Erbij blijven in de trailer gevaarlijk?(noodgeval)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Erbij blijven in de trailer gevaarlijk?(noodgeval)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-04 18:31

Een pony bij ons op stal had vandaag hevige koliek. Dus de veearts gebeld en ondertussen stappen en nog eens stappen. De veearts kwam en gaf hem pijnstillers. Toen voelde hij hem op, en er zat iets niet goed, hij moest dus naar de kliniek. (ook nog een slang in zijn maag geprobeerd te krijgen maar dat lukte niet, deze eindigde steeds in de longen) Nou met spoed naar de kliniek dus..
Ik had aangeboden om mee te gaan als steun voor zowel pony als eigenaar. Maar nu hadden we een probleem toen hij in de 1,5 paards trailer stond. We konden hem niet vastzetten omdat hij continue wilde gaan liggen. Maar ja, los neerzetten in een 1,5 paards trailer, waarin hij makkelijk kan draaien werkt ook niet. Dus ik bleef erbij voorin de trailer staan tijdens de rit. Ik zorgde dat hij niet ging liggen/rollen en niet omdraaide. Ik had hem aan het halster + touw vast en hield hem rustig.
De chauffeur reed heel netjes, het was een ritje van 20 minuutjes. Ik had genoeg ruimte voorin die trailer. Wanneer hij met zijn borst tegen de voorstang aanstond had ik nog alle ruimte. Maar is dit nou extreem gevaarlijk? Bij een wilder dier zou ik het niet graag hebben gedaan denk ik. Maar die pony is braaf (ze kunnen natuurlijk altijd in paniek raken jaja..) en was bovendien al doodmoe van alle gebeurtenissen.
Wat zouden jullie hebben gedaan, wat zijn de voor- en nadelen, en wat kan er allemaal gebeuren?
Laatst bijgewerkt door Locanda op 09-08-04 19:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 18:36

Heb zelf ook een keer in een trailer gestaan, 20 minuutjes, maar jeetje wat stond dat rot zeg! Dat is verre van comfortabel.
Het is strafbaar, heb ik begrepen. Maar waarom??

Ninla_

Berichten: 9006
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Op de rug van een fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 18:37

Oei,het is niet verstandig,volgensmij weet je ook niet op dat moment wat je moet doen,het paard alleen laten in de trailer was ook geen strakplan.Wat je gedaan hebt was wel gevaarlijk maar kon geloof ik ook niet anders... Scheve mond

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-04 18:57

Ja ik had er geen andere oplossing voor, en het beest gaat bij mij echt op de eerste plaats OK dan! , dan maar een boete Zij zijn groot en ik is klein! .. Er zat een lesauto achter ons, en de lesgeefman zat me wel heel vreemd aan te kijken, en een beetje nee schudden enzo (hij zag mijn hoofd net boven de laadklep uitkomen Clown ) dus misschien is het wel strafbaar, hij kent al die regels vast beter dan ik. Nou ja, allang blij dat het geen politieman was Knipoog ! Maar ik kan me eigenlijk niet zoveel ramp-scenario's in m'n hoofd halen, zou het echt strafbaar zijn Scheve mond ?

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 19:00

Zo te zien was er geen andere oplossing en had ik het ook zeker gedaan (eigen paarden wel! andere paarden de eigenaar? en ik rijden in de auto).

Volgens mij is het idd strafbaar.

Sylhouet

Berichten: 4532
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Vierhouten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 19:01

Zeker weten strafbaar...

Als je al niet zonder gordel om in een auto mag zitten, denk je dan dat je wel bij een paard in de trailer mag staan tijdens de rit?

Kan me wel voorstellen dat je het hebt gedaan hoor trouwens, nood breekt wet.
Maar het is zeker niet zonder gevaren en ook niet aan te raden om "voor de lol" te doen...

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-04 19:05

grandeur schreef:
Maar het is zeker niet zonder gevaren en ook niet aan te raden om "voor de lol" te doen...

Was ik ook niet van plan Knipoog .

capopjekop

Berichten: 30649
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 19:10

ik heb het ook weleens gedaan, ik wou weten wat ambertje nou doormaakte. en als ze ziek zou zijn of iets dergelijks, zou ik het zo weer doen.

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 19:16

capopjekop schreef:
ik heb het ook weleens gedaan, ik wou weten wat ambertje nou doormaakte.

Daar hebben ze van die cameraatjes voor uitgevonden Knipoog
Maar inderdaad, als het echt nodig is dat je erbij blijft, zou ik het ook doen. Jammer van de boete, maar als ik een paard voor de dood kan behoeden door hem in een rijdende trailer overeind te houden, zal ik dat zeker niet laten...

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 19:18

Het is idd wel strafbaar, maar moet zeggen dat ik hetzelfde had gedaan.
Ze mag niet liggen, klaar, het is toch een gevaarlijk iets dat koliek, het ging neit al te best met haar.

Dus ergens zie ik ook geen andere oplossing, en als je aan was gehouden en eht verhaal had verteld betwijfel ik eerlijk gezegt of je een boete had gekregen.

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-04 19:24

Als je met een vrouw de op het punt staat te bevallen, of met iemand met een of andere aanval over de weg scheurt. Ziet de politie, na een ondervraging dat toch ook wel door de vingers.

loontje

Berichten: 2885
Geregistreerd: 03-01-02
Woonplaats: Hoogvliet r'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 19:31

Wettelijk mag het niet,Ik zou het in zo'n situatie ook doen,maar niet als het paard helemaal "bij"is.
Ik denk dat het niet mag doordat je klem kan gaan zitten bijvoorbeeld als de chauffeur een noodstop moet maken en die voorste balk schiet los.

