Weer beginnen na peesblessure...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nikita

Berichten: 950
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Velp

Weer beginnen na peesblessure...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-02 14:56

Lijkt mij dat je de eerste weken na een peesblesure met het rijden niet van de hoefslag afkomt, hooguit een keertje van hand veranderen over de diagonaal..

Het is toch zo dat je de pezen dan absoluut nog niet mag belasten met kleine voltes en wijkoefeningen??
Laatst bijgewerkt door Nikita op 11-03-02 15:19, in het totaal 2 keer bewerkt

Wie met beide benen op de grond blijft staan, komt niet ver..


Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-02 14:58

Dat lijkt mij ook. Wat in ieder geval wel heel goed is is stappen op de harde bodem om de pezen sterker te maken. Ook het rijden in een zware / mulle bak is niet zo goed.

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-02 15:20

Ik ben dat wel met je eens. Ik heb helaas mijn paard moeten laten inslapen door peesproblemen. Ik ben er nu heel erg voorzichtig in geworden.

Ik zou lekker op de hoefslag blijven en rustig weer het werk gaan opbouwen!!

Maar euh.......daar heb jij hopelijk met je paard toch geen last van he!! Knipoog

Op zoek naar de zon!!!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-02 15:30

Lekker naar buiten, veel rechtuit stappen op een stevig bodem. Is ook leuker voor je paard dan alleen maar die saaie rondjes in een bak.

Nulla tenaci invia est via

Nikita

Berichten: 950
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-02 15:49

Nee hoor Dimple, mijn beessie is gelukkig prima in orde. Ik had het gister met een vriendin over wat de beste manier zou zijn..

Wie met beide benen op de grond blijft staan, komt niet ver..

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-02 16:11

Ga lekker met hem naar buiten! In de bak heb je na elke 40 of 20 meter weer een bocht zitten... Vermijd zwaar of mul zand of modder. Lekker lange stukken lopen, en veel over de harde weg stappen. In het begin niet teveel draven of galoperen.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-02 17:19

Je moet dan wel de mogelijkheid hebben om naar buiten te gaan Verward . Plus als je een beetje paard hebt zal hij best blij zijn dat hij aan het werk mag. Dus lijkt mij naar buiten gaan geen echt veilige optie. Ik heb de nodige mensen bij ons zien vliegen omdat ze weer mochten rijden na een peesblessure van maanden en dat was gewoon in de bak Verward .

Ik zou op de hoefslag blijven en mooie lijnen rijden. Als je paard goed hersteld is van zijn pees mag hij best weer voltes maken maar dan van normale grote.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS


Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-02 17:43

Nou, dan heb ik zeker geen 'beetje paard'. Wel een opgevoed paard. Ho is ho, dribbelen mag niet. Punt. Ben daar heel streng en duidelijk in.
Ben altijd gewoon naar buiten geweest, ging prima, de eerste paar keer er weer op in de bak en dan na 3 dagen ofzo gewoon naar buiten. Ze zullen best een beetje vrolijk zijn, om zich heen loeren en eens een dribbeltje maken, maar niet erger dan in de bak.

Nulla tenaci invia est via

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-02 17:56

Ik heb zeker een goed opgevoed paard alleen met altijd veel energie. Ik wandel nu bijna 2 weken de laatste dagen kan ik het eigenlijk geen wandelen mee noemen want hij wil zijn benen strekken ipv netjes naast me lopen en terecht. Dus moet je indenken wat dat is als ik na 6 weken eindelijk weer op zijn rug mag ?? Bommetje dus dan ga ik zeker niet naar buiten Verward .

Ik sta op een grote stal waar regelmatig paarden met blessures staan en ik heb nog niet iemand meegemaakt die na een lange blessure gelijk naar buiten gaat omdat het beter is ??? Die persoon wil denk ik zijn nek breken. Veiligheid boven alles zeker voor je paard.
Vooral als je te maken hebt met medeweggebruikers die het woord "paard" nog steeds niet snappen en vol gas of met knetteren uitlatten voorbij komen. Nou fijn rijden na een peesblessure.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-02 18:36

Dan mag je wel eens naar z'n voer kijken als hij nu al op je nek springt!

