Een pony kopen die blind is aan een oog?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Roxy20

Berichten: 578
Geregistreerd: 19-02-04
Woonplaats: Hoofddorp

Een pony kopen die blind is aan een oog?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-04 07:56

Hallo allemaal ik heb een leuke pony gezien om te kopen alleen is ze blind aan een oog. Verder is ze kwa beschrijving perfect. Ze is blind geworden door een hooivork ongelukje en er is ook een rapport van de kliniek erover en alles. Ik ben nog niet wezen kijken.

Ik zou graag jullie meningen hierover willen weten.

Bedankt alvast.

Groetjes Roxana


Esmeralda

Berichten: 10628
Geregistreerd: 07-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 08:03

er zijn paarden in de topsport met 1 oog, als ze voor de rest goed gezond is, en jij met haar handicap denkt overweg te kunnen, zie ik geen probleem hoor. succes met je beslissing

Griendheuvels Kate onze eige Shire Topper

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 08:05

een pony die blind is aan een oog, kan vaak schrikachtig zijn !
ook met dressuur kan het zo zijn dat ze ineens de andere kant opgaat
ik ken een pony die blind is aan een oog,die liep in een manege, en tijdens de proef, als ze linksom een volte moest draaien, brak ie altijd uit naar rechts, draaide een klein rondje rechtsom en vervolgde de volte weer

springen kun je vergeten met zo'n dier
aangezien ie geen diepte kan zien
als je echt alleen recreatief wil rijden, en de prijs is ook naar dit mankement.. dan kan het evt geen kwaad

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 08:15

Geen hand vol, maar een land vol. Ik zou geen paard met een handicap kopen.

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 08:17

Een vriendin van mij had er een.
Maar het gemis van een oog leidde tot stres, en door die stres kreeg hij allemaal lichamelijke klachten. Ze wil ook eigenlijk een sportpaard (dressuur) en het is natuurlijk wel een hele handicap. Je moet ten alle tijden in je hoofd houden dat ie aan een oog blind is. Ik zou het niet doen. Het was wel een paard dat, wanneer hij 2 goede ogen had gehad, bij Anky of een andere topdressuurruiter onder de kont had gezeten.

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.

Ididit
Berichten: 1463
Geregistreerd: 09-01-04
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 08:23

crossmonster schreef:
een pony die blind is aan een oog, kan vaak schrikachtig zijn !

springen kun je vergeten met zo'n dier
aangezien ie geen diepte kan zien
als je echt alleen recreatief wil rijden, en de prijs is ook naar dit mankement.. dan kan het evt geen kwaad



heb even een paar zinnetjes uit je verhaal gehaald....
op mijn vorige manege hadden we er ook 1 met een blind oog. die reed ik op buitenritjes voorop, omdat ze zo makkelijk was en nooit schrok. die paarden zijn het gewend dat ze niets zien en draaien gewoon hun hoofd als ze iets horen. daarbij was het de beste springer van stal en werden er ook vaak springwedstrijdjes mee gedaan. misschien dat je wat langer moet aanrijden op de hindernis, maar ze kunnen het zeker wel!
maar dit is alleen mijn ervaring ermee.... ik zou zo'n paardje best kopen!

nokemi
Berichten: 1881
Geregistreerd: 03-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 08:28

Mijn vorige paard,was ook blind aan 1 oog,en totaal niet schrikkerig.
Ze is 1.65m hoog,en nu verkocht aan 2 kinderen van 10 en 11 omdat ze zo super makkelijk is.Denk dat het veelal aan het karakter ligt als een paardje wat schrikachtig is,en niet aan 1 blind oog.

HorseyLover

Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 08:34

het paard van mn vriendin heeft ook maar 1 oog... maar ze kan alles nog supper, ze schrikt nergens van, en springen doen we er ook gewoon mee! dus ik zou niet weten waarom niet..

ylva

Berichten: 1745
Geregistreerd: 08-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 08:54

Ik ken er 2 die blind zijn aan een oog, beiden hebben er geen last van(geen wondjes in de wei ed). Met rijden zijn ze ook super(met een wordt ook gewoon gesprongen). Ik ken dit paard niet, maar als je wilt gaan kijken zou ik gewoon gaan, dat oog hoeft geen probleem te zijn.

Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 09:03

crossmonster schreef:
springen kun je vergeten met zo'n dier
aangezien ie geen diepte kan zien



Och, mijn vorige pony daar heb ik mee gesprongen toen hij 2 ogen had, maar toen hij nog maar 1 oog had deden wij nog gewoon mee met de springparcourtjes. Je moet ze misschien iets meer ondersteunen, maar in veel gevallen kan het zeker wel.

Ik zou een pony met een oog zeker niet kopen, dan weet je van te voren al dat je een pony koopt die over het algemeen anders benaderd moeten worden.

