Paard leren galopperen, wie helpt? Bokbokbok..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Paard leren galopperen, wie helpt? Bokbokbok..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-02 20:42

Ik had een vraagje over een jong paard dat nog niet goed in evenwicht is in alle gangen...
Eerst even uitleg.

Vandaag dus met Cerise naar de binnenbak geweest en het zal wel gelegen hebben aan het feit dat ze behoorlijk fris was, maar toch...
Ik heb thuis nog niet de mogelijkheid om de galop met haar te oefenen.
Volgens de oude eigenaresse kende ze die al wel, hebben ze dit met haar tijdens buitenritten gedaan.

In de bak is het echter veel moeilijker, ook omdat ze dan in de hoeken haar evenwicht moet bewaren...
In draf gaat het nog niet perfect, maar ja, toch maar de galop proberen en meteen in een hoek vlak voor de lange zijde gaf ik de hulpen, zodat ze een groot stuk rechtuit kon. Ik ging niet al te diep zitten omdat ik haar rug niet te zwaar wilde belasten... fout dus.
Nou het was alleen maar bokkende galop!
Na acht galopsprongen en van de hoefslag af gewend te zijn lag ik dan ook op de grond.

Omdat ik eerst behoorlijk pijn op mijn heup had ging mijn vriendin erop, die galoppeerde aan en deed het anders dan ik.
Ze had de teugels korter: paard kon zo niet met hoofd/hals naar beneden en het was daardoor lastiger te bokken.
Ze hield haar hakken niet te ver naar achteren, meer aansporen vlak achter de singel, irriteert minder, maar ze schopte Cerise wel flink naar voren toen ze eerst nog een bokje gaf.
Ze zat verder achterover en dieper, niet zoals ik voorover, maar dat kon ik de eerste keer nauwelijks want ik werd elke keer voorover gebokt grijnz.

Met mijn vriendin heeft Cerise anderhalf rondje gegalopeerd en het ging best goed, al werd er tussendoor een enkele keer licht gebokt en moest ze wel goed worden aangespoort bij de bochten.

Daarna ik er weer op, dit keer heb ik rechtsom geprobeerd en ik dacht: wat je met haar kan, kan je ook met mij!
Eerst rustig stappen, beiden wat gekalmeerd, en daarna in draf. Toen ze dat braaf deed wat wendingen in draf, en daarna weer in stap. Toen aangedraafd en meteen voor ze het wist moest ze van mij in galop.
Ze deed het met 1 licht bokje, daarna heb ik ongeveer driekwart rondje gegalopeerd en daarbij diep gezeten, en de teugels wat korter.
Daarna vlug weer in draf.
Uitgebreid beloond en daarna gingen we uitstappen...

Tja madame de koningin is af en toe echt niet van plan mij te gehoorzamen als dit betekent dat ze moeilijke dingen moet doen... *LOL*
Als er mensen zijn die nog tips hebben?
Ter info: last van haar rug zal denk ik niet, want ze heeft een goed passend zadel sinds twee weken, heb een zadelpasservice laten komen en dit zadel lag goed.
Ze galoppeert tijdens longeren goed links en rechtsom op de volte, maar erg veel stelling hebben we nog niet geoefend.
Morgen hebben we voor het eerst priveles, ben benieuwd wat mijn instructrice zegt!
Ben ook benieuwd wat jullie ervaringen met jonge paarden zijn?


Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-02 21:00

pffff, met Irene was dat een regelrechte ramp bij mij, voor somige friezen is de galop erg moeilijk, in dit geval bij irene dus ook. De 1e keer had ze mij er ook afgebokt, toen meteen met priveles begonnen en eerst alleen maar gedraaft en gestapt dan, na een paar weken ben ik begonnen emt aanspringen, als een paard kan aanspringen kan hij ook galoperen. Toen het aanspringen er redelijk inzat begon ik met een lange zijde galoperen en dan steeds langzaam wat meer, de hoeken konden we nog niet toen ik stopte, maar de galop ging redelijk (kon langzamer maargoed).

Bonanza heeft ook vrij veel moeite met galoperen vooral op links, dan springt ze altijd rechts aan en emot ik soms wel 5x terug voordat ze goed zit. Bij de een is het gewoon moeilijker dan de ander.

Maar wel goed van je dat je er weer op bent gegaan en dat je vriendin even heeft gereden!

