Waarom is jureren ook al weer leuk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
WestBest
Berichten: 2458
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: A1-lokatie

Waarom is jureren ook al weer leuk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-04 22:38

Tsjonge jonge...wat me nu weer overkomen is..

Heb vandaag de B en L1 paarden en pony's gejureerd. In de B paarden krijg ik iemand in de ring met een heel dik paard. Het paard had echt zo'n grasbuik, dat hij imo niet helemaal regelmatig liep. Maar: ik ben geen dierenarts, dus ik heb haar laten starten. In het midden van de proef kon ik het echter niet meer aanzien. Het paard had duidelijk last van zijn omvang en liep niet met tact. Ik toeterde kort om te laten weten dat ik de proef even wilde onderbreken (daar werd niet op gereageerd) en ik ben uitgestapt en heb haar bij me geroepen. Ik heb haar voorgelegd dat ik het paard niet tactmatig correct vond lopen. Zij reageert direct door te zeggen 'dat hij altijd zo loopt'. Ik heb gezegd dat ik per onderdeel geen hoge punten kan geven en dat ik haar bij deze de kans geef om te stoppen. Ze wordt pissig, draait haar paard met een ruk om en verlaat de ring...

Nou zul je zien dat mij dat altijd weer overkomt: 15 minuten later krijg ik hetzelfde paard in de ring, maar nu met iemand anders Scheve mond . Omdat ik meteen zag dat het paard er ondertussen niet beter op was gaan lopen, ben ik meteen uitgestapt om te overleggen. De aanhang van de dames kwam meteen agressief aanlopen en mij vertellen dat ik niet deskundig was en dat ze een aanklacht tegen mij gingen indienen bij de KNHS. Ik wist er niets van en het paard liep prima. Verder vonden zij dat mijn ondeskundigheid al bleek uit het feit dat ik het in mijn hoofd haalde te TOETEREN tijdens de proef........

Dat is toch niet normaal! Ik had haar kunnen laten starten en slechte cijfers geven, maar ik heb haar willen helpen door te zeggen dat ik het paard niet goed vind lopen. Zij zelf heeft de keus gemaakt de proef niet af te maken. Verder krijg je als jury veel commentaar op moment dat je er niets van zegt.

Ik heb eerder iemand een verliespunt gegeven omdat het echt heel slecht ging (blijkt uit een eerder topic). Diegene bleek er erg boos om te zijn (haar eerste winstpunt weg), maar het bleek ook wel terecht: de rug van het paard bleek behoorlijk in de knoop. Ze is al maanden bezig met revalideren. Ik snap niet dat ze dan toch boos is... Verward

Nou, een heel verhaal, maar ik werd echt even pissig vandaag (en ook wel onzeker; ik ben niet zo goed in vechten Haha! )

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 22:57

Nou ik begrijp je frustratie hoor!!! Echt heel vreemd hoe deze mensen reageren. Ik vind dat je goed gehandeld hebt. Als jury mag je de proef staken als een paard in je ogen onregelmatig loopt. Als jij dat op dat moment vond, dan heb je het juiste gedaan. Het had anders niet eerlijk geweest voor dat meisje als je niks had gezegd en alleen maar lage punten had gegeven.
En toeteren tijdens de proef....wat is daar mis mee? Ik bedoel, hoe krijg je anders iemands aandacht? Ik schrijf vaak bij mijn instructrise die ook jureert, en als zij iets kwijt wilt aan die combinatie (bijvoorbeeld als iemand per ongeluk de bak in is gegaan met peesbeschermers om ofzo), dan toetert ze ook altijd even. Daarna overlegt ze met de combinatie. Dit is toch heel normaal? Je moet je niks van hun aantrekken hoor!!

lieke2
Berichten: 2127
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 23:01

Vandaag toeterde zelfs de Z-jury elke keer als startsein, als ze daar niet eens meer tegen kunnen.
Voor wat betreft de regelmatigheid en de tact, tja, dat zal altijd een eeuwige discussie blijven tussen de ruiters en een jury. Ik vind het wel goed van je dat je gewoon hebt aangegeven dat ze waarschijnlijk heel laag zou scoren en misschien wel een verliespunt zou kunnen oplopen. Bij zo;n combinatie vraag ik me altijd af wat voor instructie ze krijgen....

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 23:07

Idd soms toeteren ze kort als startsein, nou dat kan toch geen kwaad?

