Hoe effectief is de buigproef?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Hoe effectief is de buigproef?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-04 13:41

Darmorah is kreupel, waarschijnlijk zit het probleem in het peeskapsel rond het kogel gewricht, de DA kon hier weinig duidelijkheid over geven, Darmoor heeft een maand stap rust gekregen, waar we nu zo'n 1,5 week mee bezig zijn, het gaat eigenlijk best goed, ze loopt in stap absoluut niet kreupel en stapt lekker ruim, het been word elke dag afgespoten, ik smeer het in met Traumeel S gel en ik zit te denken om verkoelende klei te kopen (zal dit zin hebben?) want ondanks dat het best aardig gaat, is de pees wel dik, over 2,5 weken komt de DA weer kijken hoe het gaat, de eerste en de tweede keer dat er naar gekeken werd hebben ze een buigproef gedaan, uiteindelijk was het been dikker dan voordien, nou zat ik te denken, als de DA over 2,5 weken komt en het gaat nog steeds best goed, de zwelling is (een eind) afgenomen, draven op het harde gaat goed/redelijk en ze voeren een buigproef uit, kan dat het herstel van de pees geen schade toe brengen, omdat ze toch weer een flinke druk uit oefenen op een plek die herstellende/hersteld is.
Als ik even naar m'n eigen kijk, ik heb vorig jaar m'n enkel gebroken ook zijn toen m'n banden en pezen flink opgerekt, het gaat nu goed maar als ze m'n enkel 1 minuut in een bepaalde stand met druk zouden duwen dan zou ik daar ws. de rest van de week last van hebben, daarom mijn vraag, hoe effectief is een buigproef?

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 13:30

m goeie vraag ja ...

wat die klei betrefd +:+
super !
al dat overtollige vocht zorgt alleen maar voor extra wrijving !!
dus beter dat dat weg is!
met peesblessures is het zowiezo het beste om altijd langer te w88 met rijden dan de veearts aangeeft
te vroeg beginnen geeft nare problemen
die van mij gooide ik een half jaar de wei op en stapte regelmatig over het harde
daarna kon ik weer gewoon L crossen met hem, die pees was knoerthard

een pees kan al wel goed lijken, maar wat xtra rust kan totaal geen kwaad
wat die buigproef betrefd , daar durf ik geen uitspraak over te doen

CarpeDiem

Berichten: 7419
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Back in Brabant!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 19:23

ik neem aan dat de dierenarts eerst alles onderzoekt, en niet meteen je paard aan een buigproef zet. waarschijnlijk maakt hij eerst een scan, en als hij het dan niet vertrouwd zal hij echt geen druk op de pees gaan zetten! Insmeren met klei of een andere koelingsgel kan nooit geen kwaad, flink masseren, dan trek je het bloed naar de pees en geneest hij sneller, maar vooral beter!! vooral doorzetten, en idd... niet te vroeg beginnen, want dan kun je er zomaar een half jaar langer uitliggen!

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 20:01

vertrouw je DA maar gewoon en als je twijfelt gewoon vragen!!

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-04 20:36

Ik was ook van plan om het echt rustig aan te doen, maar was gewoon erg aan het twijfelen over de buigproef, ik wou dat ze gelijk een scan hadden gemaakt, ik vroeg het nog, maar ze wilde het eerst aanzien, stom, ik had er eigenlijk op moeten staan dat ze er een maakte, dan weet is tenminste 100% zeker wat het probleem is.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 09:11

idd das dus een beetje laks van de veearts !

peesblessures zijn zo gemeen!
ik ben ook destijds een keer te vroeg begonnen met rijden weer
ik moest ook wel,ik zat in het laatste jaar van deurne en had mijn paard nodig
en het kon volgens de veearts
maar toch werd ie een paar maanden later weer kreupel
heel lichtjes maar
ik stapte op school wel elk vrij uur een kwartiertje met m op het harde aan de hand
na school heb ik m dus een half jaar op de wei gegooid
en regelmatig op het harde gestapt
daaran was ie weer helemaal genezen
hij had ook wel vakantie verdiend na die zware deurnetijd !

shana

Berichten: 1467
Geregistreerd: 01-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 03:37

ik zou voor alle zekerheid een scan laten maken ! ik ben geen voorstander van de buigproef want veel paarden die nog nooit hebben kreupel gelopen kreupelen wel tijdens de buigproef ! sommige da voeren de buigproef ook veel te lang uit , 1 minuut buigen is voldoende , sommige da buigen wel 2 a 3 minuten en dat is veel te lang!
veel stappen op de harde en traumeel gel smeren ! verkoelende klei is ook heel goed !

veel succes ermee

groetjes

sans6

Berichten: 7894
Geregistreerd: 12-05-04
Woonplaats: Winkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 12:15

buigproef vind ik niet een doorslaggevend iets, het hangt nl heel erg af van wie de buigproef doet en hoe dus. Als je het wil, ku je ieder paard kreupel weg laten draven uit de buigproef. Daarbij is het echt een momentopname.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 12:48

mijn E-pony met spat komt zo door de buigproef heen.....zegt denk ik wel genoeg over de buigproef Knipoog

mn gezonde paard, wel een beetje een kramptrekker, komt er niet altijd perfect doorheen, maar die is op de foto's wel 100%

dus nee, ik geloof er niet zo in

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 18:33

Nou een buigproef vind ik dus nietszeggend. 3 jaar geleden was mijn pony kreupel en toen hebben ze hem s morgens zo uit de stal getrokken en een buigproef gedaan. En toen liep hij kreupel weg, ja dank je de koekoek, het beestje was toen 24. En toen riep de veearts gelijk het is hoefkatrolontsteking. Gelul in de ruimte na wat fysiotherapie nooit meer een kreupel paard gehad.

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-04 23:01

Ik ben even zo brutaal om dit topic naar boven te schoppen Haha!

Ondertussen is de DA weer geweest, ze was zeer tevreden met wat ze zag, we moeten het natuurlijk nog steeds rustig aan doen, maar ze heeft er zeker een goed gevoel over, gelukkig hoefde ik niet over de buigproef te beginnen, want ze zei zelf al dat ze dat niet wilde doen omdat het misschien te forserend was.