Westernzadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ontario

Berichten: 1921
Geregistreerd: 25-01-01
Woonplaats: Deurne

Westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-02 21:48

Mijn vraag luidt:

Hoe zit/rijdt een Westernzadel?

Waarom?

Ik heb, zoals jullie weten dus rugklachten. Als mijn pony verkocht zou zijn, wil ik toch nog wel een beetje blijven rijden in m'n 'betere tijden' op m'n vorige pony die nu door m'n zusje gereden wordt. Ik heb weleens horen waaien dat dan een westernzadel ideaal is, als je last van je rug hebt. Ik rij/reed tot nu toe met een wintec dressuurzadel, en die doe ik waarschijnlijk niet weg, omdat m'n zusje hem misschien wil, dus die kan ik nog gebruiken. Maar hoe vinden jullie nou een westernzadel zitten? Graag jullie mening! Raden jullie mij dit aan/af en waarom?

Bedankt alvast!

Greetz, Danielle

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-02 22:05

Een westernzadel zit heerlijk. Maar of het voor jou ook afdoende is om je van je rugklachten af te helpen, zullen de gangen van het paard beslissen waar je het zadel oplegt. Een westernzadel op een tuiger zal je er niet makkelijker op laten zitten, dan een dressuurzadel op een paard met hele vlakke gangen. Het ligt dus aan het paard, en niet het zadel.

Een westernzadel laat je echt zitten op je kontzakken van je broek, en maakt het zitten in een verlichte zit niet echt makkelijk. Je kunt kiezen voor een pleasurezadel, die je wat meer rechtop zet, of een reiner, waar je meer achterin zit. Maar de schokken van de stappen van het paard vangen beide niet op.

Als je echt wilt proberen om te rijden of te blijven rijden, zou ik een gangenpaard aan willen bevelen (IJslander en zo). Deze zijn helaas niet echt goedkoop.

Voor de rest kan ik niet beslissen of het überhaupt verstandig is om met jouw rug ooit weer op een paard te kruipen. Voor sommige rugproblemen is paardrijden heel goed (versterking van de spieren) , en voor andere problemen zou je niet eens naar een paard mogen kijken...

Maar om terug te komen op het westernzadel: probeer het eens zou ik zo zeggen...

DubbelFun

Berichten: 88657
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-02 22:10

Net als bij 'engelse' zadels heb je ook bij westernzadels veel verschil. Niet alleen in kwaliteit, maar ook in bouw. Sommige zadels zijn speciaal gebouwd voor een bepaald onderdeel, zoals bijv. reining. Deze zadels lopen naar voren toe iets hoger op. Cuttingzadels daarintegen zijn weer heel vlak qua zitting. Barrelzadels hebben een hoge achterkant en veel beweging in de fenders (beugelriemen).
Het is dus heel persoonlijk wat jij lekker vind zitten EN vooral in jouw geval wat je rug als prettig ervaart.

Ook de vulling van zitting verschilt per zadelmerk. Je hebt ze in gel (lekker zacht), maar ook de zgn. hardseats, dus geen vulling.

En natuurlijk niet te vergeten de beweging die een paard in draf maakt. De één zit als een huis en de ander zit 'voor geen meter'. Dit heeft natuurlijk ook met de snelheid in draf te maken. Westernpaarden kunnen een heerlijk rustig drafje hebben (de jog), wat heel prettig zit (meestal).

Al met al kun je niet alle westernzadels over één kam scheren. Als je in de gelegenheid bent er een aantal op je paard uit te proberen, zou ik dat zeker aanraden.

ikke

Berichten: 37539
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-02 00:17

Ik heb nog wel een westernzadel liggen. Goed van kwaliteit, goed ondehouden maar oud. Het is eventueel te koop, maar als je het eens wil proberen, stuur ff een PB-tje.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-02 08:48

Cassidy schreef:
Een westernzadel zit heerlijk. Maar of het voor jou ook afdoende is om je van je rugklachten af te helpen, zullen de gangen van het paard beslissen waar je het zadel oplegt. Een westernzadel op een tuiger zal je er niet makkelijker op laten zitten, dan een dressuurzadel op een paard met hele vlakke gangen. Het ligt dus aan het paard, en niet het zadel.

Een westernzadel laat je echt zitten op je kontzakken van je broek, en maakt het zitten in een verlichte zit niet echt makkelijk. Je kunt kiezen voor een pleasurezadel, die je wat meer rechtop zet, of een reiner, waar je meer achterin zit. Maar de schokken van de stappen van het paard vangen beide niet op.