Ik vind dat je t netjes hebt afgehandeld, heel eerlijk juist.
Als mensen dat niet inzien, dan is dat hun probleem, maar ik kan me voorstellen dat t de hele dag n nare bijsmaak geeft.

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 23:09

Je moet denken aan de gezondheid van het paard, is die niet in orde, dan niet verder laten rijden. Dat mag toch gewoon...

Goed afgehandeld hoor Lachen

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 23:11

Ach, bedenk maar dat ze net zo boos was geweest als je haar lage punten had gegeven terwijl het paard 'een hele goede proef had gelopen'.

Je had het in hun ogen toch nooit goed kunnen doen en ik vindt dat je toch echt correct hebt gehandeld. Niet zuiver is niet zuiver, en ik vindt het heel correct dat je ze ook nog eens de kans geeft om de ring vrijwillig te verlaten. * weet ondertussen heel erg zeker dat ik nooit van mijn leven jury ga worden*

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 23:17

Je hebt het goed gedaan hoor. Sommige mensen vatten het veel te serieus op. Ik heb ook zo'n buikig paard en zou het begrepen hebben als het mij overkomen was, alleen loopt die van mij dan wel goed. Ach, ik rijd voor mijn lol wedstrijden en nog ben ik weleens vinnig op een jury. later denk ik altijd weer: ach, zij kunnen ook niet weten hoe het paard thuis loopt.

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 23:39

Ik zou hetzelfde hebben gedaan! Heel goed van je hoor, en hoe durven ze! Zo op je af te komen en zeggen dat je ondeskundig bent? Dat zegt iig weer genoeg over hún deskundigheid Knipoog Het zal ook wel niet de 1e of de laatste x zijn dat ze dit te horen krijgen. Trek het je niet aan, je hebt gewoon objectief beoordeelt wat je in de ring hebt gezien, jij, of een andere jury zit daar toch ook voorzijn lol, en niet om mensen de ring 'uit te pesten'. Jij hebt iig het lef om er iets van te zeggen! OK dan!

WestBest
Berichten: 2458
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: A1-lokatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-04 23:46

Ik zou het zo weer gedaan hebben, maar ik ben blijkbaar makkelijk te imponeren Boos!
Ik jureer best rigoreus (goed is goed, maar niet goed is ook echt niet goed) en ik ben dan meteen bang dat de KNHS gaat zeggen "Bedankt voor je moeite, maar jureer maar niet meer..."

Maar het zal wel zo'n vaart niet lopen...

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 00:03

Het blijft toch altijd moeilijk, onregelmatige paarden. Ik laat mensen altijd aan een lange teugel draven op de rechte lijn. Als ze dan in mijn ogen nog niet regelmatig zijn, geef ik ze de keus: of lage punten of zelf ermee stoppen (uiteraard dan zonder verliespunten).
Maar sommige mensen zijn zo verschrikkelijk eigenwijs.

En toeteren doe ik ook hoor. Nog nooit wat over gehoord. Ik heb wel 2 belletjes, maar ik vind een toeter net zo praktisch Knipoog

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 00:14

Fitzroy schreef:
Het blijft toch altijd moeilijk, onregelmatige paarden. Ik laat mensen altijd aan een lange teugel draven op de rechte lijn. Als ze dan in mijn ogen nog niet regelmatig zijn, geef ik ze de keus: of lage punten of zelf ermee stoppen (uiteraard dan zonder verliespunten).
Maar sommige mensen zijn zo verschrikkelijk eigenwijs.

En toeteren doe ik ook hoor. Nog nooit wat over gehoord. Ik heb wel 2 belletjes, maar ik vind een toeter net zo praktisch Knipoog


Vanaf de L1 mag je de proef wel onderbreken, maar ik dacht dat dat automatisch een verliespunt was dan? Of gaat dat niet op als het paard onregelmatig is?

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 00:17

Wegens kreupelheid is geen verliespunt. Uiteraard wel in overleg met de jury.
Dus als jij je paard niet vindt lopen zoals hij normaal doet, kun je ook naar de jury toegaan met de mededeling dat je hem niet rad vindt. Lijkt me sterk dat je dan door moet rijden van de jury.

Bettine

Berichten: 8557
Geregistreerd: 10-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 00:17

Fitzroy schreef:
Het blijft toch altijd moeilijk, onregelmatige paarden. Ik laat mensen altijd aan een lange teugel draven op de rechte lijn. Als ze dan in mijn ogen nog niet regelmatig zijn, geef ik ze de keus: of lage punten of zelf ermee stoppen (uiteraard dan zonder verliespunten).
Maar sommige mensen zijn zo verschrikkelijk eigenwijs.

