Welke hengst voor een Adios x Zeus merrie??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Cynderella81

Berichten: 560
Geregistreerd: 07-08-04
Woonplaats: Bij mijn paarden

Welke hengst voor een Adios x Zeus merrie??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-04 20:10

Hai!

als alles volgens plan gaat wil ik volgend voorjaar mijn KWPN Stermerrie laten dekken.
Ik heb een Adios x Zeus van 1.70.
Ze is bruin en flink bespierd en springt OK dan! .
Hoewel ze aardig dressuur kan lopen, zet ze haar achterhand er niet fantastisch onder (hoewel dit met training wel beter is geworden)
Ik zou graag een veulen willen wat 1.70 of groter wordt en iets werkwilliger is, maar nog wel meer dan voldoende karakter heeft!
Mijn merrie is namelijk ook niet de makkelijkste, maar dat waardeer ik juist zo aan haar.

Ik ben ondertussen al aardig aan het informeren geweest en er zijn een aantal hengsten die hoog op mijn lijstje staan.
Zou graag willen weten wat jullie van ze vinden en of er mensen zijn met nakomelingen van ze en wat hun ervaringen zijn.

Het gaat om;

Hamlet
Rubiquil
Son de Niro
Oscar

Ook andere alternatiefen zijn welkom, als de hengsten maar een sterk achterbeen gebruik hebben en KWPN zijn.
En ook hebben schimmels en vossen niet mijn voorkeur (sorry, smaken verschillen nou eenmaal).
Zou niet erg zijn als er een schimmel/vos kleurig veulen komt, maar ik houd die kans het liefst zo klein mogelijk.

Ben benieuwd!

Trotse mama van Vincent!
Gabe v.v. Legaat en Minerva v.v. Legaat. Mijn geweldige meiden :)
Chaplin ons stippenmonster ;)



favourite
Berichten: 78
Geregistreerd: 08-03-02
Woonplaats: Molenend Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 14:50

Wij hebben onze KWPN merrie laten dekken door Negro, mijn merrie is een Radjah Z x Adios, zit dus best hetzelfde bloed in. Voordeel van Negro vinden wij hij is zwart, vererft veel front en goede bewegingen. Had zelf op verrichtingen 2x een 7.5 op zowel aanleg dressuur als aanleg springen, dus mooi all round. Ook vererft hij iets groter dan gemiddeld. Succes met de keuze.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 15:07

Cynderella81 schreef:
Hai!

Ik heb een Adios x Zeus van 1.70.

Ze is bruin en flink bespierd en springt OK dan! .
Zou niet erg zijn als er een schimmel/vos kleurig veulen komt, maar ik houd die kans het liefst zo klein mogelijk.

Ben benieuwd!


Kort maar krachtig:

Quatro

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

Cynderella81

Berichten: 560
Geregistreerd: 07-08-04
Woonplaats: Bij mijn paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-04 15:48

Ik heb inderdaad ook aan Negro zitten denken, en ik heb eigenlijk helemaal niets op hem aan te merken, 't is een prachtbeest.
Maar op de één of andere manier springt er bij mij geen "vonk" over.
Niet als kritiek naar Negro hoor. ligt aan mij, ik moet kompleet achter mijn keuze staan, en dat lukt me bij Negro niet. Verward
Het juiste "gevoel" ontbreekt zeg maar.
Maar in ieder geval bedankt voor de tip!!

Trotse mama van Vincent!
Gabe v.v. Legaat en Minerva v.v. Legaat. Mijn geweldige meiden :)
Chaplin ons stippenmonster ;)

Cynderella81

Berichten: 560
Geregistreerd: 07-08-04
Woonplaats: Bij mijn paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-04 16:00

De Quattro die bij Team Nijhof te dekking staat?
Ik ga er nu even van uit dat je die bedoeld.
Is dat niet een beetje teveel extra springbloed? Misschien had ik in mijn oproepje duidelijk moeten vermelden dat ik toch een meer allround veulen/paard wil. Mijn fout Bloos sorry.
Ben zelf niet zo'n springheld, en het is de bedoeling dat ik het veulen hou.
Dus dat zou dan eigenlijk zonde zijn van de evt. capaciteiten van het veulen.
Zou vast een goede keus zijn als ik het veulen zou verkopen, maar volgens mij niet in dit geval.
Verder nog opties? Ben namelijk wel nieuwsgierig.

