Hydrocortiderm??? (voor het staart schuren ???)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Hydrocortiderm??? (voor het staart schuren ???)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-02 18:56

Vorige week is de Da langsgeweest om te enten bij mn paardje en heb ik het staart-schuren ook aangekaart (is geen zomerexceem, want dan had ze de manen ook wel geschuurd).

Hij kon haar wel een spuit geven, maar dat werkte maar een maand.
Aangezien ik hier op bokt had gelezen over cortisonen oid, vroeg ik of dat dat spul was wat hij bedoelde.
Ja dus, dus ikke zo van, nou zo erg is het nou ook weer niet dat ik ten einde raad dat ga gebruiken.
Dat lijkt me absoluut geen fijn goedje, werkt maar een maandje en kan verschrikkelijke bijwerkingen hebben.
Die bijwerkingen zouden dan erger zijn dan wat ze nu heeft.

Ze schuurt haar staart (daar waar de staartwortel onder zit) kapot, dat heeft ze vorig jaar ook al gedaan, op het eind zag het er niet meer uit en heb ik het bovenste gedeeltje tot waar ze schuurde eraf geschoren nadat ik al van alles had geprobeerd (met Betadine shampoo, met Teer shampoo die btw voor honden was, maar kon geen Teer shampoo voor paarden vinden en heb er soms gewoon Betadine zalf opgesmeerd, maar dat hielp dus niet genoeg allemaal), toen ging het ff, maar ook niet zo lang.

Dat haar is er nu weer bijgegroeid (alleen de zijkanten zijn geschoren) maar ze begint ook weer met schuren, als het zo door gaat kan ik weer met het handje naar de al wat aangegroeide staart zwaaien (ze heeft een mooie volle dikke staart onderaan, maar boven aan niet zo, is ruw door het schuren als het al niet afgebroken is).

Vanochtend werd ik gebeld dat hij er een middeltje voor had dat ik kon ophalen.
Dat spul heet HYDROCORTIDERM en dat moet ik er 1 x per dag opsmeren, aangezien ik dat vandaag voor het eerst heb gebruikt heb ik er vandaag aardig wat opgesmeerd, in de hoop dat het sneller gaat werken (ijdele hoop natuurlijk maar ok).

Maar wie weet er wat meer vanaf? Heeft er ervaring mee ed???
Zitten hier ook bijwerkingen aan, helpt het goed?

Enne, waarvan gaat een paard staart-schuren?
Van eiwitten weet ik, daarvoor kalk geven (heb ik btw vorig jaar ook al gedaan, was ook vooral om de eiwit bulten op haar lijf tegen te gaan).
Van wormen, maar welke en welke wormspuit zou je daarvoor moeten geven? Ik ontworm wel altijd normaal.
Waavan nog meer, van een allergie???


Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-02 19:57

Hydrocortiderm is ook een corticosteroid. Maar aangezien je het aan de buitenkant smeert en het paard het niet binnen krijgt (tenzij je het op wonden smeert) is het niet schadelijk (huid wordt wel een beetje dunner, zie topic over hydrocortiderm, lang gebruik kan dat schadelijk zijn?)
Over het algemeen krijgen paarden jeuk omdat ze overgevoelig reageren op een bepaalde vlieg (ik weet niet hoe die heet maar dat staat ook in dat topic). Allergie kan ook, maar dan zou je eerder aan een voedselallergie denken en dan is de hele huid aangetast en niet alleen die van de staart. In ieder geval heel veel succes met je paard. Wij hebben er ook 1 op stal gehad en het is een drama! Het blijjkt nu heel goed te gaan met een een of ander middel maar weet niet hoe dat heet.

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!


Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-02 22:09

Het is niet zo dat je paard geen staart - en maneneczeem KAN hebben, omdat ie alleen z'n staart schuurt. Het is erg verschillende, het ene paard heeft jeuk aan z'n staart, de andere aan z'n manen of nog ergens anders.

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-02 22:13

het is echt een goed middel bij ons maakt de DA het zelf en doet er ook nog een lekker luchtje bij Haha! En het werkt wel voor meer huidaandoeningen ik zweer er haast bij. Wij smeren het ook op de mok en dan is het zomaar over kan ook zijn dat de DA er dan wat bij doet voor de mok

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-02 22:18

ik gebruik hydrocortiderm voor heel veel.
Ik heb het enkele jaren geleden voor het eerst gekregen van mijn DA toen hon zich tot bloedens toe open geschuurd had van de maan exceem.
Zijn advies, eerst wassen met betadine schampoo, even in laten werken, goed uitspoelen, goed afdrogen, daarna de huid licht masseren met hydrocortiderm.
Ik gebruik het ook voor mok, en bij kleine wondjes op het hoofd (jamaica vind wondspray best, maar niet op haar hoofd)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: fnpetter1990, Kmbrly, REYNIR, Trendiction, UnderIlse en 33 bezoekers