Onregelmatigheden subsidie Gelders Paard.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Onregelmatigheden subsidie Gelders Paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-04 12:12

Laser, de organisatie van het ministerie van landbouw die in Nederland de Europese subsidieregeling voor zeldzame huisdierrassen uitvoert heeft de uitbetaling voor de Gelderse Paarden opgeschort en stelt een onderzoek in naar de bloedvoering.
Om in aanmerking te komen voor deze subsidie, voor het behoud van biodiversiteit, is een minimumpercentage van 75% Gelders bloed vereist. Het KWPN heeft hiervoor verklaringen afgegeven en heeft vorig jaar in IDS gepubliceerd dat controle door LASER naar tevredenheid had plaatsgevonden. LASER is daarbij mogelijk om de tuin geleid met de registratie als Gelders Paard door het KWPN.
Deze registratie hoeft sinds 1998 niets meer met Gelders bloed in de afstamming van doen te hebben. Het ziet ernaar uit dat het KWPN ten koste van alles een discussie over de instanthouding van het Gelders Paard als zeldzaam huisdierras met 75% Gelders bloed wil vermijden en daarom mogelijk onjuiste verklaringen heeft afgegeven. LASER heeft hier lucht van gekregen en lijkt niet van plan zich bij de neus te laten nemen.

Bron: "Uit de lezerskring" van de paardenkrant d.d. 06-08-2004.
Geschreven door Anton van Lijssel.


NatasjavE

Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 14:50

Ze zijn al bij verschillende mensen geweest om paarden te controleren. Erg grappig want de mensen die komen controleren blijken vaak geen snars verstand van paarden te hebben nog minder van gelderse paarden.
Een kennis van mij fokt gelderse paarden en heeft de controle ook al over de (stal)vloer gehad. Die heeft toen maar uitgelegd wat een gelders paard is en dat de bloedvoering kan afwijken van de 75% omdat het een type fokkerij is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 17:37

Yootha schreef:
Laser, de organisatie van het ministerie van landbouw die in Nederland de Europese subsidieregeling voor zeldzame huisdierrassen uitvoert heeft de uitbetaling voor de Gelderse Paarden opgeschort en stelt een onderzoek in naar de bloedvoering.
Om in aanmerking te komen voor deze subsidie, voor het behoud van biodiversiteit, is een minimumpercentage van 75% Gelders bloed vereist. Het KWPN heeft hiervoor verklaringen afgegeven en heeft vorig jaar in IDS gepubliceerd dat controle door LASER naar tevredenheid had plaatsgevonden. LASER is daarbij mogelijk om de tuin geleid met de registratie als Gelders Paard door het KWPN.
Deze registratie hoeft sinds 1998 niets meer met Gelders bloed in de afstamming van doen te hebben. Het ziet ernaar uit dat het KWPN ten koste van alles een discussie over de instanthouding van het Gelders Paard als zeldzaam huisdierras met 75% Gelders bloed wil vermijden en daarom mogelijk onjuiste verklaringen heeft afgegeven. LASER heeft hier lucht van gekregen en lijkt niet van plan zich bij de neus te laten nemen.

Bron: "Uit de lezerskring" van de paardenkrant d.d. 06-08-2004.
Geschreven door Anton van Lijssel.


Duidelijk de gekleurde versie van dhr. van Lijssel.

In werkelijkheid is het kwpn hier helemaal niet fout, de heren van de AID en van Brussel zouden een cursusje over paarden moeten krijgen. De verordering is 75% gelders bloed in een paard, maar in hoeveel generaties word niet verteld Verward
Volgens sommige AIDers is zelfs Zep geen gelders paard, nou vraag ik je dan toch Haha!
Ipv dat de heren gewoon aanhouden wat er bij de paarden op het papier staat: GP of RP. Dat zou het allemaal een stuk goedkoper en eenvoudiger houden.

Want als je werkelijk naar 75% Gelders paard wilt gaan, dan zul je terug moeten naar de Sgldt paarden.

