Nog een vooroordeel: als enigst kind word je verwend

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Nog een vooroordeel: als enigst kind word je verwend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-02 22:11

Nu het hier de laatste tijd toch zo gezellig over vooroordelen gaat heb ik nog een goede, waar ik zelf nog wel eens tegen aan loop.

Ik heb geen broertjes of zusjes en als ik dat aan iemand verteld is echt 9 van de 10 keer het antwoord: Dan zal je zeker wel verwend zijn?

In materieel opzicht misschien, ik hoefde immers niet te delen (in hoeverre dat een pluspunt is, is ook nog twijfelachtig), maar verder weet ik het nog zo net niet. Ik weet natuurlijk niet hoe het is om wel broers of zussen te hebben, en dat zal ook heus niet altijd zo leuk zijn, maar of ik verder nou zo verwend ben....

Mijn ouders zijn gescheiden toen ik 3 was. Ik kwam met m'n moeder en haar nieuwe vriend in een groot huis in een dure buurt te wonen. Allebei werken, zeker toen ik al wat ouder was, uit school kwam ik meestal in een leeg huis, geen ouders, geen broertjes of zusjes. Wel een tv, computer en bergen speelgoed. Ik moest mezelf maar vermaken. Nou kan ik dat behoorlijk goed, heb nooit moeite gehad met alleen zijn, maar gezellig is toch anders, je wilt toch je verhaal kwijt als je iets op school hebt meegemaakt.

Op vakantie gingen we naar een hotel met een zwembad en ik kreeg een nieuwe game-boy spelletje: vermaak je maar. Tuurlijk maak je wel vriendjes en vriendinnetjes, maar uiteindelijk ben je toch alleen. Skiën is leuk, maar in je eentje in een skiklasje met allemaal mensen die je niet kunt verstaan is echt niet zo'n pretje als je 6 jaar oud bent.

Ruzie met je ouders? Geen broers of zussen die je begrijpen en waar je mee kunt praten over die 'stomme ouders'.

Ik heb echt geen slechte jeugd gehad ofzo, verre van dat, en ik ervaar het ook niet als een groot gemis, maar ik kan soms toch met een soort van jaloezie kijken naar mensen die in een "normaal" gezin wonen met de ouders nog bij elkaar en ook nog 1 of 2 andere kinderen erbij. Tuurlijk zijn daar ook wel eens strubbelingen en ruzies en je hoeft het ook echt niet perse goed te kunnen vinden met je broers of zussen, maar gewoon eens lekker kunnen schreeuwen en schelden tegen iemand lijkt me soms ook zo gek nog niet.

Dus of ik nou zo verwend ben..... Volgens mij niet.

Nulla tenaci invia est via


Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-02 22:27

Ik heb 3 broers, en zou ze niet willen missen. Vroeger hadden we vaak ruzie, maar nu kan ik prima met ze overweg.
Het gevoel van enig kind zijn ken ik dus niet, maar vroeger leek het me heerlijk Haha!

Goedgekeurd onderschrift :)

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-02 22:29

Nee, verwend niet... Inderdaad misschien wel in materieel opzicht, maar ja, wat heb je daar nou eigenlijk aan?
Maar; ik zou juist wel enigst kind willen zijn hoor! Nu heb ik altijd te maken met een zwaar puberend broertje, en een wel lief, maar soms irritant zusje.

Ik kan heel goed met m'n broertje en zusje hoor. Vooral met m'n zusje, geweldig! Maar soms...

Ik denk dat het allebei z'n voor- en nadelen heeft. En vooroordelen zitten aan alles vastgekleefd. Niet alleen aan enigst-kind-kinderen, maar ook bijvoorbeeld aan kinderen uit een groot gezien (ach, jullie zullen het zeker niet breed gehad hebben).

