punten voor verzorging

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

punten voor verzorging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-04 15:45

Wat ik me dus afvroeg, als je alles netjes voor elkaar hebt, kleding, schoon ingevlochten paard, krijg je meestal standaard een 8 voor de verzorging. Wat ik me dus afvroeg, wanneer krijg je nou hoger dan een 8 voor de verzorging?


YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 16:05

Bijna nooit. Meeste jury's geven standaard een 7 of een 8. Ik heb 1 keer een 9 gehad, maar toen had ik een schimmel en die had ik toen helemaal gewassen en ingevlochten en hij zag er echt spik en span uit. Ik had toen een 9! Haha!

RanouK

Berichten: 3571
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 20:06

Het paard super laten glanzen, en de aftekeningen superwit.
De staart mooi dik en vol, de dotjes netjes stevig en ook met wat glans.
Dan moet het wel een beetje lukken.

Dominque

Berichten: 436
Geregistreerd: 01-07-04
Woonplaats: noord-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 20:49

Mijn ma geeft altijd een 8 als het paard netjes gewassen en gevlochten is, spullen gepoetst en schone rijkleding. Ziet iets er extra mooi uit door bijvoorbeeld mooi tuig, mooie kleding, superwitte benen of hele mooie knotjes oid, iets uitzonderlijks dus dan geeft ze een 9. (ook als het ruitertje in verenigingszwabbertrui is, want daar kan je weinig aan doen, oud tuig is natuurlijk geen hinder om een 9 te halen) Een 7 als er bijvoorbeeld duidelijk iets niet gewassen is. Een 6 als er stro in de staart zit Tong uitsteken das dus nooit Knipoog

Maar de meeste jury´s kijken naar of je aan een winstpunt zit of niet, das dus niet netjes want verzorging is evengoed een punt waarop je moet kunnen scoren

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 21:50

Ik heb volgens mij 2 keer een 9 gehad, en ik doe altijd:
Netjes mijn tuig poetsen, (Laarzen en achterkant van mn zadel, en neusriem inspuiten met haarlak, dan lijkt het net een spiegel)
Manen gelijkmatig gevlochten met draad.
Mijn haar in een donut, met een parel netje.
Voetjes goed wit.,
En ik zie vaak op wedstrijd dat mensen hun shabrak helemaal niet goed onder hun zadel hebben liggen, dus daar let ik ook altijd goed op.
en natuurlijk zorgen dat de combinatie van jasje en cap goed staat...

Het plaatje moet er gewoon netjes uitzien... Kijk anders eens om je heen, en kijk wat anderen doen, ik heb veel dingen van andere mensen op wedstrijd gezien die ik ook mooi vond, en dat ging ik dcn ook toepassen...


Maar sommige jury's geven iedereen gewoon standaard een 7 ofzo... Maar als je een paard ziet met een strotje in zn staart ofzo, of je ziet gewoon dat ze niet hun best ervoor gedaan hebben, sta ik echt met een mond vol tanden als hun hetzelfde punt krijgen als iemand die er WEL hun best voor gedaan hebben.

Stinkmodder

Berichten: 7975
Geregistreerd: 24-08-02
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 22:06

Ik krijg meestal een 8, soms een 7.

Bij Afke op wedstrijd gaf de jury een keer zowat iedereen een 9, een meisje hier uit de buurt had een keer een 10 omdat haar schimmel helemaal wit was!

Alja

Berichten: 25582
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 22:35

heb heel vaak een 8 en heb ookal dit jaar al twee keer een 9 gehaald maar mijn paard ziet er meestal hetzelfde uit ( ik alleen niet, eene keer in het wit andere keer in het vanille)

ONDERSCHRIFTLOOS


peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 22:49

Ik heb meer zevens dan achten gehaald en dat terwijl ik mijn bonte paard altijd superschoon en keurig ingevlochten heb, zowel staart als manen Boos! Nu ik er zoveel moeite voor moet doen vind ik het sowieso altijd een 8 waard, zeker als je bedenkt dat ik alles altijd netjes heb: paard gewassen, tuig gepoetst, ikzelf ook netjes verzorgd haar en make-up...en gisteren dus een 7 voor mijn verzorging en 155 punten Boos! Hadden ze van mij dus wel een puntje hoger mogen doen voor de verzorging Ondanks dat mijn gewassen dame alweer vies was door de stortregen die tijdens concours aan de gang was Lips are sealed

NOU JA, frustratiepunt van mij dus Scheve mond

Mews

Berichten: 5499
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 00:07

Hoffieeeh schreef:
Ik krijg meestal een 8, soms een 7.

Bij Afke op wedstrijd gaf de jury een keer zowat iedereen een 9, een meisje hier uit de buurt had een keer een 10 omdat haar schimmel helemaal wit was!


