Zooltjes, de voor- en de nadelen graag

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Zooltjes, de voor- en de nadelen graag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-02 09:37

Omdat Pablo misschien zooltjes krijgt wil ik graag wat ervaringen van jullie horen.
Wat vinden jullie van siliconen, rubber of leren zooltjes onder het ijzer?

Het is voor een paard die vrij rap achterelkaar een kneuzing in zijn hoef heeft gehad.


Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-02 11:42

Mijn paard staat nu ruim 3 jaar op leren zooltjes en ook speciaal beslag. Ze doet het er super op. Voordeel is dat de hoef beter beschermd is, en daarbij een voordeel van leren zooltjes is dat het de vorm van de hoef aanneemt. Een nadeel is dat er vuil onder komt, daar doe je niks aan, tenzij er dus silliconen tussen zitten, maar daar heb ik verder geen ervaring mee.

Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd -- Loesje

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-02 11:53

Die van mij staat nu weer op zolen en siliconen en spraak mijnhoefsmid afgelopen zaterdag en hem vriendelijk gevraagt hem hierop te houden (zolang de straal goed blijft). Het bevalt super.

Ik spraak mijn DA hierover en die zegt dat net niet dempend werkt maar je kan de vorm van de hoef beter bepalen en dus ook de stand vooral bij paarden die plaat voeten of rare standen hebben (achter hoger zetten).

Ik ben er dus heel tevreden mee hij gaat om de 5 weken naar de smid en dan teert hij hemgelijk goed aan de onderkant. Ik heb er eigenlijk nooit problemen mee gehad. Hijstaat nu dus al 1.5 stil omdat hij op andere ijzers ging zonder zolen daardoor kreeg hij een verkeerde stand. Doordat hij graag en fijn spring heeft hij dus zijn pees overbelast. Hij staat nu weer op zolen en ik merk het gelijk. Hij stapt ruimer en zijn stand is veel beter.

Liefst zou ik mijn paard op gewone ijzers en alles hebben maar helaas als ik hem heel wil houden en wil blijven springen moet ik het dus zo doen.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

apenstaartje

Berichten: 709
Geregistreerd: 24-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-02 12:46

Hoi Ik heb ook een paard wat al 4 jaar voor op zooltjes staat.
In Utrecht is een dunne zool geconstateerd en daar is eerst een lederen zool aangelegd. Nu staat hij op rubber zooltjes en heeft daarna nooit meer last gehad van onregelmatigheden voor vanwege zijn dunne zolen.

Achter staat hij nu ook op zooltjes... Hij is achter altijd onbeslagen geweest maar door de natigheid en de molen van de laatste tijd was het teveel afgesloten, helaas heeft hij op een steentje oid gestapt en heeft er een zoolkneuzing aan overgehouden. Nu wordt de zool dus beschermd, zodat nieuwe kneuzingen niet de kans krijgen.

Bij mij zit er geen siliconen oid tussen. Soms als het wat te week wordt wat teer met werk maar meestal gewoon lucht. Als er wat veel zand oid tussen komt kun je de slang erop zetten en dan wordt het vuil weer afgevoerd. Ook na een strandrit door de zee is het weer helemaal schoon.

Als het niet nodig is zou ik het niet doen, maar als je paard dat stukje extra net nodig heeft en je smid er goed kijk op heeft zie ik geen nadelen.

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-02 14:18

Ik rijd ook met zolen (alleen voor).. enige nadeel wat ik kan noemen is dat de hygiene van de hoef wat achteruit gaat (rotte stralen), het scheelt wel hoeven uitkrabben i.i.g Schijnheilig . Verder heb ik geen siliconen erin, voordelen/nadelen tussen leren en plastic zolen zolen kan ik je niet vertellen, behalve de prijs dan (ik prefereer leer). Ik ben er heel tevreden mee en wil ook nooit meer zonder zolen rijden.... één keer de vergissing gemaakt om hem van de zolen af te halen, maar dat nooit meer. Sib loopt er stukken beter mee *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-02 14:29

Ik heb net even met de DA overlegt. Hij is niet voor helemaal dichte zooltjes omdat Pablo op het moment slechte stralen heeft.
Hij denkt dat het toch gewoon domme pech is geweest dat Pablo zo achterelkaar zoolkneuzinkjes heeft gehad.
Morgen komt de smid dus ik zal het er nog eens met hem over hebben.
Maar vanwege de slechte straal zou ik liever nog een keer zonder zooltjes proberen maar wel rondom op ijzers (achter heeft hij die nu niet).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-02 14:45