Marrepar

Berichten: 13162
Geregistreerd: 23-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 09:08

Toen ik mijn eigen paard nog niet had, was mijn lievelingspony op de manege, ook met een blind oog.
Ze schrikken best snel van geluidjes enzo die aan de blinde kant zijn..

Over dat springen, hij springt anders dan met 2 ogen, vind ik Scheve mond

Zelf weten, maar ik zou nog even verder kijken.

♥ Bijou is verkocht!.. L+9 & M1+5
[TK] exclusieve RABOBANK deken

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 09:16

ik ken 2 pony's die aan een kant blind zijn.

De eerste had een meisje op de manege waar ik reed en stalde op proef gekocht. Was tijdens het proefrijden heel braaf, maar eenmaal op de manege sprong de pony steeds weg en bleef dan een behoorlijke tijd hard galoperen. Als je er heel zelfverzekerd op reed dan was het minder. (ik heb met mijn lange benen ook een paar keer op die pony gereden om de eerste spanning eruit te rijden zodat dat meisje er weer op kon) na onderzoek van hun eigen dierenarts bleek die pony blind aan een oog. Pony is niet gekocht. Te veel onrust.

Op die zelfde manege staat sinds kort een pony met maar een oog. Gaat super braaf. De vorige eigenares is te groot geworden en heeft hem aan de manege gegeven. Het oog moest eruit door een ontsteking. Er werden altijd wedstrijden mee gereden. Nu is het een favourite beginnerspony waar de gevorderden ook nog wat mee kunnen.

Beetje lang stuk zo, maar het geeft maar aan dat het ook aan de pony zelf ligt of het veel uitmaakt of niet. Je kunt altijd gaan kijken en proefrijden, dan kun je erachter komen of de pony er last van heeft of niet.


Roxy20

Berichten: 578
Geregistreerd: 19-02-04
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-04 09:41

Bedankt voor jullie reacties!! Zover ik weet is ze niet schrikachtig en kan je er ook mee springen en is ze zeer lief voor kinderen. Het is een anglo arabieren merrie van 5 jaar oud. Maar ik ga denk ik gewoon kijken, als het klikt dan klikt het. En dan is het niet moeilijk de keuze.

NienkeM

Berichten: 564
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 09:52

Ik ken ook twee paarden die aan 1 oog blind zijn en beiden vrij hoog in de sport uitgebracht worden. Dat gaat prima. 1 vd 2 is (of was) wel erg schikkerig en ook best onhandig wat nog wel eens voor ongelukjes gezorgt heeft 9ineens opzij spingen en dan dus niet kunnen zien wat daar is en dan ineens in een sloot liggen bijv. ) Maar dat gaat nu heel goed.

Ik zou gewoon gaan kijken hoe het paard is, ook als het benaderd wordt van de blinde kant ed. Verder is het natuurlijk afhankelijk van wat je wil. Wil je heel wat bereiken in de sport dan neem je een onnodig risico, ga je er lekker recreatief mee rijden, of op een lager niveau wedstrijden dan lijkt het me geen probleem mits het karakter goed is...

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 09:56

Roxy20 schreef:
Bedankt voor jullie reacties!! Zover ik weet is ze niet schrikachtig en kan je er ook mee springen en is ze zeer lief voor kinderen. Het is een anglo arabieren merrie van 5 jaar oud. Maar ik ga denk ik gewoon kijken, als het klikt dan klikt het. En dan is het niet moeilijk de keuze.


Als ik het zo hoor klinkt het heel goed. Je moet wel weten dat je zo'n paard extra stimuleren moet met eventuele 'enge' dingen. Neem haar anders een paar weken/maand op proef. Dan kun je het altijd alsnog bekijken.

Kliko

Berichten: 3026
Geregistreerd: 19-01-04
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 10:13

Gillian hier op bokt heeft ook een paard die blind is aan een oog. Misschien kun je bij haar eens informeren?

:D M2 + 8 :D

Sharlon
Berichten: 237
Geregistreerd: 23-07-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 10:26

Ken er ook eentje die blind is aan 1 oog.... Die hengst loop inmiddels Z-dressuur... Net als bij veel dieren zijn ogen niet alles! *LOL* Ze horen en ruiken heel goed.... verrassen kun je de hierdoor zelden. Jou vertrouwen in het belangrijkst en ook dit geld niet alleen voor een paard dat blind is aan 1 oog maar voor alle paardjes!

Live Life

XSantyX

Berichten: 387
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Bij Santos en Waldjo in de stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 10:39

Ik zou het denk ik wel doen als het een lief paard was, maar ik heb er toch liever een die met allebei de ogen kan zien.

