Help! Problemen met het hoofdstel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marinke

Berichten: 2584
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Eelde

Help! Problemen met het hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-04 11:07

Ik heb sinds vrij kort nu leasepony Romeo. Een hele lieve pony, alleen is het hoofdstel een groot probleem voor mij. Met opzadelen gaat alles prima, maar zodra ik met het hoofdstel aankom gaat ie raar doen. Hij draait zn ogen weg, begint te trillen, te draaien en probeert weg te komen, een aantal keren heeft ie zelfs gesteigerd. Daar ben ik heel erg door geschrokken en ik ben nu bang om het zelf te doen.
Anderen lukt het wel, daar doet ie ook zo bij maar zij zijn niet bang en als ze rustig blijven dan geeft ie zich vrij gauw redelijk 'gewonnen' en als het hoofdstel eenmaal echt over zijn oren is is ie bijna gelijk weer helemaal rustig.

Maar ik kan het niet altijd door anderen laten doen. Zeker nu in de vakantie tijd ben ik bijna altijd alleen met hem en in de toekomst zal ik ook niet altijd iemand mee kunnen hebben. De staleigenaar die wil met alle plezier helpen, maar dat gaat dan op een ruwere manier, die man heeft duidelijk niet geleerd hoe je normaal een hoofdstel om doet. Dus ik denk niet dat dat er voor Romeo beter op wordt dan, al is ie daarna als het hoofdstel eenmaal gedaan is ook gewoon weer rustig.

Het heeft volgens ons geen medische oorzaak, hij is nagekeken door de DA en zn kiezen zijn ook wat bijgevijld. Wel is ie sinds ie hier staat een paar keer aan het touw gaan hangen als ie vastgebonden stond, en in stalheeft ie ook vast een keer zn hoofd gestoten aangezien ie vooral in het begin niet goed alleen op stal kon staan, dan werd ie helemaal gek.
Pijn aan zn hoofd lijkt ie niet te hebben, ik kan overal aankomen en op drukken. Sommigen denken dat het gewoon opstandig gedrag is, onder het rijden uitkomen, ik weet het echt niet.

hoe kan ik dit het beste aanpakken? Vandaag wil ik gaan rijden, maar dikke kans dat ik dus alleen ben...

Sabbientje

Berichten: 4700
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 11:19

Het klinkt of hij slechte ervaringen heeft met het indoen van een hoofdstel.

Blijf vooral rustig, word niet boos op hem dit kan het alleen maar erger maken.

Als je hem los opzadeld in stal kun je hem een halster omdoen voordat je het hoofdstel omdoet dan kan hij in ieder geval niet wegdraaien als je het hoofdstel pakt.

Als het echt niet lukt kun je het hoofdstel een keer over het halster aandoen.
Heb ik namelijk ook wel eens moeten doen met een manegepaard.

Ga oefenen met het hoofdstel indoen.
Doe het hoofdstel gewoon een keer zomaar in en uit, beloon hem goed als hij braaf blijft staan. bijv. met een lekker snoepje

Als hij ooit een slechte ervaring heeft gehad met het hoofdstel indoen, is het altijd moeilijk om hier een goede ervaring van te maken.

Neem veel rust, geduld en word vooral niet boos en het aller belangrijkste niet slaan.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 11:20

Het hoodfstel over het halster doen? Dan kun je je paard vast laten staan terwijl je een hoofdstel omdoet. (paard moet natuurlijk niet omhoog komen, de boel slopen of wat dan ook, dus daar wel even rekening mee houden).
Zelf niet bang zijn, want volgens mij zit daar het grootste probleem.