Trotse mama van Vincent!
Gabe v.v. Legaat en Minerva v.v. Legaat. Mijn geweldige meiden :)
Chaplin ons stippenmonster ;)

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 16:34

Quatro vind ik geen gekke gedachte. Mooie hengst die zelf ook aardgi kan bewegen hoor! Hij kreeg er in Den Bosch zelfs applaus voor Knipoog
Ook vind ik zijn model heel mooi. Er was een veulen ergens kampioen in een regio, maar welke regio dat was weet ik niet meer. Misschien weet Ceasario dat wel?
Heb je misschien een foto van je merrie, dan is het altijd makkelijker te beoordelen Lachen

Ruchet

Berichten: 836
Geregistreerd: 22-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 17:50

teveel springbloed ??? ik zou juist voor een "springhengst " gaan, wel een die extra kan bewegen, en een hengst met een beetje front en een fijne mond omdat je Zeus erachter hebt.
Quatro zou best passen, mooie hengst en goed bewegen, Odermus (schimmel) zou ook een optie zijn, geeft super springpaarden en extra bewegers.

www.stalmulderhoutzeel.com
Odasja v:Karandasj drachtig van Nabab de Reve

Cynderella81

Berichten: 560
Geregistreerd: 07-08-04
Woonplaats: Bij mijn paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-04 18:05

Heb wel mooie foto's maar het is me tot op heden nog niet gelukt om die te uploaden. (heb nog geen tijd gehad om dat uit te zoeken) Ik wil morgen weer even een poging wagen.
Maar als jullie inderdaad van mening zijn dat ik er een springhengst met extra beweging op moet zetten; waarom dan niet Hamlet?
Die staat bekend om kinderen die zowel goed springen als apart bewegen.
En dat is een zoon van Nimmerdor. Ik ken een nl. ruin van Nimmerdor en dat vind ik echt een fantastisch dier , ook qua karakter helemaal mijn type.

Trotse mama van Vincent!
Gabe v.v. Legaat en Minerva v.v. Legaat. Mijn geweldige meiden :)
Chaplin ons stippenmonster ;)

fokfanaat

Berichten: 20209
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 18:09

Ruchet schreef:
Odermus (schimmel) zou ook een optie zijn, geeft super springpaarden en extra bewegers.


Ja, lijkt me een goede optie. ook Nassau geeft vaak beweging mee.

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 19:48

Ik zat ook direct aan Quatro te denken. Ik vind het zelf een heel aansprekende hengst die fijn beweegt.
Heb hier een merrieveulen van Quatro x Burggraaf zien lopen, daar werd ik toch wel heel blij van. Veulen werd ook kampioen van Noord-holland trouwens (zie net dat Rinske dat ook al genoemd heeft Knipoog )

Om op je vraag over waarom niet Hamlet terug te komen, dat paard spreekt mij niet zo aan en ik vind dat hij nogal wisselend fokt. Heb er hele fijne dieren van gezien, maar ook een heleboel mindere. Vind ze vaak tussen de oren ook niet ideaal en aangezien je een veulen met een iets minder lastig karakter dan de merrie wil lijkt dat me niet de ideale keuze.
Nimmerdor fokt trouwens nogal wisselend. De ene Nimmerdor vind ik het einde en de volgende wil ik nog niet hebben als ik geld toe krijg...Dus met Hamlet dekken omdat je één Nimmerdor kent die je fantastisch vindt ljkt me niet zo'n goed idee Knipoog

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Cynderella81

Berichten: 560
Geregistreerd: 07-08-04
Woonplaats: Bij mijn paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-04 20:57

Hé Gomir,

hoor van jou nu voor het eerst mindere leuke dingen over Hamlet. Had die ene ruin als voorbeeld gegeven, maar had verder eigenlijk alleen maar positieve dingen gehoord van "Hamlet aanhangers".
Jouw info werpt inderdaad weer een ander blik op die hengst, geeft weer stof tot nadenken.
Moeilijk hoor een goede keus maken, Verward .

