dagje manege,tsss

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

dagje manege,tsss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-04 20:58

dus vandaag ging ik zoals iedere week gaan rijden
met die hitte zouden we buiten gaan rijden, ik op het paardje waar ik elke week mee rij
dus ik helemaal happy, met hedera buiten, zij is zo heel rustig, en je kunt haar zo echt met losse teugel rustig laten stappen, en genieten
dus ik ga naar de stallen, haal haar uit haar box
het eerste wa ik zag was een snee dwars over haar ribben van een 20 tal cm
ik dacht kga het dan straks ontsmetten

(beetje vrije manege,,iedere ruiter zorgt voor zen paard voor en na de les, krabt hoeven, controleert op wondjes en ontsmet indien nodig,nu weet ik dat dat regelmatig vergeten wordt, dus poets ik haar iedere week mooi, pluis haar staart uit, kuis ogen en neus uit,geslachtsdelen kuis ik ook af, en wondjes ontsmet ik,dat doe ik zeker bij hedera, dutske, en sinds kort ook bij een nieuwe, als ik t(ijd heb controleer ik de rest ook eens vlug) Lachen

dus ja, ik poets verder, ik buk me om de singelplek te controleren
een heel ei erop, en een deel ligt helemaal open, (zeker een cm of 8)
langs de andere kant ok een paar wonden
vroeg ik aan een van de meisjes die daar rondlopen,zegt ze van,steek een handdoek tussen Knipoog
ik voelde me er niet gerust in, twas toch een beetje groot, vraag ik aan bart (lesgever)
ofdak er wel op zou kruipen, *gelukkig* zei die van niet

reden van de wond:
gisteren warm weer, lederen (niet zo goed onderhouden) zingel, en ve die ertussen zat
gaan schuren door het zweet...
ze heeft veel rimpeltjes achter haar ellebogen, dus trek ik ieedere keer de voorbenen vooruit om dit te vermijden

dus ik ontsmet alles en gaan rijden met een andere pony
kheb dan na de rit het nog gekoelt met een icepak(halfuur)
zalf opgesmeert
en ondertussen de andere wonden ook meegenomen
dusja, daar ging mijn buitenritje met hedera
wel niet te geloven hoe braaf ze is
ik denk dat dat toch redelijk zeer moest gedaan hebben, en ik mocht daar met dat ice pack gerust opzitten, en duwen, zalf opsmeren
nu en dan keek ze eens om wat ik deed, en voor de rest Lovers

ik dan gertie uit de wei gehaald
het begon al bij het opzadelen, draaien, en bokken in mijn richting
ikerop in de buitenpiste
braaf
ze willen aansingelen
ze begon al te bokken
nog een paar keer ter plekke gebokt, het enige dat ik kon doen was mijn hakken erin zetten en kop omhog trekken
als ze stil stond deed ik beide eg/los
uiteindelijk vertrokken we naar buiten, madam begon weer
ze is dan al half bokkend de piste uitgcrost naar haar weidegenoot, die voorgestoken, en heel de tijd gedraafd
da was heel de weg soort van draven, springen, huppelen weet ik veel
nu en dan als ik teveel in haar mond zat een bok, en nu en dan proberen de voorganger voorbij te steken

uiteindelijk had ik dan door, dat zolang ik lange teugel gaf, en uit haar buik bleef ze niet veel doet
en om trager te doen gaan regelmatig neepjes/rukjes te geven, dat dat nog het beste werkte
we reden dan tussen 2 maisvelden, ik was aan het denken, dat zebraaf is en dat ik me kon ontspannen, BOK BOK, weer vooruit, in het achterste van men voorganger, die ook vooruit, de hele reek door Haha!

naja, was wel leuke rit, maar niet echt een prototype van een buitenrit
ik voelde me nl niet echt op men gemak zulle
met zon bommetje onder de kont
en je kunt daar echt niet op zitten in draf
lichtrijden is een fiasco,doorzitten ook (terwijl ik toch met de meeste paarden de 3 gangen kan uitzitten, en sommige goed aan het lopen krijg)
zet een topruiter erop en het is net een beginner Haha!

naja, leuk dagje in de manege dus
dan dutske nog afgesponst (had ook meegelopen)
de nieuwengepoets en zijn staartje uitgepluis (heel kort staartje, deel afgschuurd, manen ook half afgeschuurt)
paarden helpen in de wei zetten, en dan terug naar huis Haha! Haha!

kvond het van die drukking toch nog het ergste, das zoeen (die ermee gereden heeft gister)
10 minuten voor de les zadel erop, na de les zadel eraf, en vlug iets gaan drinken, paard bezweet op stal
niet afgesponsd of niets...
daarom dak nu de zondag rij...


ps:sorry voor eventuele typfouten Haha!