Eigenlijk best wel gemeen, als je dan een paard hebt wat niet vlekt, zoals zwart of bruin, kan je eigenlijk nooit een 9 of 10 halen omdat ie dan niet helemaal vlekkeloos kan zijn; want dat is ie immers altijd al, er komen geen vlekken in. Verward Ik kan me wel voorstellen dat ze voor een helemaal witte schimmel hoge cijfers geven, ik zie zovaak witte paarden met vlekken in de vacht Tong uitsteken, maar als je er over na gaat denken ook wel weer oneerlijk voor mensen met een minder opvallende kleur paard als ie helemaal schoon is. Knipoog

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 00:11

Mijn ervaring is dat de meeste juryleden standaard een bepaald cijfer geven, ofwel een 7 ofwel een 8. Alleen in extreme gevallen wordt dat dan een punt hoger of lager. Bijvoorbeeld als je de sokken van je paard niet hebt geschoren - bij zo'n jurylid schreef ik laatst, zij gaf iedereen een 8 behalve dat paard met die ongeschoren sokken, dat paard kreeg een 7.

Bij juryleden die een vast punt voor verzorging geven kun je nog zo je best hebben gedaan op het wassen, poetsen of vlechten: hoger dan dat vaste punt krijg je bij hen gewoon niet.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 00:19

Karin schreef:
Mijn ervaring is dat de meeste juryleden standaard een bepaald cijfer geven, ofwel een 7 ofwel een 8. Alleen in extreme gevallen wordt dat dan een punt hoger of lager. Bijvoorbeeld als je de sokken van je paard niet hebt geschoren - bij zo'n jurylid schreef ik laatst, zij gaf iedereen een 8 behalve dat paard met die ongeschoren sokken, dat paard kreeg een 7.

Bij juryleden die een vast punt voor verzorging geven kun je nog zo je best hebben gedaan op het wassen, poetsen of vlechten: hoger dan dat vaste punt krijg je bij hen gewoon niet.



Ik krijg zelfs met ongeschoren sokken een 8 hoor *LOL* Bloos Knipoog

Volgens mij poetst iedereen zich ongans de dag voor de wedstrijd. Dat mag gewoon best met minimaal een 7 beloond worden! Tenzij er echt iets slordigs zoals strootjes oid in de staart hangen. Maar een 10 omdat een schimmel wit is? Verward Mijne is dan zwart en ik was óók altijd, vast niet meer of minder dan iemand met een ander kleurtje paard Knipoog

It's not how many times you get thrown
It's how many times you get back on

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 00:21

Starbreeze schreef:
Ik krijg zelfs met ongeschoren sokken een 8 hoor *LOL* Bloos Knipoog


Maar misschien is dat bij een jurylid dat iedereen een 9 geeft behalve degene met de ongeschoren sokken? Tong uitsteken

Ik heb vorig jaar eens bij een jurylid geschreven dat iedere combinatie die er een beetje fatsoenlijk uitzag een 9 gaf voor verzorging. Dat tikt lekker aan op het totale puntenaantal! Haha!

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 00:24

Ik voel weer frustraties naar schimmels toe >;)

Ach, ik ben maar zo gaan denken: als je het van dat punt moet hebben, dan heb je nog een hoop aan je proef te verbeteren Knipoog

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 00:36

Karin schreef:
Maar misschien is dat bij een jurylid dat iedereen een 9 geeft behalve degene met de ongeschoren sokken? Tong uitsteken

Ik heb vorig jaar eens bij een jurylid geschreven dat iedere combinatie die er een beetje fatsoenlijk uitzag een 9 gaf voor verzorging. Dat tikt lekker aan op het totale puntenaantal! Haha!



Sjek mn proefiel ff Knipoog Ik heb een fries (verboden voor scharen dus Haha! )was een beetje een grapje Knipoog

It's not how many times you get thrown
It's how many times you get back on

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 00:36

Vonnie84 schreef:
Ik voel weer frustraties naar schimmels toe >;)

Ach, ik ben maar zo gaan denken: als je het van dat punt moet hebben, dan heb je nog een hoop aan je proef te verbeteren Knipoog


Idd en vanaf het M1 telt het niet eens meer mee Knipoog

It's not how many times you get thrown
It's how many times you get back on

peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 08:05

Starbreeze schreef:
en vanaf het M1 telt het niet eens meer mee Knipoog


Ja, eigenlijk best wel vreemd Verward Nou ja, dat bespaard me weer een wasbeurt dan Knipoog

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 08:09

peeky schreef:
Ja, eigenlijk best wel vreemd Verward Nou ja, dat bespaard me weer een wasbeurt dan Knipoog

Fout gedacht. Je wordt dan geacht wel te snappen dat je er verzorgt bij moet rijden. Je wast je paard en poetst je tuig ook niet voor een punt, maar omdat dat er bijhoort.