Waar het op neer komt: Het gras is bij de buren áltijd groener.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-02 22:36

Ik heb het allebei meegemaakt, ik heb 2 veel oudere zussen. Toen ik klein was woonde ik met mijn zussen, dat was niet altijd leuk. Later toen zij het huis uit waren, bleef ik in mijn uppie over, dat kun je opvatten als 'enig kind'. Degenen die toen het hardst gingen roepen dat ik verwend werd, waren mijn zussen, tja.

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-02 23:59

Ik ben heel erg blij dat ik een grotere broer had die de weg vrijbaande voor mij. (qua nieuwe dingen en school).


nog een vooroordeel: waar komt de uitdrukking "surinaamse tijd" vandaan?

~het komt uit de lengte of uit de breedte~


vlieg

Berichten: 2908
Geregistreerd: 25-11-01
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-02 10:46

Als je enigst kind bent hoef je niet te delen, en er is meer geld over. Dus is het vaak wel zo dat een enigst kind meer krijgt. Dat wil trouwens niet zeggen dat dat kind verwent is....Maar er zitten ook een heleboel nadelen aan enigst kind zijn, denk maar bijv. aan klusjes in huis, of een grote broer die je scooter opvoert...

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-02 11:45

Ik ben ook enigskind en ik ben in materiële zin wel redelijk verwend, je hoeft immers niet te delen met broers en zussen. Ik had misschien geen paard gekregen als ik niet enigskind was. Toch zou ik wel een oudere broer of zus willen hebben.

Het hangt er natuurlijk ook van af of je ouders je kunnen verwennen (hoeveel ze verdienen dus). Soms zie je kinderen van rijke ouders die meer verwend zijn dan een kind dat geen broers en zussen heeft en ouders die niet zoveel verdienen.
Mijn ouders werk(t)en altijd allebei en daardoor heb ik altijd een oppas gehad, maar ook daardoor kon er wel een pony komen en later paarden.

Er zitten gewoon voor- en nadelen aan.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Gaia

Berichten: 1465
Geregistreerd: 13-01-02
Woonplaats: Nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-02 11:48

Ik ben ook enig kind.Wat Margreet zegt herken ik wel deels. Ik had materieel gezien en bijv kleding ook meer en duurder dan onze buren(waar ze alletwee drie kinderen hadden).Maar mijn ouders hadden ook maar 1 kind te onderhouden, dat scheelt. Mijn moeder was wel altijd thuis, die is pas gaan werken toen ik 15 was. Ik heb het nooit erg gevonden dat ik alleen was, kon mezelf goed vermaken of speelde met kinderen in de buurt. Als we op vakantie gingen mocht er ook vaak iemand mee, dus was er altijd wel iemand om mee te spelen. Maar als ik mijn buurmeiden weer eens hoorde ruzien, was ik altijd blij met de rust bij ons in huis! Ook hoefde ik de aandacht van mijn ouders nooit te delen, wat ook wel eens nadelen had. Ik kon nooit iets uithalen wat niet mocht, het werd direct opgemerkt!
Sommige kinderen bij ons in de buurt of op school (ook sommige ouders zeiden dat, dat vond ik nog het ergst), vonden mij verwend. Maar ik vind een kind pas verwend als hij/zij alles krijgt van ouders wat ze maar willen, dat ouders dus geen nee kunnen zeggen. Nou, bij ons thuis was nee ook echt nee! En dat werd regelmatig gezegd! Schijnheilig

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-02 13:48

ik heb een oudere broer. gelukkig wel. kan ik lekker met hem ruzie maken en niet met mijn ouders.

ik heb wel een vriendin die enig kind is. Met haar zou ik voor geen goud willen ruimen. ze wordt ontzettend beschermend opgevoed bv: ze kreeg een aantal maanden terug Pfeiffer en komt nu nog steeds niet elke dag weer even op school, mag niet met de bus van mams, paps brengt haar met de auto naar school want fietsen kan ze niet. Misselijk kom op zeg!!! zo maak je haar wel verwend. Niet zo zeer materieel hoor maar zoals ik net vertel ze hoeft niets zelf te doen (ja eten nog net)

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

Valerie

Berichten: 8604
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-02 15:45

Ik ben ook enigst kind!!