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 21:16

Jeetje wat een dag en rit in die hitte. Goed van je dat je die paardjes goed in de gaten houd.

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-04 21:21

inderdaad, twas warm
men zadeldoek is ook gewoion zeiknat, van die pony,naja, kheb het overleefd Haha!
de paarden in de gaten hou doe ik altijd,
maar ik heb al bedacht, dat als ze volgende week weer gaan rijden op hedera, dat dat vlug weer gaat openliggen
dus ik ga van de week eens naar den euroshop, kijken om een singelbontje, is niet al te duur
maar past dat wel rond een dynamisch gevormde singel?

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-04 21:22

nu ik het herlees, klinkt echt als een pennyverhaal Haha!
ik red een paardje van veel pijn, en kruip dan op een bokkende pony, die ik wel in de hand kan houden zeker Haha!

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 21:36

nee joh gekkie geen pennyverhaal. Gewoon een verslag van je dag. Ontvoer de singel gewoon mee naar de ruitershop om te passen. Succes hoop dat de wond gauw dicht gaat kan een gemene plek zijn zo'n dun stuje huid daar.

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-04 00:33

het is juist daarom, als die wond genezen is gaan ze er direct weer een zadel op pleuren, dat weet ik nu al
ik heb vandaag de singe een beetje proper gekuist, maar ze is daarmee niet soepeler he, khed geen ledervet of niks,dusja
en als ze weer met die singel rijden ligt het binnen no time weer open...
tis anatomisch gevormde singel, kon niet op het juiste woord komen
Haha!

Liesje_Lover

Berichten: 6861
Geregistreerd: 03-11-02
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 07:59

Wat een dag zeg... Fijn dat jij een beetje de op die paardjes let, je zorgt goed voor ze voor zover ik dat zo kan beoordelen Lachen
Hopelijk blijft die wond niet al te lang voor d'r

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-04 07:59

ze krijgt minimaal een week rust
hopelijk wachten ze tot het helemaal genezen is...

XSantyX

Berichten: 387
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Bij Santos en Waldjo in de stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 11:47

Dat bovenste klinkt niet erg lekker... Hopelijk word het snel weer beter!

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 12:10

Ik denk dat een bontje behoorlijk prijzig zal zijn *tenminste, toen ik er eens naar ging kijken kostte het aardig wat*, misschien dat je beter een nieuwe singel kan kopen?

En misschien een briefje aan haar box hangen dat ze haar benen eerst naar voren moeten trekken omdat ze anders weer wondjes heeft?

Jammer dat je lekkere rustige rit niet door ging, maar ja, geloof dat het mooie weer nog wel even aan houdt dus als je geluk hebt kan je binnenkort echt genieten Knipoog

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-04 12:38

ik zal eens de prijzen vergelijken, en dan zien wat mij het beste gelijkt
een nieuwe singel zal waarschijnlijk beter zijn, met dat die lederen een anatmische is, en een bontje gaat daar niet mooi rond passen Scheve mond

een briefje, ik denk niet dat ze daar zo content mee zullen zijn Haha!
tis nog altijd een manegepaard he Scheve mond

hopelijk gaan we nog eens naar buiten
het was wel leuk hoo, tis dat niet
maar da was heel de tijd klaar ziiten, lange teugel, benen erit, maar wel klaarzitten als ze weer eens begon te bokken om het op te vangen zonder in de dijk te liggen
(ik heb dus met de pony bijna 3 keer in den dijk gegleden he Boos! ,dat die zen benen opheft Haha! )
kheb mij voor zondag opgeschreven met hedera, is het dan nog niet beter dan ga ik wel op de nieuwe grijze, dat het mooi kan genezen...