Theun
Berichten: 78
Geregistreerd: 05-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 17:57

Pipo schreef:


Want als je werkelijk naar 75% Gelders paard wilt gaan, dan zul je terug moeten naar de Sgldt paarden.


Pipo er worden subsidies uitgegeven voor ZELDZAME HUISDIERRASSEN. Ik heb persoonlijk jaren en nu nog, de percentages uitgerekend van de Klassieke Groningers, Geldersen, Oud-Oldenburgers en Slaski's. Daarbij moet internationaal om de zoveel generaties vreemd bloed ingevoerd worden, dwz eenmaal 1 hengst van een ander ras, dit wordt geaccepteerd als zijnde hoognodige bloedverversing. Met produkten van dit dier, en dan praten we alleen over de merries, moeten weer teruggefokt worden met een hengst van het oorspronkelijke Zeldzame Huisdier. Hengsten van deze combinatie mogen nooit weer gebruikt worden voor dit Zeldzame Huisdier. Dat hier in Nederland op grove schaal de hand mee wordt gelicht komt door de onkunde van vele mensen. Ik heb persoonlijk afgelopen jaar drie maal de AID bij mij gehad hoe een en ander in de steel zat. Wij bij het IHW hanteren de int. norm (wil je al van een norm spreken). Bij ons geld in Nederland, als volwaardig bij de Groningers de hengst Sinaeda en bij de Geldersen c.q. klassieke Tuigpaarden de hengst Wachtmeester. En al de dieren die hier van afwijken worden op 0 gezet. Ik ken nu stamboeken die hengsten als Zeldzaam Ras aanduiden die nu nog volop in produktie zijn. Dus Pipo laat je eerst eens beter voorlichten voordat je zulke stukken schrijft, want dit schept nog veel meer verwarring en ellende.

En wat jij schrijft over Sgldt, dat zijn juist de dieren die de premies zullen moeten ontvangen.

Wie het verleden niet eert, is de toekomt niet weert.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 18:13

Pipo"]
De verordering is 75% gelders bloed in een paard, maar in hoeveel generaties word niet verteld Verward
Volgens sommige AIDers is zelfs Zep geen gelders paard, nou vraag ik je dan toch Haha!
Ipv dat de heren gewoon aanhouden wat er bij de paarden op het papier staat: GP of RP. Dat zou het allemaal een stuk goedkoper en eenvoudiger houden.

Want als je werkelijk naar 75% Gelders paard wilt gaan, dan zul je terug moeten naar de Sgldt paarden.
[/quote]


[quote]
DeeWeeRrr schreef:
Nee, ART_UMA, ik wilde het misverstand rond de predikaattoekenning aan Faldo bij de bron aanpakken en dat is de [size=18]voorzitter[/size] van de commissie die dat predikaat heeft toegekend..
[/quote]

[quote="MissHIS schreef:
+:)+ Daar hebben we veel aan, en sommige mensen kunnen hier nog wel een voorbeeld aan nemen (bron navragen hoe het werkelijk zit). Inderdaad... feiten en fictie rennen hier vaak kriskras door elkaar.
Een helder stuk, .



We zullen maar afwachten wat de AID over deze KWPN-/subsidiezaak heeft te vertellen. ( DWR en KWPN-site kan weer als spreekbuis optreden)
Ben benieuwd wie van kantoor volgende week in de bajes gegooid wordt.
(Zoer en Zn. topic)
De voorzitter, of het hoofd stamboekenzaken die GP of RP op het papier laat zetten.

Gezien de bron info: Wordt vervolgd !

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 22:24

Yootha , Ik heb de Paardenkrant niet.

Was dat de letterlijke tekst ?

