Hoe leer je de spaanse pas?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
carlosje

Berichten: 1738
Geregistreerd: 04-12-01
Woonplaats: Rotterdam

Hoe leer je de spaanse pas?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-02 12:51

hoe doe je dat precies, wil het Car ook leren Haha!
Hij kan al een voetje geven voor wat lekkers Pling

wie heeft er raad?

groetjes kathelijn



Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-02 18:30

In de Bit van november 2000 staat een heel artikel over de spaanse pas. Het is te groot om in te scannen, maar misschien kun je die Bit van iemand lenen?

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-02 21:23

Het beste kan je eerst beginnen op de grond, dus je leert je paard zijn been op te tillen op commando.
Ik gebruikte het woord "Paso" en tikte toen tegen zijn schouder.
Op een gegeven moment gooide hij zijn been naar voren en ik hem uitgebreid belonen.
Dit heb ik een tijd gedaan, linker- en rechter been.
Op een gegeven moment ben ik het hem gaan aanleren op een vingerknip en "paso" dus toen kon ik voor hem uitlopen en dan liep hij mij achterna, al passend.
Tja toen erop, maar toen luisterde hij al zo goed naar het woord Paso dat hij het al zo deed als ik het vroeg.
Pff ik zal ongetwijfeld nog wel wat vergeten zijn wat ik toen heb gedaan maar op een gegeven moment geef je er toch een beetje een eigen draai aan.
Suc6 en er is ook nog wel genoeg te vinden op het Spaanse passen hoor.

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-02 21:24

Het beste kan je eerst beginnen op de grond, dus je leert je paard zijn been op te tillen op commando.
Ik gebruikte het woord "Paso" en tikte toen tegen zijn schouder.
Op een gegeven moment gooide hij zijn been naar voren en ik hem uitgebreid belonen.
Dit heb ik een tijd gedaan, linker- en rechter been.
Op een gegeven moment ben ik het hem gaan aanleren op een vingerknip en "paso" dus toen kon ik voor hem uitlopen en dan liep hij mij achterna, al passend.
Tja toen erop, maar toen luisterde hij al zo goed naar het woord Paso dat hij het al zo deed als ik het vroeg.
Pff ik zal ongetwijfeld nog wel wat vergeten zijn wat ik toen heb gedaan maar op een gegeven moment geef je er toch een beetje een eigen draai aan.
Suc6 en er is ook nog wel genoeg te vinden op het Spaanse passen hoor.

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-02 21:34

yep, ik doe het hetzelfde als cloris, alleen tik ik tegen het been ipv de schouder en gebruik ik "pas"
Ik ben alleen nog niet zover dat ze het ook lopend uitvoert

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-02 07:54

Bij de rijdende uitvoering gebruik ik, linkerbeen+rechterteugel; Rechterbeen+linkerteugel, dus een wisselwerking, sommige paarden doen het ook op de zit van de ruiter..

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje

Esther

Berichten: 4142
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-02 08:45

Die methode van tegen de schouder aantikken heb ik ook geprobeerd bi Omega. Hij staat mij dus alleen maar aan te kijken of hij zeggen wil: "wat wil je nou van mij, wat verwacht je nu dat ik doe, vind je het erg leuk dat getik tegen mijn schouder?" Verward En dat was alle reactie die ik kreeg, ook na gewoon stug doorgaan met tikken.

Sprakeloos

Esther

Berichten: 4142
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-02 08:45

Die methode van tegen de schouder aantikken heb ik ook geprobeerd bi Omega. Hij staat mij dus alleen maar aan te kijken of hij zeggen wil: "wat wil je nou van mij, wat verwacht je nu dat ik doe, vind je het erg leuk dat getik tegen mijn schouder?" Verward En dat was alle reactie die ik kreeg, ook na gewoon stug doorgaan met tikken.

Sprakeloos

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-02 09:39

dan moet je je paard even helpen.
Pak zijn been, en breng die naar voren, geef ondertussen je commando(s) en daarna een beloning.
Hon snapte er eerst ook niks van, maar toen ik haar even een paar x geholpen heb had ze in 10 min door wat de bedoeling was

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-02 13:16

En tegen de achterkant van het bovenvoorbeen aanduwen? dan ook geen reactie? kijk het gaat natuurlijk niet van de een op de andere dag.
Maar bij de kleinste beweging, belonen.
Op een gegeven moment valt het kwartje en snappen ze het.
Laat er wel elke keer een dagje tussen zitten dan kan het even bezinken.
En volhouden verder hoor, je kan ook het been aantikken met een zweepje oid (als je paard daar niet bang van is of wordt)

Dus zelfs de allerkleinste reactie belonen!!!

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 bezoekers