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-02 21:01

Ik zou gewoon veel longeren. Als ze het al wel goed kan met longeren heeft ze waarschijnlijk last van jouw gewicht. Probeer dan iemand te vinden die haar wil longeren terwijl jij erop zit. Zorg wel dat de volte heel groot is. En natuurlijk niet te lang achter elkaar oefenen, maar volgens mij had je dat al wel begrepen. Veel succes!

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-02 21:34

Thanks!
Ja en morgen dan krijgen we priveles dus dat is al een opluchting haha.
Wat het longeren betreft: ze kan dat al goed dus ze heeft gewoon last van dat evenwicht, mijn gewicht dus.
Maar dan heeft ze dus geen zin in 'lastige dingen' en bokt ze.
Verder hou ik het rondje in de binnenbak zo groot mogelijk, en hoeft ze van mij de hoeken nog niet echt door. Dus mocht ze uit evenwicht raken en eerder afwenden dan maak ik er gewoon een supergrote ei-vormige volte van haha.

Maar het ging al aardig met mijn vriendin erop.
Ik moet wel zeggen dat ik met rubberen rijlaarzen reed omdat bij de stal zoveel blubber is, maar ik denk dat ik het morgen met mijn stalschoenen en chaps probeer.
Dan schijn ik toch wat beter te kunnen zitten, mijn laarzen zijn zo glad en versleten das niks grijnz.
Ik leer van mijn lieve schat wel goed zitten moet ik zeggen... *LOL*

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131996
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-02 21:44

Allereerst vind ik het hartstikke stoer van je dat je er weer opgeklommen bent hoor, petje af !
Tsja, het rijden met een jong paard gaat niet altijd over rozen, maar dat had je vast al wel gemerkt Haha!
Met mijn jonge paarden heb ik indertijd ongeveer dezelfde problemen gehad.
Ook vaak bokken bij de eerste keren galop-met-ruiter.
Ik denk ook niet dat het kwaadwil is van Cerise, het is meer het onwennige.
Wat je de tweede keer gedaan hebt lijkt me prima: zelf stevig gaan zitten, en de teugels goed op maat houden.
Eerder iets korter dan langer, als je evt. iets toe wilt geven dan heb je sneller je hand iets naar voren gedaan dan dat je je teugels bij elkaar geraapt hebt.
Verder helpt het vaak om vanuit de volte in galop aan te springen, en niet met een lange zijde in het vooruitzicht.
Zo loop je ook minder risico dat je paard in de verkeerde galop aanspringt.
Ook al is de stelling nog niet optimaal, ze krijgt er toch wel iets van mee dat er een zekere buiging / stelling gevraagd wordt.
Vanuit de volte langzaamaan proberen de volte wat te vergroten (of een mooi groot paasei rijden, da's om te beginnen ook prima Haha! ), en later proberen enkele sprongen rechtuit te vragen.
Gewoon vol blijven houden dus, oefening baart kunst !
Veel succes met de priveles, daar zul je vast ook nog handige tips krijgen !

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-02 21:57

Dorine, weet je nog mijn "probleempje" met Isolda?
KLinkt precies al jouw bokkende Cerise!! *LOL*
Bij Isolda is het ook gewoon gebrek aan balans en gebrek aan oefening.
Mijn instructrice adviseerd mij om te longeren, maar dat wil niet zo goed met al dat natte land.
Ik oefen in de les veel korte stukjes. Veel aanspringen, een half rondje galop of 1 a 2 voltes en dan weer flink aan het werk in draf. Als ze dan weer goed draaft, dan proberen we weer galop. En zo voorts Lachen
Het gaat nu al ietsje beter, minder bokken en een ietje minder snelle galop. In de bochten gaat ze ook al niet meer zo schuin.

Mijn probleem is alleen dat ik zelf zo snel moe wordt van dat gegalopeer! Haha!

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-02 22:42

Hai Dorine,

Ze zeggen inderdaad wel 'ns dat je in verlichte zit moet galopperen bij die jonge beestjes, nou, de groeten. Als ik dat doe bokt ze me eraf. Ik ga dus juist diep zitten, dan kun je zo'n bok goed hebben.
Ik heb mirage nou al aardig tijdje en de galop is nog steeds ons grootste probleem maar we gaan wel vooruit!! Volhouden dus.
Succes!
Ingrid


Nikita

Berichten: 950
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-02 13:58

Laat ze de galop vooral eerst oefenen aan de longe, daarna ga je er met het longeren op en geeft de persoon die longeert dezelfde commando´s. Hierbij hoeft de ruiter niets te doen behalve het paard zoveel mogelijk te ontlasten; dus zo min mogelijk gewicht op de rug! Pas als ´ie dan lekker aan het galoperen is ga je de hulpen erbij geven zodat ´ie na een aantal keren oefenen begrijpt wat je bedoeld als je de hulpen geeft.

