wonde naaien onder gehele narcose???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tamarake21

Berichten: 15
Geregistreerd: 04-03-04
Woonplaats: Antwerpen

wonde naaien onder gehele narcose???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-04 22:24

Mijn paard heeft vanmorgen een stamp gehad van een ander paard, nu is heeft ze een wond van ong 7 cm thv haar pijpbeen aan de achterkant, ik had de veearts van wacht opgebeld en die zei dat we haar morgen moesten binnenbrengen voor ze onder algehele narcose (omleggen) te naaien en te controleren hoe ernstig de schade is aan haar pees, hij dacht dat de pees niet over was maar wel geraakt, hij heeft haar de nodige spuitjes gegeven en een verband erond gelegd, nu vind ik haar omleggen nogal drastich, heeft iemand hier ervaring mee, ik dacht dat ze meestal onder plaatselijke narcose naaiden, wat denken jullie? Een tweede opinie vragen maar dan wordt het weer een beetje langer uitgesteld of kiezen voor de algehele narcose en dan ook een hele boel geld meer neertellen (als dit het beste is dan wil ik dat echt wel doen).
Hopelijk een snelle reactie omdat ze morgen al binnen zou moeten.... Verward Verward Verward Verward Verward

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 22:30

Gehele narcose brengt wel een risico met zich mee, ook afhankelijk van leeftijd en gezondheid. Maar ze kunnen wel beter controleren en bekijken wanneer het paard helemaal plat ligt. En een evt. geraakte pees is denk ik wel ernstig genoeg.
Bel evt. een andere VA op met dit verhaal, wat zou hij/zij doen?

Tamarake21

Berichten: 15
Geregistreerd: 04-03-04
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-04 22:47

Morgen bel ik een andere VA en leg ik hem het probleem voor, hopelijk kan hij me meer vertellen, en wete ik een uitweg want ik zit er echt mee, Locanda dank je wel voor je snelle reactie

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 22:50

Pezen zijn wel ingewikkelde dingen, dus het is allemaal beter te overzien en repareren wanneer je in alle rust en ruimte kunt werken. Sterkte iniedergeval.

Tamarake21

Berichten: 15
Geregistreerd: 04-03-04
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-04 00:07

heeft er iemand nog meer raad????

Amy77
Berichten: 11262
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Op de mooiste plek in Drenthe :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 09:16

Poeh wat een gedoe voor je zeg. Ik vind het vreems dat de VA zegt we gaan morgen hechten?? Ik dacht dat je wonden alleen kon hechten als het er niet te lang na de verwonding was.
Ik weet niet hoe ernstig de situatie is en ik den ook geen VA, maar Gossie zn knie hebben ze gehecht onder plaatselijke verdoving. Ik weet wel dat de VA zei, dat het balen was dat we zn knie hadden afgespoeld voor het hechten..wel apart ook, want meestal is dat het eerste wat je doet spoelen.
Anders kan je mss een andere VA, gewoon een willekeurige uit de gouden gids bellen, om je probleem voor te leggen en te vragen of algehele narcose nodig is, het is nl best risicovol een paard onder narcose te brengen. Veel succes.

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 09:19

precies hetzelfde heb ik 2 jaar geleden meegemaakt. Een ruin heeft van een merrie in de wei zo'n klap gehad (merrie had ijzers) dat er een scheur in een pees was van enkele cm.
Ze hebben van tevoren bekeken of de pees onherstelbaar was beschadigd. Dat was bij mijn ruin niet het geval. Er is toen besloten om hem onder algehele narcose te hechten. Je hebt dan ook de meeste kans dat het netjes gehecht wordt, want het is nogal een secuur werkje. Vooral aan de benen werken hebben alle dierenartsen wel een hekel, wat ik me ook heel goed kan voorstellen.
Mijn ruin is overigens 95% goed gekomen, alleen heeft hij wel een witte streep aan het been over gehouden. Nadien ben je nog een half jaar druk hem te behandelen/stappen ed.
Weet je al meer? Scheve mond

Kido

Berichten: 5332
Geregistreerd: 04-08-03
Woonplaats: Ergens op deze aardbol.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 09:20

een wond die er uit ziet dat die gehecht moet worden mag je nooit spoelen want dan geneest t slechter dat zegt mijn VA
Wat betreft t hechten onder narcose heb ik een vraagje aan jouw is de wond rafelig?zo ja snijd de VA hem bij en kan je t wel hechten anders niet

Tamarake21

Berichten: 15
Geregistreerd: 04-03-04
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-04 10:44

Hallo allemaal, bedankt voor jullie reacties, we hebben haar juist weggedaan en ze wordt vanmiddag onder algehele narcose gehecht, omdat ze dan juist de eventuele schade aan de pees kunnen bekijken en eventueel herstellen, vanmorgen stapte ze al wel veel beter, ze steunde al erg goed op de poot, dus ik hoop dat alles nog gaat meevallen, de wonde was tamelijk verhakkelt, ze moeten dus een hoop prepareerwerk doen om alles weer netjes te maken, iig duimen voor vanmiddag, ik heb zo'n medelijde met haar Verdrietig

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 11:51

Sterkte!
En laat even weten hoe het gaat Lachen .