Wat ook nog wel eens wil helpen is zonder neusriem, 1 bakstuk losmaken, frontriem achterwege laten, halster om laten. Je doet eerst het bit in de mond, en schuift dan heel voorzichtig het kopstuk achter de oren en maakt dan het bakstuk weer vast. Als je zo gaat rijden, dan moet je wel een stille hand hebben, je hebt geen neusriem, geen frontriem, alleen een bitje. Als je teveel trekt, dan trek je het bit door de mond. Deze methode wordt wel eens gebruikt voor paarden die het echt eng vinden om iets over de oren getrokken te krijgen. Je kunt ze op deze manier rustig aan gefriemel laten wennen.
Een derde mogelijkheid is de praam. Deze omdoen, aan het halster vastknopen, hoofdstel over het halster doen (of je moet heel handig zijn om het halster eerst af te doen en dan het hoofdstel om te doen). Juist gebruik van de praam is heel belangrijk, zelf rustig blijven. Gezien het feit dat je zelf angstig bent zou ik dit niet aanraden.

Marinke

Berichten: 2584
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Eelde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-04 11:22

Bedankt voor je reactie Sabbientje. Alleen passen we al die dingen al toe Knipoog en het lukt me niet om het hoofdstel in te doen, als ie stevig bij zn hoofd vastgehouden word begint ie zoiezo zich los te rukken, lukt dat niet dan zal ie omhoog komen. Voor hem zou het het beste zijn als het maar vaak genoeg door een ervaren iemand werd gedaan, zodat ie het vertrouwen terugkrijgt en dat ik het dan nog eens kan gaan proberen, maarja.. dat gaat nu niet echt. Het is echt dat ik niet durf door te zetten, ik schrik van zn gedrag bij het hoofdstel, en trek me gelijk terug...

Marinke

Berichten: 2584
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Eelde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-04 11:25

germie schreef:
Het hoodfstel over het halster doen? Dan kun je je paard vast laten staan terwijl je een hoofdstel omdoet. (paard moet natuurlijk niet omhoog komen, de boel slopen of wat dan ook, dus daar wel even rekening mee houden).
Zelf niet bang zijn, want volgens mij zit daar het grootste probleem.

Wat ook nog wel eens wil helpen is zonder neusriem, 1 bakstuk losmaken, frontriem achterwege laten, halster om laten. Je doet eerst het bit in de mond, en schuift dan heel voorzichtig het kopstuk achter de oren en maakt dan het bakstuk weer vast. Als je zo gaat rijden, dan moet je wel een stille hand hebben, je hebt geen neusriem, geen frontriem, alleen een bitje. Als je teveel trekt, dan trek je het bit door de mond. Deze methode wordt wel eens gebruikt voor paarden die het echt eng vinden om iets over de oren getrokken te krijgen. Je kunt ze op deze manier rustig aan gefriemel laten wennen.
Een derde mogelijkheid is de praam. Deze omdoen, aan het halster vastknopen, hoofdstel over het halster doen (of je moet heel handig zijn om het halster eerst af te doen en dan het hoofdstel om te doen). Juist gebruik van de praam is heel belangrijk, zelf rustig blijven. Gezien het feit dat je zelf angstig bent zou ik dit niet aanraden.


Bedankt voor je reactie, volgens mij speelt mijn angst idd ook erg mee, bij anderen is ie ook moeilijk maar die schrikken er niet voor terug.
Ik rijd al zonder frontriem en neusriem, dat heeft mn instructrice al aangeraden, dat maakt het al wel wat makkelijker. Woensdag komt mn instructrice me helpen, dan gaat ze me zelf het hoofdstel om laten doen en kan ze als het niet lukt/mis gaat inspringen.

Vaststaan kan ie trouwens niet, zodra ie merkt dat ie vaststaat gaat ie hangen, steigeren, zodat het touw of halster knapt en hij weg kan komen.

Marinke

Berichten: 2584
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Eelde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-04 11:48

Nou heb ik nog een optie, als het vandaag niet lukt, wat kan ik dan het beste doen?

Halster omdoen en gewoon met halster rijden, of toch door de staleigenaar laten doen? Dat gaat niet met grof geweld hoor, maar wel op een beetje 'onhandige' manier die iets minder fijn voor romeo is. Maar aan de andere kant, als het hoofdstel in is, is het echt weer goed, dan is ie weer rustig en kan ik gewoon rijden, het hoofdstel afdoen is ook helemaal geen probleem achteraf.
Woensdag komt mn instructrice me helpen en ik hoop dat ik het daarna dan zelf kan!