nina wil niet dikker worden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ninaricci85
Berichten: 12266
Geregistreerd: 02-02-01

nina wil niet dikker worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-02 09:18

ik heb alles al geprobeert, nu hoorde ik dat kuilmails dan ook wel zou kunnen helpen. nu heb ik een boer gevonden die dat heeft. hoeveel mag ze hier van hebben???

pojack

Berichten: 554
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-02 09:28

ik weet niet hoeveel je er van mag en kan geven.
Wat je ook kan geven is gewoon mais, daar kan je gewoon een handje van door zijn voer doen. Ik heb het een tijd geleden ook aan mijn paardje gegeven omdat hij zo dun (mager)was.
Je kunt de mais gewoon bij de mengvoeders fabriek halen ik geloof dat je voor 10kg 5 euro betaald, en moet zeggen de paarden vinden het lekker.

ninaricci85
Berichten: 12266
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-02 10:20

ze zeggen dat in snijmais wat meer voeding zit. ze geven het ook altijd aan koeien. gewoon mais kan ook maar dit is denk ik ook smakelijker voor haar.

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-02 10:36

Dat kuilmais voerde ik ook altijd aan mijn pony. Hij kreeg zijn gewone hoeveelheid brokken en dan vulde ik daarnaast een halve tot driekwart emmer van dat kuilmais.

Ik had het altijd voorhanden omdat er ook schapen stonden die het kregen.
De schapen zijn sinds een paar weken weg dus ook geen mais meer, en mijn pony is gelijk een stuk dunner geworden!

Ik zorgde er altijd wel voor dat ik het of apart voerde, of de brokken bovenop deed, want anders ging hij met zijn neus eerst alle mais uit de bak wroeten om de brokken te zoeken......

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-02 10:37

Dat kuilmais voerde ik ook altijd aan mijn pony. Hij kreeg zijn gewone hoeveelheid brokken en dan vulde ik daarnaast een halve tot driekwart emmer van dat kuilmais.

Ik had het altijd voorhanden omdat er ook schapen stonden die het kregen.
De schapen zijn sinds een paar weken weg dus ook geen mais meer, en mijn pony is gelijk een stuk dunner geworden!

Ik zorgde er altijd wel voor dat ik het of apart voerde, of de brokken bovenop deed, want anders ging hij met zijn neus eerst alle mais uit de bak wroeten om de brokken te zoeken......

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-02 10:47

Een scheutje olie (zonnebloem, distel) wil ook nog wel eens helpen.
Met Beer had ik dat probleem ook en hij krijgt nu sinds een half jaar echinacea met lijnzaad olie gemengd (dat kan je hier kant-en-klaar krijgen). Daarvan krijgt hij ´s ochtends en ´s avonds 4 eetl. door z´n voer. Hij begint nu eindelijk wat aan te komen.

Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-02 10:49

Kuilmais werd altijd gevoerd aan de vleesstieren en schapen en lammeren waar ik stage liep...

Gemengd met brok en of andere toevoegingen, en aangezien het aan lammeren in de opfok en vleesstieren werd gevoerd mag ik aannemen dat je er behoorlijk mee kan vet mesten...

Of het goede voedingdwaarde heeft voor paarden weet ik niet, je kunt gewoon opvragen wat voor voedingswaarde en nagaan of dat voldoet...
Ik heb ergens nog een boekje liggen met voedingstabellen, maar hmmm geen idee waar Lachen

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-02 12:39

Ik voer Barb gedroogde mais die kuilmais vindt hij nl niet zo lekker. Dit kost per zak van 25kg ongeveer 6 Euro. Worden zo ook dikker van.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-02 13:04

Wij hebben het de Lipizzaner-merries vorig jaar ook gevoerd toen het zo koud was buiten. Het kostte ze kennelijk veel energie om warm te blijven want ze werden steeds dunner en we konden er niet tegen voeren.
Toen bij een boer een zak snijmais gehaald, waarvan ze elke voerbeurt anderhalve maatschep (zelfde als die voor biks) door hun biks en muesli kregen. Goed mengen want anders wilden ze het niet eten, vonden het echt niet lekker. We hebben er ook een tijdje wortels door gedaan om het lekkerder te maken. IJsco, die absoluut geen snijmais hoefde te hebben smulde erin als hij een handje kreeg.
Je ziet vrij snel resultaat, ze worden weer wat voller en ronder, het verschilt per paard denk ik ook beetje hoeveel je ervan moet geven maar bij ons werkte 2x per dag 1,5 schep dus prima.