Als je echt wilt proberen om te rijden of te blijven rijden, zou ik een gangenpaard aan willen bevelen (IJslander en zo). Deze zijn helaas niet echt goedkoop.

Voor de rest kan ik niet beslissen of het überhaupt verstandig is om met jouw rug ooit weer op een paard te kruipen. Voor sommige rugproblemen is paardrijden heel goed (versterking van de spieren) , en voor andere problemen zou je niet eens naar een paard mogen kijken...

Maar om terug te komen op het westernzadel: probeer het eens zou ik zo zeggen...


Ik sluit me hier volledig bij aan. En daarbij wil ik nog opmerken dat niet ieder westernzadel even lekker zit en de gangen van het paard zijn zeer bepalend voor een confortabele rit.
Viv

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-02 09:10

Je mag bij ons gerust komen "voelen" hoor; twee totaal verschillende westernzadels en twee totaal verschillende paarden voorhanden....

chrico

Berichten: 791
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: IJmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-02 09:28

Als je erge last van je rug heb, dan maakt het weinig uit in wat voor een zadel je zit. Ik merk zelf dat ik liever in een westernzadel zit dan op een dressuurzadel. Zoals andere al hadden aangegeven ligt het ook aan de gangen van het paard. Daarbij komt dat je zelf een keuze moet maken wat je er voor over heb om op de rug van een paard te zitten. Als ik gereden heb, weet ik dat ik drie dagen lichamelijk kapot ben maar geestelijk er 5 weken tegen aan kan.
Tuurlijk ga je zoeken naar het lekkerste zadel, maar er zijn er zoveel ......

ikke

Berichten: 37539
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-02 18:45

Het allerfijnste zadel is zonder enige twijfel een Appalosa trekking. Zowel voor het paard als voor de ruiter. Als je het eens wil proberen, dan moet je even langs komen. Het is alleen niet te koop, maar ze zijn gewoon bij hyporama in R'dam te koop.

BBL

Berichten: 288
Geregistreerd: 22-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 15:54

Citaat:
Een westernzadel zit heerlijk. Maar of het voor jou ook afdoende is om je van je rugklachten af te helpen, zullen de gangen van het paard beslissen waar je het zadel oplegt. Een westernzadel op een tuiger zal je er niet makkelijker op laten zitten, dan een dressuurzadel op een paard met hele vlakke gangen. Het ligt dus aan het paard, en niet het zadel.

Een westernzadel laat je echt zitten op je kontzakken van je broek, en maakt het zitten in een verlichte zit niet echt makkelijk. Je kunt kiezen voor een pleasurezadel, die je wat meer rechtop zet, of een reiner, waar je meer achterin zit. Maar de schokken van de stappen van het paard vangen beide niet op.

Als je echt wilt proberen om te rijden of te blijven rijden, zou ik een gangenpaard aan willen bevelen (IJslander en zo). Deze zijn helaas niet echt goedkoop.


Hihihi....of een Quarter: die van mij loopt zo vlak als een tafel en zit werkelijk heerlijk (in combi met mijn westernzadel van Billy Cook)!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 16:15

BBL schreef:
Citaat:
Een westernzadel zit heerlijk. Maar of het voor jou ook afdoende is om je van je rugklachten af te helpen, zullen de gangen van het paard beslissen waar je het zadel oplegt. Een westernzadel op een tuiger zal je er niet makkelijker op laten zitten, dan een dressuurzadel op een paard met hele vlakke gangen. Het ligt dus aan het paard, en niet het zadel.

Een westernzadel laat je echt zitten op je kontzakken van je broek, en maakt het zitten in een verlichte zit niet echt makkelijk. Je kunt kiezen voor een pleasurezadel, die je wat meer rechtop zet, of een reiner, waar je meer achterin zit. Maar de schokken van de stappen van het paard vangen beide niet op.

Als je echt wilt proberen om te rijden of te blijven rijden, zou ik een gangenpaard aan willen bevelen (IJslander en zo). Deze zijn helaas niet echt goedkoop.


Hihihi....of een Quarter: die van mij loopt zo vlak als een tafel en zit werkelijk heerlijk (in combi met mijn westernzadel van Billy Cook)!


Niet alle Quarters zitten even goed...en die garantie heb je bij een gangenpaard wel...

BBL

Berichten: 288
Geregistreerd: 22-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 17:01

Oh, is dat wel zo? Quarters staan er wel om bekend hoor, dat ze supervlak lopen....?!

DubbelFun

Berichten: 88657
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 17:14

BBL schreef:
Oh, is dat wel zo? Quarters staan er wel om bekend hoor, dat ze supervlak lopen....?!


je moet niet alles geloven wat ze over quarters zeggen... Knipoog