Wie met beide benen op de grond blijft staan, komt niet ver..

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-02 14:47

Ik vind dat je vriendin het goed heeft aangepakt door gewoon te zitten en die teugels kort te houden. Ik zou gewoon toch veel galopperen met Cerise, ook aan het begin van de training. GAlop is namelijk heel belangrijk, het maakt een paardenrug sterk en soepel en dus minder kwetsbaar. In de galop gewoon zitten, niet ontlasten, want dan lig je er zo af. Gewoon zitten. En ook al gaat ze hard, gewoon hard laten gaan, omdat ze nog niet langzamer kan. het is of hard galopperen, of draven, daar tussenin zit nog niets. Uiteindelijk kun je dit oplossen door Cerise in de hand te stellen, ook in galop. Als ze dat in galop namelijk kan zul je zien dat het er een stuk rustiger aan toe gaat.

De hond is de betere mens

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-02 14:56

Ik heb nog geen ervaring met hele jonge paarden, maar wat ik heb gehoord is dat je de galop van het begin af aan meteen mee moet nemen, zodat jonge paarden het net als draf en stap als een gewone gang gaan zien. Galopperen is voor een jong paard op het land meestal vreselijk racen, bokken en rennen, maar het jonge paard moet gaan zien dat hij dat niet mag doen als jij erop zit. Makkelijker gezegd dan gedaan, en de knop op een westernzadel is voor menigeen de redding geweest. Duidelijk met de stem straffen, en voorwaarts rijden lijkt mij. Laat haar duidelijk merken dat dit niet het gewenste gedrag is.

Voor de rest galopperen op de volte, dan kan ze niet zo'n vaart maken.

Had je haar trouwens voor het rijden nog gelongeerd, zodat ze de ergste frisheid kwijt was? Misschien ook nog een optie, voordat je erop stapt.

Voor de rest (met als achtergrond de westernsport en het wat comfortabelere westernzadel zou ik proberen om langer tijden door te galopperen, ook met een jong paard (nou ja, jong... als ik het goed heb onthouden is Cerise 6 jaar?). Minstens 5 minuten galopperen, beter 10 Minuten. Een gezegde in de Westernsport heet: "Wet pads make sweet horses". Hard laten werken, dan hebben ze geen puf meer voor bokken....

Je suis Charlie.

blieb

Berichten: 89
Geregistreerd: 08-01-02
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-02 14:50

Ik ben het eens met Nikit, zelf rij ik op een jong dier en die had hetzelfde probleem. Lekker aan de longe gezet toen een ruiter erop aan de longe en galoperen maar. Nu doet hij het wel goed met af en toe een bokje omdat hij niet wil werken.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-02 22:10

Dorine,
iK heb mirage nu 9 maanden en het gaat nog niet vlekkeloos.
Toen ik d'r kocht was ze zo slap als een vaatdoek en kon niet behoorlijk galopperen. Nu gaat het steeds beter. Echt af en toe denk je; pfffffffff, het gaat nooit lukken, maar echt, na een aantal maanden kun je lekker wegrijden op d'r!!!
Wij hebben het ook echt elke keer dat we erop zaten WEL gedaan, juist wel galopperen. Is juist goed voor ze. Gewoon gaan zitten zoals ik al eerder zei; gewoon je kont in het zadel en zitten. Dan kun je ook makkelijk een bok uitzitten. Wij hebben ook echt rot bok-sessies doorstaan, maar allebei overleefd Haha! en nu vinden we het steeds leuker.

Maar ja, het is moeilijk; het paard heeft vaak spanning, laat je niet zitten, waardoor het moeilijk is om te zitten, en dus niet prettig voor het paard, en dus blijft hij spannen, kortom; vicieuze cirkel.
Maar echt; uiteindelijk gaat het steeds een klein stukje beter.!!!

VOLHOUDEN HOOR ook al denk je af en toe: help!!!
Succes,
Ingrid

BBL

Berichten: 288
Geregistreerd: 22-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 16:04

Yep, gewoon goed zitten en op de moeilijke momenten extra steunhulpen geven met je benen! Dus niet drijven, maar gewoon even je binnen been aandrukking in de bochten, zodat ze wat meer rechterop komen. Heb ik bij Beau ook gedaan toen ik net begon, en nu heeft-ie zijn balans helemaal gevonden en galoppeerd hij perfect aan de losse teugel en op zijn eigen benen! Je paardje heeft gewoon nog wat tijd nodig om zijn balans te vinden en te leren vertrouwen op zijn eigen benen!

