Hoe maak je houtskool ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Hoe maak je houtskool ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-04 20:49

Perfect weer om te barbeknoeien de laatste tijd, maar die supermarkten hebben wel lef zeg !
Wat ze durven te vragen voor een zakje verbrand hout dan bedoel ik.

Op mijn opmerking naar een winkelbediende dat ik het eigenlijk wel erg duur vond was zijn antwoord: "tja, je kunt natuurlijk ook zelf een boom omhakken".
Toen dacht ik... inderdaad. De takken vliegen me hier om de oren soms en dat ligt zomaar voor het grijpen op het erf. Droog en wel inmiddels.

Hoe maak je daar nu op een handige manier houtskool van ?

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 21:47

Savonds kampvuur, en de volgende dag kan je de "koolstukken" in de barbeque leggen.
Maar een gas barbeque is echt veel practiser

Marije_jiplover

Berichten: 25316
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 22:45

Ethelate schreef:
Maar een gas barbeque is echt veel practiser

Praktischer misschien wel, maar ik vind het vlees gebraden op een echt houtskoolvuurtje veel lekkerder!
En veel gezelliger, Michel vindt dat fikkiestoken wel leuk, is-ie lekker bezig en heb ik lekker te eten OK dan!

On-topic: Hoe je echt houtskool kunt maken weet ik eigenlijk niet. Wij halen houtskool altijd in grootverpakkingen (25 liter) bij de makro als het daar in de aanbieding is (voor- of na-seizoen) en dan hebben we weer voor een hele zomer genoeg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 12:28

Lageveld, houtskool is gewoon wat er in de open haard achterblijft na een avondje lekker fikken Haha!
Je kunt ook een paar uur van de voren al een flink vuur aanleggen en dan later op de gloeiende kolen bbq'en.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-04 13:15

Ik snap ook wel dat houtskool nog niet uitgegloeid verbrand hout is, maar op een of andere manier zal dat toch dusdanig gemaakt worden voor produktie dat er zo veel mogelijk overblijft, b.v. door op een zeker moment af te blussen of zo.

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 14:07

Volgens mij komt houtskool heeeeeeeel diep uit de grond, gevormd door eeuwenlange druk van de rest van de grond, gecombineerd met vocht en warmte en zo....

Ik weet niet of je erge honger hebt, maar het kan dus wel een 500 jaar duren voordat je kunt barbequen op je zelfgemaakte houtkool... Haha!

edit: of haal ik nu kolen en houtskool door elkaar? Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 15:31

Elles, kan het zijn dat je Steenkool bedoelt? Haha!

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 15:38

hmmm Elles, je maakt me aan het twijfelen, ik dacht net als de rest dat het gewoon "uitgebrand" hout is...
Heb geen idee Lageveld of het nog op een speciale manier geprepareerd wordt oid. Volgens mijn schoonouders deed met in Tjechiƫ (waar ze laatst op vakantie zijn geweest) het volgende: de ene dag stookte met een vuurtje en de volgende dag gebruikte men (of het werd bewaard) het houtskool om te BBQ'en...

Wij hebben ook een gas-BBQ, maar laatst bij gebrek aan een gasfles toch met houtskool geBBQ'd. Minder praktisch, maar idd VEEEEEEEEEEL lekkerder, dat mag gezegd worden!

Jennygirl

Berichten: 4491
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 19:41

Is dat geen turf elles?

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 20:34

Nee, ik bedoelde inderdaad steenkool Haha! Blond

Thom zoekt het net even op op internet (hij zei meteen dat dat van houtskoolbranderijen kwam Haha!)

Stukje van internet:

Om houtskool te maken heb je in principe 2 dingen nodig. Namelijk hout en vuur.

Je maakt een grote stapel hout, en steekt hem in de brand. Let hierbij goed op dat er voldoende zuurstof bij kan komen. Je zou de stapel hout zo kunnen maken dat in het midden een opening is. (Dus eigenlijk een soort schoorsteen.) Ook tussen de houtstammen door moet voldoende lucht kunnen komen. Maar nu komt het grootste probleem : om goed houtskool te krijgen moet het hout niet branden maar smeulen ! Hier zit dus veel tijd in, om de vlammen te doven. Dit kan met behulp van een schep modder o.i.d.

Een beetje grote houtstapel heeft meer als een week nodig om uit te smeulen. Dus dat wordt een weekje lang steeds bij de houtstapel blijven, met als gevolg iets te weinig slaap. ( Misschien zijn er enkele vrienden die mee willen helpen.) Goed houtskool is keihard, dus niet bros, zoals je in sommige zakjes kunt kopen in de winkel. Je ziet dus wel dat het niet zo eenvoudig is om het zelf te maken. Natuurlijk is er wel goed houtskool te koop, maar dan zul je even moeten zoeken.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-04 20:38

Jennygirl schreef:
Is dat geen turf elles?


Inderdaad, dat kan turf zijn, bruinkool, steenkool en als je maar geduldig genoeg bent uiteindelijk zelfs diamant.

Houtskool is echt verbrand hout. Nadat verbrand hout houtskool geworden is gaat het verbrandingsproces nog een poosje door en blijft er uiteindelijk alleen nog een witte as over. De kunst is het proces te stoppen voordat dit gebeurt. Vanzelfsprekend kun je houtskoolrestjes uit een uitgebrand vuur peuteren, er is dan echter normaal gesproken verhoudingsgewijs al veel te veel "verast".

Mijn vraag is dus: hoe stopt men dat verbrandingsproces een beetje gecontroleerd op het juiste moment waardoor we zoveel mogelijk over houden voor de uiteindelijke barbeque Haha!

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 20:39


lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-04 23:15

Ja maar Elles, gaat dit niet over houtskool dat gebruikt wordt bij tekeningen en zo? Beetje vuurtje pesten Haha! om de houtskool maar zo hard mogelijk te krijgen ?

Ik wil gewoon zelf houtskool maken voor de barbeque; hout zat voorhanden, mogelijkheid om te stoken/branden ook.

Kortom.. hout voorhanden, stoken kan, supermarkt heeft afzetprijzen en vertelt doodleuk dat ik ook zelf een boom om kan hakken. Haha!
Nou.. die ligt al

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 13:11

Gewoon op hout BBQen!
Duurt wel wat langer voordat je vuurtje goed is maar dat maakt het ook wel leuker.
In Afrika deden we dat altijd op deze manier.
Aan het eind van de middag hout bij elkaar zoeken (goed droog uiteraard, was daar geen probleem). Onderop de grote stukken, kleine takjes bovenop.
Aansteken met wat gedroogd gras en wachten tot de grote stukken wit worden en goed gloeien.
Perfect vuurtje voor het vlees!

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 14:28

Ik zou je vuurtje alleen niet met water doven. Dan moet je je houtskool weer gaan droogfohnen Tong uitsteken