Nou ik ben zekers niet verwend!!!
Ik vind het soms wel relaxed, je kan lekker je eiegn gang gaan, geen broertjes of zusjes die je storen (zoals van de computer afsturen ofzo)
maar op vakantie is dat wat minder leuk.
en mensen zeggen soms ook wel eens van je wees maar blij dat jij geen broers of zussen heb!!
dan denk ik bij mezelf, nou moet ik daar blij mee wezen Verward
en ik zou het ook weleens lekker vinden om mijn agressie kwijt te raken, als ik dat bij mijn ouders doe dan mag ik gelijk een week niet bokken, en als ik het bij me vriendinnen doe dan ben ik gelijk vriendloos Haha! .
En ik denk ook als je een oudere broer of zus heb dat je dan eerder uit mag gaan, en mijn ouders zijn ook hartstikke bezorgd om me, dat kan ik soms echt niet uit staan!!!

Maar vroeger toen ik klein was ging ik soms huilen, en ik wilde een broertje of zusje, en ik bleef bj mezelf denken, nou ik ben pas 7 dus het kan nog...enz...

en het is echt helemaal niet waar dat enigstkinderen "verwend" zijn!! Haha! Haha!

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-02 16:13

Ik heb een oudere broer en een jonger zusje en ik ben dus ook alles behalve verwend. In materieel opzicht al helemaal niet! Wij krijgen niet zo maar iets, alleen wanneer je jarig bent of we sinterklaas vieren. Voor de rest betalen wij ook een groot deel zelf. Wanneer ik met mijn studie begin (misschien volgend jaar, maar als het tegen zit niet) Zal ik zelf mijn boeken en kleren en alles wat er bij hoort moeten betalen. Nu vind ik dit persoonlijk ook wel weer een beetje belachelijk. ik sport niet (vzpaard) en kleren koop ik amper. Ik kan dus niet op kamers omdat ik anders een studieschuld krijg van een paar duizend guldens... En bovendien: zij kiezen toch voor kinderen, dan moeten zij in zekere zin ook de verantwoordelijkheid op zich nemen totdat ik geheel zelfsstandig ben.
Klinkt isschien ook verwend maar ik vind het redelijk onterecht dat ik zo vee zelf moet gaan betalen, vooral omdat ik geen superbedrag verdien en ik ook niet meer mag werken dan alleen de zaterdag..

Onderschriftloos :Y)

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-02 16:36

fred lover schreef:
Ik kan dus niet op kamers omdat ik anders een studieschuld krijg van een paar duizend guldens...


Studieschuld is helemaal niet erg. Moet je zien als een investering in je toekomst, als jij studeert en dus een goede baan kunt krijgen dan is het geen punt om die terug te betalen.
Als jouw ouders niet mee willen of kunen betalen aan je studie en ze zijn bereid daar wat formulieren voor te tekenen, dan kun je meer studiefinanciering krijgen van het IBG en dat kan aardig oplopen. Wel gaan studeren hoor! Als je de hersenen er voor hebt moet je daar zeker wat mee doen, geld of niet, dan maar een lening.