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 00:45

Theun schreef:
Pipo er worden subsidies uitgegeven voor ZELDZAME HUISDIERRASSEN. Ik heb persoonlijk jaren en nu nog, de percentages uitgerekend van de Klassieke Groningers, Geldersen, Oud-Oldenburgers en Slaski's. Daarbij moet internationaal om de zoveel generaties vreemd bloed ingevoerd worden, dwz eenmaal 1 hengst van een ander ras, dit wordt geaccepteerd als zijnde hoognodige bloedverversing. Met produkten van dit dier, en dan praten we alleen over de merries, moeten weer teruggefokt worden met een hengst van het oorspronkelijke Zeldzame Huisdier. Hengsten van deze combinatie mogen nooit weer gebruikt worden voor dit Zeldzame Huisdier. Dat hier in Nederland op grove schaal de hand mee wordt gelicht komt door de onkunde van vele mensen. Ik heb persoonlijk afgelopen jaar drie maal de AID bij mij gehad hoe een en ander in de steel zat. Wij bij het IHW hanteren de int. norm (wil je al van een norm spreken). Bij ons geld in Nederland, als volwaardig bij de Groningers de hengst Sinaeda en bij de Geldersen c.q. klassieke Tuigpaarden de hengst Wachtmeester. En al de dieren die hier van afwijken worden op 0 gezet. Ik ken nu stamboeken die hengsten als Zeldzaam Ras aanduiden die nu nog volop in produktie zijn. Dus Pipo laat je eerst eens beter voorlichten voordat je zulke stukken schrijft, want dit schept nog veel meer verwarring en ellende.

En wat jij schrijft over Sgldt, dat zijn juist de dieren die de premies zullen moeten ontvangen.


Zolang de heren van de AID zelf elkaar nog tegenspreken lijkt het mij handig dat ze zelf zich wat meer gaan verdiepen in het gelders paard.

Waar ik mij heb laten voorlichten doet er volgens mij niet toe.

wietske46
Berichten: 16
Geregistreerd: 23-07-04
Woonplaats: friese wouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 21:40

ik hoorde dat Nimmerdoor ook door het Kwpn is aangemerkt als gelderse Hengst , klopt dit ?

je hebt meer aan een ons geluk dan aan een pond verstand

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 21:45

Type fokkerij schijnt het te zijn. Ik had gedacht dat ik wel redelijk wist hoe een gelders paard eruit hoort te zien, maar toch heb ik heel veel verschillende typen voorbij zien komen op het dag van het gelderse paard.
Welk type willen ze nu hebben, heb ik me afgevraagd Verward

joshua
Berichten: 1176
Geregistreerd: 07-12-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 21:56

wietske46 schreef:
ik hoorde dat Nimmerdoor ook door het Kwpn is aangemerkt als gelderse Hengst , klopt dit ?


Klopt volledig en nog wel voor 75% Verward

Anton van Lijssel schreef ooit eens een artikel hierover genaamd :

De sterren achter het kwpn!


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 22:01

Wat is er precies Gelders aan Nimmerdor?????????? Zijn dat overeenkomstige bloedlijnen of zijn dat zijn eigenschappen (buitenkant zichtbaar).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 22:01

joshua schreef:
Klopt volledig en nog wel voor 75% Verward

Anton van Lijssel schreef ooit eens een artikel hierover genaamd :

De sterren achter het kwpn!


Mag ik je even helpen herinneren dat Nimmerdor een Farn ( holstein) x Koridon xx ( volbloed) x Senator ( Ah daar is ie! NWP) is.

Dus Nimmerdor een GElders paard in bloedvoering Verward...............Yeah Right.........zo kan ik er nog wel een zooitje verzinnen.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 22:05

Pipo"]
Duidelijk de gekleurde versie van dhr. van Lijssel.

Want als je werkelijk naar 75% Gelders paard wilt gaan, dan zul je terug moeten naar de Sgldt paarden.
[/quote]


[quote="wietske46"]
ik hoorde dat Nimmerdoor ook door het Kwpn is aangemerkt als gelderse Hengst , klopt dit ?
[/quote]


[quote="joshua schreef:
Klopt volledig en nog wel voor 75% Verward

Anton van Lijssel schreef ooit eens een artikel hierover genaamd :

De sterren achter het kwpn!