Gipsy heeft 3x een peesblessure gehad (iedere keer een ander been) dus ik denk dat ik zo langzamerhand wel weet waar ik over praat. Na 3 maanden stappen was zij nog gewoon braaf en hanteerbaar (soms na een correctie), terwijl het allesbehalve een doods paard is. In de bak is zij juist narrig, reageert dan heel sterk op de andere paarden en scheurt dan weg, loopt te etteren en te stuiteren, gewoon omdat ze zich verveeld en dan iedere keer die bocht, lekker voor zo'n pees. Buiten, in d'r eentje heeft ze dat helemaal niet, veel relaxter, is wat te zien, afleiding, ze heeft het niet zelf spannend te maken, veel beter voor d'r benen ook en ik heb nou niet bepaald het idee dat ik levensgevaarlijk bezig ben, verre van dat. Ze is superverkeersmak, verkeer boeit 'r echt niet. Een ambulance compleet met sirene terwijl ik onder een viaduct ben, galmt zo lekker, ze kijkt om, knippert 3x met d'r ogen en wappert eens met haar oren en loopt zo door. (terwijl ik 7 kleuren scheet Haha! ).

Nou scheelt het misschien ook dat zij gewend is om minstens 3x per week op de hei te komen, dat schijnt tegenwoordig ook iets uitzonderlijks te zijn, veel paarden zien weinig meer dan de binnenbak omdat er getraind moet worden (voor het gemak wordt even vergeten dat dat buiten ook gewoon kan), dus dan willen ze wel als ze naar buiten mogen. Zeker als ze stil gestaan hebben. Voor haar is buiten rijden net zo normaal als binnen rijden, dat scheelt waarschijnlijk een heel stuk.

Nulla tenaci invia est via

Noukie
Berichten: 10939
Geregistreerd: 27-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-02 19:00

Margreet schreef:
Nou scheelt het misschien ook dat zij gewend is om minstens 3x per week op de hei te komen, dat schijnt tegenwoordig ook iets uitzonderlijks te zijn, veel paarden zien weinig meer dan de binnenbak omdat er getraind moet worden (voor het gemak wordt even vergeten dat dat buiten ook gewoon kan), dus dan willen ze wel als ze naar buiten mogen. Zeker als ze stil gestaan hebben. Voor haar is buiten rijden net zo normaal als binnen rijden, dat scheelt waarschijnlijk een heel stuk.


beetje makkelijk om te zeggen he, dat veel mensen alleen maar binnen rijden en vergeten dat je buiten ook kan trainen. Ik kan me voorstellen dat het erg leuk is om 3x in de week buiten te rijden, maar hier bij ons in de buurt is er toch wel erg weinig bos en om nou es leuk een uur heen en een uur terug langs een superdrukke weg in omgeving amsterdam te moeten voor een rondje (dichstbijzijnde) park van amper 30min rijden en je bent er weer uit vind ik toch wat ver gaan.

en daarnaast, over voer en fris zijn gesproken, mijn pony kan op alleen hooi en normaal, simpel een uur beweging op een dag nog helemaal vrolijk zijn, ook niet vreemd bij een volbloed.

Ik ben het wel met je eens dat buiten, rechte lijnen, stevige bodem het beste is en als dat tot de mogelijkheden behoort moet je daar ook zeker voor kiezen, maar ga niet mensen aanvallen omdat het in hun situatie toch echt veel verstandiger is om voorzichtig in de bak te blijven omdat het paard (anders) alle kanten op vliegt.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-02 19:19

aanvallen? Verward Verward
Dat jij je nou genoodzaakt voelt tot verdediging......