Nulla tenaci invia est via

Sandra_H

Berichten: 2686
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-02 16:41

Ik ben zelf wel geen enig kind, maar ik heb er wel een. Wij hebben er bewust voor gekozen om het bij 1 te laten en lopen daardoor idd tegen allerlei vooroordelen op. Behalve dat wij onze dochter natuurlijk vreselijk verwennen is het ook nog eens heel erg zielig, zo'n arm meisje alleen. Mwah, valt allemaal erg mee hoor. We zorgen er echt wel voor dat ze lang niet alles krijgt wat ze wil, en als ze iets wil zal ze er soms ook iets voor moeten doen. Ze heeft vriendinnen die regelmatig komen logeren en vaak komen spelen, en hoewel ze af en toe vraagt waarom ze geen broertje of zusje krijgt (want dat hebben de meeste kinderen die ze kent nou eenmaal) is ze geen zielig ongelukkig verwend krengetje. Aan enig kind zijn zitten voor en nadelen, maar dat heb je ook weer als je wel broers of zussen hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-02 17:02

Hoi, ik wilde nog even een andere kant laten zien

Mijn verzorgster is enig kind, en absoluut niet verwend (tja materieel wel, ze zijn stinkend rijk, maar anders niet)
Mijn nichtje van eh 9, (heeft een oudere broer), is echt vreselijk verwend, (materieel niet maar ze mag alles, ik en mijn nicht hebben allebei een paard gekregen waar we heel erg mee blij zijn, zij was jaloers en wilde er ook een, oke papa koopt een shetruin van 3 dat beessie is 1 maand leuk daarna bestaat hij niet meer, dat beessie is dus hoefbevangen geraakt, en verkocht (gelukkig). Dus er zijn meerdere kanten van verwend zijn.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-02 17:09

Ik ben dus geen enig kind, tenminste...nu wel...maar zo zeg ik het liever niet omdat ik mijn broer dan doodzwijg. Mijn broer is in 2001 overleden, toen ik dus 15 en hij 17 was. Nu ben ik dus alleen. Op deze manier is enigs kind zijn totaal niet leuk, maar vroeger toen mijn broer er nog was dacht ik er wel anders over }> Mijn broer en ik konden niet met en niet zonder elkaar tot een paar jaar geleden. Toen we beiden de puberteit in waren gegaan ging het ineens allemaal als koek en ei, gek genoeg.
Maar het is overigens wel zo dat ik nu wel iets meer krijg. Als mijn broer er nog had geweest, dan zou ik binnenkort dat eigen paard wel kunnen schudden. Verder wordt er nu ook nog vaak genoeg nee tegen me gezegd, en vroeger zeker.

Ik ben het dus niet eens met de stelling. Het wordt vaak gezegd, maar ook tegen kinderen zonder broertjes en zusjes wordt nee gezegd. Tegen sommige niet, die mogen alles, en meteen wordt iedereen weer in één hokje gestopt...

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-02 08:32

Ik heb geen broers en zussen, ik had alleen twee ouders, een hond en een konijn Haha!
Misschien is het in materieel opzicht idd makkelijker als je alleen bent, omdat je niet hoeft te delen. Maar persoonlijk zie ik dit niet als een voordeel.
Ik heb gewoon moeten werken voor dingen die ik wilde, en moest ook gewoon afwassen enzo. Sterker nog, als je broers en zussen hebt, worden de karweitjes verdeeld, maar met wie is er te delen als je alleen bent.... Verward
Een ander nadeel is dat ik heel erg strak gehouden werd; we woonden in the middle of the f*cking nowhere in Brabant, dus stappen kon ik echt wel vergeten (zesdubbel goedgemaakt toen ik op kamers ging hoor Party!! )

Die opmerking van Fredlover over studieschuld vind ik trouwens je reinste stierenpoep: ik heb m'n collegegeld, boekengeld en kamerhuur van m'n studiefinanciering moeten betalen (ja, met rentedragende lening erbij ja) en heb nu dus idd een pittige studieschuld. Maar ook een HBO-opleiding en een dijk van een baan. Dus mij hoor je niet klagen.... Geef jezelf een schop onder je reet en bedenk eens wat je later wilt gaan doen behalve alleen Bokken en klagen! Je zult moeten investeren in jezelf, anders kom je nergens!

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Nog een vooroordeel: als enigst kind word je verwend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-02 09:03

Margreet schreef:
Ruzie met je ouders? Geen broers of zussen die je begrijpen en waar je mee kunt praten over die 'stomme ouders'.



