Slaan tegen het hek

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Guinni

Berichten: 2714
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: In een hutje op een berg!

Slaan tegen het hek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-04 10:44

Aangezien mijn instructeur net met vakantie is en mij dus nu even niet kan helpen hoop ik dat jullie mij kunnen helpen. Sinds een paar weken (2 ofzo) 'slaat' Patent tegen het hek als hij aan moet galoperen. Jopie gaf altijd een bok als hij verzameld moest aangaloperen (kleintje), maar tegen het hek slaan?
Als ik aangalopeer zorg ik er eigenlijk altijd voor dat hij netjes nagevelijk loopt en ook een beetje doordraaft. Hij vindt strekken in draf ook wel moeilijk, dus ik kan me voorstellen dat er even 'druk' afmoet soms. Toch blijf ik het vreemd vinden, telkens als ik aangalopeer slaat hij dus met zijn buitenachterbeen tegen het hek Scheve mond
Heeft iemand een idee hoe ik dit probleem kan verhelpen?

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 10:49

Guinni schreef:
Aangezien mijn instructeur net met vakantie is en mij dus nu even niet kan helpen hoop ik dat jullie mij kunnen helpen. Sinds een paar weken (2 ofzo) 'slaat' Patent tegen het hek als hij aan moet galoperen. Jopie gaf altijd een bok als hij verzameld moest aangaloperen (kleintje), maar tegen het hek slaan?
Als ik aangalopeer zorg ik er eigenlijk altijd voor dat hij netjes nagevelijk loopt en ook een beetje doordraaft. Hij vindt strekken in draf ook wel moeilijk, dus ik kan me voorstellen dat er even 'druk' afmoet soms. Toch blijf ik het vreemd vinden, telkens als ik aangalopeer slaat hij dus met zijn buitenachterbeen tegen het hek Scheve mond
Heeft iemand een idee hoe ik dit probleem kan verhelpen?


Misschien geef je té sterk beenhulp.
Als je alleen eens 'denkt' aan galop en je hulp halveert!

Guinni

Berichten: 2714
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: In een hutje op een berg!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-04 10:51

Dat zou idd wel kunnen, ik leg gewoon duidelijk mijn benen aan. Patent is een paard dat heel goed reageert op hulpen dus dat zou het idd wel kunnen zijn. Ik ga het morgen uitproberen Lachen

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 11:04

Guinni schreef:
Dat zou idd wel kunnen, ik leg gewoon duidelijk mijn benen aan. Patent is een paard dat heel goed reageert op hulpen dus dat zou het idd wel kunnen zijn. Ik ga het morgen uitproberen Lachen


OK dan!

Palermo
Berichten: 82
Geregistreerd: 30-07-04
Woonplaats: Denekamp/wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 13:50

Ik kun je proberen om voor het aanspringen net iets meer stelling aan te nemen, zo kan hij niet zo goed achteruit trappen.

Palermo
Berichten: 82
Geregistreerd: 30-07-04
Woonplaats: Denekamp/wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 13:51

hahaha wat een zin. Je kunt ook proberen om voor het aanspringen...

Guinni

Berichten: 2714
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: In een hutje op een berg!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-04 17:19

Dan zou hij toch juist meer met zijn kont naar het hek komen?
Naja, ik ga iig morgen proberen de hulp wat 'zachter' te geven Lachen

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 21:42

En op de binnen-hoefsleg rijden, dan kan hij zich in ieder geval niet bezeren aan het hek.
En ik vind dat het iets is wat hij niet mag doen, je mag hem er best een tikje voor geven.
Zorg dat je veel afwisseling houd in de arbeid. Dit doet hij waarschijnlijk uit verveling. zorg dat je veel tempowisselingen en overgangen maakt. En neem hem gewoon terug in draf en galoppeer opnieuw aan tot hij het niet meer doet.
succes!

Guinni

Berichten: 2714
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: In een hutje op een berg!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-04 08:31

Idd, ik vind ook dat hij het niet mag doen. Vandaag krijgt hij vrij omdat het bij ons echt heel benauwd is (en hij toch nog een keer vrij mocht) dus wordt het morgen dat hij weer mag proberen.
Toen ik gister op de volte aangalopeerde had ik het idee dat hij het niet deed, er stond natuurlijk ook geen hek naast, maar volgens mij haalde hij toen niet zo uit... Het blijft een beetje vreemd, ik ga het gewoon morgen proberen met al jullie tips! Iig bedankt! Lachen

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 09:30

Ja, maar als jij de hulp te sterk geeft, reageert je paard daar op (nét wat te fel), dan ga je hem toch niet straffen??
Als hij het met opzet doet.. lees: hij wil gewoonweg niet luisteren, dan mag je wel straffen!
Maar ik zou eerst een proberen de hulp te halveren.
Ook eens op een volte of middenlijn aanspringen in galop, niet persé op de hoefslag waar het hek naast is!

