwe Audi A3's die volgens die site 1700 kilo zouden mogen trekken. Dat lijkt mij wel heel veel. Heeft iemand hier ervaring mee?

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 16:03

Wij hebben een Ford Mondeo station en daar kan, en mag net, een 2-paards trailer met 2 paarden achter. Ik weet niet over wat voor uitvoering van de auto jij het hebt?

Coby10

Berichten: 1008
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 16:49


CarpeDiem

Berichten: 7419
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Back in Brabant!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 18:59

Je kijkt niet naar het gewicht dat je geladen hebt, maar naar het laadvermogen (dus het gewicht dat je mag laden). Je kunt dit gewicht evt. teruglaten zetten op het kentekenbewijs van je auto + trailer. Het gaat er om dat het gewicht dat je achter je auto hebt hangen, niet meer is dan de auto weegt. dus als de auto 1300 weegt, (de trailer zelf 300 weegt, en het laadvermogen 1000 is) dan mag het wel.. en dan is het nog zo dat bij dieren een afwijking van 10% is toegestaan.

Aut viam inveniam, aut faciam

Redgirl

Berichten: 558
Geregistreerd: 05-04-04
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-04 09:18

EngelAngela schreef:
Je kijkt niet naar het gewicht dat je geladen hebt, maar naar het laadvermogen (dus het gewicht dat je mag laden). Je kunt dit gewicht evt. teruglaten zetten op het kentekenbewijs van je auto + trailer. Het gaat er om dat het gewicht dat je achter je auto hebt hangen, niet meer is dan de auto weegt. dus als de auto 1300 weegt, (de trailer zelf 300 weegt, en het laadvermogen 1000 is) dan mag het wel.. en dan is het nog zo dat bij dieren een afwijking van 10% is toegestaan.


Hmm jij vertelt het nu dan weer anders als ikke... Die zegt dat met BE dan alleen het gewicht wat geladen is telt. Dat vind ik dus de onduidelijkheid. Heel veel mensen zeggen wat anders...

ikke

Berichten: 37479
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 10:22

EngelAngela schreef:
Je kijkt niet naar het gewicht dat je geladen hebt, maar naar het laadvermogen (dus het gewicht dat je mag laden). Je kunt dit gewicht evt. teruglaten zetten op het kentekenbewijs van je auto + trailer. Het gaat er om dat het gewicht dat je achter je auto hebt hangen, niet meer is dan de auto weegt. dus als de auto 1300 weegt, (de trailer zelf 300 weegt, en het laadvermogen 1000 is) dan mag het wel.. en dan is het nog zo dat bij dieren een afwijking van 10% is toegestaan.

Hallo, het gaat hier om en eenmalige actie, heb ik de indruk, en jij gaat gelijk de hele papierwinkel op z'n kop zetten. Bovendien geldt het verhaal wat jij beschrijft voor mensen ZONDER E-rijbewijs. Als je E achter B hebt, dan kun je, indien je de juiste combinatie hebt, legaal met 9.500kg de weg op.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 10:30

Ben het met Ikke eens, met E rijbewijs geldt het daadwerkelijke gewicht achter je auto, we houden het simpel!
P.s. hoe is het met de Landrover, al verkocht?
P.S2 voor coby: als leaseauto hebben we geen Ford Mondeo maar een dikke Transit gekozen, veel goedkoper en voor ons veel praktischer(dubbele cabine, grijs kenteken, 125 PK, airco etc)

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 14:32

idd ikke heeft gelijk.
voor iemand die B met E rijbewijs heeft, geld NIET dat het ledig gewicht +laadvermogen van de aanhanger bepalend is. maar wat de trekkende auto geremd mag trekken (dit omdat een trailer altijd geremd is tegenwoordig). BV: als een auto dus 1300 KG is en hij mag 1600 KG geremd trekken, heeft er een trailer achter van 1500 KG incl. lading, mag een chaufeur met B-E daar dus mee rijden.

Coby10

Berichten: 1008
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 08:45

amondi schreef:
P.S2 voor coby: als leaseauto hebben we geen Ford Mondeo maar een dikke Transit gekozen, veel goedkoper en voor ons veel praktischer(dubbele cabine, grijs kenteken, 125 PK, airco etc)


Hmm.. ik zou daar zelf niet zo'n probleem mee hebben, maar vriendlief (en het is zijn leaseauto Schijnheilig ) wat meer...


Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 08:51

Laat hem maar eens een proefritje maken, de hoge zitpositie en de acceleratie haalt hem misschien wel over de streep. Het enige nadeel is dat je de parkeergarage niet in kan.

Coby10

Berichten: 1008
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 08:56

Tja, daar gaat het dan ook al fout. Thuis hebben we nl. ook een parkeergarage waar we in moeten parkeren... Het zou toch ook wel vervelend zijn als we een eigen parkeerplek hebben gekocht, maar een auto hebben die er niet in kan... Knipoog

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 09:07

Haha!

ikke

Berichten: 37479
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 10:14

Coby10 schreef:
Tja, daar gaat het dan ook al fout. Thuis hebben we nl. ook een parkeergarage waar we in moeten parkeren... Het zou toch ook wel vervelend zijn als we een eigen parkeerplek hebben gekocht, maar een auto hebben die er niet in kan... Knipoog

Even de meetlat hanteren? *LOL* Er zijn natuurlijk meer bussen te koop dan Ford. Denk aan Mercedes of Volkwagen. Oh ja, neem altijd de sterkste motor/trekgewicht combinatie en vraag dit op voordat je beslist. De sterkste motor wil niet per defenitie zeggen dat je ook meer aan de haak mag hebben.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Coby10

Berichten: 1008
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 10:31

Dat klopt, maar we hadden hiervoor een Ford Maverick (= Nissan Terrano) met een grijs kenteken en dus een verhoogd dakje en dat was al niet heel erg ruim, dus ik ben bang dat een busje al helemaal niet gaat lukken... We zijn nu alle auto's aan het bekijken met autotrader ernaast om te kijken wat ze mogen trekken. Wel veel werk, maar wel grappig...

ikke

Berichten: 37479
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 10:54

Mijn Volkswagen T3 (die met de motor nog achterin) was lager dan de Disco! Vergis je niet in de hoogte van veel terreinauto's, die gaan vaak richting 2mtr. Er zijn hordes busjes te koop die lager zijn en ook veel aan de haak mogen hebben.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 11:48

Een bus is inderdaad vaak de oplossing voor mensen met een leaseauto die ook nog wat willen/moeten trekken. De Ford"met alles erop en eraan" mag over de 2 ton trekken en is €200,00 goedkoper per maand dan de Renault Scenic die we hiervoor hadden.

mmouse

Berichten: 547
Geregistreerd: 29-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 12:40

De Mazda6 2.0 mag 1.600 kg trekken; is een hele fijne, mooie en complete auto. Mijns inziens zeker een proefrit waard Haha!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot en 20 bezoekers