En toeteren doe ik ook hoor. Nog nooit wat over gehoord. Ik heb wel 2 belletjes, maar ik vind een toeter net zo praktisch Knipoog

Helemaal mee eens.

Mijn moeder heeft ook wel eens een kreupel paard in de ring gehad, en hem ook die keuze gegeven. Die man is ermee doorgereden.
Na de proef had ze hem nog een keer bij haar geroepen en hem het advies gegeven de tweede proef niet te rijden, het dier had gewoon pijn. Zagen we hem daar later natuurlijk ook nog gewoon die tweede proef doorbutsen Scheve mond
Dan heb je als ruiter toch ook een bord voor je kop?

En Missmuts, ik vind dat je het zo netjes hebt opgelost hoor. Maar om dan als amazone nog terug te (durven!) zeggen : 'Ja, maar zo loopt hij altijd.' vind ik wel heel brutaal... Je gaat je toch sterk afvragen of die mensen wel les krijgen dan..

Gelukkig zie je het ook wel eens anders. Hebben ook wel eens een combinatie in de ring gehad, waarvan het paard echt kreupel was. We hebben haar laten stoppen en gezegd dat haar paard niet zuiver was (want kreupel mag je niet eens zeggen, toch?), ze schrok er wel van en heeft toen gelijk haar proef beëindigd en er een veearts naar laten kijken.
Maar toch blijft het raar dat mensen die wedstrijden rijden het niet voelen als hun paard kreupel is... Rolleyes

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 00:22

Fitzroy schreef:
Wegens kreupelheid is geen verliespunt. Uiteraard wel in overleg met de jury.
Dus als jij je paard niet vindt lopen zoals hij normaal doet, kun je ook naar de jury toegaan met de mededeling dat je hem niet rad vindt. Lijkt me sterk dat je dan door moet rijden van de jury.


Oja, logisch eigenlijk Knipoog
tnx voor de uitleg!

Bettine

Berichten: 8557
Geregistreerd: 10-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 00:26

Fitzroy schreef:
Wegens kreupelheid is geen verliespunt. Uiteraard wel in overleg met de jury.
Dus als jij je paard niet vindt lopen zoals hij normaal doet, kun je ook naar de jury toegaan met de mededeling dat je hem niet rad vindt. Lijkt me sterk dat je dan door moet rijden van de jury.

Is het niet zo dat je als je ZELF de proef beëindigd je altijd een verliespunt, of zelf 2 verliespunten hebt??

De meeste jury's zullen dan gewoon je coupon verscheuren, maar er zijn er ook die dat niet doen..

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 07:26

Ja daar heb je volgens mij gelijk in Bettine. Ik kreeg pas kramp in mijn been tijdens de proef. Net voor het galopperen. Tja en daar heb ik dus ook nog eens veel been bij nodig. Je had mijn van pijn vertrokken gezicht niet willen zien, het was zichtbaar dat ik kramp had, maar ja, ik moest wel doorrijden om mijn drie zwaar verdiende puntjes van twee jaar terug te kunnen behouden. De rest van de proef zag er niet uit, maar ik had wonder boven wonder geen verliespunt. Alleen commentaar :'ruiter moet rijden met stillere hand en been.' JOH!

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 07:26

Beste missmuts, ook ik maak me schuldig aan het feit het soms niet eens te zijn met de jury, maar ik zal nooit in discussie gaan met diezelfde jury, waarom niet: onze instructie( zoals hierboven al gezegt) informeert vooraf( en achteraf) hoe je kansen liggen. Zo'n combi als boven omschreven zou met een goede instructie, al moeten weten dat ze het risico hebben eruit gezet te worden. Maar nu kunnen ze jou de schuld geven.
Misschien moet jij contact opnemen met de KNHS en deze combinatie doorgeven, want dit is niet goed( zeker niet voor de sfeer)
Volgende keer moet je HAAR misschien een SMS'je sturen i.p.v te toeteren. Het lijkt me duidelijk een geval van een combinatie, grote bek en weinig ervaring met wedstrijden.

