jury op onderlinge wedstrijd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

jury op onderlinge wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-02 23:35

er belde net iemand van mijn oude clubje of ik daar jurylid wil zijn met een onderlinge wedstrijd.. okee het is pas in mei dus ik kan mee geestelijk nog flink voor bereiden maar waar let je op??
Het is diploma rijden en proefjes zonder galop..
wat kun je van zo'n groepje verwachten? dat ze op het goede been lichtrijden?mag je schoppende onderbenen afstraffen (dat staat mij nog bij van die ukkie's ook ikzelf hoor) heeft er iemand ervaring met onderlinge wedstrijden? op landelijke wedstrijden heb ik een idee wat men wil zien maar met zulke wedstrijden...

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-02 23:40

Wat leuk! Bij de dakota's zeker?

Als ik jou was zou ik vooral letten op de houding. Rukkende handjes en schoppende beentjes inderdaad afstraffen, en vooral heel duidelijk erbij zetten wát ze fout doen. Wie weet leren die kids daar dan nog wat van.
Ook op de letter rijden is erg belangrijk, en mooie ronde voltes ipv. ei-vormige of vierkante voltes.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-02 00:07

Wie weet kun je van tevoren even met hun instructrice het proefje bepraten, vragen wat ze geoefend hebben en wat ze nog erg moeilijk vinden?
Heel veel succes en erg leuk dat je het doet!

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-02 11:33

Bij ons wordt schoppen en onrustige handjes niet (echt) afgestraft . Hou de rekening mee dat de pony´s meestal groter zijn dan de ruitertjes. En dat de beentjes vaak net onder het zadel vandaan komen. Ze hebben nog geen kracht om de paard op te sluiten en op hun benen af te laten wenden dus doen ze dat met hun handjes. De meeste pony´s zijn zo braaf dat ze bijna niet voorwaarts zijn en ze rijden ook nog onder sporen dus wat wil je ?? Het moet natuurlijk niet overdreven zijn he?

Belangrijkste is is dat ze de figuren netjes rijden en goed. Keurig afwenden en niet te vroeg of te laat. Ze moeten netjes kunnen lichtrijden en ach hetverkeerde been af en toe mag je wel afstraffen. Vooral als ze er niet na kijken. Kijken ze wel en lukt het niet kan je best aardig zijn.

Hou er rekening mee dat ze het voor een lol doen en niet om ze af te straffen veel en positief commentaar houdt ze gemotiveerd. Vaak hebben die kinderen nog niet helemaal controle over hun lichaam en is het nog vrij moeilijk om alles tegelijk te doen en natuurlijk zijn ze verschrikkelijk zenuwachtig. Ik heb het hier dan ook over een groep vrij jonge kinderen.

Ik kijk vaak naar deze wedstrijden altijd leuk om te zien. Ooit ben ik ook zo begonnen Lovers heeeerlijk hihih met lelijke knotjes of matjes hihii.

Leuk datje gevraagt bent altijd leerzaam Knipoog Tong uitsteken .

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-02 15:29

Vorig jaar heb ik ook gejureerd bij een manege hier in de omgeving. En tja, vooral bij de echte ukkie's en beginners heb je ontzettend veel lol.
Vooraf werd er wel overleg gepleegd met de instructrice (bij de beginners en ukkie's dan) om te kijken wat ze konden en wat ze hadden geleerd.

De dingen die ik dus echt beoordeelde waren het rijden van figuren en begrijpen ze wat hiervan de bedoeling is? Voor diegenen die het geleerd hadden en ook behoorden te kunnen lette ik ook op het lichtrijden. Maar bovenal lette ik echt op de inzetbaarheid en het enthousiasme. Doen ze goed hun best. Brengen ze het geleerde goed in praktijk? Op onrustige handen en schoppende beentjes wordt hier nog niet echt gelet.

Bij de wat meer ervaren beginners die echt alle gangen zelfstandig kunnen rijden (stap, draf en galop) en weten hoe te rijden, dan ben je toch een ietsie pietsie strenger. Dan let je ook wat meer op de grove overgangen... (tja, hoe moet je het anders noemen *LOL* ) en ben je wat stricter met de figuren. Hier wordt soepeltjes gelet op onrustige handen en schoppende beentjes *LOL*

En wat betreft de standaard beginner, iemand die weet wat alles inhoud een goede balans heeft en al een poosje rijdt... daar mag je best wel wat strenger voor zijn en mag je ook wel op de houding en handen en benen letten.


Maar... Let wel... deze kinderen doen het vast en zeker voor de lol en teveel afstraffen is voor de wat jongere kinderen vaak geen motivatie om door te gaan met de paardensport Lachen *LOL*

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-02 16:10

Wat gaaf Kim! Doen!
Vooral bij de kleintjes zeggen wat ze goed doen. En goed letten op goede been lichtrijden. Handjes stil mag ook wel gezegd worden vind ik.
En even van te voren overleggen met instructrice, die weet wel wat ze geoefend hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-02 17:26

Ik overleg dat altijd even van te voren met de manegehouder oid. Ik ga er sowieso vanuit dat je niets af moet straffen, maar de goede dingetjes extra moet belonen.
Dus netjes lichtrijden is al voldoende, maar op het goede been is nog een puntje hoger. Netjes afwenden met een metertje speling is voldoende, maar precies op de letter en nog recht ook is nog een puntje meer!

Zorg dat iedereen, tot en met degene die ervanaf plettert toe, een leuke dag heeft, inclusief jezelf!

Ik maak ook over elke combinatie altijd een aantekening over wat ik heel mooi of leuk vond, en waar ze in de les op mogen gaan oefenen want ik vind het met die kleine pukken heel belangrijk dat ze allemaal om de beurt hun protocolletje op komen halen, en dat je nog wat leuks tegen ze kunt zeggen.
Zo leer je die kleintjes dat wedstrijdrijden leuk en gezellig is, dat concurrentie niet bestaat, en dat nerveus zijn ook niet nodig is, omdat je het nooit 'fout' doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-02 21:29

Vroeger heb ik heel veel ponywedstrijdjes meegejureerd op de manege, dat was ontzettend leuk. We hielden ook wel rekening met de streken van bepaalde ponies hoor. Een bepaalde pony ging altijd verkeerde galop, dan zet je op je protocol dus: 'probeer nog meer in de goede galop aan te springen', ipv 'verkeerde galop'.

Laatst heb ik ook nog ergens gejureerd en geprobeerd om vooral positief te blijven, dat is goed gelukt, want het waren leuke ruiters. Er liep een hele moeilijke rennerige pony bij die enorm spookte. Het meisje dat er op zat heeft de tijd gekregen om de zaak onder controle te krijgen, dat moet gewoon kunnen. Een pony ging onder het lint door de bak uit, dat meisje kreeg -2 en een laag cijfer, daarna kon ze weer verder rijden. Op onderlinge wedstrijden hoef je de officiele regels immers niet te hanteren Haha!.
Wat het commentaar betreft, ook zo bemoedigend mogelijk blijven. 'Probeer meer zus of zo', 'let op dat je volte mooi rond is', 'je pony mag iets vlotter'. Positief commentaar is altijd welkom, mooie overgang', 'goed opgelost', 'knap gereden'.
Wat de verzorging betreft kregen de ingevlochten ponies (Haflinger met een matje net zoveel als een welsh met knotjes) met ruiterjes met handschoentjes (kleur maakt niet uit) hoge punten, de mazzelaar met een echte outfit ook wel hoor. Degenen die de pony deelden kregen dezelfde punten (tenzij de een geen handscoenen aan had).