De sterren achter het kwpn

Zal nu worden "De sterren binnen het KWPN"

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

joshua
Berichten: 1176
Geregistreerd: 07-12-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 22:13

Pipo schreef:
Mag ik je even helpen herinneren dat Nimmerdor een Farn ( holstein) x Koridon xx ( volbloed) x Senator ( Ah daar is ie! NWP) is.

Dus Nimmerdor een GElders paard in bloedvoering Verward...............Yeah Right.........zo kan ik er nog wel een zooitje verzinnen.


Ik zet natuurlijk niet voor niks deze Verward erachter!

http://www.hetgroningerpaard.nl/magazine/602P11A1.asp

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 22:46

De Gelderse Verward hengst Zep
Vader Goudsmid, vv Normann (Holst) vvv Heidelberg (Holst)
Moeder Nolanda vm Magneet (Trak) vvm Marco Polo (Trak)

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

joshua
Berichten: 1176
Geregistreerd: 07-12-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 22:49

En voor deze paarden is wel altijd subsidie gegeven. Een subsidie voor zeldzame huisdierrassen.
Snapt men het nog?
Ik niet meer Schijnheilig

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 23:01

joshua schreef:
En voor deze paarden is wel altijd subsidie gegeven. Een subsidie voor zeldzame huisdierrassen.
Snapt men het nog?
Ik niet meer Schijnheilig


is toch heel zeldzaam een Holsteiner x Trakehner


(zoekt even in haar papieren) O zo heb ik er ook nog wel een paar hier krijg ik dan ook subsidie Verward

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 23:14

sarabande schreef:
De Gelderse Verward hengst Zep
Vader Goudsmid, vv Normann (Holst) vvv Heidelberg (Holst)
Moeder Nolanda vm Magneet (Trak) vvm Marco Polo (Trak)


Goudsmid is een Normann x Linvasion ( Sgldt) x Luitenant ( Sgldt) Dus wel iets meer dan alleen maar Holsteiner.

Citaat:
Afstammelingen rapportage
Afstammelingen 1988 (veulens)
Deze basishengt toonde een collectie royaal ontwikkelde, lang gelijnde veulens, die voldoende ras en kwaliteit hebben en voor veelzijdig gebruik geschikt lijken.
De hoofden zijn over het algemeen sprekend, maar wel iets lang, terwijl enkele een iets gebogen profiellijn vertonen. De hals heeft veel lengte, wordt goed gedragen en gaat over in een goede nek. De schoft bleek nog wat wisselend te zijn; enkele veulens zouden op dat punt nog wat geprononceerder kunnen zijn. De schouder heeft een goede lengte, maar zou in een enkel geval iets schuiner kunnen liggen. Rug- en lendenpartij zijn goed. De croupe is goed gespierd en heeft voldoende lengte. Het voorbeen is goed gesteld en ontwikkeld en laat een goede kootlengte zien. Het achterbeen is goed gesteld met goed ontwikkeld spronggewricht. Het beenwerk heeft voldoende kwaliteit.
De stap is ruim voldoende met voldoende gebruik van het achterbeen. De draf is ruim, gemakkelijk en elastisch; hoewel de veulens zich in beweging dragen, zou het achterbeen in een enkel geval beter ondergebracht kunnen worden. De rug wordt in draf goed gebruikt.
Opmerkelijk is het feit dat de groep veulens uniform was, niettegenstaande het sterk uiteenlopende merriemateriaal.


Als je puur op bloedvoering gaat kijken dan is het misschien niet een volledige Gelderse hengst. Zoals ik al in mijn bericht zei: Dan zouden alleen de paarden die zuiver Sgldt bloed hebben nog in aanmerking komen voor de subsidie's. Volgens mij is de Gelderse fokkerij ook een typefokkerij. En kan je gewoon niet op pure Sgldt verder fokken. Dan kom je in de problemen met je bloedspreiding.