Kawa heeft sinds 2 jaar ook voor leren zooltjes.
En het bevalt echt super.
Kawa was dus altijd super gevoelig voor, als hij op een steentje stond dan liep hij nog 3 passen onregelmatig omdat hij bang was dat er nog wel ergens een steentje zou liggen Verward

Bij Kawa zit er een soort siliconen in. Dus niet de sanitair siliconen.
Dit spul is net een soort rubber als het hard is. Wat het al na 5 min is.
Dus hij hoeft niet 24 uur op stal om het te laten harden.
Verder komt er tussen het zooltje en de hoef geen troep.
Hij heeft dus ook nog nooit last van rotstraal of wat dan ook gehad.
Bij Kawa werkt het dus echt perfect.

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-02 14:57

Katrien schreef:
Ik heb net even met de DA overlegt. Hij is niet voor helemaal dichte zooltjes omdat Pablo op het moment slechte stralen heeft.


Op het moment dat je Pablo op zolen zet, worden de stralen inderdaad niet beter. Volgens mij heeft -ook- een straal zuurstof nodig om "gezond" te blijven. Daarom snap ik helemaal niet dat de hoeven van paarden die wel zolen met siliconen (dichtgekit) hebben, gezond kunnen blijven?
Er bestaan ook "open" zolen, dat is een soort ring tussen ijzer en hoef. Misschien kun je dat overwegen? Is het niet zo Katrien dat Pablo slecht loopt omdat die stralen zo slecht zijn (de kneuzingen even buiten beschouwing latende)?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-02 15:02

[quote="Sibold]Is het niet zo Katrien dat Pablo slecht loopt omdat die stralen zo slecht zijn (de kneuzingen even buiten beschouwing latende)?[/quote]
Nee, zijn stralen voor zijn wel goed en zijn straal achter is nu echt hard aan de smid toe en daar loopt hij wel goed op Verward

Ik heb van de DA een nieuw middeltje gekregen tegen rotstraal om uit te proberen. Ik ben benieuwd.

Ik ben ook benieuwd wat de smid morgen vindt. Ik vind het echt moeilijk om zo het beste uit te kiezen voor Pablo. Echt belachelijk 7 jaar kan ik alles met hem doen, gewoon over de kiezels en alles en nu heeft hij opeens steeds een kneuzing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-02 15:11

Sibold schreef:
Volgens mij heeft -ook- een straal zuurstof nodig om "gezond" te blijven. Daarom snap ik helemaal niet dat de hoeven van paarden die wel zolen met siliconen (dichtgekit) hebben, gezond kunnen blijven?

Hoe het met de zuurstof zit moet ik je ff schuldig blijven.
Maar de opvulling van de hoef is juist weer beter voor het hoefmechanisme.
Hierdoor krijg je een betere doorbloeding wat uiteraard ook moet.
Zonder leren zool is de hoef altijd gevuld met zand als je aan het rijden bent. Vandaar dus ook de opvulling.

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-02 15:24

runningkawa schreef:
Hoe het met de zuurstof zit moet ik je ff schuldig blijven.
Maar de opvulling van de hoef is juist weer beter voor het hoefmechanisme.
Hierdoor krijg je een betere doorbloeding wat uiteraard ook moet.
Zonder leren zool is de hoef altijd gevuld met zand als je aan het rijden bent. Vandaar dus ook de opvulling.


Daar zit inderdaad een hele mooie theorie in...(ben er stil van)

Verklaart bij mij denk ik ook een hoop waarom bij Sib vóór de stralen min of meer steeds kleiner worden... hmmm.... misschien toch maar siliconenkit erin

(Theoretisch gezien is hoeven uitkrabben dus eigenlijk slecht)

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-02 17:36

Sibold schreef:
(Theoretisch gezien is hoeven uitkrabben dus eigenlijk slecht)


Ja, alleen theoretisch Lachen

Kunnen jullie met uitleggen wat zooltjes precies zijn, hoe ze vast zitten onder de hoeven, en waarom je ermee rijdt? Ik snap heel die zooltjes niet, maar wil er graag meer over weten. Indien je vindt dat het niet bij deze topic past, dan is er thank god altijd PB nog Haha! Alvast bedankt. Ook websites over zooltjes vind ik goed.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23409
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-02 17:42

Een paard bij ons op stal heeft zooltjes en die zitten volgens mij gewoon met de nagels van zijn ijzers vast (sorry if I'm wrong). Als je de voet optilt zie je dus geen straal ed maar gewoon een 'plaatje' het zooltje dus.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-02 17:52

Polly schreef:
Een paard bij ons op stal heeft zooltjes en die zitten volgens mij gewoon met de nagels van zijn ijzers vast (sorry if I'm wrong). Als je de voet optilt zie je dus geen straal ed maar gewoon een 'plaatje' het zooltje dus.


aha...dat verklaart iig al een hele hoop Lachen Any more info? Haha!