Heel herkenbaar.
Ik heb ook geen broers of zussen en miste wel een kleiner broertje of zusje om mijn frustaties op af te reageren......... Haha!

Ik ben nooit overdreven verwend, mijn ouders hebben altijd geredeneerd dat als ik als kind alles krijg wat ik wil, ik aan die leefstijl gewend raak en het later misschien wel helemaal niet zo breed zou hebben en dan dus een heel verkeerde leefstijl.

Ik had me ooit een suf gespaard voor een aquarium met vissen, ohjahoor, zij wel, verwend nest, werd er gelijk geroepen op school, terwijl niemand de moeite nam om te horen dat ik het dus echt zelf bij elkaar gespaard had!

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-02 09:37

Ik heb een oudere broer van 18 en ene broertje van 12
(ben zelf 15, bijna 16)
Met me broer kan ik echt NIET opschieten! We hebben altijd ruzie...
Gelukkig heeft hij nu al bijna 2 jaar een vreindin en leeft daar zowat altijd!

Met me broertje kan ik beter over weg... Die is soms ook zwaar irritant, maar daar heb ik nooit zoveel ruzie mee, ... eigenlijk bijna nooit!

Enigskind zou ik niet willen zijn, maar me broer wil ik zo inruilen hoor!
Iemand nog ruilen? (hij is ook gratis aftehalen) eventueel inc vriendin!
Hij is 18 jaar... en heeft bijna zijn rijbewijs! (dus das handig!)
Iemand ruilen? Je krijgt en zijn zooi gratis bij!
Schijnheilig

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-02 09:57

Maar dat vooroordeel is natuurlijk wel ergens op gebaseerd. Zoals we weten kunnen mensen zo lekker snel oordelen en over één kam scheren, maar verwendheid komt denk ik sneller voor als je 1 kind hebt ipv meerdere. En dan vooral in materiele zin. Het is eigenlijk een heel logisch gevolg. De 'ernst' van de verwendheid hangt natuurlijk van de ouders af. Het probleem is een beetje dat het woord 'verwend' nogal negatieve associaties oproept zoals 'kreng', terwijl dat natuurlijk vaak niet zo is. Ik ken ontzettend veel enig kinderen die behoorlijk verwend zijn maar verder wel ontzettend aardig en sociaal. Ikzelf ben ook redelijk verwend, studie wordt betaald en heb een paard. Ik noem het zelf altijd maar bevoorrecht, klinkt wat minder negatief. Ik ben namelijk nog dagelijks mijn vader dankbaar dat ik dat alles heb. Heb overigens wel 5 zusjes, maar goed die zijn ook verwend Haha!

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-02 10:18

Tja... ik heb zelf 2 broers (de ene 13 mnd. jonger, de andere 3 jaar jonger) en het leek me altijd super-relaxed om alleen te zijn.
Nu zijn we al weer heel wat jaartjes verder en ik ben dolblij met alletwee m´n broers Lachen . Verwend in materieel opzicht zijn we niet, (we kregen wel altijd wat er nodig was, zoals een nieuwe fiets!) wél wat aandacht betreft Knipoog !
Nu heb ik zelf twee kinderen en m´n dochter (de oudste) vraagt regelmatig waarom we in godsnaam nog een tweede kind wilde Verward "Het leven was zoveel leuker toen ze nog alleen was" (ze is nu bijna 12 en was 4 jaar toen d´r broertje geboren werd Knipoog !!!)
Ik geloof wel dat ze allebei str*nt verwend zijn Bloos ! (niet alléén materieel!!! de aandacht is er ook altijd!) en vaak vinden ze het nog niet genoeg Boos! . Natuurlijk zijn we daar zelf schuld aan Scheve mond en leggen we ze ook uit, dat alles wat wij hebben en kunnen doen (in financieel opzicht) niet vanzelfsprekend is!! Pff... ik heb al vaker gezegd dat ik opvoeden niet altijd even makkelijk vind }> !