Saltow

Berichten: 1117
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Ninove-City (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 19:32

Waarschijnlijk omdat je geen gordel kan dragen...

RanouK

Berichten: 3571
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 19:36

Vroeger mochten wij mee de paarden van een wei halen, dat waren wel 10 paarden. 2 konden in de trailer, de andere werden naar de manege gereden, hoe denk je dat we al die ruitertjes hebben vervoerd ? Haha! We hadden dit echt al verschillende keren gedaan, nooit werden we gestopt, en het was toch even rijden tot aan die grote weide.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 19:38

met ponykamp zijn we weleens vervoerd in een trailer, trailer vol met meiden..... Lachen

loontje

Berichten: 2885
Geregistreerd: 03-01-02
Woonplaats: Hoogvliet r'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 19:39

Ja oke maar dat zijn meiden.Denk eens wat er kan gebeuren als er 3/4/500 kilo naaar voren schiet tegen die balk en jij zit er tussen.

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-04 19:41

Nu ik erover nadenk, is het geloof ik ook al verboden om achterin een busje te zitten, in de laadruimte zegmaar (gebrek aan veiligheid ofzo) Laat staan in een trailer Haha!
En hij weegt 452 kilo (voor de goede orde Knipoog )

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 19:51

In Nederland mag helemaal niks. Moet je eens in het buitenland kijken, daar zitten hele families (inclusief babies!) in de bak van een pick-up truck en binden ze schapen bovenop het dak van een bus .
Niet dat ik daar nou zo'n voorstander van ben hoor maar in Nederland proberen we echt èlk risico uit te sluiten.

En in de trailer meerijden is ook niet zonder risico. Maar wat als het paard toch gaat liggen en hij trapt door de zijkant heen?? Ik vind dat je goed gehandeld hebt Locanda.

p.s. hoe is het nu met het paard?

Ninla_

Berichten: 9006
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Op de rug van een fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 20:15

ja idd wat moet je dan paard op de achterbank Clown

findi

Berichten: 755
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Oostrozebeke, W-VL Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 20:22

ja hoe is het nu met het paardje?

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 20:23

grandeur schreef:
Zeker weten strafbaar...

Als je al niet zonder gordel om in een auto mag zitten, denk je dan dat je wel bij een paard in de trailer mag staan tijdens de rit?

Kan me wel voorstellen dat je het hebt gedaan hoor trouwens, nood breekt wet.
Maar het is zeker niet zonder gevaren en ook niet aan te raden om "voor de lol" te doen...


Helemaal mee eens, maar ik denk dat ik toch 3 keer na zou moeten denken, voordat ik het zou doen.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 20:28

imker schreef:
Helemaal mee eens, maar ik denk dat ik toch 3 keer na zou moeten denken, voordat ik het zou doen.


Ik ook! En dan wil ik de eerste minuten mobiel contact hebben met de bestuurder. Voor je het weet heb je een heeeel angstig ritje...

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-04 20:46

Tja, als het om het welzijn van paarden (en andere dieren gaat) ken ik geen gevaren meer voor mezelf.
De pony in kwestie staat op de uithof in de kliniek, zodat ze hem goed in de gaten kunnen houden. Hij krijgt nu niks te eten, en maar hopen dat de koliek zo vermindert. Wanneer het nodig is wordt hij meteen geopereerd. De oorzaak en soort van de koliek is heel moeilijk te bepalen, dus behalve pijnstillers geven en afwachten kan niemand verder wat doen.
We worden telefonisch op de hoogte gehouden van evt. complicaties, en gaan morgenochtend meteen naar het eerste bezoek uur. (behalve als er gebeld wordt, dan staan we meteen voor de deur, al is het 3 uur 's nachts)

Blackje
Berichten: 7118
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: In de wolken..........

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 21:20

Het kan erg gevaarlijk zijn.

een paar dagen terug lag er een paard van onze manege (pensionpaard) in de sloot, wij kregen dr er niet uit, brandweer troepen enzo erbij. ze had al opgegeven Verdrietig
Gelukkig er toch uit gekregen, overeind mopeten slaan..
ze moest mee naar huis, in de trailer, maja ze was doodop dat ze wilde gaan liggen dus dan er maar bij (2 paardstrailer) en zorgen dat ze niet ging liggen wat ze wel steeds wilde en erg gevaarlijk is.
Daar laten was zeker geen optie. gelukkig niet lang rijden, het kon niet anders..

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 21:31

Ik heb ooit es met een vriendin vanaf Ermelo 2 uur in een trailer gestaan, met een onopgevoed Shetje wat al 3 touwen kapot had getrokken en steeds over de klep wou. We hadden nix om de bovenkant dicht te maken en we reden toch op de snelweg.

De mensen achter ons keken echt raar zag ik in de spiegels en toen zag ik dat ie z'n voorbenen er al overheen had.

Toen zijn wij in de trailer gaan staan.
Steeds zorgen dat je niet boven de klep uitkomt, ivm politie.
Maar 2 uur staan red je ook niet, dus wij zitten, maar die Shet probeerde steeds te trappen. Een keer vlak naast m'n hoofd tegen de zijkant.

Toen hebben we met touw een soort barricade gemaakt, zodat ie niet meer bij ons kon.

Wij waren toen 15 geloof ik, maar die eigenaar had dat eigenlijk nooit moeten toelaten.