voorwaards-neerwaards

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
airbag
Berichten: 62
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: Boven Leeuwen

voorwaards-neerwaards

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-04 15:56

hallo!
er wordt heel veel gesproken over voorwaards-neerwaards rijden. Maar wat wordt daar nou precies mee bedoeld??? ik heb wel een vermoeden, goed voorwaards en met zijn hoofd laag lopen, maar is het dat nou??


Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 20:09

Jep, als je paard ontspannen zijn hoofd kan laten zakken (liefst in alle gangen) daarbij achter goed draagt en dus met veel impuls loopt dan is dat voorwaarts neerwaarts Knipoog

Dus er wordt niet bedoeld kost wat kost dat hoofd omlaag tekrijgen, want als je paard impuls verliest, zal hij niet meer ondertreden met de achterhand, daardoor gaat ie juist op de voorhand lopen en dat is niet de bedoeling Lachen

It's not how many times you get thrown
It's how many times you get back on

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 23:16

VoorwaarTs - neerwaarTs, ter ontspanning van het paard, zowel psychisch als fysiek. Rekt de bovenlijn op, en de houding ontspant ook mentaal. Het paard moet inderdaad van achteruit actief door blijven lopen (in alle gangen), 't moet geen geslof worden.
Het contact met de mond moet soepel bewaart blijven, de neus moet voor de loodlijn blijven. Door iets been bij te geven kan je het paard ook weer rustig 'oppakken' in een hogere hoofd/hals houding.
Te gebruiken bij het losrijden en met enige regelmaat tussendoor als pauze zonder in slaap te laten vallen. Dit rijdt je dus met lange teugel, niet met losse teugel.

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 23:19

Starbreeze schreef:
Jep, als je paard ontspannen zijn hoofd kan laten zakken (liefst in alle gangen) daarbij achter goed draagt en dus met veel impuls loopt dan is dat voorwaarts neerwaarts Knipoog

Dus er wordt niet bedoeld kost wat kost dat hoofd omlaag tekrijgen, want als je paard impuls verliest, zal hij niet meer ondertreden met de achterhand, daardoor gaat ie juist op de voorhand lopen en dat is niet de bedoeling Lachen

Wat versta jij onder 'dragen' en 'ondertreden' icm vwnw???

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 08:09

Lovely schreef:
Wat versta jij onder 'dragen' en 'ondertreden' icm vwnw???


Wat er staat, het is niet de bedoeling dat de achterbenen van je paard nog in Belgiƫ lopen als je naar beneden vraagt (tenzij je daar woont tuuk Knipoog) want dan loopt ie op de kop.

Als je een paard voorwaarts neerwaarts kan vragen, op de juiste manier, dan gaat loopt ie dus ook op eigen benen en draagt zich.

It's not how many times you get thrown
It's how many times you get back on

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 09:09

Oh ja.
Trouwens, het 'voorwaarts' in de term voorwaarts-neerwaarts, heeft niet zo gek veel te maken met voorwaartse drang in het paard qua lopen.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 09:41

Lovely schreef:
Oh ja.
Trouwens, het 'voorwaarts' in de term voorwaarts-neerwaarts, heeft niet zo gek veel te maken met voorwaartse drang in het paard qua lopen.

Inderdaad. Gaat om de richting waarin het paard het bit meeneemt bij het toestaan met de hand: naar voren en naar beneden.

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 09:44

Ik vind de term wat vaag, eerlijk gezegd. Voor mij is het niet anders dan in balans met impuls. Het paard bepaald de houding van het hoofd zelf aan aan de balans waar het paard op dat moment in loopt.

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 09:50

Aqua8horse schreef:
Het paard bepaald de houding van het hoofd zelf aan aan de balans waar het paard op dat moment in loopt.
kan je dit verduidelijken? ik neem aan dat het niet de bedoeling is dat het hoofd op en neer gaat? ook suggereer je nu dat er een "aantal verschillende balansen" zijn.

de bedoeling van het neerwaartse is dat de bovenlijn wordt opgerekt om zo tot ontspanning en goed ruggebruik te komen.

Amor Vincit Omnia

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 09:57

Aqua8horse schreef:
Het paard bepaald de houding van het hoofd zelf


Dat ben ik niet met je eens. Ook al rij ik mijn paard vn, IK bepaal waar het hoofd is, en niet mijn paard. Het hoofd van mijn paard volgt mijn hand, en niet andersom.

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 21:36

Ook aan de longeerlijn kan een paard voorwaarts neerwaarts lopen, dus volgen van de ruiterhand is dan niet het geval.
Ik dacht dat voorwaarts neerwaarts een ontspannen houding was, waarbij de spieren op een ontspannen manier worden gebruikt?

Faber quisque fortunae suae

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 12:04

Alet schreef:
Ook aan de longeerlijn kan een paard voorwaarts neerwaarts lopen, dus volgen van de ruiterhand is dan niet het geval.
Ik dacht dat voorwaarts neerwaarts een ontspannen houding was, waarbij de spieren op een ontspannen manier worden gebruikt?


Dat doet ie wel, als je hem bijgezet hebt, de bijzet vervangt dan de ruiterhand. Persoonlijk vind ik longeren zonder bijzet weinig trainingswaarde hebben Knipoog

It's not how many times you get thrown
It's how many times you get back on

droebel

Berichten: 882
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 13:29

Starbreeze schreef:
Persoonlijk vind ik longeren zonder bijzet weinig trainingswaarde hebben Knipoog


Waarom? Zelfs zonder bijzet kan je een paard nog voorwaarts/neerwaarts laten lopen. ik moet dit van de dierenarts doen omdat mijn paard z'n buikspieren niet (goed) gebruikt. het is wel even oefenen maar op een gegeven moment loopt hij lekker voorwaarts/neerwaarts. rug bijna helemaal recht.

Hoe beter ik de mens leer kennen,
hoe meer ik m'n hond waardeer!

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 22:25

ik denk dat starbreeze een onderscheid maakt tussen het daadwerkelijk trainen van een gezond paard met iets specifieks in gedachten en een paard revalideren zoals jij droebel.

Amor Vincit Omnia


SnelleMarz
Berichten: 8846
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 23:14

droebel schreef:
Waarom? Zelfs zonder bijzet kan je een paard nog voorwaarts/neerwaarts laten lopen. ik moet dit van de dierenarts doen omdat mijn paard z'n buikspieren niet (goed) gebruikt. het is wel even oefenen maar op een gegeven moment loopt hij lekker voorwaarts/neerwaarts. rug bijna helemaal recht.

Pfoe.. knap paard Vork
Mijne doet dat echt niet als ik haar alleen aanhet hoofdstel pak.
Kop in de lucht en rennen maar.
Alleen met uitstappen ontspant ze zich, en met uitdraven (lees: Als ze helemaal moe is)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 62 bezoekers