't Gaat zeker goed komen met jullie!

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 21:59

Hmm, ik ben geloof ik de enige die een jong paard rijdt dat gewoon super galopperen kan...ook langzaam Knipoog (iig, arbeidstempo).
Veel aanspringen en kleine stukjes is het allerbelangrijkste. Zelf goed in evenwicht proberen te zitten (let op dat je je bovenlichaam rechtop houdt als je aanspringt! - dat doe ik zelf altijd verkeerd...) en de hemel inprijzen als ze het goed goed.
Verder gewoon doorzetten en dan komt alles goed Lachen

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 22:53

ja inderdaad, de hemel inprijzen. 100 keer ging het fout en opeesn sprong ze goed aan, nou, ze konden me in keulen horen roepen: "wat ben je goed, en fantastisch, etc etc etc.!!!!
Dan beginnen ze vanzelf de bedoeling te begrijpen.

Nee rieja, langzaam galopperen lukt inderdaad nog niet........al gaat dat ook al beter dan eerst. Eerst was het een wervelwind, nu gewoon nog een stormpje......ik wacht op het briesje....

En ja, als ze eenmaal in de galop zit, een rondje galopperen, weer terugnemen en weer opnieuw aanspringen, daar bereik je veel meer mee dan uren achter elkaar doorgalopperen. Het aanspringen is vaak het grootste probleem.

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-02 01:07

En als je de achterhand sterker wilt krijgen, iest wat toch best cruciaal is voor een goede galop, kan dat juist door die overgangen. En door de overgangen worden de gangen ook beter, is mijn ervaring. En je zet ze nog eens aan je been.

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Valerie

Berichten: 8604
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-02 12:11

lisannehaffmans schreef:
toen was ik van het paard gevallen en was hij bovenop me gaan rollen en toen had ik gebroken ribben deed heel erge pijn, was wel maar een shetlander.



zo jij heb wel sterke verhalen he!!
eerst een paard die op je gaat rollen als je eraf ben gevallen, dan in de wei een paard die op jou in slaap valt, en dat je er na een uur pas weer onderuit kwam Lips are sealed Verward

sorry mensen Lips are sealed

tallie

Berichten: 2207
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-02 16:45

ik heb het zelfde probleem dorine.
Mijn pony kan ook nog niet zo goed aangaloperen en die is pas 4 jaar.
HIj geeft vaak eerst een bok en dan gaat hij verder met galoperen. Meestal wil hij zelf stoppen maar dan spring ik meteen weer aan want hij is niet degene die bepaalt of we stoppen met galoperen.
Jij moet altijd degene zijn die dat bepaalt.
Die van mij ging er zelfs pas vandoor in de bak tijdens galoperen. Puur om eronder uit te komen. Ik heb hem teruggekregen en doorgegaan met galoperen.

Mijn pony heeft er us ook gewoon moeite mee. Ik rijd momenteel alleen voltes in galop. Nou is pablo zoiezo moeilijk rechtsom omdat hij zo moeiljk buigt aan die kant.
Ik heb geleerd nu dat ik kleine stukjes moet galoperen en hem uitvoerig moet belonen als hij het goed doet.

L1 + 5 :)

Ons wondertje Collin is geboren :)

merelberfe

Berichten: 674
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Eersel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-02 22:06

Wat ook helpt is om over een balkje te lopen. Zo heb ik het tjitske aangeleerd. Het moment dat je de balk benaderd ga je zitten en dan als ze net op het punt van eroverheen komt geef je de hulpen voor de galop. Ze springen over de balk en gaan dan (als het goed is ) in galop verder. flink belonen en verder galopperen (zo'n half rondje) bouw dit langzaam op.
Mijn oude verzorgpaard was een draver en die sprong altijd verkeerd aan. toen is me door een jury verteld om een keer aan te springen vanuit het verkeerde been lichtrijden. dat hielp ook super! Zou ik alleen niet aanraden voor een jong paard vw het evenwicht.

http://www.depaardenverzorger.nl
Voor al uw Paardenverzorgingsartikelen!
NU! Gratis kado bij elke bestelling! Geldt to 23 December 2019


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 81 bezoekers