Voorzeggen tijdens proef

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Voorzeggen tijdens proef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-04 16:14

Ik was pas invalringmeester en er reed daar iemand een proef. Bij B had ze natuurlijk de voorlezer staan, maar bij A stond iemand echt aanwijzingen te geven. Elke keer als het paard bij A liep, zodat het paard tussen haar en de jury was, gaf ze echt opmerkingen als; iets korter pakken, meer oprichten, vergeet niet recht te stellen.
Het leek wel of ze les kreeg!
Dat je af en toe laat merken dat het goed gaat ok, maar dat meisje reed die proef alles behalve zelf.
De jury kon het niet zien zo slim waren ze wel.

Had ik hier als (inval)ringmeester melding van moeten maken bij de jury?
Het was in de L1 geloof ik en ik heb wel zoiets, dat ze vroeg of laat toch tegen de lamp loopt.

'Als het regent in mei, is april voorbij'


Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 16:15

Ik weet niet hoe het nederland zit, maar in Belgie bij de LRV is het streng verboden om de combinatie te helpen, volgens mij zelfs met uitsluiting tot gevolg, ik zal eens kijken als ik het reglement kan vinden.

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

horssie

Berichten: 3275
Geregistreerd: 26-06-03
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 16:16

pfff wat een stom gedrag zeg,had je denk ik die man/vrouw erop aan moeten spreken dat het niet toegestaan is. en of hij/zij hier van op de hoogte is,zoja melden denk ik Lachen
ik geloof niet dat het mag namelijk Lips are sealed

Icelandics
They grow when you get on

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-04 16:22

Ik denk wel dat ze wisten dat het niet mag want ze deed het precies als het paard haar aan het gezicht van de jury ontrok.

Onze manege staat bekend om de goede sfeer tijdens wedstrijden (niet alleen dan hoor) en voor je het weet heb je een halve rel daar.

Als het M2 of hoger was geweest en selectiewedstrijden ofzo, had ik er zeker wat van gezegd, maar nu viel het me op en zag dat de aanwijzingen ook niet echt hielpen.

Maar had ik in m'n recht gestaan als ringmeester als ik de jury had ingelicht?
Laatst bijgewerkt door LBLGypsyCobs op 08-08-04 16:22, in het totaal 1 keer bewerkt

'Als het regent in mei, is april voorbij'

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 16:22

yep gevonden(denk dat dit wel overeenstemd met de nederlandse regels)
[...]Het is niet toegestaan dat hij op een bepaald moment het programma verder laat commanderen. Dat heeft uitsluiting tot gevolg. hetzelfde geldt voor het helpen door aanwijzingen

nu is het natuurlijk te laat, maar ik denk dat je de jury op de hoogt had moeten brengen. Maar dan weet je het voor de volgende keer Lachen

ik vind het zelf ook stom gedrag, als ik mij de hele proef liet helpen scheelde mij dat iedere keer wel een hoop punten denk ik

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

frunnik
Berichten: 1810
Geregistreerd: 05-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 16:38

Je had de persoon die stond voor te zeggen er tijdens de proef op aan moeten spreken, hadden ze er niks mee gedaan dan had je naar het secretariaat (en hun laten beslissen) of zelf naar de jury kunnen stappen.

Gelijk naar de jury stappen vind ik persoonlijk wat drastisch (al sta je wel in je recht als je het doet), maar ik vind dat wedstrijden toch voor de lol moeten zijn en iemand gelijk laten diskwalificeren is ook zowat.
Maar ik had er zeker wat van gezegd. Ligt wel weer moeilijk als het iemand van je eigen vereniging is, kan dan inderdaad voor een rel zorgen.

<3 Trotse eigenaar van Emmylou (Uphill x Krack C) <3
Theeleuter :9k

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-04 16:41

Ik zag later dat ze ondanks 'de les' hele lage punten had, het was ook geen nette proef.
Als ze winst had gehad, was ze de eerste de beste wedstrijd voor mij geweest.
Of mag je alleen als ringmeester ingrijpen/melding maken?

'Als het regent in mei, is april voorbij'

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 19:06

als je zoiets ziet/hoort mag je hier altijd melding van maken, ongeacht deelnemer, ringmeester, bezoeker of wat dan ook. ik zou ook staan te twijfelen denk ik. ik heb het wel eens gehad bij een meisje waar ik tegen moest en mn vader is naar de jury gegaan, en toen kreeg ze een waarschuwing. het is gewoon ook erg banketstaaf voor de gene die alles wel eerlijk, en netjes doen, en het zonder hulp moeten stellen.

Mijn bedrijf:
https://www.latouche-sublime.com
Paarden herinneringen en kleding

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-04 19:14

Als je nog niet 5 minuten zelfstandig kan rijden, wat doe je dan op een wedstrijd dacht ik nog.

'Als het regent in mei, is april voorbij'

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 19:26

Ik zou het niet doen, eigen zaak. Vaak is dit denk ik niet eens nuttig omdat de combinatie het niet hoort vanwege concentratie of alleen maar in de war raken of zelf zenuwachtig worden.

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 20:27

Als ze het voor mijn neus doen haal ik ze gewoon weg, gaan ze maar ergens anders staan Haha!

passie

Berichten: 2323
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 07:24

Zo stond laatst een vader in de Z1 nog aanwijzingen te geven tijden de proef. Toen dacht ik ook van hallo!

Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 07:32

Als ik het zie, dan onderbreek ik de proef even om de voorlezer te waarschuwen. Ook een laag punt bij het Effect van de hulpen. Gebeurt het daarna nog, dan volgt uitsluiting.