Nulla tenaci invia est via

Noukie
Berichten: 10939
Geregistreerd: 27-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-02 19:25

..hm, ok, ik heb je reacties verkeerd opgevat, sorry..
Laatst bijgewerkt door Noukie op 11-03-02 19:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-02 19:41

Peesblessures kom je tegen in allerlei gradaties. Bovendien wordt er al snel van een peesaandoening gesproken ook al is er alleen last van een slijmbeursontsteking.
Voor een overrekking van een pees staat normaliter 6 weken rust waarvan 2 weken stappen over het harde aan de hand, daarna 2 weken stappen onder het zadel en daarna 2 weken rustig aan beginnen met het invoeren van een drafje en later een galop. Als je te maken hebt met een peesblessure waarbij een groot gedeelte van het weefsel is afgescheurd heb je al snel te maken met een jaar of 2 tot 3 rust en dan is het nog maar af te vragen of het paard daarna bruikbaar zal zijn voor het werk. Dus wat je de eerste weken na de blessure doet is helemaal afhankelijk van de aard van de blessure.
Wat altijd erg belangrijk is dat je de kwaliteit van de bodem goed in de gaten houdt. Een zware en onregelmatige bodem doet meer kwaad dan een paar pasjes zijwaarts. Daarom ben ik er ook geen voorstander van om hele stukken door het bos te gaan stappen.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-02 21:00

Toen Iwaldo 3 maanden alleen mocht stappen was ie niet te houden. Waar het normaal altijd een slomig paard is, liever lui dan moe Haha!, was ie toen hyperactief. Het voer hadden we al geminderd, dus daar lag het niet aan. Het was meer dat meneer er gewoon heel erg van houdt om af en toe eens de benen te strekken en lekker te galoperen. Naast me lopen wilde ie niet, dan sprong ie boven op me. Erop was ook een risicovolle onderneming, aangezien hij het erg leuk vond om na een harde schreeuw een poging te doen om toch te bokken en weggaloperen.

En echt, Waldo is normaal echt súper rustig. En komt ie ook minstens twee keer per week in het bos. Dus Margreet, ik denk dat het aan het karakter van je paard ligt ipv de opvoeding of voer... jouw paardje vind staooen buiten blijkbaar geen probleem, terwijl Wal echt ontploft (en dan heb ik liever dat ie dat binnen doet ipv buiten Haha!)

Overigens hebben we een paard gehad dat we wel aan de longe deden na een peesblessure en herstel, daar kon je gewoon niet zomaar opzitten (of je wilde je nek breken en het paard circuskunsten laten uithalen) daar maakten we de cirkel zo groot mogelijk van. Je moet roeien met de riemen die je hebt... als je een paard hebt waarmee je buiten lange stukken op het harde kan stappen, zeker doen. Maar dat is helaas niet altijd mogelijk...

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-02 22:00

Laura schreef:
Je moet roeien met de riemen die je hebt... als je een paard hebt waarmee je buiten lange stukken op het harde kan stappen, zeker doen. Maar dat is helaas niet altijd mogelijk...


Klopt, je moet het proefondervindelijk uitzoeken. Niet alleen waar, maar ook hoe je je paard weer voorzichtig kunt optrainen. Het ene paard wordt juist rustig van iedere dag hetzelfde, de volgende zal veel afwisseling nodig hebben. . En willen ze juist met anderen lopen of worden ze daar alleen maar opgewonden van, enz. enz. Je moet dat gewoon een beetje uitzoeken, er is niet 1 manier.

Fitzroy

Berichten: 25092
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-02 00:19

Ik denk dat idd ieder paard weer anders is. Mijn paard was zelfs onder de muisjes en met slofteugel bijna niet tot stappen te bewegen.
Hij ontplofte in een binnenbak al dus dat zou echt niet verstandig zijn om daar mee naar buiten te gaan.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-02 15:58

Ik kreeg na flair haar peesblessure, het advies van de DA om op het harde op te bouwen. Aangezien Flair ongelooflijk blij was dat ze weer wat mocht doen, was dit absoluut niet veilig. Flair stond onder een hoge dosis kalmeringsmiddelen en was nog knettergek.