It's not how many times you get thrown
It's how many times you get back on

peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 08:14

*haha* het was maar een grapje uiteraard, maar dat komt soms niet zo goed over als je schrijft Haha!

snowwhiteM
Berichten: 110
Geregistreerd: 02-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 09:04

Ik heb een haflinger en een NRPS, de haf was ik de manen, staart, hoofd en benen en de NRPS de staart, benen en het hoofd. Dat verschild niet eens zo veel alleen de manen , maar die zijn dan ingevlochten en ik haal met de haf bijna altijd een hoger cijfer op verzorging... Verward Dat terwijl ik aan de NRPS hetzelfde heb gedaan, maar dat witte is gewoon heel mooi als het gewassen is! Haha! dus daar heb ik en alle andere haf witte paarden eigenaren geluk mee Haha!

Athena: L1+5
Cilicia: B+8 & L+8
................................

Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 09:17

Behalve vlechten en mijn laarzen poetsen doe ik niets bijzonders, ik poets hem zoals anders, was zijn staart wanneer het nodig is (wedstrijd of geen wedstrijd), haal een doek over mijn tuig wanneer het nodig is.
En ik heb een 7 of een 8.

Wanneer ik zelf jureer neem ik een standaard punt voor de verzorging b.v. een 7 en als dan iemand geen haarnetje heeft of i.d. dan trek ik er een punt af.

Wij hebben het afgelopen weekend wedstrijd gehad, daar gaf een jury een 7 of een 8 voor de verzorging in het L1, met geen nadere uitleg daarover, ik had trouwens een 8 *LOL* en ik moet eerlijkheidshalve zeggen dat hij er toch niet zo super bijzonder uitzag eerder het tegendeel, hij heeft zoveel last van de beesten dat ik hem uitermate goed had ingesmeerd met van die gelei het leek wel een zebra, effectief natuurlijk maar niet echt mooi i.m.o maar goed toch een 8.

De andere jury gaf een 7 voor mensen in zomertenue, een 8 voor diegene die toch met jasje reden en een negen voor iemand die met jasje reed en de proef uit haar hoofd deed. OK dan!

De wonderen zijn de wereld nog niet uit

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 09:35

peeky schreef:
*haha* het was maar een grapje uiteraard, maar dat komt soms niet zo goed over als je schrijft Haha!


Ow haha, okee Knipoog
Dacht al, tis toch ook gewoon leuk om spik en span voor de dag te komen Haha!

It's not how many times you get thrown
It's how many times you get back on

Uums

Berichten: 6777
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Het nuchtere noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 11:34

*volcano* schreef:
Wat ik me dus afvroeg, als je alles netjes voor elkaar hebt, kleding, schoon ingevlochten paard, krijg je meestal standaard een 8 voor de verzorging. Wat ik me dus afvroeg, wanneer krijg je nou hoger dan een 8 voor de verzorging?


Niet altijd een acht hoor.... sommige jury`s die mij te groot vonden voor mijn po gaven me (met mijn glimmende, ultrachique K-welsh, überwitte plastron, rijbroek, etc. en strakgevlochten haardos, staart & manen) botweg een zes.

Eén keer werd mijn acht doorgekrast en veranderd in een zeven (het is nog te zien op het staatje), toen had ik 155 punten. Het meisje na mij barstte in huilen uit na haar proef. De jury vond dat zielig en gaf haar een 9 op verzorging, 156 punten en.. een tweede plaats *zucht*. Van de schrijfster hoorde ik dat ik 155 punten en een 7 op verzorging kreeg door de huilbui van het meisje na mij.

Z dressuur met mijn prachtige Groninger :)
Auteur van onder meer paardenboek De Groningin en Schoem: http://www.greunenkriek.nl/

xjessx

Berichten: 3022
Geregistreerd: 17-02-04
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 11:50

k had afgelopen zaterdag in me eerste proef een 9 en me andere proef een 7.. waren 2 verschillende jury's
Ik denk gewoon dat elke jury een ander cijfer geeft en daar niet echt regels voor zijn!!

Je hebt mensen met paarden en je hebt paardenmensen

bigbenlover
Berichten: 508
Geregistreerd: 25-08-03
Woonplaats: limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 11:51

nou wat ik oneerlijk vindt ik heb zelf een schimmel en die was helemaal wit en de knotjes waren super goed gelukt en lesgever vond dat ik een 8 mocht krijgen (de lesgever doet zelf ook wedstrijden) en naast mijn paard staat ook een schimmmel en die was helemaal vol vleken en had de manene gewoon los en die kreeg het zelfde punt als mij een 7 dat vindt ik oneerlijk Boos! ik ben toen ook naar de jury toe gegaan en die zeiden oo dat is een misverstand en zo kreeg ik toch een 8 en dat meisje een 6 zij is nu vreselijk kwaad op mij wou kan ik dat goed maken
xxx een Huilen meisje

bigben +dancer I love jou
dancer is cute dancer is sweet baby I will never let you go
wil je alstjeblieft eens mijn verhaal lezen en zeggen wat je er van vind zie viewtopic.php?f=68&t=466843

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 11:55

Ik heb nooit hoger dan n 8 gehaald, dat komt misschien doordat ik nooit langer dan n half uur met mn pony bezig ben, en ik het tuig niet elke keer poets voor de wedstrijd.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DotBot, Eve_16 en 69 bezoekers