Zep staat al jaren bekend als hengst in de Gelderse fokkerij. Hij heeft daar goede dingen gedaan.
Volgens het stamboek is het in ieder geval een hengst die in het Gelderse type staat ( of het basistype)

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 23:19

Pipo schreef:

Goudsmid is een Normann x Linvasion ( Sgldt) x Luitenant ( Sgldt) Dus wel iets meer dan alleen maar Holsteiner.


L'Invasion (Selle Francais) was even de Franse invloed vergeten

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 23:20

Het is erg lang geleden dat Gelderland in Frankrijk lag maar oké.
Is het niet zo dat er al van meet af aan te weinig materiaal voor handen was om te zorgen voor bloedspreiding en variatie???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 23:21

sarabande schreef:
L'Invasion (Selle Francais) was even de Franse invloed vergeten


Het kwpn vind het anders wel een Gelderse/basis hengst. Maar daar sta je blijkbaar ditmaal niet achter?

Kom op zeg! Zep staat toch gewoon bekend als Gelderse/Basis hengst. Wat wil je er anders van maken Verward

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 23:33

Lovely schreef:
Het is erg lang geleden dat Gelderland in Frankrijk lag maar oké.
Is het niet zo dat er al van meet af aan te weinig materiaal voor handen was om te zorgen voor bloedspreiding en variatie???


Dat is prima Lov ieder zijn fokkerij ieder zijn vrijheid.

Maar om paarden die zo gefokt zijn nu subsidie te geven omdat ze het Gelderse paard in stand houden dat heb ik altijd heel krom gevonden.

Om met Illindra te spreken in een tijd dat er bezuinigd wordt op alle soorten zorg zou je een luxe hobby als paarden fokken geen subsidie moeten geven en zeker niet als de regels zo aangepast worden.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Theun
Berichten: 78
Geregistreerd: 05-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 08:11

Het is in mijn ogen dus niet zo dat de volledige schuld bij het KWPN ligt want diverse organisaties wisten al lang van de hoed en de rand. Maar bij deze organisaties spreekt onkunde een woordje mee. Jaren geleden heb ik al vermeld dat over enige jaren de Voltaire's en de Pilot's ook subsidie kunnen ontvangen als dit zo door gaat. En een tipje van de sluier werd vorig jaar ook al opgelicht bij het Kampioenschap Gelderse Paarden waarvan de voorzitter van de SZH de penning niet aan de kampioen kon geven (vader Flemmingh) maar moest zoeken wie wel de volledige percentages had. Wat betreft het type, voor typedieren is het onmogelijk subsidies te geven, want er zijn zelfs welsh K's en NF's die het Gelderse en Groninger type hebben. Alleen voor rassen dienen subsidies uitgegeven te worden, met typefokkerijen ga je hier volslagen de mist in, want wie beslist hoe dat type er uit moet zien? Het origineel bloedpercentage maakt dat een dier recht heeft op subsidie en NIET het type. Zo wordt er ook in Duitsland beoordeeld.

Bij mijn gesprek met de AID zou het zo moeten zijn, dat alleen merries en hengsten die daadwerkelijk in die fokkerijen worden gebruikt, subsidies krijgen en uitgefokte merries, niet dekkende hengsten en ruinen uitgesloten worden. Daarbij zouden volgens deze persoon de werkelijke dieren, en dat zijn niet zoveel meer, het dubbele of het driedubbele mogen ontvangen.

Wie het verleden niet eert, is de toekomt niet weert.

NatasjavE

Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 08:31

Er is bij het Gelderse stamboek altijd op type gefokt en L'invasion is naar Nederland gehaald juist vanwege zijn type en niet vanwege bloedspreiding. Hij moest het het Nederlandse tuigpaard meer rijpaard eigenschappen geven.
Voor de 1e wereld oorlog was er eigenlijk geen verschil tussen het Gelderse en groninger type. Pas daarna zijn ze in het noorden warmbloeds gaan fokken die op koudbloeden leken. (Gambo bv)

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 10:32

Tolstoj de Subsidieregeling is in het leven geroepen voor Zeldzame Landbouwhuisdierrassen.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Maaarleeen en 46 bezoekers