Trotse mama van Vincent!
Gabe v.v. Legaat en Minerva v.v. Legaat. Mijn geweldige meiden :)
Chaplin ons stippenmonster ;)

Cynderella81

Berichten: 560
Geregistreerd: 07-08-04
Woonplaats: Bij mijn paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-04 21:00

Nou het is me eindelijk gelukt, hier dan de foto's van mijn merrie

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Alle meningen zijn nog steeds welkom!! OK dan!

Trotse mama van Vincent!
Gabe v.v. Legaat en Minerva v.v. Legaat. Mijn geweldige meiden :)
Chaplin ons stippenmonster ;)

linsy
Berichten: 283
Geregistreerd: 20-10-03
Woonplaats: zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 16:23

Hoi Cyn,

ik heb nog even bij Rubiquil gekeken en vind hem toch wel erg interresant. Hij is dan misschien niet zo heel groot (1.67m) maar je weet dat Gabe wel grote kinderen geeft. Althans van een weet je het. (ik weet niet hoe groot Jogger is)
Rubinstein geeft goede paarden met goede karakters en Roemer is ook een hele goede hengst. (goed achter been) en dat zijn nou net twee punten waarop Gabe verbeterd kan worden.

Met Paddox zou ik uitkijken. Ferro geeft niet zulke super karakters en Darwin ook al niet.

Het is ook maar net wat je geen goed karakter vind. Net als Ferrari is een bitch op stal en met verzorging maar een engel om te rijden. Die heeft trouwens een dochter van Rubinstein gehad toen ze een jaar of 5/6 was en die stond in 2001 op plaats 108 in de lijst van beste 250 merrie's. (een merrie van roemer stond op nr 1)

Ik kan trouwens de foto's niet zien. Heb al van alles geprobeerd maar het lukt nog steeds niet.

gr Syl

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 16:25

Linsy je noemt allemaal dressuurhengsten, die naar mijn mening absoluut niet passen bij dit bloed. Bij zo'n springgefokte merrie zou ik dus niet voor een Rubiquil ofzo gaan.
Waarom niet gewoon een goede springer die goede gangen vererft?

Franske

Berichten: 2909
Geregistreerd: 03-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 16:53

Ik zou hier dus ook een springgefokte hengst op zetten , 200% zeker.

Cynderella81

Berichten: 560
Geregistreerd: 07-08-04
Woonplaats: Bij mijn paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-04 20:19

Oké, ik zal het nog een keer duidelijk uitleggen.
Ik wil graag een allround (en dan iets meer dresuur dan spring) veulen,
dus waarom zou ik er dan een springhengst op zetten??
Ik begrijp heel goed dat er mensen zijn die zeggen, springhengst bij springmerrie; kan ik helemaal inkomen. OK dan!
Dat zou ik ook wel doen als het veulen voor de verkoop bestemd is, MAAR ik wil dit veulen zelf houden (en ik zie het niet gebeuren dat ik me plaats voor de Olympische Spelen)
Tuurlijk is het leuk als het goed over een sprong gaat, maar ik zou het zelf leuker als het veulen meer dressuur aanleg heeft als moeders.

Maar ik zal weer even een andere hengst in de groep gooien; wat denken jullie van SKYDANCER?
(dressuur)stap;8 draf;7.5 galop;7.5 aanleg 8 (springen) afdruk;7 techniek;6.5 vermogen;6.5 en aanleg 6.5
Is momenteel 1.68 maar hoop stiekem dat hij nog even door groeit.

Of wie er nog andere hengsten? En dan s.v.p. geen schimmel/vos en niet niet een die klein vererfd. En liefst ook een beetje normale prijs van het dekgeld. Ik wil in principe (je weet maar nooit Knipoog ) niet meer dan 1150 euro betalen.

Vroeg me ook af of jullie de foto's wel kunnen zien, ik wel namelijk.