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-02 12:33

Ik heb dus ook geen broers of zussen, net als Margreet. Mijn ouders hebben altijd een eigen bedrijf gehad dus er was idd ook niet altijd tijd voor mij. Ik ben eigenlijk nooit echt verwend (op het gebied van speelgoed), ik kreeg ook niet zo maar alles wat ik wou. Ja, ik heb idd een pony en paarden en daar ben ik mijn ouders ook ontzettend dankbaar voor maar ik heb er ook altijd gewoon in mee moeten helpen en naar mate dat ik ouder werd des te meer (wat vrij normaal is). Het is idd zo dat als het thuis niet helemaal top is je daar zit met 2 zeurende ouders voor je en niemand die jou kan steunen. Ik denk wel eens aan later (cliché) dan blijf je eigenlijk helemaal alleen over, brrrr. Ja, ik had graag een broer of een zus gehad en ik trek dan ook ontzettend naar mensen, ik ben een echt kuddeddier. Alles heeft zijn voor en nadelen. Maar op de een of andere manier snap ik niet dat mensen dan jaloers op je kunnen zijn, je gunt andere mensen toch ook geluk? Ik in ieder geval wel. En je kunt nooit in een heel leven kijken van een persoon.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-02 13:50

ik heb drie oudere broers, eentje van 21, eentje van 25,eentje van 29. Twee zijn er het huis al uit. Eentje zelfs al getrouwd Haha!
Vroeger werd ik altijd een beetje buitengesloten, zij gingen voetballen en ik kon niet mee, zij gingen op den duur stappen, maar ik was te jong.

Met de jongste lag ik nogal eens in de klinch. Altijd ruzie enzo.Tot we beide uit de puberteit waren en nu gaat het hardstikke goed. We gaan samen stappen, ik kan heel goed overweg met zijn vriendin en hij kan heel goed overweg met mijn vriend. We doen echt heel veel samen. Heel stom eigenlijk.
Ik ben altijd een beetje verwent door mijn ouders. Ik mocht best veel, en kreeg ook best veel. Zo erg dat ik een paard kreeg }> maar daar tegenover kreeg mijn broer weer een computer Haha!
Ze verdelen het altijd wel, zodat er niet een is met spullen waar je u tegen zegt, de ander bewijs van spreke leeft op een lucifer bedje.
Ik heb het geluk dat wij redelijk rijk zijn. Ik kan zo'n beetje alles krijgen wat ik zou willen, maar ik heb ook alles wat ik wil. Soms voel ik me wel eens opgelaten als ik aan een vriendin vraagt of zij zin heeft om bram die dag te verzorgen omdat wij met de boot weg willen. Ik schaam me niet voor de spullen die ik heb en zal er nooit mee te koop gaan lopen.

Ik ken ook een jongen die enigst kind is. Die word dus echt niet verwent. Hij mag veel, maar krijgt niks, daar moet hij zelf voor werken.

Het is per gezin verschillend denk ik

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-02 22:55

Als enige kind in ons gezin heb ik het altijd als negatief ervaren dat ik geen broer of zus had. Ik was altijd degene die volop de aandacht kreeg en dat heb ik nooit leuk gevonden. Niet dat ik altijd maar in de schijnwerpers stond hoor, maar het is altijd fijn als iemand anders ook eens de aandacht krijgt!
Ik heb het heel goed gehad bij mijn ouders maar ben absoluut niet verwend. Op vakanties was ik meestal alleen en ik heb vanaf mijn 15e voor mijn eigen centjes gewerkt. Ik mocht best een sport doen, maar als ik nog een sport wilde beoefenen dan moest ik dat wel zelf betalen. Ook mocht ik altijd naar een kamp zomers en als ik dan een tweede week paardenkamp wilde moest ik dat zelf bij elkaar sparen, achteraf gezien vindt ik dit alleen maar goed, het leert je om zelfstandig te worden. Het grootste nadeel wat ik aan het enigskind zijn heb gehad is dat ik niet echt van me af beet! Mijn ouders hebben me altijd geleerd een ruzie met woorden op te lossen maar af en toe zou ik wel willen dat ik wat harder was, dat ik een broer of zus had gehad waarmee ik eens goed fysiek sterker van zou worden! Een robbertje knokken was er voor mij niet bij en dat heeft me vaak de kop gekost!

