[NH] Vragen over Parelli

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ElsJ

Berichten: 161
Geregistreerd: 30-05-04
Woonplaats: Bocholt, België

[NH] Vragen over Parelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-04 15:54

Hallo

Ik ben me al wel sinds een hele tijd een beetje aan het verdiepen in NH methodes. En momenteel ben ik wat meer aan het lezen over Parelli en binnenkort ga ik naar een demonstratie kijken. Ik heb 2 veulens die volgende maand naar mijn thuis verhuizen.

Ik ben wat meer geïnteresserd geraakt in Parelli doordat ik het boek "Natuurlijk paard houden, de praktijk van Natural Horsemanship, van Jo Bird aan het lezen ben.

Dit zijn enkele vragen voor mensen die ervaring hebben met deze methode:

- Kan je er ook al mee aan de slag met een veulen, aangezien het niet belastend lijkt als je er niet te lang mee bezig bent?
- De boekjes en de uitleg, bevatten die echt een soort handleiding hoe je iets moet uitvoeren en wat je moet doen als er iets mis gaat of als het niet lukt?
- Het komt bij mij toch ergens commercieel over, doordat de prijzen zo hoog zijn. Is het echt zo'n bedrag waard?
- Er wordt ook gezegd dat je er zelf zekerder van wordt. Is dat zo? Wie heeft daar ervaring mee? Want dit zou ik wel kunnen gebruiken.
- Ze zeggen ook dat het net zo veel waard is als prive-les. Maar hoe kan dit? Er is namelijk niemand die je kan corrigeren als je iets verkeerd doet.

Als ik foto's zie, lijkt het me geweldig om zo met je paard te kunnen omgaan!

Op voorhand al bedankt aan iedereen die hierop reageert!

ElsJ

Berichten: 161
Geregistreerd: 30-05-04
Woonplaats: Bocholt, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-04 16:19

Het is niet mijn bedoeling om mijn veulens vroegtijdig te belasten. Wel vind ik dat ze regelmatig in de hand moeten zijn, zodat ze respect voor mensen hebben en op 3-jarige leeftijd niet een loopje met je nemen. Voor de rest staan ze altijd op de wei en kunnen ze doen wat ze willen.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 16:27

Ik zou er zeker niet mee beginnen met een veulen. Als je begint ben je zelf nog aan het leren, je kan beter eerst weten wanneer en hoe je de technieken uitvoert.
Daarbij is voor een veulen de psychische en lichamelijke belasting te groot, wanneer jij alles wil uitproberen. Het kan zeker op deze manier met een veulen, maar dan moet je zelf weten waar je mee bezig bent, dan kan je hem op deze manier de basis dingen aanleren (voetjes geven, mee lopen etc)

laat je veulen gewoon lekker in een kudde lopen, en oefen op een ouder paard OK dan!

nog even je andere vragen:
die pakketen zijn idd een hele goede handleiding, zijn hun geld meer dan waard. Het zijn allemaal oefeningen om jezelf te trainen, als je onzeker bent, wordt het daar absoluut beter van (ken zelf aardig wat voorbeelden )
Het is wel het handigst om bijv naar demo's te gaan, of een keer bij iemand te gaan kijken om even het begin door te krijgen, het is vervelend om bij het begin te blijven hangen.

memory

Berichten: 535
Geregistreerd: 22-02-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 02:04

[quote="ElsJ"]Hallo
- Kan je er ook al mee aan de slag met een veulen, aangezien het niet belastend lijkt als je er niet te lang mee bezig bent?[/quote]

veulens kun je wel wat dingen aanleren met behulp van de methode maar moeten zeker niet gebruikt worden om mee te beginnen!

[quote="ElsJ"]
- De boekjes en de uitleg, bevatten die echt een soort handleiding hoe je iets moet uitvoeren en wat je moet doen als er iets mis gaat of als het niet lukt?[/quote]

Jip, stap voor stap uitleg, een theorieboek met de achtergronden en principes en in de kleine boekjes uitleg over de oefeningen met valkuilen, wat als etc.

[quote="ElsJ"]
- Het komt bij mij toch ergens commercieel over, doordat de prijzen zo hoog zijn. Is het echt zo'n bedrag waard?[/quote]

100 % absoluut zeker zijn geld waard. Goede les kost ook veel geld

[quote="ElsJ"]
- Er wordt ook gezegd dat je er zelf zekerder van wordt. Is dat zo? Wie heeft daar ervaring mee? Want dit zou ik wel kunnen gebruiken.[/quote]

Jip, niet alleen je paard wordt dapperder maar jij zelf ook.

[quote="ElsJ"]
- Ze zeggen ook dat het net zo veel waard is als prive-les. Maar hoe kan dit? Er is namelijk niemand die je kan corrigeren als je iets verkeerd doet.[/quote]

Het paard corrigeerd je wel als je het verkeerd doet, zeker op de grond iig. Voor extra begeleiding zijn en cursussen en clinics en kampen en demo etc etc. Ik ben net terug van een level 2 freestyle kamp en het was absoluut helemaal super gewelidig OK dan! *LOL* !

[quote="ElsJ"]
Als ik foto's zie, lijkt het me geweldig om zo met je paard te kunnen omgaan![quote]

Ik kan je vertellen, mijn paard voelt al geweldig in level 2 en ik kan niet wachten tot we level 3 kunnen gaan doen!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 11:51

Yep, pnh is ook geschikt voor veulens. Wel wordt aangeraden om het dan écht alleen maar bij de friendly game en porcupine game te houden. Zowel jijzelf als je paard worden er zelfverzekerder van en ik persoonlijk vind het het geld 100 % waard.
Video coaching kan ook. Dus jezelf opnemen en laten beoordelen. Maar ik heb dat zelf niet zo nodig gehad eigenlijk, ik heb mij prima kunnen redden met de boekjes en video etc.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 21:18

Oké even iemand die niet met Parelli werkt. Ik ben van mening dat een goed boek met iemand die open staat voor het paadr en instaat is zelf creatiefe oplossingen te zoeken een heel eind komt zonder begeleiding en enkel een boek. Dus geen paket.

Zelf mijn favoriet is het boek "natuurlijk paardrijden". Veel mensen is dit boek onduidelijk en geeft het te weinig handvaten. Tussen de regels lezen en luisteren naar je paard dan heb je er geen moeite mee.

Er is vast wel iemand te vinden die een video band van je wil bekijken met een oefening wat niet lukt, of iemand die je eens in de zoveel tijd les geeft. Dit is goed koper. Het resultaat is wat anders en duurt waarschijnlijk wat langer omdat je geheel op het paadr afgaat en geen levels en games heb.

ElsJ

Berichten: 161
Geregistreerd: 30-05-04
Woonplaats: Bocholt, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-04 16:26

Bedankt voor jullie antwoorden!!!

Ik weet nog niet precies wat ik ga doen. Maar ik hoef dat nu meteen toch nog niet te beslissen. We zijn hem nu ook al vanalles aan het leren, zoals voetjes geven, borstelen, meelopen aan het touw. Het gaat al heel goed. Maar we zijn met dit soort dingen toch nog een tijdje zoet.

Maar ik ga zeker naar die demo kijken.

Jij hebt vast een speciaal talent, Josien, als je alleen dat boek nodig hebt. Persoonlijk voel ik me het beste bij les om de zoveel tijd, zodat iemand kan beoordelen of ik nog goed bezig ben.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 16:33

Ik ben heel zelfstandig en heb nooit zo iets met lessen gehad. Nu neem ik wel af en toe een les om controle te hebben en op dingen gewezen te worden wat ik zelf niet zie of merk.