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 10:52

hoi hoi..
ik HEB er eentje.. (zie profiel) .. ze is blind aan een oog, en ze staat best hoog in het bloed(veel arabische trekjes?) .
wat veel mensen zeggen over schrikachtig heid, verschild natuurlijk van paard tot paard.
Mijn pony is absoluut niet schrikachtig: buiten komen er bussen, kano s brommers enz langs.. ze schrikt nergens van. het hangt ook natuurlijk af van training, en het vertrouwen dat je je paardje geeft.

over het rijden betreft, daar had ik wel vaak moeite mee,. ze ging nogal eens wat harder als je op haar blinde hand reed. maar wat goed werkt is vooral dit soort pony s op stem trainen.
waar je wel op moet letten is dat je pony niet vast raakt aan haar blinde kant. gewoon doen alsof je op een *gewoon* paard rijd.

springen is inderdaad wat moeilijker. mijn pony sprong altijd gigantisch hoog, om er zo zeker van te zijn dat ze erover heen kwam. vaak als ik gewoon eerst een paar rondjes om de hindernis reed, waardoor ze hem kon zien, ging het beter.

ook met gewoon de omgang is het iets anders, is je pony schrikachtig aan haar blinde kant, moet je eerst alles laten zien enz.
mijn pony is aan haar rechter oog blind, en ik merk dat ik eerst alles links doe, en haar ook automatisch van de linkerkant benader, ik altijd praat met haar, en ik het raar vind als ik bijvoorbeeld met een ander paard loop wat wel gewoon is.(wennen hoor!)

ik moet zeggen, als jij jou paardje genoeg vertrouwen geeft, zijn er absoluut geen nadelen aan, juist voordelen!

om mijn verhaal nog even langer te maken:
pepper(mn pony ) is blind geraakt omdat ze als veulentje achter haar moeder aanliep. haar moeder trok een koets, ze is aan de kletter gegaan en de koets schoot los, de boom van de wagen heeft zich in pepper s nek geboord, en de zenuwen die daar lopen hebben haar oog verlamd.

veel succes!

start paardensport Zie profiel voor meer info

Roxy20

Berichten: 578
Geregistreerd: 19-02-04
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-04 11:21

Bedankt voor al jullie reacties ik heb hier zeker wat aan!!


geral

Berichten: 3604
Geregistreerd: 25-08-01
Woonplaats: hm niet belangrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 11:30

crossmonster schreef:
een pony die blind is aan een oog, kan vaak schrikachtig zijn !
ook met dressuur kan het zo zijn dat ze ineens de andere kant opgaat
ik ken een pony die blind is aan een oog,die liep in een manege, en tijdens de proef, als ze linksom een volte moest draaien, brak ie altijd uit naar rechts, draaide een klein rondje rechtsom en vervolgde de volte weer

springen kun je vergeten met zo'n dier
aangezien ie geen diepte kan zien
als je echt alleen recreatief wil rijden, en de prijs is ook naar dit mankement.. dan kan het evt geen kwaad



ben ik het niet mee eens, een goeie opgevoede pony doet dat niet
Onze Karnaval is bijna M2 dressuur, geen enkel probleem op wedstrijden en zelfs niet met springen, we springen er thuis gewoon mee Haha!
Hij is aan de rechterkant blind

Je moet alleen voorzichtig zijn met benadering van rechts, dan kan hij tegen je op lopen omdat hij je niet ziet Haha!

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 11:31

Een paard wat blind is aan één oog, hoeft absoluut geen belemmering te zijn.
Ik heb zelf ook enkele paarden gekend die blind waren aan één oog. Waren allemaal hele brave en rustige dieren.
Ik zal zo'n paard je dus zeker niet ontraden Lachen

XSantyX

Berichten: 387
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Bij Santos en Waldjo in de stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 11:37

Roxy20 schreef:
Bedankt voor al jullie reacties ik heb hier zeker wat aan!!

Ga je haar kopen Haha! ? Of moet je ook nog kijken? Ik zou iig wel even gaan kijken hoor !

Roxy20

Berichten: 578
Geregistreerd: 19-02-04
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-04 12:25

Hoi XSantyX ik moet nog gaan kijken ik wil zondag gaan kijken. Ik heb wel een foto alleen weet ik niet hoe ik die hierop krijg. Ik ga ook even kijken hoe het is met haar vanaf de kant waar ze blind is, maar ze lijkt me wel heel erg leuk verder!! groetjes Roxana

Amanda_T
Berichten: 5950
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 12:31

Ik dek dat je haar best kan kopen, als de prijs er iig naar is. Eb ze voldoet verder goed aan je eisen. Ik zou wel gaan kijken hoor, misschien ben je in 1 oog opslag helemaal verliefd . Laat je weten hoe het afloopt? Lachen Succes


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 2 bezoekers