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-02 13:08

Snoop is ook zo'n moeilijk dikker krijgent paardje. Sinds een half jaartje ofzo geven we haar na het werken 1 liter kant en klaar slobber van Havens.
Ik merk duidelijk verschil. Ze is lang niet meer zo ingevallen als daarvoor. Echt een aanrader dus!

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-02 13:20

9 kilo mais staat gelijk aan ongeveer 3 kilo brok.. wij gaven ze een emmer van 20 liter voor 3 kwart vol.
ivm de mkz is dit voor het eerst in 8 jaar dat we geen mais voeren en je merkt het meteen meer brok en hij springt alle kanten op.
ze krijgen nu echt veel kuilvoer want anders worden ze zelfs dun en dat heb ik nog nooit mee gemaakt *LOL*

Patricia
Berichten: 1044
Geregistreerd: 11-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-02 14:47

Wij voeren ook altijd kuilmais bij in de winter (nu nog steeds 's avonds een halve emmer per paard.)
Vorige winter moesten we Sonja zelfs meer kuilmais voeren van de da omdat ze ook echt niet dikker wilde worden. Ze heeft toen een maand lang ongeveer 1 tot 1.5 emmer per dag gehad, daarna weer langzaam terug naar een halve emmer extra per dag. Dat werkte super, ze zag er daarna echt stukken beter uit.
Daarbij scheelt het wel dat we die kuilmais gewoon tot onze beschikking hebben, de paarden staan op een boerderij met koeien. Dus kuilmais genoeg *LOL*

Nikita

Berichten: 950
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-02 17:44

Ik geef Nikita altijd mueslimix met maismeelbolletjes erin, maismeel wordt niet omgezet in energie dus puur om d´r aan te laten komen.

Marjolein

Berichten: 11636
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-02 18:39

bij ons op t werk krijgen de paarden ongeveer 3/4 emmer (volgens mij ook 20 liter) en dat 2 keer per dag. en gewoon rustig aan opbouwen das altijd t beste als je op ander /meer voor overschakeld

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-02 18:55

Kawa's maatje was ook nooit dik te krijgen.
Zij krijgt nu kuilgras/voordroog en ze is nu heel mooi rond.

Hoe het met mais zit weet ik dus niet maar voordroog werkt dus ook goed.

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-02 19:32

expensive is ook haast niet dik te krijgen, ik werk met maismeel en kuil ( en brokken) maar verder zou ik het niet weten ik hoop dat ik resultaat krijg te zien

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 00:24

mijn paardje staat op kuil.
dat is bij ons
snijmais, gesneden haver, erwten en kuilgras
daar krijgt ze 3/4 e emmer van 's ochtends en 's avonds en 's middags e grote volle handen
daarnaast krijgt ze 3x per dag een plak hooi
en in totaal 2,5 kilo biks per dag ( 0,5 na het rijden)

maar ze blijft dus dun
ik voer pavo stibro
maar ik denk dat als je ander biks gaat nemen ( waar meer inzit ik weet niet welk biks je voert ) maar dan heb je ook kans dat ze dikker worden.
mijne is net naar de tandarts geweest ( had haken en een wolfstand) nu hoop ik dus dat ze wat vollen ( en wat drukker) gaat worden.
maar we zullen zien.
veel suc6 ermee

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 00:58

Die van mij wordt al dik van lucht, maar kreeg ook, omdat ze een erg droge huid had, lijnzaadolie over haar voer. En daar kwam ze zeer zeker van aan. Het is te proberen...
Hoe is het nu trouwens met Nina haar huid?