Trotse mama van Vincent!
Gabe v.v. Legaat en Minerva v.v. Legaat. Mijn geweldige meiden :)
Chaplin ons stippenmonster ;)

linsy
Berichten: 283
Geregistreerd: 20-10-03
Woonplaats: zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 20:25

Hoi Rinske,

ik weet wel dat het allemaal dressuur paarden zijn maar die hebben nu eenmaal een beter achterbeen dan de meeste spring paarden. (en ik weet dat cyn geen springpaard wil maar een allrounder) En ik denk dat het belangrijk is om naar het paard in z'n geheel te kijken en naar zijn beweging en karakter dan alleen naar het etiketje van spring of dressuur hengst.
Als we 15/20 jaar terug kijken naar de hengsten die er toen waren was het belangrijk dat ze in alles goed waren. Dus en kunnen springen en goed bewegen. Bij de springpaarden van tegenwoordig is de beweging niet zo belangrijk meer en worden ze zelfs met een 5 of zelfs een 4 nog goed gekeurd. Oke voor de dressuur hengsten telt dat ook wel een beetje want die scoren ook niet hoger dan een 5 voor springen. Maar als je bijvoorbeeld Uniform neemt die was in principe voor het springen gefokt maar werd een van de betere dressuur verervers.
Eigenlijk vind ik ook de duits gefokte paarden beter omdat die veel allrounder zijn dan de KWPN'ers.
Het is toch altijd weer afwachten hoe het veulen eruit rolt maar als je een beetje rekening houd met de wat mindere punten van je merrie dan heb je er tenminste iets aan proberen te doen.

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 20:34

Rolleyes
Er zijn toch ook hengsten die wél goede gangen vererven, we hebben er hier al een heel aantal genoemd.
Je moet het uiteraard zelf weten, maar met een dressuurhengst heb je uiteraard ook een kans dat het allebei niet kan, niet lopen én niet springen.
Toch vind ik Quattro nog steeds een goeie, en Odermus bijvoorbeeld ook. Die had volgens mij toch allemaal achten voor zijn gangen.

Cynderella81

Berichten: 560
Geregistreerd: 07-08-04
Woonplaats: Bij mijn paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-04 20:47

Goed bedoeld hoor, maar Quattro is vos en Odermus Schimmel, en (even uit mijn hoofd dus schiet me niet meteen af...) Nassau toch ook een vos. Ook nog een bruine of zwarte springer met goede bewegingen in de aanbieding??

Trotse mama van Vincent!
Gabe v.v. Legaat en Minerva v.v. Legaat. Mijn geweldige meiden :)
Chaplin ons stippenmonster ;)

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 20:48

Een goed paard heeft geen kleur, maar ik ga er maar verder niet meer op in. Ik denk dat jullie de keuze toch al gemaakt hebben.

Cynderella81

Berichten: 560
Geregistreerd: 07-08-04
Woonplaats: Bij mijn paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-04 20:54

Ben ik helemaal met je eens, maar het is toch geen rare vraag? is er dan echt geen bruin/zwarte die aan die eisen voldoet? Smaken verschillen nou eenmaal. Maar wat denk je dan van Skydancer?

Trotse mama van Vincent!
Gabe v.v. Legaat en Minerva v.v. Legaat. Mijn geweldige meiden :)
Chaplin ons stippenmonster ;)

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 20:57

Wat ik van veulens van hem heb gezien vond ik niet bijzonder. Helaas heb ik ook nog geen foto van de merrie gezien, dus ik kan niet zeggen of hij kwa exterieur erbij past Lachen

Cynderella81

Berichten: 560
Geregistreerd: 07-08-04
Woonplaats: Bij mijn paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-04 21:05

Vind het wel heel raar dat ik de foto's wel kan zien, en verder niemand. Ik ga weer even op onderzoek uit en hoop dat ze dan wel voor iedereen zichtbaar zijn.

Trotse mama van Vincent!
Gabe v.v. Legaat en Minerva v.v. Legaat. Mijn geweldige meiden :)
Chaplin ons stippenmonster ;)

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 21:09

Ik ga met de mensen mee die Quattro hebben genoemd. In mijn ogen een zeer goede hengst en met Quattro heb je aansluiting op Zeus. Heb het vermoeden dat je zo het springvermogen niet afbreekt en dat je de bewegingen verder uitbouwt. Verder is Quattro commercieel gezien ook geen slechte keus, zijn nakomelingen doen het zowel in de sport als op de keuringen goed, zijn graag gezien en je zou een afzet hebben voor meerdere landen. Aangezien dat Quattro voor meerdere stamboeken is goedgekeurd.
Nog een vraagje; wat voor een moederlijn heeft ze?

linsy
Berichten: 283
Geregistreerd: 20-10-03
Woonplaats: zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 21:16



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: kiko, sdacostab, xEva en 101 bezoekers