dark chocolate zadel... hoe donker houden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

dark chocolate zadel... hoe donker houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-04 18:37

Ik heb een dark chocolate zadel. Dat wordt op een paar plekken wat lichter. Weet iemand een goede manier om het leer weer in die donkere kleur te krijgen?

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 21:56

Daar is wel verf voor, volgens mij. Ik heb van een Jon O.E. ooit eens wat gekregen. (Volgens mij woont íe bij jou in de buurt.)

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 08:51

Mijn ervaring met verf is dat het tijdelijk er wel van op zal knappen, maar dat het ook snel weer er af slijt.
Donkere olie/vet is misschine een betere oplossing, al moet je dan wel uitkijken waar de plekken precirs zitten, wil je je kleding niet onder hebben.

sablou
Berichten: 816
Geregistreerd: 09-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 12:33

Dat wordt moelijk om dat goed te doen.

Als je zadel van naturel tuigleer is gemaakt (veel zadels worden van leer gemaakt dat bij het looien al gekleurd wordt), wordt de naturel kleur namelijk aangebracht d.m.v. "Dye". Dat is een inkt op basis van een "olie vriendelijke" vloeistof. Het zit bijv. ook in schoensmeer, maar dan sterk verdunt.

Het probleem is echter dat je de exacte kleur moet hebben. Dat is niet makkelijk, omdat iedere kleur Dye er in de fles uitziet als cola. Ook testen op nieuw leer is niet goed mogelijk, omdat nieuw leer (nog zonder vet en enige ander spul) de kleur anders zal "weergeven" dan gebruikt/vet/gekleurd leer.

Blijft bij Dye dus alleen de optie, om die in verschillende kleuren te kopen (kleine flesjes) en deze op onzichtbare plaatsen op je zadel te testen.

Een andere, wellicht betere, oplossing is; goede schoensmeer in de juiste kleur te kopen (dat is niet zo agresief) en het daarmee te proberen. Maar kijk uit dat je niet de kleur van je zadel ongewild gaat veranderen.

Ik zou me 3x bedenken alvorens echter met kleuren (welke dan ook) op een reeds gebruikt zadel aan de slag te gaan.....

Succes
LOUIS

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-04 14:13

Thanks! Ik ga eens heel goed bedenken wat ik ga doen.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 14:22

Voor mijn zwarte zadel gebruikte ik gewoon altijd zwart leervet, misschien is dat er ook in donkerbruin? En zitten die plekken ook zichtbaar in beeld als je erop zit? Als dat niet het geval is zou ik er zelf niet zo mee zitten Lachen

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-04 14:27

Nee ze zijn niet zo zichtbaar, maar ik zie ze... en nu ik ze eenmaal zie, irriteert dat Lachen

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 14:37

Uhm, een donkerbruine zonnebril opdoen Haha!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-04 14:46

Haha! Cool Cool