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-02 18:00

Een zooltje zit inderdaad tussen het ijzer en de hoef in . De nagels gaan er dus ook door heen.
Soms wordt de ruimte in de hoef opgevult met siliconen.
Zooltjes heb je van leer en van rubber en je hebt ze ook nog met een open stuk zodat je wel de hoeven kan uitkrabben (niet met siliconen natuurlijk).
Het wordt vaak gebruikt om de schokken van het lopen wat te dempen bij paarden met hoefkatrol of peesproblemen. ook wordt het gebruikt bij paarden met hele gevoelig hopefzolen.
Of om een hoefstand te corrigeren.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-02 18:01

Katrien schreef:
Een zooltje zit inderdaad tussen het ijzer en de hoef in . De nagels gaan er dus ook door heen.
Soms wordt de ruimte in de hoef opgevult met siliconen.
Zooltjes heb je van leer en van rubber en je hebt ze ook nog met een open stuk zodat je wel de hoeven kan uitkrabben (niet met siliconen natuurlijk).
Het wordt vaak gebruikt om de schokken van het lopen wat te dempen bij paarden met hoefkatrol of peesproblemen. ook wordt het gebruikt bij paarden met hele gevoelig hopefzolen.
Of om een hoefstand te corrigeren.


Nu weet ik genoeg, hartstikke bedankt Katrien en Polly. Mijn kennis is weer wat uitgebreid Haha!

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

joyce B

Berichten: 16375
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-02 23:03

Mijn pony staat dus ook op zooltjes voor met siliconen. Eerst van die doorzichtige kit, maar die ging er snel uit door het rijden en er kwam viezigheid tussen. Nu met witte kit en dat blijft goed zitten. Ik was bang voor rotstraal, maar de vorige keer was alles goed. Mijn pony had gevoelige zolen (dunne hoefzool) en liep heel gevoelig vooral over ongelijke en harde bodem. Nu loopt hij als een zonnetje. Ik mag over een paar maanden weer zonder zooltjes proberen, maar als dat niet bevalt doordat hij weer gevoelig ga lopen laat ik ze er wel weer onder zetten. Mijn pony heeft er echt baat bij!


Biebel

Berichten: 1353
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Son

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-02 23:07

Didi (is helaas niet meer.. Verdrietig ) had ook zooltjes. Zij had het "model" PPtalanet. Een wit/glazig zooltje in wigvorm en met kunstmatige straal. Dit werd tussen een eggbar en haar hoef geplaatst en het geheel werd opgevuld met hoefpad. Sinds ze die zolen had liep ze als nooit tevoren. Ze dienen om de voet een andere stand te geven en de drukverdeling te verbeteren. Eigenlijk was ze linksvoor afgekeurd, maar door deze zolen heb ik nog jaren van haar kunnen genieten zonder kreupelheid!!!

ZOALS HET PAARDJE THUIS SPRINGT, SPRINGT IE NERGENS.....
Liza alweer ruim 7 jaar:-) kleine meisjes worden groot! School is leuk!
http://www.horsefoto.nl nog steeds ff uit de lucht

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-02 00:15

Mijn merrie heeft als expiriment nu ook zooltjes rondom maar dan om de kwaliteit van de hoef te verbetere dmv een RWl produkt wat onder het zooltje gespoten wordt.
De hoef zelf smeer ik in met RWL textura zalf heel apart spul trekt direkt in en als je ze op foto zet lijkt het net of je ze ingeolied hebt zo blinken ze Haha!

Vrijdag gaan de ijzers eraf om te verleggen ben benieuwd hoe de verbetering is .Ik laat het nog wel weten.

www.rwl-quality.nl

Our only purpose in life is to Love one another.
.....and if we can't do that try not to hurt each other.
-Dalai Lama


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 74 bezoekers

cron