Guinni

Berichten: 2714
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: In een hutje op een berg!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-04 11:01

Daarom, ik ga eerst kijken wát de oorzaak is, ik ben ook nog niet boos op hem geworden hoor! Als hij het gewoon goed doet als ik 'm een zachtere hulp geef, of als ik het op een andere manier oplos. Is het helemaal niet nodig om hem te straffen. Net als wanneer hij in draf soms een héél klein bokje geeft omdat hij gewoon even de druk kwijt moet, dan wordt ik ook niet boos omdat hij er gewoon niks aan kan doen Lachen

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 09:53

Niet harder laten draven voor het aangalloperen. Dan denkt hij dat hij een versnelde/uitgestrekte draf moet inzetten, en druk jij hem in galop zonder dat hij daarop heeft gerekend, ja dan krijg je een protest bok. Probeer het anders eens van stap naar galop, vinden ze vaak makkelijker, is dus goed om te oefenen. En telkens herhalen, geeft ie een bok, terug en opnieuw, wordt ie na een tijdje wel zat.
Je kan ook een balk neerleggen, daar overheengaan en op het zelfde moment in galop zetten. Zelf niet op de balk letten, dat doet hij wel. En omdat hij over die balk heenmoet vergeet hij misschien te bokken. Wanneer je later aangallopeerd zorg je dat je hem afgeleid houdt, alert houden. Tempowisselingen maken in de draf, en dan een keer naar de galop, niet te veel voorbereiden op die galop, wel netjes en eerlijk natuurlijk. Maar wanneer hij zoveel tijd heeft voordat hij in galop gaat, terwijl hij wel weet wat eraan zit te komen, zal hij eerder kunnen gaan klieren.
Heeft ie niks aan zijn lijf? En heb je les? Zet anders een foto of filmpje neer, kunnen we misschien iets aan je rijden opmerken wat de oorzaak zou kunnen zijn.

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 18:21

Whhaha, mijn paard doet op dit moment precies het zelfde!! Volgens mijn instructrice loopt hij door mijn binnenbeen heen, je moet eens proberen om je paard echt om je binnenbeen aan te laten galloperen en je buitenhand er goed bij, bij mij sloeg hij daarna niet meer!

xXxSANNExXx
Berichten: 11
Geregistreerd: 07-08-04
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 19:41

een hele harde mep geven met je zweep als hij het doet

xCipaEnRubyx

Berichten: 100
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Noord- Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 19:46

xXxSANNExXx schreef:
een hele harde mep geven met je zweep als hij het doet


woh jij bent wel erg hardhandig he? daar los je het heust niet mee op hoor!

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 20:21

xXxSANNExXx schreef:
een hele harde mep geven met je zweep als hij het doet



baukje
Berichten: 167
Geregistreerd: 02-09-03
Woonplaats: sint pancras

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 10:32

is het nog een jong paard? een fries waar ik op reed bokte heel erg bij het aan gelopperen en dat bleek een evenwicht 'probleem' te zijn nu steun ik hem meer met de teugels en gaat het beter.dus verzamelder gaan rijden voor het aangaloperen en niet 'loslaten' aan de voorkant bij het aanspringen.

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 12:28

En.. heb je al geoefend?

Guinni

Berichten: 2714
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: In een hutje op een berg!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-04 14:34

Ik heb het al geoefend, ik heb m geen klappen gegeven omdat dat volgens mij gewoon het probleem niet oplost. Het is absoluut geen paard die narrig is of je tegen wil werken, dus hij doet het heus niet voor de lol.
Hij is niet jong meer (9) en is voor de rest heel soepel.
Met het oefenen deed hij het volgens mij nog steeds, maar hij sloeg niet meer tegen het hek. Hij zwaaide wel zijn achterbeen uit. Als ik hem meer verzamel is de druk voor hem groter en dat maakt het denk ik alleen nog lastiger, maar dat ga ik ook nog wel proberen Lachen Ik vrees dat ik toch echt mijn instructeur nodig heb.. Iig iedereen alvast bedankt!

Locanda schreef:
Heeft ie niks aan zijn lijf? En heb je les? Zet anders een foto of filmpje neer, kunnen we misschien iets aan je rijden opmerken wat de oorzaak zou kunnen zijn.

Iets aan zijn lijf, daar geloof ik niet in. Hij is zo soepel als het maar wezen kan. De fysiotherapeut vind het een heerlijk paard en zegt dat hij echt heel goed soepel is.
Ik heb les, alleen is (zoals te lezen in mijn posts Knipoog ) mijn instructeur helaas net op vakantie en komt ie pas volgende week weer... Scheve mond
Ik zal wel overmorgen foto's of filmpje laten maken als het lukt, morgen ben ik namelijk weg Lachen Ik hoop dat jullie me alsnog kunnen helpen!

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 17:00

Ik denk ook niet dat het in 1x over is.. oefenen en de hulpen zo 'zacht' mogelijk blijven geven.

Guinni

Berichten: 2714
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: In een hutje op een berg!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-04 17:04

Dat ga ik zeker doen, want het was al wel een stuk beter toen ik daar erg mijn best voor deed. Mijn instructeur zegt ook altijd over het aangaloperen dat ik het best heel netjes kan (gewoon vloeiend enzo, dit is pas sinds kort aan de hand), als ik maar gewoon geconcentreerd mijn best doe. Soms ben ik een beetje te nonchelant. Daar ga ik dus nu extra goed op letten Lachen

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 20:11

Guinni schreef:
Dat ga ik zeker doen, want het was al wel een stuk beter toen ik daar erg mijn best voor deed. Mijn instructeur zegt ook altijd over het aangaloperen dat ik het best heel netjes kan (gewoon vloeiend enzo, dit is pas sinds kort aan de hand), als ik maar gewoon geconcentreerd mijn best doe. Soms ben ik een beetje te nonchelant. Daar ga ik dus nu extra goed op letten Lachen


Ja.. ff goed je best doen en dan gaat et dalijk weer als vanzelf, zonder bokken/trappen!
Succes in ieder geval!