Hoe weet je of je goed les krijgt?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cowgirl

Berichten: 23740
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Hoe weet je of je goed les krijgt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-04 12:57

Hoe kun je nu voor jezelf bepalen of je goed les krijgt.

Ik heb helaas vaak genoeg verkeerde instructie gehad(zowel engels als western).Dat heeft me bijna mijn paard gekost. Hierdoor ben ik ook erg huiverig om weer aan een instructeur te beginnen .Heb heel veel twijfel of het dan allemaal wel goed gaat.

Dus hoe kun je nu weten of je daadwerkelijk goed les krijgt.

Ik rijd een beetje B nivo dus veel kijk heb ik niet. En zo zullen er met mij nog vele anderen zijn. Knipoog

Quarterh0rse

Berichten: 8491
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 13:04

misschien iemand die er verstand van heeft een les mee laten kijken, en vaak merk je het pas of het goed gaat als je voorruit gaat met je paard en alles beter gaat.
gewoon verschillende proberen en kijken met wie je goed klikt en dat je denkt dat dat wel wat is, en evt een proefles nemen als dat kan..

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 13:07

Mond op mond reclame, zoek iemand die succes heeft en waarvan jij vindt dat het paard goed loopt. En vraag aan diegene wie hun instructie verzorgt en of ze iemand voor jou weten. Vraag aan degene die je op het oog hebt of je eens een les mag meekijken.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 13:07

Ik ben ook geen top ruiter Haha!

Maar merk wel dat ik goed les krijg, van gijsenkim hier op Bokt.
Ben eerst bij haar op stal wezen kijken op welke paarden ze rijdt, gevraagt hoe ze over van alles dacht, verteld hoe mijn situatie was, wat ik wou en aan gehoort hoe ze dat aan zou willen pakken.
Klonk allemaal goed.

Zelfde instelling ook als mij, probeern zo eerlijk mogelijk te zijn tegen het paard, paard lief, wij lief paard stout, wij stout, bevalt me erg goed.

Daarbij merk ik dat we alleen maar vooruit gaan, natuurlijk moeten we afentoe een stap terug nemen, maar dat hoort er bij, het kan niet altijd perfect gaan.

De lessen hebben lekker veel afwisseling, we oefenen weleens dingen die we nog lang niet nodig hebben, gewoon om te kijken wat het paard er van vind, en hoe ze het opneemt.

Ook veel losmaak oefeningen en ik merk nu dat ze erg snel en goed reageert op mijn lichaam, als ik denk een volte te maken zit ze er al practisch op Haha!

En wat ik ook prettig vind is dat ze op ons alletwee let, het is niet alleen ik of mijn paard, het is ons samen.

Maar dat zijn dingen die ik voor mij belangrijk vind, wat jij belangrijk vind is natuurlijk weer persoonlijk.
Je merkt aan jezelf en je paard denk het beste of je les vruchten af werpt of niet.
Makkelijk is trouwens ook als je een lesgever hebt die zich aan jou kan aanpassen, ik heb een haflinger en alhoewel ze geweldig is, heeft ook zij bepaalde beperkingen, daar passen Kim en ik ons aan.
Ik ben een beginner, dus mij les geven op GP niveau heeft simpelweg geen nut Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 13:08

Dat ze duidelijk uit kunnen leggen wat je moet doen en ook de theorie erachter zodat je het snapt waarom het zo moet.
Dat ze goed op je houding letten en daarbij ook je hulpen.
Dat ze kijken of een paard ontspannen is en recht loopt (als je nooit niks over rechtrichten hoort, dan klopt het al niet)
Dat er niet meteen naar hulpmiddelen gegrepen word als het niet lukt.
Dat je voelt dat het rijden fijn gaat en je voor je gevoel ook verder komt.
Dat jij met iets in de knoop zit en zeggen, probeer dit eens dat je daarwerkelijk verschil ervaart.