De da heeft toen gezegd dat ik voor de veiligheid maar binnen op moest bouwen.
Maar het best is dus lange rechte stukken op het harde.

Nikita

Berichten: 950
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-03-02 18:01

THANKS we zijn eruit!!

Wie met beide benen op de grond blijft staan, komt niet ver..

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-02 20:56

Prisca schreef:
Ik heb zeker een goed opgevoed paard alleen met altijd veel energie. Ik wandel nu bijna 2 weken de laatste dagen kan ik het eigenlijk geen wandelen mee noemen want hij wil zijn benen strekken ipv netjes naast me lopen en terecht. Dus moet je indenken wat dat is als ik na 6 weken eindelijk weer op zijn rug mag ?? Bommetje dus dan ga ik zeker niet naar buiten Verward .

Ik sta op een grote stal waar regelmatig paarden met blessures staan en ik heb nog niet iemand meegemaakt die na een lange blessure gelijk naar buiten gaat omdat het beter is ??? Die persoon wil denk ik zijn nek breken. Veiligheid boven alles zeker voor je paard.
Vooral als je te maken hebt met medeweggebruikers die het woord "paard" nog steeds niet snappen en vol gas of met knetteren uitlatten voorbij komen. Nou fijn rijden na een peesblessure.


precies, hij kan wel opgevoed zijn met veeeeeel energie! heb ik ook met mijn pony!

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-02 21:53

Een paard dat ik ken (Pandour) had ook een peesblessure en toen hij er vanaf was, mocht hij dus niet in een bak. Dus ging ze altijd op de wei rijden (zaten geen kuilen in) in het begin alleen maar stappen, toen een klein beetje draf en zo heeft ze het opgebouwd en eind april gaat ze weer wedstrijden rijden! Nu maar hopen dat Pandour z'n been goed blijft, want hij stond al een jaar stil voordat hij weer aan het werk mocht...

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 10:38

flair schreef:
Ik kreeg na flair haar peesblessure, het advies van de DA om op het harde op te bouwen. Aangezien Flair ongelooflijk blij was dat ze weer wat mocht doen, was dit absoluut niet veilig. Flair stond onder een hoge dosis kalmeringsmiddelen en was nog knettergek.

De da heeft toen gezegd dat ik voor de veiligheid maar binnen op moest bouwen.
Maar het best is dus lange rechte stukken op het harde.


Bij veel paarden werkt kalmeringsmiddelen juist niet.

Ik probeer hem zo lang mogelijk zonder te houden met ben ik bang dat hij helemaal rare bewegingen gaat maken en zijn pees helemaal verknalt.

Ik hou hem zoveel mogelijk in de omgeving waar ik normaal ook rij dus veel buiten zelfs als het regent. Hoe meer het gewoon is hoe beter. Vooral als ik er zo weer op mag Haha! .

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 15:42

prisca, ik heb het ook eerst zonder geprobeerd, maar ze was zo gek dat de dierenarts vond dat we toch kalmeringsmiddelen moesten gebruiken.

En.. ik snap niet waarom je juist bang bent dat je paard zijn pees weer kapotmaakt met kalmeringsmiddelen. Het is toch om te kalmeren, het verdoofd niet.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 16:28

Het nadeel van dat soort middelen is dat ze rustig in hun lijf worden maar niet in hun koppie. Ik heb dat al eens met Sedalin meegemaakt hij werd erg agressief ervan was wakker in zijn kop maar zijn lijf wilde niet. Was niet echt veilig. Als hij zich door de kalmeringsmiddelen happy gaat voelen heb ik pas echt een probleem want dan wordt hij druk en gaat rare sprongen maken aan het touw.

Dat lijkt me niet gezond voor hem en zijn been.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 21:04

oh ja, nou dat wat bij Flair niet het geval. Ze was gewoon gek in haar hoofd en in haar lijf. Ik had zeker niet het idee dat de middelen haar tegenhielden om maf te doen. Alleen de eerste week dat ik het gebruikte hielp het.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 34 bezoekers