Hoe maak je een weiland klaar?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
coopertje
Berichten: 11
Geregistreerd: 27-07-03

Hoe maak je een weiland klaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-04 18:28

Hallo,

Wij hebben een huisje gekocht met een lapje grond (1300m2) dat hiervoor ook al als weiland voor paarden is gebruikt. Dit is echter ruim een jaar geleden voor het laatst ook zo gebruikt.

Nu gaan we er in November in, en willen we dus dan het weiland op orde hebben. Hoe kunnen we dat het beste aanpakken? Er staat dus nog gras, maar echter ook ook een hoop en hoog onkruid.

Kunnen we dit bijvoorbeeld oplossen met chemische middelen of is het genoeg als we al het groot en giftig onkruid eruit trekken, bijzaaien en maaien? Of zijn er andere dingen die wij (nog redelijk onervaren in het hebben van een weiland dus) waarschijnlijk over het hoofd zien?

Verwen ons met jullie tips!

Alvast bedankt.

MirZam

Berichten: 5843
Geregistreerd: 22-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 18:29

wij hadden ook een verwoekerd weiland.. giftig onkruig verwijderen.. een keer maaien en dat doet vaak al heel veeel!!!

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 18:32

Je moet 1st gif spuiten (Dat doen wij dus, om dat hele land door te gaan met de handen is geen doen)
Dan moet je het een keertje maaien en dan kunstmest gaan strooien zodat het mooi opkomt weer.
Je moet natuurlijk wel even het weer in de gaten houd wat betreft kunstmest, want als je een week vollop zon verwacht , is je land straks geel Haha!
Dus je moet even kijken wanneer ze buien verwachten en dan de mest erop.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 18:41

als eerste zou ik kijken wat voor onkruid er staat.
let wel en zoek even op bokt er is al genoeg gezegt over jacobs-kruis-kruid.
mocht dat in het land staan heb je maar 1 oplossing, om laten ploegen en hernieuwd inzaaien. staat die er niet, cq geen andere giftige plantjes, het onkruid eruit trekken. kijk dan of je echte kale plekken hebt op je land, dat bijzaaien en evt. bemesten. bij giftige plantjes zou ik het alsnog toch laten ploegen en hernieuwd zaaien, je weet dan nl zeker dat je dat allemaal kwijt bent.

kijk ook of er niet ergens verstopt in het hoge gras draad en ander rotzooi ligt, soms is dat echt moeilijk te zien.

naar mijn idee de beste tijd om dit alles te doen, september. het is nu in ieder geval veel te warm en droog om te zaaien of wat dan ook.

veel plezier met je nieuwe weilandje.

coopertje
Berichten: 11
Geregistreerd: 27-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-04 10:51

September zou voor ons ideaal zijn aagezien het huis pas vanaf november van ons is en we de huidige eigenaar nog even moeten overtuigen van het feit dat we alvast het weiland in orde willen hebben voordat de paarden komen.

Bedankt allemaal in ieder geval voor deze nuttige tips.

Is er nog meer waar ik aan moet denken?

Sim
Berichten: 31482
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 13:34

In de laatste Bit staat een heel goed artikel over het onderhoud van je weiland. Per maand staat er aangegeven wat je moet doen, wanneer je kunt hooien en wanneer je moet bemesten enzo. Heel handig!

AnitaB
Berichten: 73
Geregistreerd: 15-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 13:43

Als je j weiland nu om laat ploegen, heb je echt dit jaar geen goed bruikbaar weiland meer hoor ! Gezien de grootte en dat je er al over en paar maanden een paard/pony op wilt zetten, zou ik onkruid chemisch bestrijden en daarna bijzaaien met eventueel wat oude stalmest over de erg kale plekken. Denk eraan dat je je weidje niet veel bijmest als je een paard/pony hebt die een beetje sober gehouden moet worden. Aangezien er in september/oktober altijd nog een groeispurtje over het weiland komt met eiwitrijk gras. Suces met je nieuwe weidje. Trouwens op internet is er ook veel te vinden over weideonderhoud. Zoek maar eens op weide en maaien of zo en weide en onkruid. Heerlijk dat je straks je paard/pony bij huis hebt zeg ! Succes !

ikke

Berichten: 37547
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 13:58

Alle onkruid verwijderen, erop letten dat nuttige zaken blijven staan, mest erover, bui regen erachteraan en dan heb je het redelijk voor elkaar.
Wat ik me wel afvraag: hoe denk jij dat landje heel de winter door te krijgen? De grasmat is 's winters behoorlijk kwetsbaar, als je daar de hele winter een paard op laat lopen, dan kun je het weiland wel vergeten, dan heb je een mooie modderpoel.

coopertje
Berichten: 11
Geregistreerd: 27-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-04 09:21

Wederom bedankt voor de antwoorden.

ikke: We hebben ook een paddock voor het huis waar ze op kunnen bewegen zonder te hoeven grazen enzo. Dus dan kunnen we kijken of we een mooie mix van weide / paddock / stal kunnen vinden. Lachen