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 08:26

Wat een vervelende situatie Missmuts. Ik pas er altijd heel erg voor op om iemand met een onregelmatig paard de ring uit te sturen, precies om het gezeik wat je daarna kunt krijgen. Heel dapper dus dat jij er wel wat van gezegd hebt. Wat verwachten die mensen eigenlijk? Dat jij lekker zit te punten met zo'n combinatie voor je neus? Verward

Maar pas geleden kreeg ik een meneer in de ring in het L1. Zijn paard draafde erg onregelmatig, en keek ook alsof ie pijn had. Het was bijna niet om aan te zien. Zelfs in stap zag ik het een beetje, maar dus vooral in draf. Zelfd mijn schrijfster zag dat het paard echt niet happy was.
Als eerste kwam de linkergalop. Het paard wilde niet aangalopperen, imo gewoon omdat hij pijn had. Hele stuk dus gedraafd ipv galop.
En toen werd het me toch echt te gortig. Toen die meneer voorbij mijn auto kwam ben ik even uitgestapt en heb ik uitgelegd wat ik zag. De voorlezer kwam er ook al meteen bij en ik hoopte stiekum dat het geen vervelende discussie zou worden.

Maar gelukkig reageerden ze allebei heel goed. Ze vroegen of ik het in alle gangen zag en een idee had wat het zou kunnen zijn. Ik ben geen veearts en ik heb gezegd dat ik het ook niet wist. Maar dat het wel verstandig zou zijn als ze hun 2e proef, bij die andere jury niet zouden rijden. Ze hebben even overlegd maar hebben de 2e proef dus niet gereden.

Soortgelijk geval een paar jaar geleden op de provinciale kampioenschappen. Een pony die hartstikke kreupel liep maar de hoofdjury gaf gewoon het startteken. Daarna heb ik gezwaaid naar de hoofdjury of hij dan niks zag Verward . En toen zei hij dat hij het wel had gezien, maar niks durfde te zeggen omdat ik ook niks zei... Uiteindelijk combinatie de ring uitgestuurd. Wel protest van de moeder (de hoefsmid was de dag ervoor geweest en dan liep hij altijd zo kreupel.... Ja, laat dan niet de dag voor de provinciale de hoefsmid komen!).

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 09:02

Ik snap helemaal wat je bedoeld MissMuts, ik ben dan wel geen jury, maar met schrijven heb ik dit soort dingen ook wel is meegemaakt. Hele vervelende situaties zijn het.

Als mij zoiets zou overkomen (jury zegt mij dat paard dus niet rad is) zou ik me diep schamen ipv boos worden.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 09:04

Waarom jureren leuk is?

Omdat je 6 minuten voor God mag spelen..... Knipoog

Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 09:07

Je hebt groot gelijk, en als nou alle juryleden eens zo eerlijk zouden zijn tegen deze combinaties dan hebben we weer een probleem minder. Er zijn nu nog teveel juryleden die hier niets van zeggen ons het mom "ik ben geen dierenarts en ik ben niet de eigenaar van het paard dus bepaal niet wat er mee gedaan wordt " Verward

Lame

Berichten: 3570
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Noorden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 09:08

Sinds wanneer mag je niet toeteren? Ik vind het niet meer dan normaal dat als er iets aan de hand is, een jury toetert.. Ik reed afgelopen zaterdag twee keer verkeerd (ahum..ja ik weet het, ken je proeven) en de jury heeft netjes twee keer getoeterd.. Vind ik heel normaal.. zo heb ik de kans het nog te verbeteren! En mensen die in discussie gaan snap ik al helemaal niet.. Mag je die ook uitsluiten?

WestBest
Berichten: 2458
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: A1-lokatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-04 09:12

Het was alleen wel balen dat de tweede jury ze gewoon heeft laten rijden. Dat verergerde de situatie. Ze vond het allemaal wel meevallen... Tsja, ik wilde ook alleen maar overleggen.... ik heb haar er niet uitgestuurd, ze heeft uiteindelijk vrijwillig niet verder gereden.

WestBest
Berichten: 2458
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: A1-lokatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-04 09:13

CGJ12 schreef:
Waarom jureren leuk is?

Omdat je 6 minuten voor God mag spelen..... Knipoog



Loopt God ook wel eens het risico in elkaar geslagen te worden? Haha!

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 09:18

Ja, iid balen dat de jury van de 2e proef het niet zo zag.
Maarja, wat willen ze dan? Dat je niks zegt en allemaal 4ren op het protocol zet? Moet je ze dan eens horen als ze de uitslag zien. Bij zulke mensen kun je het toch nooit goed doen.

Hou gewoon in gedachten dat het soms ook heel erg leuk is om te doen. Als je bijv. een geweldige combi in de ring krijgt Tong uitsteken