Het vervelende is wel dat me dit een keer gebeurt is terwijl een jurylid dus stond les te geven. Ik sprak hem erop aan en hij werd boos. Toen ik een paar weken later zelf ergens moest rijden kreeg ik hem als jurylid. Gevolg 131 punten; "combinatien niet klaar voor deze klasse".
Ja, jureren is soms heel erg leuk! Haha!


Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 08:22

Jeetje Scrum, die laat zich kennen zeg. Nou mooi erboven blijven staan.

Het mag niet, als ik het zie waarschuw ik 1 keer en dan is het vertrekken.

Ben ik ringmeester dan zeg ik er meteen wat van, het hoort niet en als ringmeester ben je officieel in functie dus heb je het recht er iets van te zeggen. Doen ze moeilijk of vallen ze je aan, meteen contact opnemen met de jury en in het uiterste geval een officiele klacht indienen, die moet dan vermeld worden op het juryrapport en dus behandeld door de KNHS.

Wel een grove maatregel maar dan hebben ze het ineens geleerd (hopen we)

De wonderen zijn de wereld nog niet uit

DOCW
Berichten: 20
Geregistreerd: 01-06-04
Woonplaats: Winschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 08:31

ik heb een tijdje terug hetzelfde meegemaakt met mijn dochtertje van 9 in de B. Zij reed verkeerd in de proef en raakte in paniek. Als reactie zei ik haar waar ze heen moest, dat ze rustig moest blijven en dat er nix aan de hand was. Ze werd gediskwalificeert (en TERECHT) want dat is hulp van derden en dat mag absoluut niet. In het springen geld hetzelfde: daar werd twee weken geleden iemand gediskwalificeerd omdat ze onder het rijden van het parcour een zweep aannam van iemand langs de kant. Ook dat is hulp van derden en mag niet.

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 08:36

Ik denk dat vele met mij zich hieraan wel eens schuldig maken. Tijdens het voorbij rijden stiekum zeggen, meer been, of zo iets. Maar dat gaat bijna onbewust en blijft fout. vorige maand mocht ik bij de jury komen omdat ik geheel tegen alle regels van het spel in tegen dochterlief zei: hij zit verkeerd! (galop) Kreeg een ernstige reprimande van zowel de jury als dochter. Vooral die van mijn dochter kwam aan, dacht je niet dat ik dat zelf niet voelde? Mea culpa, ik zal (weer) proberen om het nooit meer te doen.
En on topic, als ringmeester mag je erzelf m.i. naar toe lopen en een waarschuwing uitdelen.

Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 08:37

Docw, ik hoop toch dat je dochter uitgesloten werd ipv gediskwalificeerd Knipoog .

Ik probeer wel onderscheid te maken tussen echt lesgeven (teugels korter, rechtop zitten, meer been, blabla) en zoiets als wat jij beschrijft.
In dat geval geloof ik niet dat ik de combinatie had uitgesloten.

In het geval van het springen kan ik het wel begrijpen ja.

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 08:37

Ik vind het ook een reden voor diskwalificatie!
Zouden ze bij mij niet moeten wagen, dat haalt me uit mijn concentratie!

It's not how many times you get thrown
It's how many times you get back on

Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 08:41

Even voor de duidelijkheid:
Diskwalificatie volgt als je je paard mishandeld op een wedstrijd. Dus als de ruiter zich misdraagt. In dat geval mag je met geen ander paard nog starten op dezelfde wedstrijd.

Uitsluiting wil zeggen dat je de regels hebt overtreden (bijv hulp van derden) of dat je 3 vergissingen hebt gehad in een dressuurproef, of 3 weigeringen bij het springen. Bij uitsluiting mag je daarna met hetzelfde paard of een ander paard nog gewoon deelnemen aan de andere onderdelen van de wedstrijd waarvoor je nog stond ingeschreven.

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 10:05

Dit mag inderdaad niet.
Sterker nog als de jury het wel ziet kun je er minpunten voor krijgen of uitgesloten worden.
Als ringmeester kun je er zeker iets van zeggen , lijkt mij.
Verder kan ik me zelf vreselijk storen aan mensen die iets zeggen als je een proef aan het rijden bent. Een kennisje van mij doet het ook wel eens, en daar stoor ik me dan echt aan.

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 10:11

Scum schreef:
Even voor de duidelijkheid:
Diskwalificatie volgt als je je paard mishandeld op een wedstrijd. Dus als de ruiter zich misdraagt. In dat geval mag je met geen ander paard nog starten op dezelfde wedstrijd.

Uitsluiting wil zeggen dat je de regels hebt overtreden (bijv hulp van derden) of dat je 3 vergissingen hebt gehad in een dressuurproef, of 3 weigeringen bij het springen. Bij uitsluiting mag je daarna met hetzelfde paard of een ander paard nog gewoon deelnemen aan de andere onderdelen van de wedstrijd waarvoor je nog stond ingeschreven.


Oja, dat is idd een heel groot verschil!

It's not how many times you get thrown
It's how many times you get back on

Uums

Berichten: 6777
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Het nuchtere noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 10:18

Je mag zelf niet eens uitvoerig tegen je paard lopen babbelen tijdens de proef en 'lesgeven' mag al helemaal niet!

Ik herinner me nog dat ik als kind van negen eens in een ring reed tegen/met vier meisjes, allemaal van de Doorzetters. Ze kregen allevier les van een mevrouw, die stug doorging met het geven van aanwijzingen. Ik was toen dus de enige uit mijn ring die er niet op gewezen werd dat mijn handen stiller konden, mijn houding rechter, enz. Dat vind ik dus gewoon niet eerlijk. Op een wedstrijd moet je het zelf kunnen.

Z dressuur met mijn prachtige Groninger :)
Auteur van onder meer paardenboek De Groningin en Schoem: http://www.greunenkriek.nl/


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Linde_C en 10 bezoekers