Dat er meer mensen bij lessen, waar je eens kunt gaan kijken, thuis of op wedstrijd.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 13:09

je voelt meteen of het klikt of niet
en kwalitatief, als jij en je paard er beter van worden dan zit het IMO goed !
als jij regelmatig denkt ... hier ben ik het niet mee eens, en je doet de rest vd week toch op je eigen manier verder rijden, dan is de instructie dus niet goed
het systeem moet bij jou en je paard passen en wat je in de les leert moet je de rest vd week gaan oefenen , je moet dus wel je huiswerk maken

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 13:12

Ik heb ook een keer een verkeerde instuctrie gehad Boos!. Ik ging heel niet vooruit, mn pony kreeg last van zn rug, reed alleen maar een beetje rondjes. Nu heb ik een andere waar ik heel tevreden mee ben. Mn paard is licht in de hand, voorwaarts, 'aan de teugel' is niet het belangrijkste doel in de les, het paard heeft er ook lol in, en ik ben beter gaan zitten al zeg ik het zelf.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 13:17

Als ik gelukkig van het paard afstap, en het paard is vrij van stress na de les dan vind ik het goed.

Net wat RK zegt......... in de les geen hulpteugels, niet nodig........ als je dat nodig hebt om door een punt heen te komen tijdens de les ..... dan kan ik dat niet goed vinden.

Een instructeur (en niet echt een onbekende ruiter) heeft een kennis van mij geadviseerd om met slof en twee zwepen een poosje te rijden.... niet mijn manier....

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 13:18

Ik vind dat vooral een gevoelskwestie. Een trainer kan nog zo'n goede naam hebben en prijzen hebben gewonnen, als hij/zij mij niet kan uitleggen wat hij bedoelt heb ik er weinig aan. Een instructeur moet mij en mijn paard aanvoelen, kunnen overbrengen wat hij bedoelt, geduld hebben. Ik heb instructeurs gehad die het in theorie geweldig konden vertellen, op hun eigen paarden laten zien, soms misschien ook op die van mij, maar op het moment dat ik op mijn paard stap moet hij/zij het mij zelf kunnen laten doen en voelen. Een andere had meerdere Nederlandse titels op zak, kon geweldig met paarden omgaan, alleen minder met mensen. Je kunt het afmeten aan de mate waarin jij met jouw paard vooruit gaat en, ik weet niet of je wedstrijden rijdt, maar het aantal ,- en de kleur van de linten zijn misschien ook een indicatie.

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 13:24

mijn instructrice ziet eerder wat het probleem wij hebben dan dat ik het voel!
of zij ziet eerder dat mijn paardje wat uit gaat vreten,dan dat ik het aan voel komen!
en ze kan heel goed verwoorden,wat je moet voelen!
dat vind ik heel knap!

ikke

Berichten: 37539
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 13:25

Als je gaat kijken bij een instructeur, is het logisch wat er verteld wordt. Niet zozeer wat er gezegd wordt, maar het geheel, m.a.w. spreekt ze zichzelf tegen.
Is er twee-richtingverkeer. Als de instructrice alleen maar haar verhaal doet en er geen reactie uit de leerling komt, dan betwijfel ik de kwaliteit. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat alles wat een instructeur zegt meteen duidelijk is. Het stellen van een zgn controlevraag (ben ik duidelijk? Snap je wat ik bedoel?.....) is hiervoor een goed markeerpunt.
Als er een specifieke oefening gevraagd wordt, zie je dat dan ook gebeuren en hoe reageert de instritrice daarop. Hoe lopen de paarden. Met name bij de western zie ik regelmatig sloffende paarden, wat dan voor jog door moet gaan.... of paarden die bijna met de kin op de borst worden gereden onder het mom van laag-diep-rond.
Let ze op alle aspekten, zoals regelmatig van hand laten veranderen, houding van de ruiter, geen geen-gel*l-trek-'m-in-de-krul mentaliteit, afwisseling in het rijden van figuren, laat ze de leerling bij zich komen om fysiek dingen uit te leggen, stemgebruik (GEEN stemverheffing!) schreeuwen is een bewijs van onmacht, zeker in deze omstandigheden, niet te verwarren met aanmoedigen, waarbij het volume ook nog wel eens wil toenemen Haha!
Hier moet je wat mee kunnen, denk ik, al heb ik zeker niet de illusie compleet te zijn *LOL*