Verder ben ik een heel gelukkig enigskind, het valt me wel op dat ik altijd op jongens ben gevallen die uit een groot gezin kwamen en nooit een vriendje heb gehad die ook enigskind was Haha!

BTW, mijn ouders hadden het nooit slecht qua inkomsten, maar ze vonden dat ik zelf moest leren met geld om te gaan. Daarom hebben ze me ook nooit een paard gegeven en heb ik die uiteindelijk zelf gekocht Knipoog

ikke

Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-02 23:48

Niks nieuws onder de zon dus. Wat ik heb, heb ik aan mezelf te danken, of te wijten zoals sommigen het zeggen als ik weer eens onder de Disco lig.
Ik ga mijn ouders er niks om verwijten, die hadden er graag nog eentje bij gewild, maar de natuur besliste anders.
Toch denk ik dat het uiteindelijk niet handig is om enigst kind te zijn. Zeker naarmate je ouder wordt worden de nadelen groter en zijn de "voordelen" allang verdwenen.
Voor iedereen die z'n broer/zus wel het huis uit wil trappen, bedenk je nog twee keer, en voor al die lotgenoten, laat je niet kisten.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 11:28

Met verwennen is niks mis, een verpest kind is een ander verhaal.
Veel krijgen wat betreft aandacht en materiële zaken hoeft echt geen onaangenaam mens van je te maken, maar iemand die altijd zijn zin krijgt wordt vaak wel bijzonder onprettig in de omgang.

Als nakomertje en het enige meisje (mijn broers zijn respectievelijk 8, 13 en 16 jaar ouder) ben ik ook redelijk verwend. Maar ik werd ook heel erg beschermd en dat vond ik een ramp. Mijn broers mochten van alles omdat ze ouder waren en van het andere geslacht.

Nu heb ik helaas weinig contact meer met mijn broers maar ik zou ze niet willen missen. Mijn moeder is nu toch wel heel erg oud aan het worden en het is bijzonder prettig om er niet alleen voor te staan. Als ze niet regelmatig bij mijn broer zou kunnen logeren en mijn andere broer niet steeds haar boodschappen zou doen zou het voor mij ook heel zwaar worden. Bovendien kan ik af en toe toch met ze praten. Wie begrijpt beter je gevoelens over je ouders dan iemand met dezelfde ouders? Ook na het verlies van mijn vader heb ik het hebben van broers als een hele grote steun ervaren.

Zelf heb ik twee dochters, als ik zie hoe die met elkaar omgaan dat vind ik dat echt geweldig. Natuurlijk maken ze vaak ruzie maar ze hebben ook heel veel lol met elkaar en soms, als ik boos op ze ben geweest, hoor ik ze stiekem smoezen over hoe stom mama wel niet is, prachtig toch Haha!
Verwennen doe ik ze ook nog, ze krijgen evenveel in materiële zin als wanneer ik maar één kind zou hebben. Mijn aandacht moet ik natuurlijk wel verdelen en dat vind ik af en toe wel eens lastig omdat ze allebei graag veel aandacht willen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: amsterdam10, Anoukjuuuhh, BLEXBot, cinniz123, daaf4ever, fransje23, Gaabje, komone, Maaikevdk, milatje, Plonspony, Steenbok12, verootjoo, XXInKA en 57 bezoekers